Spatt och avel

Ferrari

Trådstartare
Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom.

Har hittat en del intressanta teorier, främst på sidor om islandshästar, då dessa verkar överrepresenterade bland spatthästarna. Bifogar lite citat från den "bästa" sidan jag tyckte mig hitta.

Hon uteslöt den ärftliga orsaken då varenda hingst på Island i så fall skulle nedärva spatt. Istället har hon kommit fram till att spatt kan bero på hur vi utfodrar våra hästar. Fölets normala tillväxttakt är c:a 65-70 % av sin vuxenvikt och 85–90 % vid ett års ålder. Får den inget fodertillskott måste kroppen ta från skelettet, börja urholka sig själv.
Här ovan diskuterar de om uppväxten har något med spattbildningen att göra, att de hästar som fått sämre utfodring och inte alla mineraler de har behov utav, ja, resten kan ni ju läsa själva.

Vid en studie om detta visade det sig att bakbenshälta var en riskfaktor hos hästar som reds in sent (6 år eller äldre).

Glidlederna drabbas av överbelastning och det utvecklas successivt kroniska förändringar som så småningom kan påvisas med röntgen.
Dom andra två här verkar också ganska intressanta. Att ofta när man rider in en häst sent så rider man mycket hårdare, på kortare tid. Än med ex en 3 åring som man ofta ger lite längre tid att mogna. En 6 årig häst brukar man ju se som mogen i kropp och huvud och därför kanske man lätt skyndar på? Och i samband med detta överbelastar benen som inte är vana vid den sortens arbete och därav bildar spatten.

Men vad min fråga var, då det verkar svårt att få veta vad spatt kommer ifrån är - skulle ni använda en häst med spatt i avel?
Om hästen i sig kanske har en värdefull stam att bevara, riktigt bra gångarter och inte märkbart berörd utav spatten - skulle ni avla trots detta felet?

Har man gjort några närmre studier på om spatt är ärftligt? Skulle man isåfall på min fd sköthästs avkommor märka inom de kommande åren ifall det är en ärftlig spatt eller något som tillfogats när hon var ung (hon blev även inriden som 7 åring)?

Är lite intresserad av att få fram en lugn, diskussion om detta ämne. Då det intresserar mig en hel del.
 
Sv: Spatt och avel

Jag hinner tyvärr inte leta upp länkar just nu, men jag lägger in några i eftermiddag/kväll.

Som vanligt handlar det om en kombination av arv och miljö. Hästen har alltså en ärftlig disposition för att utveckla spatt, sedan krävs det vissa miljöbetingelser för att den ska bryta ut. Vad jag har förstått så kan spatt utvecklas av enbart miljö också, men vanligast är nog att generna är inblandade.
Man rekommenderar att man INTE avlar på ston med spatt. Och man kan inte alltid lita på vad veterinärer säger då de oftast bara utgår från om stoet skulle klara av en dräktighet och är mindre insatta i hur sjukdomar nedärvs.
 
Sv: Spatt och avel

Jag har valt bort ett mkt trevligt guldbelönat sto med bra stam, pga spatt. Hon hann få 4 avkommor, 3 hos tidigare ägare och 1 hos mig innan vi upptäckte spatt. HItills har ingen avkomma fått spatt men den yngsta är bara 3 år gammal.

Det finns så många friska hästar med toppstam o allt vad man kan önska sig så varför avla på defekta djur?
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en "fullt frisk" häst för drygt ett år sen som senar visade sig ha spatt. Veterinären sa att hon är lite tät i glidlederna och...
2
Svar
20
· Visningar
4 805
Senast: Korven
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 570
Senast: melen
·
Hästvård Hej på er! Sitter nu med en sten inombords och har bara lust att stortjuta...i vintras tog jag bort min förra häst och efter noggrant...
2
Svar
27
· Visningar
7 366
Senast: Nea_
·
Hästvård Har idag bestämt mig att åka med den andra hästen till kliniken och kolla upp henne och kände helt hur allt bara rann över.... Var...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp