Specialsök (Röd kong)

Det blir liksom olika fel mest hela tiden och det känns därför som att det blir väldigt rörigt. Exempelvis på synlig kong kan han bli ganska så "tittig" alltså släpper fryset och tittar mot mig för att sedan frysa igen. Belönar jag med kong på snöre eller annan kamp/kastbelöning så blir det värre. Försöker därför i mesta möjliga mån träna med godis (torrfoder). Kör vi markeringsträning på gömd eller delvis gömd kong kan han få för sig att försöka böka/krafsa fram den, kan vara tittig även då. Vi kommer liksom ingenstans för det går aldrig att förlänga tiden i hans markeringar.
Alltså när jag beskriver detta i text så inser jag att jag fortfarande tränar spretigt. Hade egentligen behövt köra typ hel kong på marken och successivt ökat hans markeringstid (nästan sekund för sekund) upp till minuten som är vårt mål. Det ÄR ju jag som går för fort och ostrukturerat fram. Nu igen.
Ibland kan tittighet bero på var kongen kommer när du belönar, eller är det ögonkontakt han söker?
Hur har du kommit fram till att du vill att han ska hålla markering 1 minut?

Att han krafsar på gömman och tar ögonkontakt, utan att ha sett det själv men utifrån hur du beskriver så låter det som om han är osäker på vad du vill att han ska göra. Han ska leta upp och ta den ibland, och ibland inte komma åt den och markera så blir det för svårt för honom.
Jag tänker att det egentligen är positivt att han försöker komma åt den. Jag tänker att det kanske kan vara bra att ha koppel på honom för att förhindra att han kan komma åt och krafsa, för att sedan belöna i samma sekund som han markerar eller lite innan.
Jag hade tex gjort så att jag kört lekutveckling och sedan tagit en paus från att leta helkong där han får ta den, utan så fort han hittar kong så kommer det en kong flygandes från dig. Då blir det lättare för honom att särskilja.

Nu skriver jag ju bara utifrån vad jag läser på buke och det är en väldigt liten del i det hela, så du får ta det jag skriver med en nypa salt och ta åt dig det du tycker stämmer in.
Jag håller med om att jag tycker du går för fort fram och det gör nog att han blir osäker på vad som förväntas av honom. Sen vet jag inte om det här är du, men många när hunden söker ögonkontakt tittar djupt in i sina hundars ögon och så kommer de inte framåt utan fastnat där. Jag hade plockat bort kongen och gjort om markeringen istället för att t.ex vänta ut och så belönat upp 1 sek ett par pass, sedan när du kommer upp till 5 sek så börja med störningar och vara beredd på att gå tillbaka till 1 sek med störning.

Att sitta och titta med förväntan på kong i 1 minut kan vara ganska långa tid, jag vill ha fokus och full förväntan och ingen avslappnad markering som jag vet att en del använder sig av. Då får man nog räkna med att det kommer ta tid. Och verkligen belöna upp markeringen.
 
Hur är det @Nordthor, siktar ni mot prov? :) Du har säkert skrivit det nånstans i tråden men minns inte.
Jo, det gör vi (om mina nerver håller). Men varken jag eller hunden är redo. Detta är min första hund där jag sköter del av träningen, så jag är verkligen nybörjare på allt egentligen. Förra mallen var sambons tjänstehund så där var jag mest lekmamma. (Lite sidospår men så ser förutsättningar ut 😊.)
 
Ibland kan tittighet bero på var kongen kommer när du belönar, eller är det ögonkontakt han söker?
Hur har du kommit fram till att du vill att han ska hålla markering 1 minut?

Att han krafsar på gömman och tar ögonkontakt, utan att ha sett det själv men utifrån hur du beskriver så låter det som om han är osäker på vad du vill att han ska göra. Han ska leta upp och ta den ibland, och ibland inte komma åt den och markera så blir det för svårt för honom.
Jag tänker att det egentligen är positivt att han försöker komma åt den. Jag tänker att det kanske kan vara bra att ha koppel på honom för att förhindra att han kan komma åt och krafsa, för att sedan belöna i samma sekund som han markerar eller lite innan.
Jag hade tex gjort så att jag kört lekutveckling och sedan tagit en paus från att leta helkong där han får ta den, utan så fort han hittar kong så kommer det en kong flygandes från dig. Då blir det lättare för honom att särskilja.

Nu skriver jag ju bara utifrån vad jag läser på buke och det är en väldigt liten del i det hela, så du får ta det jag skriver med en nypa salt och ta åt dig det du tycker stämmer in.
Jag håller med om att jag tycker du går för fort fram och det gör nog att han blir osäker på vad som förväntas av honom. Sen vet jag inte om det här är du, men många när hunden söker ögonkontakt tittar djupt in i sina hundars ögon och så kommer de inte framåt utan fastnat där. Jag hade plockat bort kongen och gjort om markeringen istället för att t.ex vänta ut och så belönat upp 1 sek ett par pass, sedan när du kommer upp till 5 sek så börja med störningar och vara beredd på att gå tillbaka till 1 sek med störning.

Att sitta och titta med förväntan på kong i 1 minut kan vara ganska långa tid, jag vill ha fokus och full förväntan och ingen avslappnad markering som jag vet att en del använder sig av. Då får man nog räkna med att det kommer ta tid. Och verkligen belöna upp markeringen.
Han blir tittig när han förväntar sig att jag ska kasta kongen till honom när jag står vid sidan av honom eller bakom. Misstänker jag iaf!

Det där med en minut är bara ett påtvingat mål från tränaren egentligen. Hon trodde inte att vi skulle komma någon vart om målet bara var "frysmarkering till jag lösgör hunden från den". Bör kanske förtydliga att vi inte står och väntar en minut varje (något) träningstillfälle. Det är bara mot minuten vi ska försöka jobba oss. Just nu är det sekunder det handlar om i markeringarna.

Tack för input! Det uppskattas verkligen!
 
Just det, en sak till. Alltså dessa förbannade markeringar! Hur svårt kan det vara egentligen? Eller hur svårt kan man göra en relativt enkel sak? Jag är helt övertygad om att det är mig det är fel på :banghead:.

Nu är jag nybörjare på specialsök men jag har jobbat med frysmarkeringar i nosework så där har jag ju lite koll.

Min fundering är - hur bra är din hund på att frysmarkera? Alltså inte på just kong utan kan han frysmarkera på något annat - targetstick, handtarget, postit-lapp eller vad som helst?

Jag jobbar en hel del med frysmarkering mot handflata och andra olika targets innan jag ens ber hunden frysmarkera på en gömma (oavsett nw eller kong), då är det mycket lättare att jobba med de kriterier man vill ha i beteendet.
 
Nu är jag nybörjare på specialsök men jag har jobbat med frysmarkeringar i nosework så där har jag ju lite koll.

Min fundering är - hur bra är din hund på att frysmarkera? Alltså inte på just kong utan kan han frysmarkera på något annat - targetstick, handtarget, postit-lapp eller vad som helst?

Jag jobbar en hel del med frysmarkering mot handflata och andra olika targets innan jag ens ber hunden frysmarkera på en gömma (oavsett nw eller kong), då är det mycket lättare att jobba med de kriterier man vill ha i beteendet.
Svaret är att vi tränat handtaget och motsvarande postit-lapp väldigt lite och är med andra ord inte så bra på det. Det har faktiskt mest varit att vi tränat det i samband med olika kurser och så.
 
Han blir tittig när han förväntar sig att jag ska kasta kongen till honom när jag står vid sidan av honom eller bakom. Misstänker jag iaf!

Det där med en minut är bara ett påtvingat mål från tränaren egentligen. Hon trodde inte att vi skulle komma någon vart om målet bara var "frysmarkering till jag lösgör hunden från den". Bör kanske förtydliga att vi inte står och väntar en minut varje (något) träningstillfälle. Det är bara mot minuten vi ska försöka jobba oss. Just nu är det sekunder det handlar om i markeringarna.

Tack för input! Det uppskattas verkligen!
Jag tänker att vid prov så ska man säga att gömman är hittad, domaren frågar och man ska bekräfta, om jag inte har helt fel, men jag kommer ihåg att en tränare tog upp det. Det tar cirka 5 sekunder och den tränaren tyckte att träna tio sekunder var gott mått.
Därav att jag undrade varför 1 minut vilket är länge i sammanhanget. 1 minut gör ju också att det blir lättare att man skyndar på träningen än om man nöjer sig med 15 sekunder tex.
Jag tyckte det var smart att träna stadga i andra sammanhang som @Åsa A säger. Det är lite därför jag har metallocket att markera på, skulle det skita sig helt så är det åtminstone inte ihopsatt med kongen.

Vad bra att du uppskattar input, hade lite ågren igår när jag låter så snusförnuftig. 🙈
Hundträning är ju svårt men kul. 😊
 
Det blev några superkorta pass idag, jag körde 3 korta markeringspass, efter första kom jag på att jag skulle ha bättre godis än bara torrfoder. 😅 Det andra passet blev grymt, hon var grymt taggad på locket, klarade lätt 5 sekunder med störning och lite lätt drag i halsbandet.
3 passet var hon inte alls lika taggad men blev ok.

När hon sätter sig för att markera så sätter hon sig med låsta bakben så hon naturligt kommer längre från källan än om hon hade gjort det med låsta framben.

Vi har ju låsta bakben i fjärren men när vi går fot och gör halt så stannar hon med låsta fram naturligt. Så funderar på om vi ska göra lite kroppskontrollträning och se om vi kan få rätt på det.

Vi körde även sök på helkong där hon inte kom åt den och jag belönade med kastad kong och lek. Ska variera med att hon får ta den ibland eller att jag kastar för att tagga till henne ordentligt.

All in all, bra träning idag.
 
Idag fick vi till en 10 sekunder lång markering med samma förutsättningar som igår. Ska se om vi nu kan få till det så att den blir stadigare. (Idag jobbade vi oss upp till den med ännu kortare markeringar och avslutade direkt när han maxade.) Kör nog något pass till idag och ser vad som händer men nu tror jag att vi håller oss till en maxtid på just 10 till det sitter.
 
@Nordthor grymt ju med 10 sekunder! 🥳

Vi körde ett lekpass imorse, under leken gömde jag kongen och höll emot i halsbandet så fick hon ta den när hon ansträngde sig. Jag tänker att jag ska varva med det nästa vecka när vi kommer fokusera på startrutin.

Jag behöver komma ihåg att vara tyst, peppar lite väl mycket med rösten ibland.

En kompis kom så vi har vallat för hela slanten och jag tror både hon och jag är rätt nöjda. Imorgon jobbar jag så får se vad jag orkar.
 
Jag hyrde sökhallen idag över lunchen på den kurs jag går, och passade på att göra en massa sök. Sen fick Bella stanna kvar och dema blandade sök- och markeringsövningar tillsammans med främst läraren för kursdeltagarna, så det blev nästan ett 2 h-pass (med lite pauser då 😅). Roligt att se vad hon gör när andra vill samarbeta med henne, över lag är hon ju supertaggad men en gång stannade hon väldigt tydligt upp och frågade mig 😁

IMG_3409.jpeg


Jag tog det mer som miljöträning än att foka på detaljer. Kul var dock att hon var så vass på urvalsbana idag, det brukar hon tycka är trist. Hon fick beröm för sina markeringar av läraren (som ju är väldigt insatt i specialsök, vilket jag väl nämnde tidigare).

Kort filmsnutt finns på insta, om man svajpar till slutet.

https://www.instagram.com/p/C0o3Ha2oX3c/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Här är en till som börjat träna specialsök lite smått. Vi har kört det som vinteraktivering mest men i höstas gick min man en fortsättningskurs med vår treåriga tik och nu hoppas jag vi kan träna för att starta prov framöver.

Idag fick hon söka i en helt ny miljö och var väldigt duktig. Markeringarna har men rätt begränsad träning blivit väldigt stabila.

Vet inte om länken fungerar men jag provar: Filmer
 
Här är en till som börjat träna specialsök lite smått. Vi har kört det som vinteraktivering mest men i höstas gick min man en fortsättningskurs med vår treåriga tik och nu hoppas jag vi kan träna för att starta prov framöver.

Idag fick hon söka i en helt ny miljö och var väldigt duktig. Markeringarna har men rätt begränsad träning blivit väldigt stabila.

Vet inte om länken fungerar men jag provar: Filmer
Det står att kontot är låst tyvärr. 🙂
 
Jag hyrde sökhallen idag över lunchen på den kurs jag går, och passade på att göra en massa sök. Sen fick Bella stanna kvar och dema blandade sök- och markeringsövningar tillsammans med främst läraren för kursdeltagarna, så det blev nästan ett 2 h-pass (med lite pauser då 😅). Roligt att se vad hon gör när andra vill samarbeta med henne, över lag är hon ju supertaggad men en gång stannade hon väldigt tydligt upp och frågade mig 😁

Visa bifogad fil 133906

Jag tog det mer som miljöträning än att foka på detaljer. Kul var dock att hon var så vass på urvalsbana idag, det brukar hon tycka är trist. Hon fick beröm för sina markeringar av läraren (som ju är väldigt insatt i specialsök, vilket jag väl nämnde tidigare).

Kort filmsnutt finns på insta, om man svajpar till slutet.

https://www.instagram.com/p/C0o3Ha2oX3c/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Duktig hon är!
 
Ny vecka, nya tag. Träning av startrutin i förmiddags. Transport till startplats, sitt och stanna medan jag inspekterat sökområden och pratat med osynliga provledare/domare (hade någon hört mig hade de tänkt att nu har det brunnit rejält i proppskåpet hos denna ensamma föräldralediga människan 😆). Tyvärr bara tränat på hemmaplan men tänkte att vi ska ta oss ut till något mer spännande och utmanande ställe imorgon om inte människovalpen misstycker.

En fin tiosekunders markering på synlig kong I marknivå fick vi till också på första försöket.
 
Lekte 1-2 minuter för att peppa igång henne sen körde vi startrutin med korta sök/ snabb belöning.
Körde 8 korta sök med fokus på engagemang i starten och nosen på.

Stora bitar i kökslådor.
Jag funderar på om jag ska vara noggrannare med att hon startar där jag pekar men att hon kommer åt att ta helkong för lek?

Iom att jag vet att hon klarar att söka på småbitar och kan hålla rätt hög nosfrekvens när hon söker längre stunder (eller kunde inne pausen i somras) så vill jag verkligen fokusera på grunderna och engagemang.
 
Stora bitar i kökslådor.
Jag funderar på om jag ska vara noggrannare med att hon startar där jag pekar men att hon kommer åt att ta helkong för lek?

Det gör man ju såklart precis som man vill, läraren på min instruktörskurs nu rekommenderade att man avslutar omlott. Alltså överlappar starten med en sträcka till. Tror den modellen kommer funka bra för oss!

*delvis kl*
Blev ett snabbt och klassiskt kökssök igår 😁 fyra gömmor, hög motivation, bara skoj. Vilket ju är min grundanledning till att söka från första början :)
 
Tränat markeringar och anvisning nu på morgonen. Alltså på förekommen anledning måste jag fråga vad ni tycker. Vi körde markering med viss störning (musik samt vårdslös bebis som sprang omkring i gåstol). Han (hunden då) klarar fortsatt tio sekunder och fryser fint i kroppen tycker jag, däremot låser han inte alltid blicken. Jag ser att han kikar åt sidorna utan att för den delen vända på huvudet (troligt pga belöningsförväntan). Tycker ni att det spelar någon roll? Bör jag gå in och peta i det? Alltså min högst oerfarna åsikt är att så länge han är tydlig i kroppsspråket i övrigt när han markerar så spelar det inte någon roll att han inte låser blicken (så länge han inte blir tittig och börjar vända huvudet mot mig för hjälp). Input någon?
 
Det gör man ju såklart precis som man vill, läraren på min instruktörskurs nu rekommenderade att man avslutar omlott. Alltså överlappar starten med en sträcka till. Tror den modellen kommer funka bra för oss!

*delvis kl*
Blev ett snabbt och klassiskt kökssök igår 😁 fyra gömmor, hög motivation, bara skoj. Vilket ju är min grundanledning till att söka från första början :)
Hur menar du med omlott? 🙂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 488
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 597
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 717
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp