"Sova hela natten" metoden?

MsSleepalot

Trådstartare
Nån som testat? Vad går det ut på egentligen, alltså hur gör man?

Efter flera nätter då sonen inte sovit alls (kan vara vaken 10 timmar i sträck...) så börjar jag fundera på att testa någon metod. Men hur gör man? Vill ju självklart veta exakt hur det går till innan jag testar något!

Nån som testat?

Eller någon som kört på något annat sätt som funkat? Berätta gärna!

(hur är det med länkning? Sök på "sova hela natten" på google så finns där högst upp anna wahlgren...)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag tror inte på några metoder, alla barn är så olika. Rasmus börja sova 8h i sträck när han var 2 veckor gammal. Idag (14 månader) sover han mellan 12-14 timmar i sträck.

Vi har ingen metod alls, vi har samam rutiner varje nattning och släcker ner och viskar. På natten ska allt vara tråkigt och det ska inte vara något kul att vara vaken och inte finnas något att titta eller lyssna på.
Ibland händer det att han vaknar för han drömmer, då tar vi upp och tröstar honom och ibland får han komma över till våran säng. Men absolut bäst sover han i sitt rum där det är kolsvart.
Det är inga problem att få honom att somna och det är livat utanför hans sovrum, om man har fest eller kollar på film.

Hans sovrutiner ändrades inte heller i somras när vi var iväg med husvagnen.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Hej, min lille har börjat sova hela nätter nu. Gjort i ca 3 veckor, jag börja med att ge han mat klockan 17,00 halv flaska (får ersättning) sen vid nio väcker jag honom om han inte redan är vaken då får han en full flaska ersättning. Då sover han till 07.00-08.00 funkar för det mesta. :)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag tror inte på några metoder, alla barn är så olika. .

Så säger alla med lätta ungar som sovit snällt sedan dom kom hem från BB, typ :angel:.

Jag är jätteglad att vi fick Anna Wahlgrens "Barnaboken" av svärfar, höll på att krasha totalt innan vi fick tummen ur... och började kolla upp olika metoder. Det är inte lätt att vara förstagångsförälder med en lite mera krävande baby. Dessutom far barnet själv illa av att inte sova. Vi tog in vagnen och "vagnade" henne till sömns, följde ett strikt sovschema. Gud så skönt det var att få vägledning och ordning på sömnen, vi var ju som två blinda förvirrade hönor! Det vände verkligen från en dag till en annan, inga problem sedan dess (nu är hon 1.5 år).
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Vagnmetoden använde min farmor för över 50 år sen, och då fanns ingen Anna Wahlgren metod ;)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Så säger alla med lätta ungar som sovit snällt sedan dom kom hem från BB, typ :angel:.

Haha. Precis vad jag tänkte! :laugh:

Fast vi har inte använt någon metod fastän vi inte har en unge som sover hela natten, och det gjorde han verkligen inte när han var så liten som TS barn. Då passade jag på att sova när han sov för att orka vara vaken när han var det, oavsett tid på dygnet.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Så säger alla med lätta ungar som sovit snällt sedan dom kom hem från BB, typ :angel:.

Jag är jätteglad att vi fick Anna Wahlgrens "Barnaboken" av svärfar, höll på att krasha totalt innan vi fick tummen ur... och började kolla upp olika metoder. Det är inte lätt att vara förstagångsförälder med en lite mera krävande baby. Dessutom far barnet själv illa av att inte sova. Vi tog in vagnen och "vagnade" henne till sömns, följde ett strikt sovschema. Gud så skönt det var att få vägledning och ordning på sömnen, vi var ju som två blinda förvirrade hönor! Det vände verkligen från en dag till en annan, inga problem sedan dess (nu är hon 1.5 år).

Ja tänkte detsamma jag också:D

Hur har ni gjort då när ni tagit hjälp av hennes metod? Beskriv gärna:)

Simon har aldrig varit ett skrikigt barn, han är bara vaken för mycket:crazy: Förut hade han problem med magknip men tog bort amningsnappen då blev det betydligt bättre. I samma veva började han sova 5-8 timmar i sträck från att ha sovit max 3,5 tim i sträck. Och då var det från ca 2-3 på natten.
Men för ca en vecka sedan började han bli orolig igen och han vaknade efter en kvart och kunde inte somna om i sin vagga utan skulle ha en slurk till mat eller rapa/kräkas. Nästa gång han somnade sov han ca 30 min och så höll det på.

Senare nätterna har han tex varit vaken från 23 på kvällen till 10 dagen efter, med små lurar på 15-30min och sen varit helt däckad på dagen... Inte kul alls...

På nätterna går vi inte ut från sovrummet, inget blöjbyte om det inte är väldigt blött/läckt eller bajs. Utan bara upp och äta. Somnar han lägger jag honom i vaggan och han vaknar efter 10 min. Ger honom nappen som han spottar ut hela tiden. Då ligger han och kikar på mig i det svaga ljuset och kvittrar! Kan inte annat än le åt honom trots man är så trött;)

Men sova bättre än så går väl ändå?:crazy:
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

På den här sidan finns bra info, speciellt under utvecklingsfaser och trots.
http://fakta.teskedsmamma.se

Under barnets första år händer så otroligt mycket att vi inte kan föreställa oss! Barnet går från en ”sak” som bara tänker på närhet, sova, äta och besudla sin blöja. Man har nu funnit och kartlagt inte mindre än 7 olika faser under det första året, så det kanske inte är konstigt att våra småttingar blir som förbytta emellanåt.

Först förbereder sig barnet för språnget och kan kräva extra uppmärksamhet och blir vad man lätt kallar för ”jobbig”. Man känner inte igen sitt barn och undrar vad som är fel, oftast är inget fel utan allt är exakt som det ska vara! Det är bara ack så jobbigt. Barnets jobbighet består oftast av att det inte känner igen sig själv heller och blir frustrerad och allmänt fnoskig. Det är i denna fas som matrutinerna ställs på huvud och barnet kan äta sämre. Sömnen är oftast det tydligaste tecknet, vissa barn går från hela nätter till att knorra och böka nätterna igenom. När det blir lite större kan man ibland ana att det blir blygt och tystlåtet.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Vi har ingen metod alls, vi har samam rutiner varje nattning och släcker ner och viskar. På natten ska allt vara tråkigt och det ska inte vara något kul att vara vaken och inte finnas något att titta eller lyssna på.
Så har vi också gjort, har många bekanta som klivit upp och suttit vid tv:n de har konstant klagat på ickesovande knyttar.
För att få detta att funka kan det vara idé att lägga sig själv tidigt en period så att man verkligen signalerar natt=sova.
Kommer sömnproblemen när bebis börjar med vanlig mat ska man dock vara uppmärksam på eventuell matallergi.
Många föräldrar tror jag signalerar otrygghet till sin bebis, hur ska vi göra, blir det här rätt, osv.
Bestäm att så här ska det vara och visa inte tveksamhet!
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Hur har ni gjort då när ni tagit hjälp av hennes metod? Beskriv gärna:)

Vi har aldrig "buffat" barnet tills sömns som det beskrivs i boken, däremot har vi tagit hjälp av vagnen inomhus samt haft ett strikt sov och matschema då våran dotter aldrig somnat frivilligt. Om man bestämde att morgonen började kl 06 så fick hon vara vaken max två timmar i stöten efter det (mer pallar inte en så pass liten bebis). Så med andra ord sovstund (45 minuter) kl 8, 11, 14, 17 och nattning kl 20, ungefär! Ändras förstås ju äldre dom blir. Har anammat en massa annat vettigt ur boken också, t ex detta med hur viktigt det är att ta barnen i bruk istället för att göra hushållssysslor och renovera när barnet sover, att vardagen inte ska kretsa runt barnet- barnet ska vara en del av vardagen istället.. Tycker det står många bra saker i boken! :)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag beställde SHN-boken efter två paniknätter helt nyligt här hemma. Men innan jag fick boken ångrade jag mig. Jag har svårt att följa något så strikt som man kanske borde göra. Hur som helst har jag ändå börjat läsa boken och några saker har jag anammat!

Att buffa för att lugna fungerade ypperligt och för första gången sen sonen föddes har jag kunnat söva honom inomhus utan att det ska vara värsta projktet i någon timme. Nu somnar han oftast på 10-20 minuter. (Han är 10 månader)

Skratt till gonatt har jag också tagit till mig. Nu busar vi och han är glad när han lägger sig. Inte ledsen och grinig när han fattat vad som är på G.

Jag har även anammat sovtider. Nu lägger jag honom på bestämda tider även om han inte verkar helt trött. Han somnar väääldigt snabbt... Så visst är han trött även om jag inte läser av det!!

Han har aldrig velat sova. Inte ens som nyfödd. När han bara var några veckor gammal kunde han lätt vara vaken 6 h om jag inte lyckades få honom att somna på något vis. Fick han bestämma sov han samma tider som mig! Dvs. kanske 8 h per dygn och intet mer.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Hos oss var det pappan som var problemet... Han orkade inte natta om ifall Lina vaknade på natten utan gick upp och fixade välling 2 x/natt. Vi hade världens bråk om detta, jag totalvägrade att gå upp, han menade att hon BEHÖVDE ÄTA...

Det tog två nätter, sedan har hon sovit :).

Nu har vi jullov tillsammans hela familjen, så stallrutinerna är omlagda (annars fodrar maken på väg till jobbet), hästarna får mat senare på kvällen och även senare på morgonen. Det händer då att hon vaknar vid 6 och tycker att det är morgon, men vi går INTE upp, då somnar hon om och sover till halv 8-8!!!

Dock har jag aldrig haft ett barn som helt vänt på dygnet och som vägrat sova på så många timmar, men ärligt talat tror jag nog att isf skulle h*n få ligga själv i sängen och jag skulle hålla benhårt på 5-minutersmetoden. Den körde vi på de två äldsta. Första kvällarna var värst, det tog nog 1,5 timme, men efter en dryg v somnade de snabbt när man la dem i sängen. Känns och låter kanske hemskt, men då var det iaf det som vi fick rekomenderat och det funkade...
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Så säger alla med lätta ungar som sovit snällt sedan dom kom hem från BB, typ :angel:.

QUOTE]

Inte jag,mi sov otroligt dåligt, jag väntade ut honom istället (efter ett misslyckat försök med 5 mm) :(:cry:

Blir aldrig mer sömnmetoder här.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Även jag tänkte detsamma...

Vi har kört på samma rutiner sen han föddes, haft mörkt på natten, viskat, inte pratat i onödan, verkligen signalerat att det varit natt. Testat ha lugnande musik på hela natten, haft nattlampa, haft kolmörkt, sovit tillsammans, sovit i eget rum, testat att ge mer mat/mindre mat osv.

Vi har inte använt oss av någon metod, gjorde några små försök men det kändes inte bra. Nu är han två år och lägger sig runt 19 och sover ibland hela natten i sin säng men oftast kallar han nån gång mellan 01-05 och vill sova vidare hos oss.

Hoppas ni hittar någon metod eller annat sätt att få sova! Man blir helt knäckt av att ha vaken bebbe. Jag hoppas innerligt att nästa barn blir lite mer trött av sig men räknar med att få en likadan ;)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag körde sova hela natten kuren på min dotter när hon var 7 månader.
Hon sov inte mer än 1-2 timmar åt gången och hade mina bröst som napp, var helt hopplöst. Jag höll på att knäckas helt och lilla Ronja var alltid sur och grinig.

Vi körde kuren rakt av, buffande, ramsande och pedantisk schemaläggning.
Natt tre sov hon i 10 timmar i sträck och natt fyra sov hon i tolv timmar.
Min sura dotter blev en glad och go unge.

Nu är hon 1 år och jag har fått minikura henne, hon har fått separationsångest, men det räcker med att jag suttit utanför hennes dörr vid läggning och ramsat.
Vaknar hon på natten numera så är det något fel, bajs i blöjan eller magont.

Vårat största problem är skrattet till go´nattet.
Hon kan vara lite svårflörtad på den biten.

Bästa tipset är att gå in på Annas sida och läsa, kolla vad som skrivs i forumet. Verkar det vara något du gillar så köp boken och läs och öva.
Sedan är det bara att köra.
Jag är jätte glad att jag kurade Ronja, både för hennes och för vår skull.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Nej, inga "sovmetoder" här.. första barnet sov dåligt lääänge, men nu sover hon oftast hela nätter med ev avbrott för att komma till våran säng.

Yngsta har perioder när hon ammar mkt mkt, det har oftast varit mera vid ett "utvecklingssprång" tex lära sig krypa, gå, prata.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

En liten fråga, när är vanligaste åldern att lära barn att sova själv?

Min sambos yngsta har lite sömnproblem vissa nätter (1,5 år) och ofta vaknar ju han och börjar gråta då vi lägger oss och sedan flera ggr efter det, jag tycker att han kanske borde sova i egen säng då han isf slipper bli väckt och störd i sömnen, sambon är mer att han tycker det är mysigt med barn i sängen...
Jag kan inte säga så jättemycket eftersom det inte är mitt barn och inte vill lägga mig i, men samtidigt så tror jag att det skulle vara det bästa både för pojken och även mig själv.
Jag kan nästan inte sova med honom i sängen, är rädd att stöta till honom, väcka han osv. Sen vaknar jag så fort han vänder sig, gnyr till osv.
Jag sover med andra ord himla oroligt och är inte utvilad på morgonen.
Sambon sover dock som en sten och har inga problem med detta.

Vad anser ni om detta?
Och finns det några bra "knep" om de har svårt att somna?
Jag nattar aldrig men man kan ju förmedla något bra tips.
Grejjen är att han kan vara så fruktansvärt arg när han inte vill sova, skriker så han blir helt hes och får knappt luft, hur får man honom att inse att det är skönt att sova?
Sambon buffar och sjunger vaggvisor men det är som att han "inte hör" om ni förstår?
Ibland kan han somna till men vaknar efter ett par minuter och så är det samma procedur igen...

Såhär kanske alla småbarnsföräldrar har det vad vet jag? :o
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

KL
Jag kan skriva uppsatser om våra sömnupplevelser men ska hålla mig kort.

Sonen har aldrig sovit bra och vi har gjort alla nattrutiner som föreslås. När han var 6 månaer sov han 45 minuter i taget, var vaken 45 osv. Jag har aldrig aldrig varit så trött och mått så dåligt. Vi körde då SHN, men lyckades aldrig helt ut. Det funkade inte på honom, vi fick tom råd av AW själv och hade jättemycket stöd av en av hennes kontaktpersoner. Men det blev bättre, helt klart.

Nu är han 1 år och 10 månader och sover varierat. Att säga till en människa med ett barn som inte sover, att mitt barn har sovit jättebra för att vi har så bra rutiner är som att slå personen i magen. Utifrån den erfarenhet jag har, med många vänner och bekanta med barn, så har nästan alla med ickesovandebarn lika bra rutiner dag som natt som de som har barn som sover. Men barn är olika och det är inte lika lätt för alla att få ro i kroppen. Än idag så håller jag sonen stilla för att han ska kunna koppla av. Hjälper jag honom på så sätt så kan han koppla ner, inte annars.

Ska tillägga att många lyckats med SHN, med jättebra resultat!
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag har kört min egen variant av Sova-hela-natten med båda barnen. Med ettan körde jag stenhårt med sovtiderna, och det var magiskt. Barnet bara somnade efter två dagar på klockan! Coolt. Har dock inte lämnat dem utan suttit hos dem, men varit stenhård på att man inte får komma upp förrän natten är slut. Buffning har funkat på mina.

Med tvåan har jag varit mer avslappnad och inte hållt tiderna så bra, men det har funkat det med. Kanske handlar det mest om att man bestämt sig för hur man som förälder vill göra. Tyckte dock att det detaljerade schemat var ett bra stöd i början. Resultatet är iaf att barnen blir glada och utvilade :). Och den stora kommer sällan in till oss på nätterna, kanske beror det på att hon somnar själv och inte tycker det är otäckt när hon vaknar och ingen är där. Det var ju ingen där när hon somnade.

Lycka till med vilket sätt du än väljer, men visst är det skönt även som förälder att få sova ;).
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Vi vill tacka AW för att hon finns:bow::bow:
Vår lillkille vaknade vid 5 mån ålder 10-15 ggr per natt. Vi körde kuren rätt av, läste på tills ögonen blödde och nu sover han alla sovpass dag som natt. Alltså 19-07, ofta i ett sträck utan uppvak. Jag skulle vilja påstå att ni som inte "tror" på hennes kur/livsfilosofi inte är pålästa. Hela SHN-boken måste läsas och du måste förstå innehållet för att lyckas. Men jag lovar det är det värt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 701
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp