Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar vara väldigt individuellt alltså! Tack för era svar. Märker över huvud taget ingen skillnad på mina tuttar, vecka 28 + 2 idag. Mamma hade jätteproblem med mjölken och fick gå över på ersättning typ direkt. Något säger mig att jag inte heller kommer producera så mycket... Har väl typ ställt in mig på att ge ersättning istället men vi får se, bara för det får jag väl en unge som hänger vid tutten 24/7.
Hur brösten beter sig innan säger inte så mycket om hur det blir sen. Läckte inte med sonen, brösten växte inte nämnvärt efter de första 12 graviditetsveckorna och min mamma ammade varken mig elller min bror. Däremot så fungerade amningen jättebra för mig med sonen.

Det jag vill ha sagt är att om du vill amma så behöver du inte slänga in handduken ännu, om du inte hellre ger ersättning förstås :).
 
usch, idag är ingen bra dag. Magen har börjat strula och jag vet inte om det beror på graviditeten eller på kosten. Äter inte annorlunda än vad jag brukar men har fått sjukskriva mig tre gånger från jobbet nu pga magen. Senast förra veckan, och idag fick jag gå ifrån efter halva arbetsdagen. Sitter på tåget och hoppas resan flyter på utan bekymmer.
 
Härligt väder ute som tyvärr inte matchar humöret. Tänk att det aldrig kan vara bara bra här i livet. Alltid är det nåt skit:down:

Nu är klinik bokad till hästen i vart fall. Och även om det känns som det enda rätta beslutet är både hjärtat och plånboken rädda för slut resultatet. Känns lika bra att ta tag i konvalescens nu när jag ändå inte kan rida vettigt. Känns så tungt att ha en så fin häst som jag faktiskt har och inte få rätsida på det:cry:

Ang bröst så tror jag aldrig mina läckt direkt. Jag har klen utdrivningsreflex tror jag. Lyckades inte pumpa ens med dottern och nu sist blev brösten iofs som onda meloner i två dagar efter förlossningen men det gick inte att klämma ut något och gick över väldigt fort.
 
Var lite orolig igår då jag tyckte att hon rörde sig mycket mindre än vanligt (märkte dog att hon rörde sig), men det kom lite gång i henne framåt kvällen så valde att inte ringa förlossningen då vi ändå skulle till kontroll idag.

Fin CTG kurva idag och jag märker av henne mer så jätteskönt. Huvudet neråt BM tyckte att hon var fixerad men läkaren tyckte att han fortfarande kunde rocka huvudet.
Läkarens kommentar "behöver visst inte fråga hur det går när du nästan kommer springandes in i rummet" :o Ehh nej jag har inga större problem... :p
Ultraljudet visade en vikt på 3128 g så hon följer fortsatt sin kurva. :)
Tid till hinnsvepning om en vecka och får då också en tid till igångsättning ifall hinnsvepningen inte hjälper. Det närmar sig! :nailbiting:
Tänkte jag skulle kolla upp priser för akunpunktur också och eventuellt få en tid till det med, allt för att skynda på det jag kan! :D
 
Härligt väder ute som tyvärr inte matchar humöret. Tänk att det aldrig kan vara bara bra här i livet. Alltid är det nåt skit:down:

Nu är klinik bokad till hästen i vart fall. Och även om det känns som det enda rätta beslutet är både hjärtat och plånboken rädda för slut resultatet. Känns lika bra att ta tag i konvalescens nu när jag ändå inte kan rida vettigt. Känns så tungt att ha en så fin häst som jag faktiskt har och inte få rätsida på det:cry:

Ang bröst så tror jag aldrig mina läckt direkt. Jag har klen utdrivningsreflex tror jag. Lyckades inte pumpa ens med dottern och nu sist blev brösten iofs som onda meloner i två dagar efter förlossningen men det gick inte att klämma ut något och gick över väldigt fort.

Hoppas det inte är något allvarligt med hästen men förstår oron! Försök se det positivt och om den nu ändå ska vara konvalescent så kan den ju vara det tillsammans med dig.
 
Härligt väder ute som tyvärr inte matchar humöret. Tänk att det aldrig kan vara bara bra här i livet. Alltid är det nåt skit:down:

Nu är klinik bokad till hästen i vart fall. Och även om det känns som det enda rätta beslutet är både hjärtat och plånboken rädda för slut resultatet. Känns lika bra att ta tag i konvalescens nu när jag ändå inte kan rida vettigt. Känns så tungt att ha en så fin häst som jag faktiskt har och inte få rätsida på det:cry:

Ang bröst så tror jag aldrig mina läckt direkt. Jag har klen utdrivningsreflex tror jag. Lyckades inte pumpa ens med dottern och nu sist blev brösten iofs som onda meloner i två dagar efter förlossningen men det gick inte att klämma ut något och gick över väldigt fort.

Hoppas det inte är något allvarligt med hästen men förstår oron! Försök se det positivt och om den nu ändå ska vara konvalescent så kan den ju vara det tillsammans med dig.
 
Hoppas det inte är något allvarligt med hästen men förstår oron! Försök se det positivt och om den nu ändå ska vara konvalescent så kan den ju vara det tillsammans med dig.
Det jobbiga är att det är något som alltid varit fel på denna hästen. Jag har liksom alltid haft känslan att något är fel men försökt leta felet i ridningen, träningen, utrustning, munnen ...you name it. Nu är jag på sista trappsteget - där man inser att detta beteendet kan bara vara smärt relaterat men har ingen aning om vad.
Du har ju rätt- ska han vara konvalescent är det ju en bra tid. Men tänk om det inte blir bra:nailbiting:
 
Det är jättejobbigt när man kommer så långt och fruktansvärt tungt ifall det visar sig vara något större problem, men samtidigt kan det vara en lättnad att äntligen få ett "svar" och inte hela tiden behöva känna efter och oroa sig över att varför gör h*n nu så eller känns så..
Håller alla tummar för att det inte är något allvarligt! Det tär sjukt mycket på en att inte veta och oroa sig för ens häst.. :cry:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Var lite orolig igår då jag tyckte att hon rörde sig mycket mindre än vanligt (märkte dog att hon rörde sig), men det kom lite gång i henne framåt kvällen så valde att inte ringa förlossningen då vi ändå skulle till kontroll idag.

Fin CTG kurva idag och jag märker av henne mer så jätteskönt. Huvudet neråt BM tyckte att hon var fixerad men läkaren tyckte att han fortfarande kunde rocka huvudet.
Läkarens kommentar "behöver visst inte fråga hur det går när du nästan kommer springandes in i rummet" :o Ehh nej jag har inga större problem... :p
Ultraljudet visade en vikt på 3128 g så hon följer fortsatt sin kurva. :)
Tid till hinnsvepning om en vecka och får då också en tid till igångsättning ifall hinnsvepningen inte hjälper. Det närmar sig! :nailbiting:
Tänkte jag skulle kolla upp priser för akunpunktur också och eventuellt få en tid till det med, allt för att skynda på det jag kan! :D
Så otroligt spännande och roligt att det är så nära för dig! Är det pga diabetesen de planerar för igångsättning redan?
 
Så otroligt spännande och roligt att det är så nära för dig! Är det pga diabetesen de planerar för igångsättning redan?

Ja jag är i v. 37+6 idag och eftersom hon inte har blivit för stor så får jag lov att gå tiden ut men därefter blir man normalt sett satt igång när man är i behandling med insulin. Primärt pga en liten ökad risk för havandeskapsförgiftning som jag har förstått det.
Fast så länge hon har det fint där inne är det nog upp till en viss diskussion. Men litar på att det är bäst att bli satt igång om läkaren rekommenderar det och på ett sätt känns det skönt att slippa behöva gå över tid även om jag såklart hoppas på att det kommer igång av sig själv innan dess. :)
Och ja det är jättespännande, teoretiskt sett kan det ju vara närsomhelst nu och jag borde nog packa BB väskan. Även om läkaren inte trodde att jag var öppen ännu eftersom huvudet var ruckbart, det kan ju dock vända snabbt!
 
Någon som testat amningsinlägg i tyg? Jag håller på att avlida i mina engångs när det är så varmt och tuttarna luktar fotsvett, :cautious: jag inbillar mig att tyg andas lite mer. Helst hade jag velat vara utan BH men då hade vi haft mjölk i hela huset...
Hoppar in från vårtråden.
Jag använder amningsinlägg "Stay dry" från Imse Vimse och de är mycket skönare än engångs, blir varmt med dem också men inte lika instängt. Tycker inte att det luktar eller kliar lika mycket heller :up: Jag läcker dock inte så mycket så kan inte uttala mig om hur de är om man läcker mycket :)
 
Tack ni som svarat om täcke. Vi spar det till senare å kör med filt till en början.

Men nu har jag sett att också kudden rekomenderas från 12 månader. Kudde ska de ha enligt alla råd det mäste vara ikeas egna försiktighet? Eller finns det ytterligare rekommendationer om att man ska använda nån speciell sorts kudde?

Som jag förstått det ska de ha kudde för att bakhuvudet inte ska bli tillplattat då de ligger ner medan skallen fortfarande är mjuk och formbar. Man ska även variera så att de inte ligger med tryck på exakt samma del av huvudet hela tiden. Kudden ska dock vara relativt platt för att minska kvävningsrisk.

Jag har köpt både en platt kudde i nåt bäddset till vagnen från NG tror jag... Och även en sån liten "ergonomisk" kudde i form av ett pandahuvud, som har som en liten "urgröpning" så att huvudformen ska påverkas minimalt.
 
Hur brösten beter sig innan säger inte så mycket om hur det blir sen. Läckte inte med sonen, brösten växte inte nämnvärt efter de första 12 graviditetsveckorna och min mamma ammade varken mig elller min bror. Däremot så fungerade amningen jättebra för mig med sonen.

Det jag vill ha sagt är att om du vill amma så behöver du inte slänga in handduken ännu, om du inte hellre ger ersättning förstås :).
Jag vill nog inte bestämma nåt i förväg innan jag vet hur det känns men spontant känns ersättning som ett bättre alternativ för mig faktiskt. Är inte alls bekväm med tanken på att amma, är jättekänslig för beröring där också (så där att jag läxar upp sambon ibland även när jag inte är gravid). Men vi får se. :)
 
Jag vill nog inte bestämma nåt i förväg innan jag vet hur det känns men spontant känns ersättning som ett bättre alternativ för mig faktiskt. Är inte alls bekväm med tanken på att amma, är jättekänslig för beröring där också (så där att jag läxar upp sambon ibland även när jag inte är gravid). Men vi får se. :)

Se hur du känner och utgå från dig och bebis :)

Angående läckande bröst har mina inte heller vuxit nåt särskilt. De var sjukt ömma och svullna de första veckorna men nu ser de ganska normala ut. Kanske nååågot större än vanligt men kvar i samma kupstorlek och inte alls lika ömma. Dock har de fått rätt fula bristningar :( Har sluppit dem på magen som vuxit som en megaballong men bröst och insida lår har av någon anledning fått massa bristningar utan att de förändrats så mycket i form.

Har dock hört alla möjliga varianter från folk som läcker i typ vecka 15 till de som inte har en droppe tills ungen kommer ut och på några timmar har brösten vuxit till megabomber och mjölken sprutar i princip. Verkar som att amningen kan funka både bra och dåligt i bägge fall.

Jag har nördat in mig på alla möjliga förlossningspoddar nu när det närmar sig så jag är fullmatad med berättelser om amning, förlossning, eftervård osv :) Ett tips till er alla om ni roas av sånt. Jag påverkas inte så mycket även om det är dramatiska förlossningar men alla är vi olika :) Förlossningspodden, vattnet går, föräldrapodden, föda barn m.m. :)
 
Jag vill nog inte bestämma nåt i förväg innan jag vet hur det känns men spontant känns ersättning som ett bättre alternativ för mig faktiskt. Är inte alls bekväm med tanken på att amma, är jättekänslig för beröring där också (så där att jag läxar upp sambon ibland även när jag inte är gravid). Men vi får se. :)
Låter vettigt. Huvudsaken är ju att man gör det som funkar bäst i sin egen situation. :)
 
Jag har nördat in mig på alla möjliga förlossningspoddar nu när det närmar sig så jag är fullmatad med berättelser om amning, förlossning, eftervård osv :) Ett tips till er alla om ni roas av sånt. Jag påverkas inte så mycket även om det är dramatiska förlossningar men alla är vi olika :) Förlossningspodden, vattnet går, föräldrapodden, föda barn m.m. :)

Älskar vattnet går! Tycker det är otroligt fascinerande att höra om hur andra upplever sina förlossningar, och hur folk känner och resonerar. Ett fall är aldrig det andra likt.
 
Tror bebis har vänt sig eller snurrat runt. Magen har plattat till sig och jag känner inte rörelserna alls lika tydligt eller mycket, kombinerat med en hemsk halsbränna som vägrar ge sig trots omeprazol. Ska till BM imorgon, annars hade jag nog nojat mer för de minskade rörelserna. Känner att den buffar lite men inte alls samma cirkus som senaste dagarna.
 
Har faktiskt varit inne på en liten kontrollmätning av bebis. Ringde fl och frågade och fick rådet att åka in. CTG-kurvan såg utmärkt ut. Skulle trycka på en knapp när jag kände rörelser och när jag låg ner avslappnat så kände jag regelbundna rörelser men väldigt svaga, så har antagligen inte uppfattat dem under dagen. Eftersom rörelserna ändrat karaktär så sa BM att jag skulle bli kallad till ett extra UL inom en vecka.
Känns så där eftersom jag egentligen inte är orolig, jag tror bara bebis har flyttat på sig men ändrat karaktär har rörelserna faktiskt gjort, kände inte att jag ville säga att allt är som vanligt när det inte är det.
 
Har faktiskt varit inne på en liten kontrollmätning av bebis. Ringde fl och frågade och fick rådet att åka in. CTG-kurvan såg utmärkt ut. Skulle trycka på en knapp när jag kände rörelser och när jag låg ner avslappnat så kände jag regelbundna rörelser men väldigt svaga, så har antagligen inte uppfattat dem under dagen. Eftersom rörelserna ändrat karaktär så sa BM att jag skulle bli kallad till ett extra UL inom en vecka.
Känns så där eftersom jag egentligen inte är orolig, jag tror bara bebis har flyttat på sig men ändrat karaktär har rörelserna faktiskt gjort, kände inte att jag ville säga att allt är som vanligt när det inte är det.

Det var något både BM och läkare bestämt sa till mig idag när jag berättade att jag hade varit lite orolig igår att jag alltid skulle ringa om det inte hjälpte med att vila/ dricka något kallt/ rysta runt med magen och liknande, det var inte någon som skulle tycka att jag var hysterisk eller besvärlig. Man ska bara vara glad över att de kollar noga, även om man känner sig lite dum och till besvär!
 
Det var något både BM och läkare bestämt sa till mig idag när jag berättade att jag hade varit lite orolig igår att jag alltid skulle ringa om det inte hjälpte med att vila/ dricka något kallt/ rysta runt med magen och liknande, det var inte någon som skulle tycka att jag var hysterisk eller besvärlig. Man ska bara vara glad över att de kollar noga, även om man känner sig lite dum och till besvär!
Ja, alltså jag känner mig ju _skitdum_ och är rädd att bli uppfattad som värsta hysterikan men samtidigt så är det ju så att styrkan i rörelserna _har_ minskat sen igår. Alla de vanliga grejerna, att dricka vatten, buffa på magen, åka bil och att ligga på höger sida, har inte funkat på hela dagen utan det har varit helt stilla eller knappt kännbart. Hade aldrig förlåtit mig själv om det faktiskt varit nåt.
Jag tror t.o.m att jag tänkte på det redan igår men hade då så mycket att göra att jag inte fäste nån större vikt vid det.

Bara för det har bebis vaknat till liv sista halvtimmen när jag suttit i bilen, så nu hoppar hela magen precis som vanligt, till min stora glädje.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 086
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 174
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp