Bukefalos 28 år!

"Spektakulär" weekend i november

Idas

Trådstartare
Min kille fyller 30 i början av november och vi vill åka på en weekend med det lilla extra. Har pratat om ishotellet/norrskensigloos, men vi hade gärna velat åka hundspann eller liknande också, och det lär ju knappt vara någon snö där vid den tiden.

Har ni några tips på andra spektakulära platser nåbara för en weekend? Om vi väljer en europeisk stad, vilken ska vi välja då?
 
Det beror ju på vad ni vill betala. En weekend kan ju vara att åka till Island och bada i blå lagunen.
Ni kan åka o titta på björnar i Rumänien.
Se isbjörnar på Svalbard.
Har ni mycket pengar kan ni bo på fantastiska El Fenn i Marrakesh i Marocko.

Vilken stad beror lite på vad ni vill göra :D
 
Min kille fyller 30 i början av november och vi vill åka på en weekend med det lilla extra. Har pratat om ishotellet/norrskensigloos, men vi hade gärna velat åka hundspann eller liknande också, och det lär ju knappt vara någon snö där vid den tiden.

Snö kan finnas men förmodligen inte i så stor mängd, ishotellet har dock en del annat också: https://www.icehotel.com/sv/se-gora/aktiviteter/

Eller på finska sidan: http://www.luckyranch.fi

Inari kan också vara roligt: http://www.inarisaariselka.fi/en/activities/

Eller varför inte Tree Hotel: http://treehotel.se/se/

Annars röstar jag på Edinburgh!
 
. Har pratat om ishotellet/norrskensigloos,
Om du tänker norrskensigloosarna i Finland vill jag bara flagga för att de får enormt mycket negativa recensioner och att det verkar vara en riktig turistfälla.

Jag var sugen på det i 30 årspresent till min man men för det priset per natt förväntar jag mig långt bättre service än vad de faktiskt erbjuder.
 
Om du tänker norrskensigloosarna i Finland vill jag bara flagga för att de får enormt mycket negativa recensioner och att det verkar vara en riktig turistfälla.

Jag var sugen på det i 30 årspresent till min man men för det priset per natt förväntar jag mig långt bättre service än vad de faktiskt erbjuder.
Nämen! De alternativen jag ser på booking nu har jättefina recensioner.
 
Nämen! De alternativen jag ser på booking nu har jättefina recensioner.
Om du kikar på Tripadvisor så har de antingen jättehöga betyg från folk eller väldigt låga. Läser man de låga så klagar alla på samma sak: urkass service, knökfullt och att de försöker krama ur så många kronor de kan ur en.

Jag har även sett folks egna bilder av igloosarna som ser lite annorlunda ut mot hur det ser ut på hemsidan.
 
Min kille fyller 30 i början av november och vi vill åka på en weekend med det lilla extra. Har pratat om ishotellet/norrskensigloos, men vi hade gärna velat åka hundspann eller liknande också, och det lär ju knappt vara någon snö där vid den tiden.

Har ni några tips på andra spektakulära platser nåbara för en weekend? Om vi väljer en europeisk stad, vilken ska vi välja då?

Jag personligen tar mig hellre söderut :), så jag hade valt ex underbara Wien om ni vill ha kultur och uteliv, eller Rom om ni vill ha varmare väder och historia. Budapest och boka en heldags termalbad?

Ska ni åka uppåt så kan ni vänta lite med resan och besöka julmarknaden i Jokkmokk?

Tillägg:
Sedan jag såg Kedi har jag haft Istanbul på hjärnan också, och skulle gärna åka tillbaka dit och promenera runt för att kanske möta någon av skådespelarna... :love:
 
Jag vet inte om det är spektakulärt nog, men jag drömmer i alla fall om en weekend på The Lodge en gång när jag har något att fira och känner mig rik. Annars finns det ju en del unika hotel, typ som The Tree Hotel som någon nämnde.

Edinburgh är också görbart över en långhelg ifall man vill, och åker ni första helgen i november är ni dessutom där över Guy Fawkes (aka Bonfire Night/Fireworks Night) den 5 november. Väl i Edinburgh finns Prestonfield House, ett ganska spektakulärt boende en liten bit utanför stan där man bor i Downton Abbey-stil och äter gourmetmat. Dyrt men värt!
 
Tillägg:
Sedan jag såg Kedi har jag haft Istanbul på hjärnan också, och skulle gärna åka tillbaka dit och promenera runt för att kanske möta någon av skådespelarna... :love:
Åker du till Istanbul träffar du friska, söta, glada och tillitsfulla katter hela tiden. Och du träffar/ser människor som ger dem mat och på andra vis tar hand om dem.

MEN jag tycker att det är för långt till Istanbul (från Sverige) för en weekendresa.

En helg i november söderut, då man tänker sig att kunna vara utomhus mycket, låter svårt för mig om man inte vill sitta på flyg och flygplatser stor del av tiden.
 
Jag vet inte om det är spektakulärt nog, men jag drömmer i alla fall om en weekend på The Lodge en gång när jag har något att fira och känner mig rik. Annars finns det ju en del unika hotel, typ som The Tree Hotel som någon nämnde.

Edinburgh är också görbart över en långhelg ifall man vill, och åker ni första helgen i november är ni dessutom där över Guy Fawkes (aka Bonfire Night/Fireworks Night) den 5 november. Väl i Edinburgh finns Prestonfield House, ett ganska spektakulärt boende en liten bit utanför stan där man bor i Downton Abbey-stil och äter gourmetmat. Dyrt men värt!
Prestonfield såg fantastiskt ut! Edinburgh ligger helt klart bra till, har hört flera som tycker om den staden! Finns det mycket annat att göra/se?
 
Prestonfield såg fantastiskt ut! Edinburgh ligger helt klart bra till, har hört flera som tycker om den staden! Finns det mycket annat att göra/se?
Ja, det går inte av för hackor! Jag fick en natt där med middag + afternoon tea i julklapp för ett par år sedan och det var verkligen helt fantastiskt.

Edinburgh är trevligt att promenera runt i tycker jag, som huvudstad har den mycket historia. November är väl inte den bästa månaden dock, som på så många andra ställen, men packar man kläder efter väder så... Är det helt katastrofalt väder kan man åka en sådan där turistbuss som tar en runt i stan, jag har dock aldrig provat den så kan inte säga huruvida den är bra eller ej. Annars är väl slottet, Mary King's Close, National Museum of Scotland, Old Town, Arthur's Seat och Royal Botanic Garden mest sevärt tycker jag :) För eventuell shopping rekommenderar jag dock en tur till Glasgow, som är betydligt bättre.
 
Blev sugen på en weekend när jag läste den här tråden och kollade på Tromsö i Norge som både jag och maken vill besöka. Där kan det tydligen finnas snö redan i början av november.

Tromsö kan jag verkligen rekommendera! Jag och min sambo var där i början av december förra året för att fira vår 10-årsdag. Då hade det precis kommit mängder av snö samma dag som vi anlände, och tydligen hade de haft den snöfattigaste november på en oerhörd massa år. Fick uppfattningen att en hel del snö i november var det normala.

Jättesmidigt att ta sig dit, kanonmysig stad som ger storstadskänsla, intimitet och storslagen natur på en och samma hotell. Många hotell och trevligt restaurangutbud. Vi åkte iväg på guidad norrskenstur (vi hade hemsk otur med vädret, men till slut hittade vi en bit klar himmel och fick se ett helt fantastiskt sken :love:) och det finns också möjligheter till valsafari.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 727
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 395
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Fritid Min sambo fyller jämnt och jag skulle vilja ta med honom på en weekend någonstans i vårt avlånga land. Jag tänker mig september, och jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 703
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp