Bukefalos 28 år!

Spansk Vattenhund

Ugh, vad tråkigt. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att detta inte är för ovanligt i rasen. :wtf: Så synd om en ras som i övrigt verkar fylla många goda kriterier (hälsa exempelvis).

Rasen är ju ett solklart exempel till varför man inte ska nöja sig med rosaskimrande rasbeskrivningar på SKK, utan aktivt själv söka upp rasen och träffa flera exemplar innan man slänger sig på luren till närmaste uppfödare för att köpa en valp.
 
Svår att få kontakt med var den valpen på kursen med. Släppte man den lös fick man inte tag i den igen, den bara sprang runt runt runt...
Det har jag sett ett stort antal andra hundraser göra också (övervägande pudlar faktiskt...), det tyder mer på ägarproblem än hundrasen enligt mig :angel:

Till TS, jag har inte ett stort urval av spanjorer att referera till - endast 3 st... de två hannarna är som träskallar, ej stressade, ej hyper - snarare tvärtom. Trista och ointresserade av allt :meh:
Min far har en tik och hon har energi, träningsvilja och jag upplever henne mycket intelligent (outsmartat fadern från 6 månaders ålder :p) och hon är snäll.
Det som far har med sig från uppfödare och andra spanjor-ägare är att dom är sena i utvecklingen ;)
 
Rasen är ju ett solklart exempel till varför man inte ska nöja sig med rosaskimrande rasbeskrivningar på SKK, utan aktivt själv söka upp rasen och träffa flera exemplar innan man slänger sig på luren till närmaste uppfödare för att köpa en valp.

SKK hade dock ingen "gullig" beskrivning av rasen, alls. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 790
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 746
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 217
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp