Bukefalos 28 år!

Spartråden

Sv: Spartråden

Vi tittar också på att köpa just nu så jag antar att man får ta det onda med det goda...
 
Sv: Spartråden

Ja verkligen, i och med att det där sparkontot kommer totaltömmas när kontantinsatsen ska in :D
 
Sv: Spartråden

Men.... jag har förträngt detta.. Igen. Men vart börjar man? Känner att jag MÅSTE ta tag i det innan det går överstyr /Slösfia som inte har råd med det egentligen.
 
Sv: Spartråden

*KL*

Har följt tråden i tysthet, men nu är det dags att erkänna för mig själv: jag måste spara ihop någon form av budget, och leva snålare!

Den långsiktiga planen är att starta företag, men det kommer ju såklart ta tid innan det generar någon inkomst. Just nu jobbar jag som timanställd och har precis så att det går ihop, men inte mer. Och snart så är det ju jul och så, med alla extra utgifter det innebär. Jag måste skapa ihop lite pengar till dess och så vill jag som sagt ha en krisbudget om något skulle hända.

Idag ska jag inventera kyl, frys och skafferi och försöka att i första hand äta det som finns där, och bara komplettera med det som behövs. :)

hur går det för er andra?
 
Sv: Spartråden

Jag har levt i en "slösabubbla" i två månader nu. Därför måste jag också få lite struktur. Lite snålhet och kontroll helt enkelt!

Har stoppat undan 2000 kr, vilket gör att jag har 3000 kr på ett konto jag "inte kommer åt" samt 3700 kr att leva på månaden ut. 650 kommer gå till busskort, resten kommer spenderas på mat, katter och sådant som behövs. Förhoppningsvis är inte allt slut när månaden är slut :p

Jag måste börja laga mat igen - har levt på färdigmat i en månad nu. Mest pastasallad = dyrt! Frysen är PROPPFULL med mat och behöver dessutom frostas av, vilket betyder att jag bör börja förbruka maten därifrån. Jag skulle lätt klara mig månaden ut på den mat jag har hemma nu. Så det får kanske bli en utmaning?

Ska också bli bättre på att göra matlådor till skolan än att köpa mat i cafeterian...
 
Sv: Spartråden

kl

Mina pengar har blivit uppätna senaste tiden. Inredning till huset, nödvändiga prylar till nyinköpta hästen, semester, god mat, födelsedagspresenter..

Men det är dags att få upp lite struktur igen. Börjar nästa månad, dvs den 18e denna månaden.

Det ska slösas lite till på kalas och födelsedagspresenter så det är ingen mening med att försöka få ordning på allt nu. Pengarna kommer bli uppätna denna månaden med. Sedan lugnar det sig fram till jul.

Men har betalat av mer till CSN iaf. Inte alls mycket kvar nu sen är det klart!
 
Sv: Spartråden

Min ekonomi mår inte heller bra just nu vilket mest beror på tre resor denna månad vilket ger dyra pensionatskostnader för min hund. Men from nästa månad ska jag spara så mycket det bara går, det enda jag får köpa är vinterjacka, nya vinterskor eventuellt och ett dragsele till min hund. Och sen julklappar i december. Sen ska jag också spara pengar till en cykel för vätternrundan och en bra bilbur.
 
Sv: Spartråden

Jag har 10k på sparkontot sen i somras, varken ökat eller minskat där.
400 kr på fondkontot, sätter in 100 kr/månad. Funderar på att börja handla lite mer aktivt men har egentligen varken kunskap eller intresse.
På vanliga kontot är det ca 5000 just nu, inte illa pinkat med tanke på att CSN låg på 4500 den här månaden. :D

Har börjat sälja av lite prylar, en del går lättare än andra. Mest hästgrejer och gammal studentlitteratur. Hittills sålt en sele (som jag visserligen nyss köpt men inte passade optimalt), två bett och två böcker. Funderar på om jag kanske kan sälja lite fröer och plantor med, borde ju gå på Tradera. Blir någon krona extra till hästapållar och kissemissar.

Här är det köpstopp som gäller! Köper bara sånt som är absolut nödvändigt till djuren, allt annat får vänta. Är särskilt stolt över mitt inköp av 30 kg havrekross för 30 kr :D Helt lagom pris.
 
Sv: Spartråden

Bra pris på havrekrossen där ;)

KL.

Här går det ganska bra. Haft mycket utgifter för hästen och katterna samt krockade jag ju bilen och fick en söt räkning från försäkringsbolaget. Men nu är lånet hos min far avbetalt, sparkontot står på 12k och ska växa successivt. Närmst nu ska två av katterna kastreras + idmärkas sen ska hästen kastreras på klinik (kommer ta från sparkontot till det). Ska försöka lägga undan 2000 i månaden men beror lite på vad min lön landar på :)
 
Sv: Spartråden

KL
Här går det helt okej. Räknar med att kunna spara 1/3 av lönen framöver. Känner mig nöjd med det. Har mycket utgifter denna månaden (två veterinärräkningar och en hovslagarräkning) så först nästa månad drar jag på de stora växlarna.
 
Sv: Spartråden

KL

Vad duktiga alla är med sparandet! Läste igenom tråden och blev inspirerad att slänga i en högre vaxel när det galler min ekonomi. :p
Sparar just nu undan ca 200 dollar i veckan (ca 1200 kr) men vissa veckor när utgifter är större blir det bara ca $100 (600 kr). Mitt mål är att varje vecka spara undan en summa, inga undantag! Sen har jag och min kille två sparburkar där vi lägger alla småpengar och växel vi har. Burkpengarna anvander vi till roliga saker så som en weekend, god middag eller liknande så det ar ju inte långsiktigt sparande direkt :D
 
Sv: Spartråden

KL

Här har det inte heller gått vidare bra alls på att-spara-fronten. Verkar som vi är många på den fronten som hamnat i träsket att pengarna bara flyger iväg de senaste månaderna ;)

Den här månaden har inneburit lägre inkomst med ovanlig många utgifter, givetvis. Jag äter mycket mediciner och har lagt nästan 2000 kr på det, som tur är så är jag strax uppe i frikort. Jag ska även åka tåg och spendera dagen i Varberg tre dagar t o r för sjukhusbesök så det kommer kosta en del också. Jag hoppas kunna få rätt på allt i månadsskiftet!
 

Liknande trådar

Hemmet Helt plötsligt gick elen i vissa delar av huset, men inga säkringar har gått :confused: Maten var klar så vi satte oss och åt, medan vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 822
Senast: tanten
·
Fritid När jag växte upp, hade vi en Amiga 500. Och ett Nintendo 8-bitars. Båda gick sedermera sönder, men jag älskade spelen till dom! Saknar...
Svar
18
· Visningar
681
Senast: MissFideli
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 787
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 150
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp