Bukefalos 28 år!

Spartråden

kolblakkur

Trådstartare
Vi hade en spartråd för längesedan här på ÄU, vet inte om den dog ut men jag saknar den iallafall :p
Hur gick det för er? Är ni sugna på att dra igång en ny?
 
Sv: Spartråden

Här passar nog jag in! Jag vill alltid spara "för att det är smart", men nu har jag ett syfte. Sparar till en häst!
Vad hade ni för utgångspunkt tidigare?
 
Sv: Spartråden

Kul. Jag är med. Vad går det ut på? Pratar vi investeringar också eller bara att spara i madrassen för att klara närmaste månaden?
 
Sv: Spartråden

Jag är på! Jag har inget sparande sedan innan (snarare skulder) och nu när jag sagt upp mig från mitt jobb blir det att spara mynten i en liten skål :angel: Men mycket kan hända! :D
 
Sv: Spartråden

Åh jag som haft ett riktigt sparar-år och ska precis börja spendera mina pengar :D

Började spara vid förra årsskiftet för att ha råd och möblera upp en ny lght när jag och killen separerade, sen flyttade jag aldrig utan vi blev ihop igen så då blev möbelpengarna semesterpengar istället.. Sen åkte vi på en dyr semester och jag hade fortf gott om pengar kvar så i en vecka el två fick pengarna vara hästpengar fram till jag fick reda på att jag är gravid -med tvillingar så då blev det barnpengar ist! :D

så nu ett år senare har jag lyckats spara ihop 37.000 och ser dom bara rinna mellan fingrarna till vagn, kläder, skötbord, sängar m.m. När det bara är ett par mån kvar ;)

Är SÅ glad att jag har den här bufferten nu så jag känner mig trygg om något händer :)
 
Sv: Spartråden

Vad härligt! Jag älskar att se pengarna på hög... :angel:

Jag räknar och räknar för tillfället, vill ju köpa häst ungefär precis nu.
Och konstigt nog svider det inte alls när pengarna sedan flyger iväg till hästköp eller hästutrustning. Märkligt fenomen det där. ;)
 
Sv: Spartråden

Här vill jag vara med! Håller på att spara massa pengar till min unghäst nu när jag nästan är helt skuldfri, planen är att jag ska köpa en helt ny sadel till henne till sommaren och sen nästa vår ska hon iväg till en landslagsryttare för att tränas inför avelsvisning. Så det är ganska mycket pengar som ska sparas.. ;)
 
Sv: Spartråden

Kul. Jag är med. Vad går det ut på? Pratar vi investeringar också eller bara att spara i madrassen för att klara närmaste månaden?

Jag skulle tycka det vore kul att prova ett mer investerande sparande, har varit för feg förut men har bra förutsättningar just nu.
 
Sv: Spartråden

Jag minns inte vad vi hade för utgångspunkt, tror mest vi peppade varandra att spara pengar :D
Om man väljer att prata investeringar eller bara få hjälp att få lönen att räcka, det är oväsentligt. Syftet med tråden är att bli mer ekonomisk, spara pengar och peppa varandra.
Så;
Vad har ni för sparmål? Dvs vad sparar ni till samt hur mycket vill ni kunna spara i månaden?
 
Sv: Spartråden

KL

Åh, vad jag har mycket att spara till... och typ inga pengar att spara! :angel: Nej, men det kommer ändra sig snart. Har bott borta ett tag och haft lite andra kostnader än vanligt vilket fullständigt har dränerat mina sparkonton (för jag har väl en sådär 4-5 st... Gillar att ha en buffert liksom). Men snart flyttar jag hem igen och får delad ekonomi med karlen (och andra utgifter som försvinner + högre lön), så då jäklar ska vi komma på rätt köl igen!

Vi ska köpa hus, alternativt bygga nytt om vi inte hittar Drömhuset. Det kostar. Vi vill skaffa barn, men tänker inte bli gravida innan vi har flyttat till hus. Men det kostar det med. Och så skulle jag vilja avelsvisa lilla häst och har eventuellt planer på att ta föl senare. Och det är heller inte gratis. En semesterresa skulle heller inte sitta fel!

Förhoppningsvis går det åt rätt håll framöver och sparkontona för de olika målen kan börja växa :laugh:
 
Sv: Spartråden

Det är så mycket roligare att spara pengar när man har ett mål!

Mitt mål är att spara ihop ca 40 tkr inför sommarens ridresa, tror inte jag hinner få ihop hela summen, men slipper iaf ta hela beloppet från sparkontot.
Har inte tänkt skaffa mig några extrainkomster utan ta det mesta från vanliga lönen, men hoppas iaf på bra löneförhöjning och bonus under våren.
 
Sv: Spartråden

Jag minns inte vad vi hade för utgångspunkt, tror mest vi peppade varandra att spara pengar :D
Om man väljer att prata investeringar eller bara få hjälp att få lönen att räcka, det är oväsentligt. Syftet med tråden är att bli mer ekonomisk, spara pengar och peppa varandra.
Så;
Vad har ni för sparmål? Dvs vad sparar ni till samt hur mycket vill ni kunna spara i månaden?

Jag sparar för att investera. Mitt mål är att passiva inkomster ska göra mig ekonomiskt oberoende. I snitt sparar jag runt 10.000 i månaden.
 
Sv: Spartråden

Wow! Önskar jag kunde spara så mycket med. Det är i princip hela min inkomst..

Just nu kan jag inte spara mer än en hundralapp i månaden, pluggar och lever på studiestöd. Men många bäckar små..

Jag sparar till framtiden, inget specifikt utan bara för att veta att jag har en buffert om något skulle hända mina djur eller om jag blir arbetslös igen.
Ännu längre in i framtiden finns ett hus och ett giftemål (som visserligen kommer vara borgeligt och inget märkvärdigt), men det kommer inte förrän jag har jobb och vi vet att vi lever och mår bra.
Eventuellt blir det att tillverka en fölunge nästa år, så det sparar jag med till.
 
Sv: Spartråden

Här är en till som försöker spara!
Vi ska gifta oss i sommar, då går det åt en del pengar... Därefter vill vi såklart på bröllopsresa, det är inte heller gratis. Och när vi lyckats spara till det vill vi så småningom köpa hus. Ett evigt sparande med andra ord :D
 
Sv: Spartråden

Sparar till inköp av hästar i juni/juli (om jag finner vad jag söker) á 35 000 kr. Denna månad med riktigt kass ekonomi för att min sista skuld betalades av testar jag att leva på 1200 kr under en hel månad vilket gått bra än så länge, katterna klagar inte heller. Har bara handlat nödvändiga saker :)

Kommer fortsätta leva på lite pengar för att spara maximalt med pengar så räknar med att kunna lägga undan mellan 8000 och 12000 kronor i månaden. Varierar lite beroende på räkningar och vad bensinräkningen landar på :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 695
Hemmet Helt plötsligt gick elen i vissa delar av huset, men inga säkringar har gått :confused: Maten var klar så vi satte oss och åt, medan vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 822
Senast: tanten
·
Fritid När jag växte upp, hade vi en Amiga 500. Och ett Nintendo 8-bitars. Båda gick sedermera sönder, men jag älskade spelen till dom! Saknar...
Svar
18
· Visningar
681
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 145
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp