"Sova hela natten" metoden?

Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag skulle vilja påstå att ni som inte "tror" på hennes kur/livsfilosofi inte är pålästa. Hela SHN-boken måste läsas och du måste förstå innehållet för att lyckas. Men jag lovar det är det värt!

Har läst massor av AW,och det är inte mycket jag köper som hon skrivit.
Tex detta att låta barnet ligga i sitt eget bajs: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14986

Dock ger hon en del bra råd men men de dåliga är såpass skrämmande dåliga så man inte vågar lita på de bra råden heller.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

utan att vara insatt men är det inte hon som påstår att kolik beror på mamman? Att det är mammans fel att bebis skriker för den har dödsångest och får för lite närhet/mat.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Har läst massor av AW,och det är inte mycket jag köper som hon skrivit.
Tex detta att låta barnet ligga i sitt eget bajs: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14986

Dock ger hon en del bra råd men men de dåliga är såpass skrämmande dåliga så man inte vågar lita på de bra råden heller.

Om du fortsätter tråden och läser innehållet så förstår du att hon inte menar att barnet ALLTID ska ligga i bajsblöja! Herregud! Det är en del av kuren kanske 2-3 nätter sen vaknar inte ungen förrän det är dags och bajsar när den vaknat precis som vi andra människor gör. Skulle barnet mot förmodan bajsa på kvällen/natten tar man självklart hand om det. Man kan läsa AW som fan läser bibeln.:devil:
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Enligt AW skriker ju inte barnen de frågar :D
Sedan kan barnen tydligen lära sig att kräkas när de skriker av ren smarthet, dvs att de vet med sig att de blir upplyfta när de kräks :confused:
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Ja, ja mitt barn sover iaf på natten och äter och skiter på dagen. Vi är jätte nöjda med vår tillvaro och vår son njuter varje minut. Sover ditt barn på natten ändå är det bara att gratulera, men jag vill uppmana alla som är nyfikna på AW att skaffa sig en egen rättvis uppfattning om SHN. Du har skaffat din och du ska defenitivt INTE köra kuren. Man måste tro på den annars vaktar orosvargarna runt hörnet och nattsömnen är som bortblåst.

Nu ska jag gå och njuta min underbara nattsömn. Godnatt;)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Det är lustigt att AW-anhängare är så rabida ibland. Säger man emot Anna har man antingen inte läst på ordentligt, eller så feltolkar man med avsikt stackaren. Alternativet att hon har *en* uppfattning av hur barnuppfostran funkar och att det kan finnas andra som fungerar verkar liksom inte finnas.
Jag har läst Barnaboken från pärm till pärm, noga, och läst på hennes forum, och det finns mycket jag absolut inte köper av hennes åsikter. Det finns sånt jag håller med om för den delen, som att små barn vill vara nyttiga och komma in i det sociala sammanhanget. Men vad gäller sömnen delar jag helt Zarias åsikter.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

En liten fråga, när är vanligaste åldern att lära barn att sova själv?

Min sambos yngsta har lite sömnproblem vissa nätter (1,5 år) och ofta vaknar ju han och börjar gråta då vi lägger oss och sedan flera ggr efter det, jag tycker att han kanske borde sova i egen säng då han isf slipper bli väckt och störd i sömnen, sambon är mer att han tycker det är mysigt med barn i sängen...
Jag kan inte säga så jättemycket eftersom det inte är mitt barn och inte vill lägga mig i, men samtidigt så tror jag att det skulle vara det bästa både för pojken och även mig själv.
Jag kan nästan inte sova med honom i sängen, är rädd att stöta till honom, väcka han osv. Sen vaknar jag så fort han vänder sig, gnyr till osv.
Jag sover med andra ord himla oroligt och är inte utvilad på morgonen.
Sambon sover dock som en sten och har inga problem med detta.

Vad anser ni om detta?
Och finns det några bra "knep" om de har svårt att somna?
Jag nattar aldrig men man kan ju förmedla något bra tips.
Grejjen är att han kan vara så fruktansvärt arg när han inte vill sova, skriker så han blir helt hes och får knappt luft, hur får man honom att inse att det är skönt att sova?
Sambon buffar och sjunger vaggvisor men det är som att han "inte hör" om ni förstår?
Ibland kan han somna till men vaknar efter ett par minuter och så är det samma procedur igen...

Såhär kanske alla småbarnsföräldrar har det vad vet jag? :o

En grundförutsättning för att det ska funka att sova tillsammans är ju att alla sover bra. Du sover inte bra och därför funkar det inte. Ett alternativ kan ju vara att ni lägger barnet på ena kanten, med sambon i mitten och dig på andra kanten. Då slipper du tänka på att stöta till barnet och din sambo och barnet kan ändå sova tillsammans. Du har givetvis rätt att att lägga dig i när det handlar om din nattsömn!

Det går nog inte att säga exakt när det är lämpligt att lära barnen sova själva. Barn är individer. Min son på 7 veckor har fått börja sova ensam för några veckor sedan, detta för att vi märkt att han somnar in mycket bättre om han får ligga i sin egen säng. Efter nattamningen får han dock fortsätta sova i våran säng, då är han däckad.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag tror inte på några metoder, alla barn är så olika.
------------------------------
Vi har ingen metod alls, vi har samam rutiner varje nattning och släcker ner och viskar. På natten ska allt vara tråkigt och det ska inte vara något kul att vara vaken och inte finnas något att titta eller lyssna på.

Att ha samma rutiner och att agera på ett visst sätt är ju faktiskt en slags "metod" det också.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Det är en del av kuren kanske 2-3 nätter sen vaknar inte ungen förrän det är dags och bajsar när den vaknat precis som vi andra människor gör.


Jag har då gått upp på natten för att gå på muggen även i vuxen ålder :angel:

Alltså, man kan väl tycka lite vad man vill om SHN, men det värsta tycker jag är att det blir så infekterat, så mycket att man skall vara HELT för eller HELT emot. Själv tror jag mycket på att alla sovmetoder är ett sätt att få rutiner och hålla sig till dem och ha lite stöd i att man just följer en metod. Man orkar om man har en plan, det är svårare om man bara lyssnar på skrik och gråt och ifrågasätter sig själv. Att göra egna metoder funkar nog lika bra. Typ som att det är lättare att följa viktväktarna än att bara 'äta lite nyttigare'.

Jag skulle aldrig lämna min bebis med bajsig blöja, skulle inte heller ignorera när liten skriker (men det gör väl inte SHNmetoden heller vad jag förstått). Det är svårt att hålla på sina principer, men om båda föräldrarna sätter sig ner och bestämmer hur de skall göra och är överens så funkar nog det mesta!

Jag är ibland lite dålig på det, på kvällen om hon är pigg kan jag till exempel ge upp med nattningen och gå upp en timme till och sen natta igen. Jag vet att det är dåligt, för då lär hon sig ju att hon kan få komma upp igen med lite uthållighet, så jag SKA sluta med det ;)
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag har läst Barnaboken från pärm till pärm, noga, och läst på hennes forum, och det finns mycket jag absolut inte köper av hennes åsikter. Det finns sånt jag håller med om för den delen, som att små barn vill vara nyttiga och komma in i det sociala sammanhanget. Men vad gäller sömnen delar jag helt Zarias åsikter.

Jag tycker nog att det sundaste gällande "metoder" (eller råd i största allmänhet) oavsett om det är AW eller någon annan är att just läsa, lyssna och ta till sig det man själv tycker känns bra!.

Jag har inte läst något av AW, men gör precis som du i det mesta. Har jag något problem så läser jag lite olika tips och råd och sen gör jag det som låter bra och struntar i det som inte låter bra.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag för min del följer bara just själva SHN-kuren med tillhörande bok. Barnaboken har jag inte anammat. Det finns massor jag inte håller med om. För oss måste sunt förnuft och kärleken till barnet genomsyra vår "barnuppfostran". Känns det rätt för förälder och barn är det nog oftast rätt för den familjen.

Precis som ni andra skriver så får man väl plocka här och där och sätta ihop det till något eget.

Grejen med SHN är att ska det lyckas måste man nästan göra exakt som AW förespråkar och förstå varför man gör det. Därför känns det biten ganska svartvit.

SHN och barnaboken är olika saker helt enkelt.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Fast det finns ju många som gör en variant av både SHN och 5mm och lyckas. Och även om en metod fungerar måste den ju inte vara bra på alla sätt. Jag gillar inte 5mm fast många säger att den funkar. Det är inte det jag inte gillar.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Hur defenierar de som lyckats kombinera 5 mm och SHN begreppet "fungerar"?
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Å, klumpigt av mig, jag menar att de kört en variant av SHN. Och andra har kört en variant av 5mm, dvs. de följer ingen metod slaviskt utan gör metoden till 'sin egen'. Jag menade inte att de kört en kombo av båda :D.
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

*KL*

Visst står det väl någonstans att man kan börja med SHN i vilken ålder som helst?

Min snart 6-åring har blivit sjukt jobbig att lägga (inte bara efter jullovet, utan det är sedan längre tillbaka). Han hittar på 1 miljon orsaker till att komma upptassande. Ska lägga sig vid 8 (går upp 7), då har vi gjort nattrutinerna, borsta tänder, kissa, tvätta sig, läst saga tillsammans. Han får bläddra i en bok i sängen om han är tyst. Han delar rum med storebror som är mycket mer beroende av sin sömn och som dessutom går i skolan och därmed måste orka med dagen på ett lite annat sätt.

En vanlig kväll slutar oftast med att han kommit upp 6-7 gånger och till slut är vi osams och han gråter på väg tillbaka till sitt rum. Han ska -kissa en gång till, -är törstig, -vill ha en puss och en kram, -hämtar något han glömt, -är hungrig, -osv, osv...

Vi har förklarat att han även om han inte kan sova direkt är det viktigt att han ligger kvar i sängen, hans kropp vilar då och det behöver han. Vi har även sagt att vi behöver vuxentid (konstigt i en 6-årings öron kanske). Han är ofta så trött på eftermiddagarna att han nästan somnar. Åker vi bil somnar han garanterat.

Några tips? Har någon av er kört SHN på äldre barn?
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Hej, har ingen erfarenhet alls av större barn men hon skriver lite om det i "sova hela natten" boken. Hon skriver att man kan soljfädra 3-4 åringar och ramsa som man gör med barn upp till 12 mån. Det finns även ett exempel på en 12 åring som blivit "kurad", men då svarade man bara barnet att; -vi pratar om det imorgon, sov nu." Så får inte barnet något annat svar än detta. Ingen aning om det fungerar men det är säkert värt ett försök.

Boken finns att låna på bibban: "Internationella sova hela natten"
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

En grundförutsättning för att det ska funka att sova tillsammans är ju att alla sover bra. Du sover inte bra och därför funkar det inte. Ett alternativ kan ju vara att ni lägger barnet på ena kanten, med sambon i mitten och dig på andra kanten. Då slipper du tänka på att stöta till barnet och din sambo och barnet kan ändå sova tillsammans. Du har givetvis rätt att att lägga dig i när det handlar om din nattsömn!

Det går nog inte att säga exakt när det är lämpligt att lära barnen sova själva. Barn är individer. Min son på 7 veckor har fått börja sova ensam för några veckor sedan, detta för att vi märkt att han somnar in mycket bättre om han får ligga i sin egen säng. Efter nattamningen får han dock fortsätta sova i våran säng, då är han däckad.

Jo det är så det känns, att vi stör varandra litegrand.
Andledningen att han ligger i mitten är att pappan är rädd att han skall rulla ur sängen annars, men det går ju att ha en kudde under madrassen så det blir en "backe" också..?
Saken är den att han sover i eget rum/säng hos sin mamma, så det känns inte som att det vore helt främmande för honom, egentligen behöver vi bara skaffa en säng och börja vänja honom tycker jag..?
 
Sv: "Sova hela natten" metoden?

Jag har faktiskt beställt den!:laugh: Har ju en skrutta som iofs sover bra, men får ju en till liten om några veckor, så det känns som att det kan vara värt att ta reda på vad det handlar om.

Min 6-åring som börjat strula har sovit jättebra tidigare, men ngt har hänt och boken kanske kan ge lite tips... Ikväll var jag inte hemma, men enl maken var han som vanligt uppe o sprang när han skulle sova. Maken satte sig på golvet och klappade honom på huvudet och då sov han inom 2 minuter. Känns ju hemskt att han ska gråta varenda kväll annars, så det var väldigt skönt att få höra detta nu när jag kom hem.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 701
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp