Bukefalos 28 år!

Spansk Vattenhund

machafuko

Trådstartare
Har blivit nyfiken (inte för att köpa, mest nyfiken för att veta mer) på en "ny" ras för mig. Spansk vattenhund som ni redan förstått.

Har länge vetat om att de finns men har aldrig träffat än mer än att jag sett de på utställningar och så. Tycker att de verkar vara rätt charmiga hundar men folks erfarenheter av rasen och hir den är verkar vara väääldigt spritt.

Vad vet/tänker ni kära vänner om den här rasen? :D
 
Kolla upp temperamentet noga, det är väldigt spretigt på rasen.

Jaa har konstaterad det. Kollar framförallt för att några närstående frågat mig om den. Men blev nästan sugen själv när jag började läsa på :nailbiting: Det är något helt annat än det jag själv tittat på innan. Men i ärlighetens namn har jag inte riktigt hittat "den perfekta rasen" för mig, den finns nog inte. Har dock hittat en ras jag ändå förälskat mig i.

Men vet du något om uppfödarna inom rasen?
 
Vill du utveckla? Är det endast för att de är reserverade eller hur menar du? Är de "hårda", har de skärpa? :)
Min personliga uppfattning av de jag träffat, tjuriga , hetskt temperament, kan blossa upp på i princip ingenting, svårmotiverade och framförallt uppfattar jag dom som lömska, lite smygande bomber sådär.

Det är som sagt bara min uppfattning av de jag träffat , beror säkert på individ samt ägare också.

Men verkar inte vara en ras som är lättsam precis.
 
Min personliga uppfattning av de jag träffat, tjuriga , hetskt temperament, kan blossa upp på i princip ingenting, svårmotiverade och framförallt uppfattar jag dom som lömska, lite smygande bomber sådär.

Det är som sagt bara min uppfattning av de jag träffat , beror säkert på individ samt ägare också.

Men verkar inte vara en ras som är lättsam precis.
Jag har bara träffat någon enstaka, men har samma bild av dem som dig.
 
Har blivit nyfiken (inte för att köpa, mest nyfiken för att veta mer) på en "ny" ras för mig. Spansk vattenhund som ni redan förstått.

Har länge vetat om att de finns men har aldrig träffat än mer än att jag sett de på utställningar och så. Tycker att de verkar vara rätt charmiga hundar men folks erfarenheter av rasen och hir den är verkar vara väääldigt spritt.

Vad vet/tänker ni kära vänner om den här rasen? :D
Är det krullet du gillar kan jag rekommendera en mellan eller storpudel istället :p
Enkla trevlig lättsamt lynne :)
 
Bedlingtonterrier :up:

Nä, men jag har träffat vad som bör ha varit en Spansk vattenhund... I Spanien... Den var absolut hyper :D hoppade från båten rakt ner i vattnet (ett fall om kanske 2-2,5 meter), sprang upp igen och gjorde om proceduren. Har för mig att en bekant (över internet) har två stycken (men kan ha fel, nån form av vattenhund som inte är irländsk är det iaf). Vill minnas att hon sagt att den ena är otroligt vek och har taskiga nerver och den andra är morskare men inte så kontaktbar.
 
Är det krullet du gillar kan jag rekommendera en mellan eller storpudel istället :p
Enkla trevlig lättsamt lynne :)

Nej nej nej, som sagt inte intresserad av någon annan ras. Frågorna är mest pga personligt intresse av att veta mer, ras att köpa har jag redan bestämt för läge sedan. :p
Krull är inte nödvändigvis min grej, men erkänner att just spaniorerna och typ lagottos faller mig i smaken utseendemässigt :angel:

Men tack för dina inputs! Du bekräftar lite av det jag hört förut, tyvärr. Tyckte de verkade häftiga i och med lättlärdhet, att de verkar fungera till lite allt möjligt och att de verkar vara rätt följsamma och önskan att vara till lags. De ska vara hälsosamma och så är det en ganska hygglig storlek på hund. Konstaterade direkt när jag började läsa på att det dock är för mycket hund för mig:D
 
Svår att få kontakt med var den valpen på kursen med. Släppte man den lös fick man inte tag i den igen, den bara sprang runt runt runt...
 
Jaa har konstaterad det. Kollar framförallt för att några närstående frågat mig om den. Men blev nästan sugen själv när jag började läsa på :nailbiting: Det är något helt annat än det jag själv tittat på innan. Men i ärlighetens namn har jag inte riktigt hittat "den perfekta rasen" för mig, den finns nog inte. Har dock hittat en ras jag ändå förälskat mig i.

Men vet du något om uppfödarna inom rasen?


Inte tillräckligt för att ge någon hiss eller diss rakt av, tyvärr.
 
Haha O_o Förklara?

Det finns få hundar i denna värld som kan få mig att sätta mig i soffan och tjuta av frustration. Spanjoren är en av de få.

Vi har en spanjor inom den nära släkten. Jag tror att min älskade släkting, som är väldigt duktig efter en hel livsstid med brukshundar, avel, tävling, träning etc., har velat skjuta den hunden flera gånger om.

Det är förstås svårt att egentligen vara förbannad på hunden. Han förstår ju inte och kan inte rå för hur han är. Han är go, när han sitter still och inte piper. De få gånger han sitter still i vaket tillstånd och samtidigt är tyst, det vill säga. Det finns ingen hejd på energin, går inte att få in honom igen om han kommer lös, det finns ingen av-knapp. Han är i ett konstant tillstånd av energi och stress när han är vaken. När stressen kommer så kommer pipet.

Han är träningsbar, absolut. Men det krävs ett oändligt tålamod. Ändå är uppfödaren intresserad av att ta en kull efter honom. Jag misstänker att det säger en hel del om både rasen och aveln.
 
Det finns få hundar i denna värld som kan få mig att sätta mig i soffan och tjuta av frustration. Spanjoren är en av de få.

Vi har en spanjor inom den nära släkten. Jag tror att min älskade släkting, som är väldigt duktig efter en hel livsstid med brukshundar, avel, tävling, träning etc., har velat skjuta den hunden flera gånger om.

Det är förstås svårt att egentligen vara förbannad på hunden. Han förstår ju inte och kan inte rå för hur han är. Han är go, när han sitter still och inte piper. De få gånger han sitter still i vaket tillstånd och samtidigt är tyst, det vill säga. Det finns ingen hejd på energin, går inte att få in honom igen om han kommer lös, det finns ingen av-knapp. Han är i ett konstant tillstånd av energi och stress när han är vaken. När stressen kommer så kommer pipet.

Han är träningsbar, absolut. Men det krävs ett oändligt tålamod. Ändå är uppfödaren intresserad av att ta en kull efter honom. Jag misstänker att det säger en hel del om både rasen och aveln.

Ugh, vad tråkigt. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att detta inte är för ovanligt i rasen. :wtf: Så synd om en ras som i övrigt verkar fylla många goda kriterier (hälsa exempelvis).
 
Är spansk och portugisisk vattenhund lika i temperament? En granne hade en portugisisk som var lugnet själv. De hade honom lös på trädgården utan staket och grind. Han gick aldrig utanför tomtgränsen, var med i deras affär och låg lugnt bakom disken. Skällde aldrig...
 
Är spansk och portugisisk vattenhund lika i temperament? En granne hade en portugisisk som var lugnet själv. De hade honom lös på trädgården utan staket och grind. Han gick aldrig utanför tomtgränsen, var med i deras affär och låg lugnt bakom disken. Skällde aldrig...
Tror inte det. Har träffat många nervösa portugiser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 746
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 223
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp