Specialsök (Röd kong)

Jag har nyss anmält mig och Lova till en grundkurs i specialsök med start 12/2. :)
Det ska bli kul! Hon gillar att använda näsan och jag har inte hittat någon fortsättningskurs i nose work i närheten (vi har gått första kursen för behållare och inomhussök), så nu testat vi det här istället.
Något mer att roa oss med när det inte går att träna viltspår pga snön.
 
Fått lite påtryckningar om att göra ett prov inom kort. Känner inte alls att vi är redo men att vi kanske bör kasta oss ut ändå för att testa samt se vart vi står och vart vi behöver lägga fokus i kommande träning. Den mesiga Nordthor säger: det är som att lägga 450 spänn på att bli förnedrad, den tuffa Nordthor säger: kom igen! Det blir intressant.

Hur hade ni gjort?
 
Fått lite påtryckningar om att göra ett prov inom kort. Känner inte alls att vi är redo men att vi kanske bör kasta oss ut ändå för att testa samt se vart vi står och vart vi behöver lägga fokus i kommande träning. Den mesiga Nordthor säger: det är som att lägga 450 spänn på att bli förnedrad, den tuffa Nordthor säger: kom igen! Det blir intressant.

Hur hade ni gjort?
Do iiiit!

Ingen kommer ihåg en fegis osv. Går det inte bra beror det på att hunden är ung, går det bra är du en bra tränare.
Win-win

Så länge du inte tror att han tar skada osv men har svårt att en ung mallehane tycker det är något annat än kul.
 
Do iiiit!

Ingen kommer ihåg en fegis osv. Går det inte bra beror det på att hunden är ung, går det bra är du en bra tränare.
Win-win

Så länge du inte tror att han tar skada osv men har svårt att en ung mallehane tycker det är något annat än kul.
Hehe tack för pepp!

Vi har iof varit med på ett "provprov". Då klättrade han bland annat gladeligen på en stapel vinterdäck som var allt annat än stabil... Kul grej tyckte han. Så jag tror inte heller att han tar skada.

Är nog mest orolig för funktionslydnaden i anslutning till starten. Han är så väldigt taggad på att hälsa på folk (det har faktiskt blivit lite av ett problem). När han väl kommit igång och börjat söka brukar han dock inte bry sig om eventuella människor som han stöter på.
 
Hehe tack för pepp!

Vi har iof varit med på ett "provprov". Då klättrade han bland annat gladeligen på en stapel vinterdäck som var allt annat än stabil... Kul grej tyckte han. Så jag tror inte heller att han tar skada.

Är nog mest orolig för funktionslydnaden i anslutning till starten. Han är så väldigt taggad på att hälsa på folk (det har faktiskt blivit lite av ett problem). När han väl kommit igång och börjat söka brukar han dock inte bry sig om eventuella människor som han stöter på.
Man måste ju träna på att tävla också :D
 
Vi bangar tävling i februari. Jag har börjat noja över funktionslydnaden. Q är klängig och väldigt på när det gäller andra människor. Träffar jag någon när vi är ute på promenad så brukar jag få hålla honom i halsbandet en liten stund för att han ska förstå att han inte får hälsa (läs kasta sig över den stackars människan vi pratar med för gos/fjäsk). Jag tror mao att vi riskerar att bli diskade pga detta beteendet redan innan vi ens påbörjat söket.

Måste dock säga till vårt (hans) försvar att när han väl börjat söka så bryr han sig inte om att det står människor i sökområdet tex (det har vi varit med om förr). Men det är det där första mötet då vi ska få instruktioner gällande sökområdet som blir kritiskt och där måste vi lägga krut när det kommer till träning.

Kört några kortare sök idag med dold kong både hel, pyttig och i behållare. Det märks att vi ändå kommit framåt i träningen (och markeringarna är betydligt bättre). Mycket tack vare decemberutmaningen.
 
Ställde frågan i min egen specialsöksgrupp men tänkte lyfta den här med. Hur och var förvarar ni kong(arna) hemma?
 
Ställde frågan i min egen specialsöksgrupp men tänkte lyfta den här med. Hur och var förvarar ni kong(arna) hemma?
Jag förvarar dom i liten plåtlåda alt glasflaska/glasburk. Har ett par olika behållare med bitar i som jag alternerar mellan, kokar dom efter en tid och förvarar sen dom i frysen tills jag byter. Kokar alltså behållare för sig och bitar för sig och förvarar sen dom i frysen tills jag kokar nästa omgång. Vet inte om det är rätt eller nödvändigt men har förvarat barkborreferomet i frysen och då blev det samma på detta.
 
"Nu ger jag fan upp"-moment idag när hunden åt upp kongbiten han hittade. Alltså, vad ska vi bli bra på? Eller kanske, hur ska jag bli en bättre hundtränare? Jag är typ 95% säker på att det är jag som gör fel. Han är inte dum (även om jag börjar fundera ibland :angel:).
 
"Nu ger jag fan upp"-moment idag när hunden åt upp kongbiten han hittade. Alltså, vad ska vi bli bra på? Eller kanske, hur ska jag bli en bättre hundtränare? Jag är typ 95% säker på att det är jag som gör fel. Han är inte dum (även om jag börjar fundera ibland :angel:).

Det händer oss också någon gång då och då, av bara farten. Som rolig kuriosa kan jag berätta att kongbiten vid mer än ett tillfälle senare har trillat ur munnen på honom när han har sökt vidare, och att han då har markerat samma kongbit på nytt 😁




Vår instruktör tipsade om att placera gömmorna så att det inte går att komma åt dem med nosen. Finns förstås risk för krafsade men...
 
"Nu ger jag fan upp"-moment idag när hunden åt upp kongbiten han hittade. Alltså, vad ska vi bli bra på? Eller kanske, hur ska jag bli en bättre hundtränare? Jag är typ 95% säker på att det är jag som gör fel. Han är inte dum (även om jag börjar fundera ibland :angel:).

Jag hade också sett till att träna en stund med gömmor som inte går att komma åt :) Och blir det krafs så avbryt och starta om. Krafs lönar sig inte.
 
Jag hade också sett till att träna en stund med gömmor som inte går att komma åt :) Och blir det krafs så avbryt och starta om. Krafs lönar sig inte.
Måste fråga, hur bryter du vid exv krafs? Jag har så jäkla lätt för att slänga ur mig ett "nej!" men tänker att det inte alls är rätt i en sådan situation. Är rädd att nejet lätt kan tolkas som att allt är fel (inklusive hittandet).
 
Måste fråga, hur bryter du vid exv krafs? Jag har så jäkla lätt för att slänga ur mig ett "nej!" men tänker att det inte alls är rätt i en sådan situation. Är rädd att nejet lätt kan tolkas som att allt är fel (inklusive hittandet).

Jag skulle nog absolut kunna använda ett nej som förbudsord där för henne, eftersom lusten att söka-hitta är så etablerat. Men vi har också ett ganska väl inövat ”hoppsan, nu missade du chans till belöning!”-ord som hon reagerar bra på och det är ju bättre :)

Kör med ett högt och förvånat ”ah-ah!” och förstärker med kroppsspråket (kliver ett raskt steg bakåt och höjer händerna).
 
Vi startade vårt första prov förra veckan. Som väntat så gjorde hunden ett strålande jobb och jag ett mindre bra jobb. Jag la mig i och styrde för mycket så vi fick inte godkänt.

Åysan däremot var fenomenal, gick rätt in i en främmande miljö med främmade personer och hittade alla tre gömmor med tre perfekta markeringar.

Vi fick bra träningstips som vi redan börjar jobba med. Mer objektsök framförallt men även att köra ett litet startsök för att få en högre nosfrekvens från början. Jag har nog överlag låtit henne söka på för stora ytor så hon har en hög förväntan på att jobba vidare och fånga luftvittring snarare ön att söka klart på det objektet vi har framför oss.
 
Vi startade vårt första prov förra veckan. Som väntat så gjorde hunden ett strålande jobb och jag ett mindre bra jobb. Jag la mig i och styrde för mycket så vi fick inte godkänt.

Åysan däremot var fenomenal, gick rätt in i en främmande miljö med främmade personer och hittade alla tre gömmor med tre perfekta markeringar.

Vi fick bra träningstips som vi redan börjar jobba med. Mer objektsök framförallt men även att köra ett litet startsök för att få en högre nosfrekvens från början. Jag har nog överlag låtit henne söka på för stora ytor så hon har en hög förväntan på att jobba vidare och fånga luftvittring snarare ön att söka klart på det objektet vi har framför oss.

Tack för påminnelsen om objektsök. Jag har en tendens att placera hunden, lägga ut gömmorna och sedan skicka ut honom från platsen där jag placerade honom. Eftersom jag fortfarande låter honom söka ganska fritt letar han väldigt sällan i starten, förutom när han springer tillbaka.

I skogen tenderar jag att bara kasta ut några bitar när han inte ser och sedan låta honom söka. Det är lite för tacksamt som berikning för att få mig att arbeta mer systematiskt.

Sjukt bra påminnelse! Jag måste vara inne och läsa här oftare.
 
Skulle köra ett prestigelöst inomhussök idag. Mest för att aktivera lite extra när vi måste skotta inför varje promenad för att ens komma ut ur huset. Det gick så jävla dåligt. Nu orkar jag inte mer. Jag är helt färdig med att försöka kombinera någon typ av hundträning med passning av ettåring. Lägger ned specialsöket nu och lämnar över hundträningen till sambon. Fixar inte mer uppförsbacke. Får ta tag i detta igen (troligen med ny nybörjarkurs för ny instruktör) när jag kan ge hunden min odelade uppmärksamhet vid träning.

Tack för alla tips! På återseende.
 
Skulle köra ett prestigelöst inomhussök idag. Mest för att aktivera lite extra när vi måste skotta inför varje promenad för att ens komma ut ur huset. Det gick så jävla dåligt. Nu orkar jag inte mer. Jag är helt färdig med att försöka kombinera någon typ av hundträning med passning av ettåring. Lägger ned specialsöket nu och lämnar över hundträningen till sambon. Fixar inte mer uppförsbacke. Får ta tag i detta igen (troligen med ny nybörjarkurs för ny instruktör) när jag kan ge hunden min odelade uppmärksamhet vid träning.

Tack för alla tips! På återseende.
Vissa dagar med hundträning går ju bara för jäkla dåligt och tycker du gör rätt med en paus när uppförsbacken känns förstor.

❤️
 
Skulle köra ett prestigelöst inomhussök idag. Mest för att aktivera lite extra när vi måste skotta inför varje promenad för att ens komma ut ur huset. Det gick så jävla dåligt. Nu orkar jag inte mer. Jag är helt färdig med att försöka kombinera någon typ av hundträning med passning av ettåring. Lägger ned specialsöket nu och lämnar över hundträningen till sambon. Fixar inte mer uppförsbacke. Får ta tag i detta igen (troligen med ny nybörjarkurs för ny instruktör) när jag kan ge hunden min odelade uppmärksamhet vid träning.

Tack för alla tips! På återseende.

Det ska vara roligt, annars kan det kvitta (tycker jag alltså :) ). Låter välbehövligt med en paus!
 
Ikväll börjar vår kurs! :banana:
Jag hoppas att Lova ska tycka att det är lika roligt att leta Kong som att leta eukalyptus. Klövar/viltspår lär nog alltid vara högst upp på hennes lista, så jag tror att det blir svårt att överträffa det. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 705
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 501
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 633
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 044
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp