Bukefalos 28 år!

Spartråden

Sv: Spartråden

"Vi och vår tråd", jisses. Läs forumreglerna. Gabbi har väl varit med sen typ inlägg 3?

Jag efterlyser också mer spar/investeringstips istället för shoppingtips, det finns nämligen i Vad har du shoppat på sistone-tråden :)

Sedan ett spartips till dig personligen, det finns mängder av ställen där man kan spara undan 10 000 kr helt utan risk! Matmissbrukaren ger exempel på det men det finns fler också :) Förstår att du inte vill chansa med pengar men det vill inte jag heller som ändå inte är sjukskriven. Det finns många varianter mellan "kasta in pengar utan säkerhet" och att spara med goda chanser till vinst, det är inte svartvitt utan en hel gråskala däremellan.
 
Sv: Spartråden

Fast det finns ju en investeringstråd, varför inte ta det där?
Hade vi velat spara på det viset så hade vi ju skrivit där tänker jag. Men absolut får det diskuteras här med, om man inte trampar någon på tårna.

Jag är också intresserad av att placera pengar men bara där jag alltid får tillbaka minst det jag investerade. Jag tar inga risker. Utan inkomst, utan jobb och precis lagt 400.000 kr på vårat hus. Känns inte aktuellt att ta risker nu.
 
Sv: Spartråden

Varför drar du en gräns mellan spara och placera bara för att just du inte placerar just nu?

Jag som står beredd att köpa lägenhet har pengar både sparade (räntekonton) och placerade (fonder) men just nu vill jag inte heller sätta in pengar nånstans där jag inte vet att jag får minst samma summa tillbaka. Jag vill inte riskera mina lägenhetspengar. Men de pengar jag sparar just nu på varje månadslön, sparar jag till att placera. Det ena utesluter faktiskt inte det andra.


Folk här verkar tro att när det handlar om placeringar/investeringar så är det enbart att riskera och chansa med sina pengar. Det stämmer inte och det är väl bra att folk här blir upplysta/kan diskutera om vilka alternativ som finns?
 
Senast ändrad:
Sv: Spartråden

Delvis KL

Jag bryr mig inte om VAD för sparande det diskuteras i den här tråden, bara det hör till ämnet och det gör placeringar likväl som motivationstips för att spara i stället för att slösa. Och allting därimellan.

Det jag däremot blir jävligt irriterad på är attityden, som jag redan påpekat - men den fortsätter tyvärr. Tråden har gått från en trevlig tråd med peppande stämning, till ett ständigt huggande. Inte ett dugg roligt och jag förstår inte nödvändigheten i det? Snäsiga attityder kan man ha någon annanstans.

Jag väljer därför att lämna tråden nu.
 
Sv: Spartråden

Men det finns väl en hel tråd om just investeringar? Vad är det för fel på den? Jag tycker inte att någon har förstört någon tråd däremot tyckte jag att det var ett spydigt inlägg som mest menade att dissa dem som väljer att spara för att sedan kunna handla för pengarna.

Onödigt i mitt tycke, trots att jag själv inte ens är aktiv i tråden (gick in i den för att diskutera mitt sparande men avstår nog hellre).
 
Sv: Spartråden

Jag tycker inte heller någon förstörde en tråd. Kan hålla med båda sidor, allt man sparar till är ju för att någon gång kunna köpa tänker jag. Jag själv t ex en lägenhet. Samtidigt tycker jag inte att att spara 2000 kr i matpengar för att samma månad köpa klänningar/skor för den summan inte är ett sparande, det är en prioritering/fördelning av utgifterna just den månaden. Men inte ett sparande.

I övrigt ser jag gärna att tråden fortsätter med inspiration såväl som diskussion om sparande, placeringar mm!
 
Sv: Spartråden

Nu tycker jag vi lämnar det ämnet och fortsätter i samma anda som tidigare :)
Och jag tycker inte att någon ska känna att man ska lämna tråden så ni som tänkt det, stanna kvar. Annars ser jag ingen idé själv med att stanna kvar om ingen annan tänkt det.


kl

Någon som har tips på billiga maträtter?
Inte nudlar och liknande utan det ska vara för en barnfamilj där barnen inte är kräsna. Dom äter det mesta.
För att hålla månadens budget så måste det vara bra planering denna månaden.
Har redan lagt en summa till hästen samt en lika hög summa till ett startpaket till hästen idag.
Ska även lägga ut en stallhyra samt en veterinärbesiktning. Så ja, det blir lite tajt denna månaden men med bra planering kommer det gå bra. Det blir samma som förra månaden bara.

Ska jämföra vad jag tjänade att köpa sakerna i ullared istället för på hööks idag. Tog en runda dit och kom faktiskt bara hem med hästsaker som planerat, det kallar jag duktigt för en shoppingmissbrukare :)
I vanliga fall hade hela butiken följt med.
Fick en massa saker för pengarna idag!
 
Senast ändrad:
Sv: Spartråden

Potatis och purjolökssoppa var typ det första vi fick lära oss att göra i hemkunskapen när jag hade sådant :D

Ett recept

De flesta typer av soppor blir ju "mycket mat för lite pengar", tycker jag. Detsamma med grytor.

Nu sa du ju nej till nudlar, men en wok med nudlar i, kanske? Man behöver inte woka vad man äter på restaurang utan kan köra på morötter, paprika och ja ... vad man själv gillar att ha i. Jag älskar mina vattenkastanjer så det brukar jag försöka ha i men det är ju inte så mycket budget.

Dryga ut köttfärssås och dylikt med morötter.

Crepes?
 
Sv: Spartråden

Tack för tipsen :)

Crepes går bra, även wok.
Vi äter det mesta.

Ska sätta mig och skriva en matlista för nästa vecka och tar det vi har i frysen först.
Har redan en för denna veckan.

kl

Idag blev det shopping till hästen som sagt, i ullared för 2700 kr. Fick jättemycket saker för den summan. Jämförde med hööks likvärdiga produkter och där skulle jag fått 10 produkter för 2900 kr och på ullared fick jag 36 för 2700...
Så ja, helt klart värt det.

Detta var alltså startpaketet för hästen och inga onödiga lyxprylar. Köpte inget onödigt alls och nu fattas det bara 1 grimskaft, 1 longergjord, benskydd och benlindor och så ska jag fylla på sjuklådan lite då och då. Köpte det nödvändigaste idag.

Vill någon se bilder så säg till, tänkte om någon har planer för att åka dit snart.
 
Sv: Spartråden

Aha de har högre ränta! Jag väljer dock att bara välja det säkra före det osäkra tills ekonomin är lite mer stabil, dvs att jag har två sparkonton för olika ändamål, med den ena minst 50 000 kr och den andra ca 20 000 kr. Sen kanske jag vågar bli något djärvare.

Ang. Investeringar så ser jag inte enbart det som ett sätt att tjäna pengar men även som ett sätt att spara pengar. Tex. Ett skohorn i metall håller längre än ett i plast. Jag slipper med andra ord köpa ett nytt. Båda kostar ungefär lika mkt och då bättre att köpa i hållbarare material.

En bil kan vara en investering. Visst den minskar i värde (om det inte handlar om riktigt gamla bilar). Men med bil kan jag åka och storhandla, ta mig till jobb och det är en trygghet så med andra ord en form av investering. Har man den enbart för nöjesskull då är det ju mer en lyxartikel. Välj en som passar ens behov. Gärna bensinsnål. Men ska den orka dra två hästar så är andra egenskaper viktigare.

Ju mer saker man har, ju större hus, fler djur, desto mer måste man även spara. När en grej går sönder så kommer alltid två grejer till som behöver åtgärdas/betalas.
 
Sv: Spartråden

Håller helt med i det du skriver!

Det är bättre att lägga ut pengar på bra kvalité än att behöva köpa nytt om och om igen.

För min del gäller det framförallt barnkläder. Köper utekläder på POP, räknar inte med att ni vet vad det är för affär :p
Dom är dyra men värda sitt pris då dom håller, har jämn kvalité och läcker inte in som många billigare märken gör.
Sedan är det ett bra andrahandsvärde. Jag säljer av dom på T när dom växt ut kläderna och får alltid minst 30-50% tillbaka. Någon gång har jag fått över nypriset när just det plagget varit populärt. Istället för att behöva skänka bort dom billigare kläderna som jag ändå behövt byta ut minst 1 gång.
 
Sv: Spartråden

Jag hoppas du väljer att kika tillbaka igen. Låt inte folk med dålig attityd trycka ner dig! Gör som jag och "blockera" de du vill så ser du inte att de är med i tråden ens :)

Matmissbrukaren: Tycker ni om att göra större grytor kan det nog vara ett billigt alternativ! Vad man vill ha i för kött kan man ju variera beroende på vad som ligger bäst i pris då och fylla ut med grönsaker i :) Annars är ju som ovan nämnt soppa kanon! Nudlar är billigt men inte vidare mättande så jag förstår verkligen dig!

Vet precis vad du menar med POP ;) har en lillebror på 9 år som oftast haft ytterkläder där i från och rejäla påkostade skor till vintern. Mamma har också kunnat sälja sådant sedan och fått bra slantar för de. Dessutom håller de ju bra trots täta tvättar under den tiden det känns som det följer med mer sand och lera hem efter en dag ute i skolan :p
 
Sv: Spartråden

Kl

Sparar 5000 kr denna månad.

Långsiktiga kontot: 20 000 kr.

Ska flytta pengar från ett idiotiskt fondsparande. Så lite mer blir det snart på långsiktiga kontot.

Om jag ska plugga i 2 år. Hur mycket bör jag sparat ihop för att slippa ta lån?

Bidrag ca 2800 kr/månad.

Hmm... Behöver ha iaf en 9000-10 000 kr totalt. Mycket pengar att behöva spara ihop.

9000-2800=6200

148 800 kr. Alltså det är ju en hel förmögenhet!

Edit: något off topic men en yrkesutbildning på 400 yh hur brukar loven fördela sig?
 
Senast ändrad:
Sv: Spartråden

Jag skulle försöka få jag på ett extrajobb och ta dom pengarna i första hand och sedan plocka från sparkontot om det behövs. Så behöver du inte heller spara ihop så mycket. Men självklart så mycket som möjligt, så klart.

Tänk på att det kostar skatt att plocka ut pengar från fonder, vanligtvis. Kolla hur mycket det blir så du vet hur mycket extra du ska betala inför nästa år.

Nu är det inga stora summor. Vi plockade nyligen 65.000 kr ur en fond och får skatta ca 3000 kr nästa år.


kl

Imorgon blir jag fattigare. Ska äntligen hämta hem min häst om han går igenom besiktningen :)
Skitnervös men det ska nog gå bra, saknar verkligen hästlivet.
 
Sv: Spartråden

Jag vill helst slippa jobba under veckorna då om jag utbildar mig samtidigt. Blir rätt så tungt för kroppen. Måste hinna träna och funderar på yoga en gång i veckan. Sen ridningen såklart som vanligt. Men vet inte om jag även orkar jobba extra inom vården på veckorna om jag pluggar till hovis samtidigt. Måste gå upp i vikt mer. Att det ska va så förbaskat svårt :(. Så därför vill jag satsa på att inte jobba ihjäl mig under utbildningen. (Isåfall får jag byta jobb, kanske extra som brevbärare? Det är ju inte tungt).

Jag har bara förlorat pengar på att ha dem på fonden. Verkligen på tiden att ändra riktning!

Spännande med hästen :banana:!
 
Sv: Spartråden

Tack :)

Det har gått bra och nu är han hemma.
Självklart blir det bildbomb,

img_20130429_194951_5181298ae087c31970a01f62.jpg


img_20130429_195926_51812997ddf2b31d91d8448d.jpg


img_20130429_213456_5181299eddf2b31db634dcbc.jpg


img_20130430_154446_518129aaddf2b31da4e96439.jpg



Återkommer senare ikväll med budgetkoll, tror jag shoppat för mycket hästprylar :p
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 695
Hemmet Helt plötsligt gick elen i vissa delar av huset, men inga säkringar har gått :confused: Maten var klar så vi satte oss och åt, medan vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 822
Senast: tanten
·
Fritid När jag växte upp, hade vi en Amiga 500. Och ett Nintendo 8-bitars. Båda gick sedermera sönder, men jag älskade spelen till dom! Saknar...
Svar
18
· Visningar
681
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 145
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp