"Sova hela natten" metoden?

Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jo det är så det känns, att vi stör varandra litegrand.
Andledningen att han ligger i mitten är att pappan är rädd att han skall rulla ur sängen annars, men det går ju att ha en kudde under madrassen så det blir en "backe" också..?
Saken är den att han sover i eget rum/säng hos sin mamma, så det känns inte som att det vore helt främmande för honom, egentligen behöver vi bara skaffa en säng och börja vänja honom tycker jag..?

Det går alldeles utmärkt att "bulla upp" med en kudde mot kanten. Så har vi gjort med våran 8-veckorsbebis. Ge din sambo alternativen. Antingen får lillkillen börja sova i egen säng eller så får han sova bredvid sambon på katten, alternativ börjar du sova ensam. Du måste ju få sova ordentligt, det måste din sambo kunna förstå.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Det går alldeles utmärkt att "bulla upp" med en kudde mot kanten. Så har vi gjort med våran 8-veckorsbebis. Ge din sambo alternativen. Antingen får lillkillen börja sova i egen säng eller så får han sova bredvid sambon på katten, alternativ börjar du sova ensam. Du måste ju få sova ordentligt, det måste din sambo kunna förstå.

Suck blir så trött, sitter på jobbet nu, ännu en natt utan sömn...
Vaknade ca 6 ggr inatt, skulle upp vid 07:30 men vaknade 06:00 och kunde inte somna om :crazy: Kan inte sova när han rullar på mig, man får sparkar i ryggen, han vrider sig osv...
Har diskutterat med sambon, ny säng tycker han inte vi har plats för, isf en våningssäng i barnrummet men han vill inte att lillen sover där ifall han vaknar om natten och så (är i rummet bredvid).
Innan när vi pratat så skulle de byta plats och bulla upp under madrassen, men när det väl kom till kritan igår kväll så gick det absolut inte, då kunde han kanske krypa/rulla ur så det gick inte heller...

Vet inte alls hur vi gör nu, ett alternativ är ju om jag sover på soffan men det känns inte heller bra att inte kunna få sova i sin egen säng vissa helger... :crazy:
Sambons "tips" är att jag helt enkelt får vänja mig :crazy: men det är inte så lätt när man inte är van vid barn, sen är det ju inte mitt barn heller så då kanske man är mer "spänd" när man sover kanske?

Det enda vi kan testa är att lägga en kudde mellan mig och pojken och se om det hjälper, annars är det kanske soffan som gäller då...

Förlåt om jag låter gnällig, blir bara så less när det verkar som att jag är "den hemska som inte förstår" jag försöker förstå men samtidigt är det jobbigt när man inte kan sova pga detta. Hoppas ni inte tycker jag är allt för hemsk...
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Det är inte OK att din nattsömn ska störas så! Om din sambo inte tycker att det räcker med att bulla upp med kuddar får han väl fixa ett ordentligt räcke så att barnet inte kan rulla ut ur sängen.

Det här är inte ett olösligt problem, men din sambo måste förstå att det verkligen är ett problem och han måste vilja lösa det.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Skönt att jag inte verkar som ett "hemskt monster" för att jag inte alltid tycker det är så mysigt med barn i sängen.

Jo, ngt måste ju gå att göra, antingen kudden mellan som vi skall testa (men osäker om det räcker), annars får vi väl ställa upp ngt mot sängen så han inte kan ramla ur eller ngt?

Jag blir besviken då sambon inte förstår mitt problem, att jag måste lära mig att inte vara lättväckt ja, det går ju inte bara sådär.
Egentligen är jag en sån som sover som en sten, men med en sån liten grabb bredvid sig ja då blir det ju att man är mer försiktig/spänd.

Det är lite det som är det svåra med sambon, han vill/orkar inte alltid lösa problem utan skyller på andra eller så, i detta fallet får han mig att framstå som världens hemskaste som inte ser charmen med barn i sängen, detta känns ju inte alltis så kul om man säger så... :crazy:
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Nu vet jag inte hur ert sovrum ser ut, men finns det möjlighet att ställa sängen med ena långsidan mot väggen? Så att du sover ytterst, sambon i mitten och lilleman mot väggen där han inte kan rulla ut?

Varken jag eller sambon tycker det är så värst charmigt med barn i sängen, så du är långtifrån ensam! Vi samsover trots det större delen av natten med vår plutt som är strax äldre än din sambos. Men det är för att alternativet ger oss ännu mindre sömn :crazy: Annars måste vi gå upp en massa gånger per natt och trösta, nu sover iallafall barnet lugnt och tryggt. Men det sparkas och rullas massor här med, så jag förstår hur sliten du måste vara. Har nån av oss fått för lite sömn ett långt tag så är det gästsoffan i andra ändan huset som gäller några dar. Återhämtning är livsviktig för att orka.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Skönt att jag inte verkar som ett "hemskt monster" för att jag inte alltid tycker det är så mysigt med barn i sängen.

Verkligen inte!

Problemet med såna här trådar är dock alltid att det blir liksom två läger.

Antingen så MÅSTE man SAMSOVA, hela familjen med 2-3 ungarna tills de är 5-6 år eller så MÅSTE man använda vara förespråkare av skrikmetoder och låta ungarna ligga i bajs hela nätterna.:p

Det är så konstigt att det aldrig något mellanting.:laugh:

Vi har samsovit. Helt tills vår dotter var fyra månader. Det var mest praktiskt med ammningen. Sen har vi del-samsovit, hon har somnat i vår säng, burits över till sin säng, vaknat framåt 4-5 och hamnar i vår säng resten av morgonen tills nu efter jul och nyår. Nu är hon 15 månader och sprattlar som en galning.

Nu kör vi stenhårt på att hon ska sova i sin säng. Vi sitter hos henne tills hon somnar och vaknar hon på natten sitter vi tills hon somnar om!
Det var jobbigt i någon vecka med långa pass men nu tar läggnignarna 5-10 minuter och på natten blir det oftast bara napp-i-stopp och sen somnar vi om.

Alla sover bättre!

Fast jag räknar med att det kommer ändra sig och gå i perioder.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Nu vet jag inte hur ert sovrum ser ut, men finns det möjlighet att ställa sängen med ena långsidan mot väggen? Så att du sover ytterst, sambon i mitten och lilleman mot väggen där han inte kan rulla ut?

Varken jag eller sambon tycker det är så värst charmigt med barn i sängen, så du är långtifrån ensam! Vi samsover trots det större delen av natten med vår plutt som är strax äldre än din sambos. Men det är för att alternativet ger oss ännu mindre sömn :crazy: Annars måste vi gå upp en massa gånger per natt och trösta, nu sover iallafall barnet lugnt och tryggt. Men det sparkas och rullas massor här med, så jag förstår hur sliten du måste vara. Har nån av oss fått för lite sömn ett långt tag så är det gästsoffan i andra ändan huset som gäller några dar. Återhämtning är livsviktig för att orka.

Tänkt ta upp det med han senare ikväll när vi är själva (när hans kompis åkt hem och hans bror gått och lagt sig, brorsan bor hos oss...)
Antingen får vi flytta sängarna, bra idé det där, eller kanske köpa en madrass och täcke/kudde och bädda åt lillen på golvet? Med en tjockmadrass borde det ju gå? Då kan han ju ligga just nedanför pappa isf.
Han sover hos oss 1-2 helger/månad beroende på så det kanske skulle funka?

Det är störande att inte han förstår, bara för att han själv sover som en stock...
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Verkligen inte!

Problemet med såna här trådar är dock alltid att det blir liksom två läger.

Antingen så MÅSTE man SAMSOVA, hela familjen med 2-3 ungarna tills de är 5-6 år eller så MÅSTE man använda vara förespråkare av skrikmetoder och låta ungarna ligga i bajs hela nätterna.:p

Det är så konstigt att det aldrig något mellanting.:laugh:

Vi har samsovit. Helt tills vår dotter var fyra månader. Det var mest praktiskt med ammningen. Sen har vi del-samsovit, hon har somnat i vår säng, burits över till sin säng, vaknat framåt 4-5 och hamnar i vår säng resten av morgonen tills nu efter jul och nyår. Nu är hon 15 månader och sprattlar som en galning.

Nu kör vi stenhårt på att hon ska sova i sin säng. Vi sitter hos henne tills hon somnar och vaknar hon på natten sitter vi tills hon somnar om!
Det var jobbigt i någon vecka med långa pass men nu tar läggnignarna 5-10 minuter och på natten blir det oftast bara napp-i-stopp och sen somnar vi om.

Alla sover bättre!

Fast jag räknar med att det kommer ändra sig och gå i perioder.

Ja, eftersom detta är Föräldertråden var jag lite rädd för att bli halshuggen :o

Jo när de är så små kan man ju förstå, för att underlätta amning och sådär, men det känns som att grabben skulle må bättre av att sova själv.
Han får sova mer i ro och ifred, sen är det väl bra för barnens självförtroende att de "klarar själv" och sådär? Jag personligen tror att det är mkt viktigt att lära de att sova själv och sådär redan från början, men eftersom jag inte är förälder själv så "vågar" jag inte alltid säga så mkt.
Men det känns som att båda barn OCH föräldrar mår mkt bättre av det tycker jag.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag personligen tror att det är mkt viktigt att lära de att sova själv och sådär redan från början, men eftersom jag inte är förälder själv så "vågar" jag inte alltid säga så mkt.
Men det känns som att båda barn OCH föräldrar mår mkt bättre av det tycker jag.

Jag skulle säga att det inte går att säga generellt. Jag tror det är himla inviduellt och som förälder måste man vara lyhörd.

I vårt fall så pågår det som sagt i perioder. Jag märker tydligt när hon behöver vara nära mycket och jag märker också att emellanåt vill hon sova själv. Det gäller bara att tolka rätt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 701
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp