Specialsök (Röd kong)

Tränat markeringar och anvisning nu på morgonen. Alltså på förekommen anledning måste jag fråga vad ni tycker. Vi körde markering med viss störning (musik samt vårdslös bebis som sprang omkring i gåstol). Han (hunden då) klarar fortsatt tio sekunder och fryser fint i kroppen tycker jag, däremot låser han inte alltid blicken. Jag ser att han kikar åt sidorna utan att för den delen vända på huvudet (troligt pga belöningsförväntan). Tycker ni att det spelar någon roll? Bör jag gå in och peta i det? Alltså min högst oerfarna åsikt är att så länge han är tydlig i kroppsspråket i övrigt när han markerar så spelar det inte någon roll att han inte låser blicken (så länge han inte blir tittig och börjar vända huvudet mot mig för hjälp). Input någon?
Jag är petig, jag tänker att det kan bli problem längre fram.
 
Tränat markeringar och anvisning nu på morgonen. Alltså på förekommen anledning måste jag fråga vad ni tycker. Vi körde markering med viss störning (musik samt vårdslös bebis som sprang omkring i gåstol). Han (hunden då) klarar fortsatt tio sekunder och fryser fint i kroppen tycker jag, däremot låser han inte alltid blicken. Jag ser att han kikar åt sidorna utan att för den delen vända på huvudet (troligt pga belöningsförväntan). Tycker ni att det spelar någon roll? Bör jag gå in och peta i det? Alltså min högst oerfarna åsikt är att så länge han är tydlig i kroppsspråket i övrigt när han markerar så spelar det inte någon roll att han inte låser blicken (så länge han inte blir tittig och börjar vända huvudet mot mig för hjälp). Input någon?

Alltså, jag vet inte vad som är rätt men Griseo "pekar" med nosen helt rätt men kikar ofta på mig för att ha lite koll på mig/belöningen. En gång har han försökt att hålla huvudet så kinden var mot kongbiten men det gick inte hem hos mig, där bad jag bara honom "visa" igen och då gjorde han rätt och fick belöning. Jag tänker som du att det inte spelar nån roll om han låser blicken, så länge nosen pekar på var kongen är. Om det sen är rätt eller inte vet jag inte men jag tror att om jag är tydlig med att inte belöna slarv så borde det inte skapa något problem. Men som sagt, jag gissar bara. ;)
 
Veckan har hittills gått i ett rasande tempo och vi har kört på i den mån det gått. Markeringar, funktionslydnad (som del i startrutinen) samt anvisningar. Det är först idag vi kört anvisningar och började då med torrfoder. Fungerar bra men vi får se hur det går när vi överför det till kong. Tror att han fixar det men han har lättare att sväva iväg då (brukar ha honom lös när vi tränar).

Denna veckan känns som att vi la mest detaljer i och jag tror att vi i kombination med sista veckan får köra en repris av denna. Måste komma ihåg att filma oss också så att jag kan se alla mina förarticks och så att vi kan lägga upp för granskning i FB-gruppen.
 
Jag har jobbat och jobbat lite till denna veckan, så jag tror att vi få fortsätta med samma tema en bit in i nästa. Får se hur det känns efter helgen, vi skulle iväg på kurs denna helgen men det har blivit inställt så vi kan få ihop mer träning.
 
Hur går det för er? Här går det lite hattigt pga sjukt barn. MEN vi försöker följa planen och tack vare att vi gjort detta omtag så har jag kommit till en del insikter som faktiskt gjort att utvecklingen gått framåt. Tacksam för detta!

Vi kör på med markeringar och jag backade från att få stadga i 10 sekunder till 5. Nu är vi nästan där så att jag kan lägga på störning. (Rom byggdes verkligen inte på en dag.)

Insikten om att Q går på gömmor där kongen inte fysiskt syns kom som en blixt från en klar himmel. Hur kan jag inte ha fattat detta innan? Så vi får gradvis baka in denna kunskap i markeringsträningen.

Ibland verkar saker dock bara behöva sjunka in. Idag har vi som vanligt kört markeringar i marknivå på synlig hel kong. Därefter körde vi två lådsök och döm om min förvåning när han markerade utan att gå på gömman fysiskt trots att han inte såg kongen. Jag vågade inte låta honom hålla markeringen på hans maxtid utan belönade snabbt (ville inte framkalla krafs eller duttande). Känns som att vi ändå kommit någonstans på dessa veckor trots att planen inte följts till punkt och pricka.
 
Fina lilla prutten in action.
Screenshot_20231216_120502_Video Player.jpg
 
Vi har tränat lite och det går överlag väldigt bra. Några sök har vi gjort ute och det är intressant att se hur mycket vinden påverkar. överlag verkar den göra det lättare om de inte är en väldigt väl dold gömma då kan det bli svårt.

Vi måste jobba lite på starterna, hon kan lätt fara iväg några meter i ren iver innan näsan är igång på riktigt. Någon som har någon bra övning för lugna starter? klurar på att lägga in ett behållarsök först några gånger för att verkligen starta näsan innan benen.

Jag belönar inte alla markeringar och upplever att det fungerar bra att bara berömma med rösten och sen be henne fortsätta, hoppas det fortsätter så.

Har spanat in ett prov den 24 januari jag vill anmäla till men just har inte lyckats än pga. SBK-tävling krånglet.
 
Vi har tränat lite och det går överlag väldigt bra. Några sök har vi gjort ute och det är intressant att se hur mycket vinden påverkar. överlag verkar den göra det lättare om de inte är en väldigt väl dold gömma då kan det bli svårt.

Vi måste jobba lite på starterna, hon kan lätt fara iväg några meter i ren iver innan näsan är igång på riktigt. Någon som har någon bra övning för lugna starter? klurar på att lägga in ett behållarsök först några gånger för att verkligen starta näsan innan benen.

Jag belönar inte alla markeringar och upplever att det fungerar bra att bara berömma med rösten och sen be henne fortsätta, hoppas det fortsätter så.

Har spanat in ett prov den 24 januari jag vill anmäla till men just har inte lyckats än pga. SBK-tävling krånglet.
Nu får du observera att jag är nybörjare och ta detta med en nypa salt. Men hade ni kunnat träna lite anvisningar för att få igång näsan tidigare? Jag tänker att om hon får träff i princip direkt där du visar med handen i början av ett sök så kanske hon lär sig att man behöver börja jobba ned näsan direkt?

Jag tränar anvisningar i anslutning till startrutin. Sätter hunden, har en gömma nästan precis framför (synlig, I burk eller vad som) och så visar jag: här ska du börja, sniff, sniff- träff!

Fast det är kanske så du tänkt?
 
Jag jobbar hela tiden då alla är sjuka på jobb, tom alla vikarier är hemma. 😅
Försöker tänka att det kommer bli komp jag kan ta ut när jag skaffar valp (70h övertid denna månad) så orkar inte med mer än att rasta.

Men jag blir pepp att komma igång när jag läser att ni tränar!

Jag säger som @Nordthor med anvisningar @WildWilma
Lär hunden att gömman kan vara där du pekar så blir det jättemycket lättare. Likaså med rumssök, börja på tröskeln/ dörrkarmen så blir det lättare att lära hunden att söka metodiskt än att den springer några varv runt innan den får doften i nosen.
 
Lägger till att inte vara ”rädd” för att blockera med sin egen kropp för att styra söket. Det tipset har jag från två som både jobbar med sökande tjänstehundar och engagemang i SBKs specialsök. Alltså gå baklänges framför hunden och visa med armen var du vill att den söker. Särskilt effektivt när man söker ”tråkiga” ytor som en vägg :)
 
Tack för tipsen. Ska prova bådeock.

Min man är den som gick specialsökskurs i höstas och då fick de lära sig att de inte skulle styra hunden för mycket så jag har försökt att inte göra det. Ska se om jag kan gå en privatlektion med instruktören som även är domare.
 
Tack för tipsen. Ska prova bådeock.

Min man är den som gick specialsökskurs i höstas och då fick de lära sig att de inte skulle styra hunden för mycket så jag har försökt att inte göra det. Ska se om jag kan gå en privatlektion med instruktören som även är domare.

Det där ”för mycket” verkar ofta tendera att bli ”för lite” :) Tiden kommer ju förhoppningsvis standardisera hur man dömer, men en av dem jag tränat för är även domare i specialsök. Man dömer ju samarbetet också, så du som förare ska även kunna guida och påvisa hunden.
 
Idag körde vi ett sök i stall inklusive inne i boxarna. Det är såå många störande dofter :sneaky: Hon fick söka ganska fritt och självständigt, målet var lika mycket att få bli trött i huvudet av allt intressant som att faktiskt hitta kong. Så bröt mest in när hon fuskade till sig bajspluppar 😁

Hon är såå söt när hon sneglar på mig i markeringarna 😍 men snabbt kommer hon på sig och kollar på gömman istället.

IMG_3530.jpeg


Och film på insta https://www.instagram.com/reel/C1WzYF5oEY5/?igsh=MXF6andhbTUxOG1kMQ==
 
Nu känner jag att vi kommit ifrån planen lite igen och måste skärpa oss. Dock så har vi fortsatt med markeringsträningen och det verkar gå framåt ändå. Idag började vi med synlig hel kong på marknivå, efter ett par lyckade 5-sekundare gick vi över till behållare (liten). Körde några gånger mark med den och sedan lekte vi runt lite och gjorde korta sök. Döm om min förvåning, idag gick han inte på behållaren fysiskt alls (innan har han bland annat haft tendens att bita bla). Han markerade fint! Men jag vågar fortfarande inte dra ut på tiden när han endast känner lukten eftersom jag inte vill framkalla bökandet igen.
 
Idag har vi kört markeringar på behållare och haft halsband + koppel på med försiktig rörelse i detta som störning. Känns som ett stort kliv framåt, och det gick över förväntan. Jag känner dock själv att det inte är 100% stadigt på något vis, så vi får landa här en stund till vi når mer stabilitet.
 
Vi har kört ett sök nästan varje dag nu. Hittar för det mesta ett lagom tempo från start nu men får ibland bromsa lite med kroppen. Idag sökte vi i ett stall och på tillhörande loge. Blev riktigt imponerad när matvraket traskade rakt över ett fat med kattmat utan att notera det när hon jobbade. Hon nosade på det när hon gick över igen och råkade trampa på det men brydde sig inte mer när jag sa nej.

Hennes markeringar fortsätter vara riktigt stabila så jag klurar på om jag ska nöja dra ner mer på belöningsfrekvensen. Nu belönar jag cirka hälften av markeringarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 718
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 502
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 634
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 044
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp