Specialsök (Röd kong)

På tal om gammal vanlig miljö så har det blivit kökssök i helgen, pga instruktörskurs och då hon löper så har hon inte kunnat vara med utan bara softat hemma. Fin nos och hög motivation, om än det blir nog så ”enkelt” pga invant och störningsfritt. Men klart bättre än ingenting! Tur jag har stort kök och många skrymsen 😅

IMG_3292.jpeg
 
Förresten så är min lärare på instruktörsutbildningen en av deltagarna i projektgruppen bakom specialsök :)
 
Vet inte om jag behöver realitychecka en utmaning i närtid — går instruktörsutbildning och det är rätt tjockt med läxor mellan träffarna + att vi väl ska dra igång projektekipage i december…

Jag skulle främst vilja träna i olika miljöer — intresset ligger högt, och markeringarna börjar vara riktigt fina. Men att träna i olika miljöer kräver ju också att åka iväg, och jag kommer nog helt krasst inte mäkta med det i någon större utsträckning.

Men kul om det är lite aktivitet att följa här i tråden! Det kommer inspirera mig att vara kreativ i söken, även om det kanske blir mer som hang around :)
Du har inte möjlighet att söka hemma hos en granne tex? Eller i någons bod?
Ta med hunden till Ica och köra sök på ett cykelställ?
Köper helt att man inte kan ha tid allt men ibland glömmer man att det behöver inte vara ett projekt. 😊
 
Du har inte möjlighet att söka hemma hos en granne tex? Eller i någons bod?
Ta med hunden till Ica och köra sök på ett cykelställ?
Köper helt att man inte kan ha tid allt men ibland glömmer man att det behöver inte vara ett projekt. 😊

Absolut :) Jag har tänkt kolla med nån granne faktiskt, men det hon egentligen framförallt skulle behöva träna är urbana miljöer sas. Den lilla skogshunden ;)

I våras sökte vi både parkeringsgarage och tågperrong, det var nyttigt! Just nu försvåras det ännu mer av att vi har 50 cm snö (och ökande…) vilket ytterligare gör många bra sökställen utomhus svårtillgängliga. Nåja, lite kreativitet ska vi nog få till!
 
Sökte lite i snöstormen 😅 Kommit ca 40 cm under veckan i kombo med vindar på 20 msek. Redan trött på vintern..!

https://www.instagram.com/reel/C0OPqc9Ijxf/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Snyggt!
Vi körde ett sök idag på en bit i liknande storlek som legat ute sedan I fredags (mest för att jag skulle glömma exakt var den låg och börja läsa min hund i söken). Här har det snöat och sprickan där jag eventuellt :crazy: gömt biten var täckt av is. Vi fick ingen träff och får väl räkna det som ett tomsök. Hade dock kunnat optimera starten myyyyycket bättre. Då hade hunden nog varit med på noterna på ett helt annat sätt. Men biten ligger kvar så vi får bara försöka igen vid annat tillfälle.
 
Snyggt!
Vi körde ett sök idag på en bit i liknande storlek som legat ute sedan I fredags (mest för att jag skulle glömma exakt var den låg och börja läsa min hund i söken). Här har det snöat och sprickan där jag eventuellt :crazy: gömt biten var täckt av is. Vi fick ingen träff och får väl räkna det som ett tomsök. Hade dock kunnat optimera starten myyyyycket bättre. Då hade hunden nog varit med på noterna på ett helt annat sätt. Men biten ligger kvar så vi får bara försöka igen vid annat tillfälle.

Klart utmanande årstid!
 
Decemberutmaning drar igång på måndag!
Jag ska fila lite på planen en sista gång tänker jag, jag behöver nog göra ett schema för att det ska bli av som jag har tänkt.
Jag har redan tänkt om kring markering och kommer köra med markering på torrfoder innan jag fasar över det på kong.
Så markering på torrfoder, sedan en plåtburk (jag har en sådan NW burk med magnet så den går att flytta på ett enkelt sätt) och sist helkong.

Hon har tidigare haft svårt med att inte ligga ner och markera när jag haft kong på marken och det är lättare att visa att hon "felat" med torrfoder så tror det blir bra. Efter att hon satt sig x antal gånger så kunde jag "fela igen" och visa på att hon måste vara snabbare i sittandet (inte stanna och tänka innan för då blir det inget gotte). Vi körde några korta pass efter varandra igårkväll.

Så det känns ändå som om vi är bättre på väg än i början av vecka när vi började med markering på kong (igen).

Vi har lekt lite på morgonen, men nu när det är så kallt så tar det tid på morgonen att fixa vatten åt alla djur i boxar och hagar så jag hinner inte leka som jag tänkt innan jag kör till jobb. (Hon får o andra sidan hjälpa till med fåren så hon är mer än nöjd.)
 
Eftersom jag inte kan hålla mig så testade vi markering på kong idag och det är en markant skillnad. (Tips från coachen, gör det inte vardagsrummet med en tekopp på tvbordet... )
Vi ska träna mer på torrfoder, jag vill att hon får in att om hon skulle ligga ner så ska hon ändå förstå att hon ska sätta sig upp.
Men jag vet inte om det blir för svårt?
Iom vallningen så har hon ju i ryggmärgen att ligg is the shit.
 
Vi har kört igång med veckans tema: höja värdet på kong. Tränat i trädgården och inomhus. Det svåra för mig idag är att jag själv är jätteledsen men måste fejka superpeppad och glad när vi tränar :o. Inte det enklaste just idag. Hoppas på bättre mående imorgon och bebis som sover längre tid utomhus så att vi kan köra lite i hagarna med. Ju mer fart ju gladare malle ;).
 
@Nordthor Hoppas du mår bättre imorgon.

Vi gjorde ett inomhus sök på helkong idag och det var svårt.
Vi körde direkt efter kvällsfodring i stallet så jag vet inte om hon var lite väl mycket i gasen, hon hade på näsan väldigt bra men sökte ofokuserat med vad som visade sig med en hel del störning.
Hon löste det fint till slut så det var inte helt bortkastat.

Imorgon blir det 2 korta pass markeringsträning, vi ska träna på att inte bli så störd av att det blir lite tryck i halsbandet, jag ska börja fasa in plåtburken (igen) så att vi kan börja träna stadga på markeringar (inte imorgon dock).
Det blir även ett pass med sök på helkong och lek vid hittande.
 
Kört lite uppletande med efterföljande lek idag på morgonpromenaden. Även om det kanske inte riktigt kändes som att energin var helt på topp (för hunden) så sökte han fint. Såg rådjur passera platsen ett par minuter innan vi kom dit och trots det sökte han vad han skulle istället för att börja spåra rådjuren (den taskiga matten kastade kongen i deras spår...)
 
Jag och Griseo går grundkurs just nu, har gått fyra tillfällen (missade tyvärr det femte i lördags pga att jag hade sommardäck på bilen och det var definitivt inte väder att köra nånstans med dem på) och jag tycker att Griseo är riktigt duktig! Första två gångerna (på brukshundklubben) kunde han knappt söka alls, han var så distraherad av allting runt omkring, tredje gången började det bli lite bättre, fjärde gången var vi i en annan lokal som Studiefrämjandet har, där har vi varit en gång för nån månad sedan med träningskompisar, då kunde Griseo överhuvudtaget inte söka kong där (han kunde lite innan vi började kursen) men däremot köra rally gick bra, så det märks att det är inlärningen som är svårast för honom i nya miljöer. Men när vi var i den lokalen nu med kursen så vips gick det plötsligt riktigt bra! Höll passen korta och använde hans allra bästa belöning, hade även tränat med den belöningen under två veckor och nu jäklar börjar det lossna! Han börjar bli mer ihärdig i sitt sök och ber inte om hjälp och guidning hela tiden.

Jag har även lagt in lite godissök här hemma så att han får jobba på lite mer självständigt och det verkar också ha gjort nytta. Riktigt gott godis, sist var det små bitar torkad tjursnopp, fick upp drivet i söket rejält. Har även fått hjälp av maken att sätta några kongbitar inomhus, nyttigt att inte alltid veta och inga större problem för Griseo.

Markeringarna är riktigt fina, han fryser med nosen en liten bit ifrån, inte alldeles inpå vilket blir riktigt bra. Han kan än så länge inte hålla markeringen jättelänge, kanske 3-4 sekunder? men det ska vi nog kunna utveckla.

Jag lägger inte jättemycket styrning på honom än så länge, speciellt inte när han söker hemma, jag vill ha honom lite "sök-galen" innan jag styr upp det. På kursen blir det dock lite mer uppstyrt och jag tycker att han tar mina anvisningar rätt bra och söker där jag visar på.

Med tanke på att Griseo är i en rätt hemsk period vad gäller dofter nu - slickar och pinkar överallt om han får chansen och smeknamnet Gris passar väldigt väl in just nu :yuck: - så är jag faktiskt väldigt nöjd med honom och det här med specialsök är ju riktigt roligt! :)
 
Körde några korta sök på helkong och det var betydligt mer fokus på söket denna gången.

Vi körde även att jag höll i halsbandet och så fort hon låg på och sträckte sig så släppte jag så att hon fick ta godis ur min hand eller som jag kastade iväg.
Det känns så himla typiskt att hon kan dra som en tok i vanliga fall men i träning så blir det plötsligt jobbigt. 😅 Lyckades ock gå några steg så att hon låg på i halsbandet innan jag släppte.

Sen markering på lock och hon är väldigt lättstörd så behöver definitivt både jobba upp värdet på att titta på burken och lägga tid på det.

Imorgon så ska vi leka 1 pass och även göra så att jag håller i halsband och när hon försöker dra efter kong så släpper jag.
Markering på plåtburk med något som har lite högre värde än torrfoder.
 
Lekt med den stackars belöningskongen på snöre i två dagar nu. Han har trots allt ganska så höga förväntningar på att den ska vara rolig iaf. Såhär kan han stå och titta (länge!), i spänd förväntan på att jag ska börja röra på den eller kasta den. Räknas dock ej som markering enligt vår instruktör men om vi ändå kunde föra över denna fina "förväntanspose" till markeringarna. För det är precis såhär jag vill ha honom i dem (möjligtvis lite närmare).
20231207_124456.jpg
 
Just det, en sak till. Alltså dessa förbannade markeringar! Hur svårt kan det vara egentligen? Eller hur svårt kan man göra en relativt enkel sak? Jag är helt övertygad om att det är mig det är fel på :banghead:.
 
Det blev ingen träning igår men ett kort sök pass efter helkong, idag hjälpte min syster till att gömma.
Lite lek där det blir motstånd i halsbandet och så får hon ligga på innan hon får ta tag i den.
Tanken är att koppeldrag ska kunna användas för att tagga till hunden under sök och för att skapa mer fokus. Jag kommer också ha det i startrutinen när vi börjar söket.
Sen blev det markering på lock och så belöning med kong istället för torrfoder. Jag tycker att hon taggade till mer på markering när jag belönade med kong denna gången, vilket kanske säger sig själv att torrfoder är ju mer en lugn belöning. Hon behöver vara hyfsat i gasen för att bli mindre störningskänslig.
 
Vad är det som blir tokigt?
Det blir liksom olika fel mest hela tiden och det känns därför som att det blir väldigt rörigt. Exempelvis på synlig kong kan han bli ganska så "tittig" alltså släpper fryset och tittar mot mig för att sedan frysa igen. Belönar jag med kong på snöre eller annan kamp/kastbelöning så blir det värre. Försöker därför i mesta möjliga mån träna med godis (torrfoder). Kör vi markeringsträning på gömd eller delvis gömd kong kan han få för sig att försöka böka/krafsa fram den, kan vara tittig även då. Vi kommer liksom ingenstans för det går aldrig att förlänga tiden i hans markeringar.
Alltså när jag beskriver detta i text så inser jag att jag fortfarande tränar spretigt. Hade egentligen behövt köra typ hel kong på marken och successivt ökat hans markeringstid (nästan sekund för sekund) upp till minuten som är vårt mål. Det ÄR ju jag som går för fort och ostrukturerat fram. Nu igen.
 
Det blir liksom olika fel mest hela tiden och det känns därför som att det blir väldigt rörigt. Exempelvis på synlig kong kan han bli ganska så "tittig" alltså släpper fryset och tittar mot mig för att sedan frysa igen. Belönar jag med kong på snöre eller annan kamp/kastbelöning så blir det värre. Försöker därför i mesta möjliga mån träna med godis (torrfoder). Kör vi markeringsträning på gömd eller delvis gömd kong kan han få för sig att försöka böka/krafsa fram den, kan vara tittig även då. Vi kommer liksom ingenstans för det går aldrig att förlänga tiden i hans markeringar.
Alltså när jag beskriver detta i text så inser jag att jag fortfarande tränar spretigt. Hade egentligen behövt köra typ hel kong på marken och successivt ökat hans markeringstid (nästan sekund för sekund) upp till minuten som är vårt mål. Det ÄR ju jag som går för fort och ostrukturerat fram. Nu igen.

Hur är det @Nordthor, siktar ni mot prov? :) Du har säkert skrivit det nånstans i tråden men minns inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 506
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 604
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 723
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 058
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Köpa hus
  • Flytt till Gotland!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp