Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbigt med hästen, alltid svårast när de verkar värma sig ur det. Men nog klokt att avvakta lite men ändå hålla igång för att se om det blir mer konstant.

Jag har börjat tänka på att packa en väska till BB. Men funderar över hur mycket kläder man behöver ha med till bebisen? Vi lär bli inlagda i 4-5 dagar pga min diabetes, sambon lär tyvärr inte få sova med oss så han kommer ju komma hem om var dag och vi bor bara 10 min från sjukhuset.
Låg inne 5 dar med dottern och vi hade ett ombyte med. 2 uppsättningar kläder alltså. Det räckte- vi bytte om innan vi åkte hem. Tror hon mest var i bara blöjan.
 
Låg inne 5 dar med dottern och vi hade ett ombyte med. 2 uppsättningar kläder alltså. Det räckte- vi bytte om innan vi åkte hem. Tror hon mest var i bara blöjan.

Misstänkte det, får nog plocka bort lite från väskan igen... :o Så svårt att välja vad man ska ta med ju :p
 
Som sagt, lite extra är bra att ha. Vi var glada att vi hade några extra ombyten med oss eftersom en särdeles spänstig navelsträng gjorde en Jackson Pollock över hela förlossningssalen och det stänkte en del blod över den dessvärre öppna väskan vi hade med oss. :angel:

Haha :rofl: ser det framför mig!
 
Här är en till som borde börja fundera på att köpa mer "vardagliga" saker till bebis. Vad behöver man? Nappflaska, napp? Blöjor? Termometer? Nåt annat, sängkläder? Jag kan (fortfarande) noll och intet om bebisar. Hjälp!
 
Här är en till som borde börja fundera på att köpa mer "vardagliga" saker till bebis. Vad behöver man? Nappflaska, napp? Blöjor? Termometer? Nåt annat, sängkläder? Jag kan (fortfarande) noll och intet om bebisar. Hjälp!
Något paket blöjor kan vara bra att ha, men bunkra inte. De växer ut de små storlekarna sjukt fort! Vi snackar dagar. Mao och nappflaska kan alltid vara bra att ha hemma om det behövs, men även där säger jag - bunkra inte! Vi köpte på oss både nappar och flaskor och fick en bebis som totalratade allt som liknade en syntetisk tutte. Sängkläder beror på om bebisen ska sova i egen säng eller i er säng. Även här hade vi köpt en massa bäddset och grejor till sonen, men han ratade även det så han fick sova i vår säng i ett babynest.
 
Något paket blöjor kan vara bra att ha, men bunkra inte. De växer ut de små storlekarna sjukt fort! Vi snackar dagar. Mao och nappflaska kan alltid vara bra att ha hemma om det behövs, men även där säger jag - bunkra inte! Vi köpte på oss både nappar och flaskor och fick en bebis som totalratade allt som liknade en syntetisk tutte. Sängkläder beror på om bebisen ska sova i egen säng eller i er säng. Även här hade vi köpt en massa bäddset och grejor till sonen, men han ratade även det så han fick sova i vår säng i ett babynest.
Ok! Men typ 2 paket för nyfödda med blöjor, klarar man sig ett par dagar då? Känns det som att ett ombyte av allt (nappar/flaskor, sängkläder) är rimligt? Vi ska få låna en vagga av kompisarna i början, sen är tanken spjälsäng men vi låser inte fast oss vid nåt. :)
 
@Fritidsryttare
Vår pojk är 4veckor och har strl 1 i blöjor fortfarande (väger 3100g) 1pkt blöjor räcker 2-4dagar här beroende på kiss och bajsmängd. Köper 2pkt/gång. Det är ju inga astronomiska summor bundna i ett 25pack blöjor.
 
Här är en till som borde börja fundera på att köpa mer "vardagliga" saker till bebis. Vad behöver man? Nappflaska, napp? Blöjor? Termometer? Nåt annat, sängkläder? Jag kan (fortfarande) noll och intet om bebisar. Hjälp!
Nappflaska, 1pkt ersättning (bra att ha ifall amningen inte fungerar) napp, termometer är bra grejer att ha.
Angående sängkläder så är det mindre täcke i en vagga än spjälsäng. Vaggtäcket går ju att ha i spjälsängen också och 2 bäddset räcker om ni har egen tvättmaskin och torktumlare.

Några ombyten bodies och byxor är inte fel att ha vid eventuella ryggbajsar:turd::D

Storlekar är ju svårt, allt beror ju på hur stor bebis är när den kommer ut. Sammy (född v38) har fortfarande 50 och har börjat använda 50-56 nu när han är 4v.
 
Besök hos BM idag och bebisens hjärtljud låg på 175 (!). Försökte med lite avslappning där men fick inte ner det något så jag blev skickad till BB för att ta en CTG-kurva. Skulle få ligga där och mäta i 20 min men när den tiden gått var de fortfarande inte nöjda så fick till slut ligga i typ en timme. Beskedet sen var att det gått ner lite men ändå var i översta gränsen (låg väl kring 160 då antar jag). Läkaren som skulle titta på de var upptagen på operation men barnmorskan hade talat med hen och beskrivit och de kom överens om att jag skulle åka hem och att de ringer om jag behöver komma tillbaka efter att läkaren hunnit titta på det själv.
Fick för en stund sen ett samtal om att jag behöver komma tillbaka och göra en ny kurva. Plötsligt blev man lite nervös O_o och sambon är förstås bortrest på jobb..
 
Min bebis var naken på BB, bar i bärtub hud mot hud.
Ombyten till mig själv var mer värt. Tröja med dragkedja så det var lätt att öppna och dra om oss båda.

Blöjor hade han Naty strl N i minst en månad. Sedan blev det hopp till 3 typ över natten :eek:

Kläder har han fortfarande 56 i det mesta, är 12 veckor. Vissa dagar har han samma body och byxor hela dagen, andra dagar läcker alla tygblöjor och vi byter 18 gånger typ.

Köpte ersättning på tetra, två av alla sorter ICA hade hemma så vi kunde byta om han ratade någon sort om vi behövde ge.

Nappflaskor har vi typ en av varje för sambon (...) ratade typ alla :rofl: Jag helammar men sambon ger flaska när jag leker med hästarna, NUK och Medela med vanlig napp fungerar bäst för sambo och bebis.

Napp har jag köpt en av varje märke, material och fan vet men han ratar alla :cool:

Hur som helst, allt finns ju att köpa både i butik och på nätet och de flesta har supersnabb leverans, Apotea kan kan beställa på kvällen och ha i lådan dagen efter.
 
Vi låg inne på BB tre dygn med dottern och avverkade kläder på löpande band eftersom hon kräktes jättemycket (massor med fostervatten i lungorna). Vi fick höra av personalen att det inte räckte med bara filt så vi använde landstingsbebiskläderna (hemskt opraktiska och alldeles för stora men fri tillgång) och sparade finkläderna till hemresan.

@Fritidsryttare jag tipsar om att beställa de gratis babyboxar som finns. I en får man en nappflaska, sen är det en del blöjor, massor med våtservetter, någon napp, lite salvor och mängder med rabattkuponger. Gå med i Liberoklubben så får du mer rabattkuponger än du hinner göra av med. Det är en bra början.
 
Vi sprang förresten på en Mountain Buggy Duet i butik tidigare idag så vi testade den lite. Och avskrev den :p Dottern är inte lång men sufletten tog i hennes huvud och hon satt inte bra i sittdelen, som även i mest upprätta läget var ganska bakåtlutad. Jakten fortsätter...
 
Vi sprang förresten på en Mountain Buggy Duet i butik tidigare idag så vi testade den lite. Och avskrev den :p Dottern är inte lång men sufletten tog i hennes huvud och hon satt inte bra i sittdelen, som även i mest upprätta läget var ganska bakåtlutad. Jakten fortsätter...

Var det v3 eller v2.5? Nya v3 ska ju tydligen vara lite längre.

Men det är bra att du rapporterar så kan jag avskriva också isf :D
 
Var det v3 eller v2.5? Nya v3 ska ju tydligen vara lite längre.

Men det är bra att du rapporterar så kan jag avskriva också isf :D
Det var nog en 2.5. Jag får åka dit (Lekmer) igen och se om de har 3.0 också. Den blev väldigt platt ihopfälld i alla fall :up: I butiken fanns också flera Carena syskonvagnar till nedsatt pris men dessa kändes som riktiga åbäken i vikt och omfång.

För oss lutar det nu åt att skippa syskonvagn och hoppas att Lillebror trivs med att bli buren. Jag trivs i alla fall med att bära :love:
 
Besök hos BM idag och bebisens hjärtljud låg på 175 (!). Försökte med lite avslappning där men fick inte ner det något så jag blev skickad till BB för att ta en CTG-kurva. Skulle få ligga där och mäta i 20 min men när den tiden gått var de fortfarande inte nöjda så fick till slut ligga i typ en timme. Beskedet sen var att det gått ner lite men ändå var i översta gränsen (låg väl kring 160 då antar jag). Läkaren som skulle titta på de var upptagen på operation men barnmorskan hade talat med hen och beskrivit och de kom överens om att jag skulle åka hem och att de ringer om jag behöver komma tillbaka efter att läkaren hunnit titta på det själv.
Fick för en stund sen ett samtal om att jag behöver komma tillbaka och göra en ny kurva. Plötsligt blev man lite nervös O_o och sambon är förstås bortrest på jobb..

Hoppas bebis har lugnat ner sig lite igen och allt ser bra ut.

@Fritidsryttare -googla och du får en massa listor på allt du "måste" ha, blir snabbt dyrt så nog värt att sålla lite :D
 
Jobbigt med hästen, alltid svårast när de verkar värma sig ur det. Men nog klokt att avvakta lite men ändå hålla igång för att se om det blir mer konstant.

Jag har börjat tänka på att packa en väska till BB. Men funderar över hur mycket kläder man behöver ha med till bebisen? Vi lär bli inlagda i 4-5 dagar pga min diabetes, sambon lär tyvärr inte få sova med oss så han kommer ju komma hem om var dag och vi bor bara 10 min från sjukhuset.

Min ligger mest naken, bara opraktiskt med kläder när det är dags för blöjbyte. Det är nästan bara om vi ska ut som hon får kläder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 524
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 969
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 932
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 204
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp