Bukefalos 28 år!

Sv: Spiltor.

Tja jag var och tittade på en hel flock lösdriftshästar härom dagen och nästan samtliga hade täcken inklusive "fölisen" så visst går det, man får jobba lite bara. Men det verkar vara något som en del verkar vara lite skraja för i den här tråden.
Kostar det inte pengar med strö, så tar det tid och är mycket jobb med att mocka en box. Konstigt att folk över huvudtaget har råd och tid att ha häst med det resonomanget.

Apo
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Och jag tycker den hästhållningen tillhör det förgågna.
Jag har förklarat tidigare i denna tråd varför jag anser att hästar mår bättre i box.

Vad är det som gör att spiltor är djurplågeri? HUR mycket lider hästar i spilta jämfört med dom i box? halveras livstiden pga att dom inte får gå runt på en 3metersvolt nån gång under natten?
 
Sv: Spiltor.

precis
Det är STOR skillnad på arbete i box och i spilta (säger jag som mockade 7-8 boxar/dag under 4 mån och blev sjukskriven, och EFTER det(och vila) mockat 13 spiltor/dag i 6 månader utan att besväras.. dessutom gick spiltmockningen på halva tiden)

så jag röstar helt klart FÖR spiltor..
 
Sv: Spiltor.

Förstår inte varför hästarna ska stå i en spilta och ha det obekvämt bara för att du inte kan hålla dig i den fysiska trim som krävs för att arbeta med hästar.
Mockade i åtta boxar om dagen i två år och hade aldrig problem. Har inte problem nu heller trots en skadad rygg så du kanske borde se över din arbetsteknik.

Hitentills är det tid och ströekonomiska det enda som du har fokuserat på och det börjar bli en aning röttsamt att läsa det om och om igen.

Spiltor är medeltida och den enda gång jag kan tänka mig att använda dem är när man börjar lära hästarna stå uppbundna. Jag förstår att man tycker att de är praktiska för att spara in pengar på strö och mockningstid, men jag tycker inte att det är så godtagbara argument. Det är snålehet och lathet som talar.

Apo
 
Sv: Spiltor.

vad är det som gör att hästarna har det obekvämt? för att dom inte bokstavligt talat kan GÅ runt i en minicirkel som i box?

*dom kan titta runt
*dom kan ligga ner på sidan och sträcka ut benen (även stå upp sträcka frambenen som hundar/katter ofta gör)
*dom kan röra på sig och ta ett stort steg åt sidan, bakåt och framåt (beroende på vart utgångspunkten är)

det enda som inte är möjligt är att faktiskt GÅ runt i en snäv cirkel.. och hur stor ÄR egentligen det behovet? är det LIVSVIkTIGT när hästen ändå går i hage halva dagen och i ridhus andra halvan? dvs de rör sig och motioneras lika mycket om inte MER än elithästar..
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Skulle vilja se den ridskola som inför lösdrift..:D

Jag skulle vilja se en ridskola som inför lösdrift OCH Horsemanship
hantering!
Att dessa hästar du talar om har ett sådant aggresivt beteende beror med största säkerhet på att de inte trivs med miljön och hanteringen! Hur skall de annars göra för att visa sitt missnöje???
Box eller spilta är inte den viktigaste faktorn.
Min åsikt är att en häst är en häst och ska få lov att vara och leva som en häst på ett så naturligt sätt som möjligt.
Jag förespråkar lösdrift (jag har stora spiltor i lösdriftstallet där hästarna kan gå in om dom vill för att få äta sin mat i sin egen krubba, dom vet sina platser, sova en stund eller dricka och sen gå ut igen när dom så behagar.)
Hästar behöver få vistas i sin flock där dom känner varandra och det är lugnt och tryggt, ha stora ytor att vandra på med tillgång på rinnande vattendrag eller en damm. Hårdgjorda öppna planer utanför lösdriftsingången som mockas 2 gånger om dan för att den inte skall förvandlas till en massa geggig sörja. Bäddarna mockas också 2 gånger om dan. Barfota hästar så långt det är möjligt. Inga täcken utom vid extremt regn-blåsigt väder. Dom stannar gärna ute...
Daglig hantering och träning efter parellis metoder eller liknande...jag gillar inte att stirra mig blind på EN metod. Ett fleece täcke på efter ridningen så att dom inte kyls av för snabbt som tas av när hästen är torr igen. En häst som rör sig efter ritten stelnar inte i i kropp och leder som en stillastående box eller spilthäst.
Jag har 5 boxar till fölningar eller om en häst blir sjuk. Fast sjuka hästar har jag ytterst sällan.:D
 
Sv: Spiltor.

För det första är det faktiskt så att de krav/rekomendationer som finns på spiltor är minimimått och det finns fortfarande en stor mängd spiltor som är under de måtten på en hel del anläggningar.
För det andra så är en av orsakerna till att spiltförbud diskuteras det faktum att majoriteten av ala spiltor har höga väggar som hästarna knappt kan se över och de flesta är av total avsaknad av fönster alternativt "god möjlighet för naturligt dagsljus".
Den slutliga orsaken är att spiltor faktiskt inte helt lever upp till djurskyddsbestämmelsernas formulering
" Utrymme: Stallar och andra förvaringsutrymmen ska ge hästar skydd och vara så rymliga att samtliga hästar i utrymmet kan ligga samtidigt och röra sig obehindrat. Utrymmena ka utformas så att hästar kan bete sig naturligt"
"Inredning: Inredning och övrig utrustning ska vara utformad så att den inte skadar hästarna eller medför risk fö deras hälsa. Den får inte heller hindra hästarn att bete sig naturligt, otillbörligt inskränka deras rörelsefrihet eller annars verka störande på dem"

En häst som står uppbunden i spilta är begränsad i sitt naturliga beteende gentemot en häst som står i en box.
Sedan verkar det som om hästar har ett behov av att vara uppe och snurra om nätterna. En häst i en spilta måste lägga sig och anpassa sig efter repet som håller den och det tycker jag och många med mig är extremt orätt gentemot hästen. Min häst står alltid och glor ut mot stallgången, men lägger sig vid dörren med ryggen till för att hon trivs med att ligga där. Hon har friheten att placera sig ute i boxen vart hon känner för det och kan fullständigt utan begränsningar sträcka ut sig i spånet när hon känner för det vilket många spilthästar inte kan.

Boxvandring har överdrivits till det yttersta i den här tråden, för att hästen rör sig i boxen "boxvandrar" den inte.
Du får det att låta som om alla vi som har våra hästar i box bedriver longeringsarbete på extremliten volt inne i boxen, vilket inte är fallet.
Min häst kan röra sig inne i boxen efter eget behag, det betyder inte att hon snurrar runt som en elvisp bara för att hon har möjligheten.
Majoriteten av alla hästar i box står väldigt lugnt och har inga olater för sig

Jag måste dock tacka dig, från att gått in i den här tråden med lite tveksamhet kring det här med spiltor så välkomnar jag nu ett spiltförbud - vilket medeltida system och när de enda argument för att behålla det är ekonomin i ströåtgång och att det går snabbare att mocka...
Nej, dax att föra hästhållning in på 2000-talet. Lösdrift eller box verkar vara parollen för större stuteri och anläggningar, jag tänker följa den vägen.
Jag har verkligen fått chans att fundera kring min inställning till spiltor och den ärsom det nu visat sig att de tycker jag inte om!

Sedan tänker jag inte ens diskutera skillnaden på en lektionshäst och en elithäst, hur mycket den går och hur den förvaras. Det är bara att titta på muskulatur och hållning så ser man att en elidhäst RIDS och en lektionshäst luffsar runt i ridhuset efter mycket eget behag. Att ens föreslå att en ridkolehäst hålls i tyngre mer krävande träning är befängt och visar bara på hur lite du kan och vet om hästhållning och utbildning.
Att fortsätta diskutera detta med dig verkar inte särskilt lönt

Apo
 
Senast ändrad:
Sv: Spiltor.

enligt mig beter sig inte en häst o box speciellt naturligt.. och vad är det som säger att boxar inte är fönsterlösa och har för höga väggar och är felmåttade?

jag tycker att DU glorifierar ALLA boxar och förkastar även bra spiltor med goda utsiktsmöjligheter..

en spiltvan häst som står i en bra spilta mår lika bra som en boxvan häst i en bra box..
annat har jag inte sagt och annat förespråkar jag inte heller..
 
Sv: Spiltor.

Hade du läst mina inlägg så hade du sett att jag inte hade mycket emot spiltor, men att du genom din snålhet och lathet samt din och vissa, inte alla, andra spiltivrares dåliga argumentation kring spiltans kvarvarande har fått mig att tänka över saken mycket noga.
Jag är väl medveten om att det finns många felmåttad boxar precis som spiltor det är inget jag förnekar.
Jag är väl medveten om att alla boxar inte har fönster men en box tillåter större ljusinsläpp än en spilta oavsett om det gäller dagsljus eller artificielltljus.

Men faktum kvarstår att en häst har mer rörlighetsförmåga i en box än vad den har i en spilta och kan därmed vara mer "naturlig"
Visst en spiltvan häst kan må bra i sin spilta men vad är det som säger att den inte kan må bättre i en box?
För såvida hästen inte är invand på spilta vilket en hel del hästar aldrig klarar av så är det lättare att vänja en spilthäst vid box än en boxhäst vid spilta och det torde ju då huvudsakligen bero på att hästen inte vill acceptera sin begränsade rörelsefrihet och nya oförmåga att kunna se sig runt om och hålla koll på saker utan att vara begränsad.

Därför motsäger jag mig spiltor och föredrar boxar även om de är i minsta laget...

Apo
 
Sv: Spiltor.

Jag måste bara få göra ett inlägg i det du skriver om att ridskole hästarna inte prester lika mykcet som en elit häst!

Dom "lufsar" inte bara runt som dom vill. Det finns faktiskt duktiga ryttare på ridskolor oxå. Så jag tror att ridskole hästar presterar mer än vad elit hästar gör...

Sen resten angående spiltor känns som det inte är någon ide att diskutera, alla har vi olika åskiter om hur man håller häst... Men man behöver ju inte fördömma andras sätt...

/Russin8 som har en häst i box, en i spilta, en på lösdrift (han kan gå ut och in i stallet som han vill)
 
Sv: Spiltor.

Började med att en privathäst som står där, började uppträda så. Sedan har det smittat på resten med som står i den delen. Eggar varandra..
 
Sv: Spiltor.

Har en uppfödare här som jag känner väl.. Hon har haft lösdrift på både Shettisarna och NewForestarna i måånga år. Det blir tyvärr samma problem som i ett spiltstall och boxstall, en eller ett par som inte får gå in av dom andra. Alltså en eller att par som är mer dominanta än dom andra. (och det är dom andra krakarna som inte får gå in som det blir synd om, ute i ur och skur )Det är ju dom som är "farliga" på stall med, dom dominanta.. Av dom 40 hästarna jag jobbade med där var det bara på lösdriften som jag behövde ögon i nacken.. Dom kunde ryka ihop för ingenting. Får en stark känsla av att får dom gå in och ut som dom vill så blir dom inte lika myckat hanterade som hästar på stall. Och av dom hästar på stall är det spilthästarna som blir mest hanterade..
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
Förstår inte varför hästarna ska stå i en spilta och ha det obekvämt bara för att du inte kan hålla dig i den fysiska trim som krävs för att arbeta med hästar.
Mockade i åtta boxar om dagen i två år och hade aldrig problem. Har inte problem nu heller trots en skadad rygg så du kanske borde se över din arbetsteknik.
Apo

vadå obekvämt? har du frågat och fått utförliga svar?

och kanske det var så att praktikanter inte får ny hel grep och bra skottkärra och kunna flytta boxdörrarna så att man slipper vrida sig åt fel håll, och så kan det vara svårt för ridskolan att lägga gödselhögen (en 5 m hög avsats där man tippar ner gödslet) närmare stallet än de 30 m frusen lera det är just nu..
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
1. en box tillåter större ljusinsläpp än en spilta oavsett om det gäller dagsljus eller artificielltljus.

2. Men faktum kvarstår att en häst har mer rörlighetsförmåga i en box än vad den har i en spilta och kan därmed vara mer "naturlig"

3. hästen inte vill acceptera sin begränsade rörelsefrihet och nya oförmåga att kunna se sig runt om och hålla koll på saker utan att vara begränsad.

Apo

1. nej det beror helt på hur stallet och spiltan/boxen är utformad

2. så spilta = 0% naturlig och box = 99% naturlig?
snarare att det är spilta 0% och box 0%.. all uppstallning är onaturlig.. och om båda är lika illa så kan man välja det som sparar mest..

3. hästar kan fortfarande titta 360 grader runt (med liten huvudvickning) även om den står i spilta..hästarna får väl knappast sämre syn bara för att den står i spilta heller.. :D
 
Sv: Spiltor.

Håller helt och fullt med dig. Dåliga argument av spiltförespråkarna. Och det säger väl sunda förnuftet att box är närmare så naturligt du kan komma ( efter lösdrift).
Jag har själv boxar men skulle absolut vilja ha lösdrift om jag hade möjlighet.
Skulle jag då för att döva mitt samvete leta efter alla negativa aspekter för lösdrift som försvar. Nej jag strävar efter att förbättra för hästarna så mycket som möjligt och förhoppningsvis så blir det lösdrift så småningom. Jag skulle ju aldrig ta ett steg tillbaka till att försämra för hästarna.
Den här frågan har jag tidigare sett bland bönder, som aggressivt försvarat att ha korna uppbundna. Och av egen erfarenhet även dikuterat med bönder som gått över till lösdrift och då erkänner att de märks stor skillnad att djuren mår bättre. Och att de många gånger försvarade uppbindning med aggressivitet för att de själva innerst inne mådde dåligt när de diskuterade och skulle försvara sitt sätt att hantera djuren. Vilket inte kändes rätt.
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
3. hästar kan fortfarande titta 360 grader runt (med liten huvudvickning) även om den står i spilta..hästarna får väl knappast sämre syn bara för att den står i spilta heller.. :D

Nej men om du studerar en lös häst så kommer du att se att när hästen tittar efter något som den funderar över hur den ska ställa sig till så vrider den inte bara på huvudet, den ställer sig i den riktningen. Detta för att vara förberedd om det som den tittar på/funderar kring kan vara farligt och den måste fly. Hästen är ett flyktdjur.
Och jo en häst får faktiskt sämre syn i en spilta eftersom hästen har en begränsad synföråga rakt framåt (slå upp i närmsta bok som förklarar hästens syn) Dit den kan se är det höga väggar och vänder den huvudet bakåt för att titta åt det hållet så är dens synfält kraftit reducerat.

Apo
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
1. nej det beror helt på hur stallet och spiltan/boxen är utformad

Box större mer utrymme mer ljus, sov du på naturkunskapen och fysiken?
Även om du sätter ett lysrör ovanför spilthästen så skuggar hästen i sig och blockerar ljusinsläpp.
Hästen skuggar sig själv i en box också, men där tillåts mer ljusinläpp eftersom boxen har större yta som ljuset kan reflekteras på.

Apo
 
Sv: Spiltor.

Om en häst går fyra lektioner på en dag har den i regel tre grupper med nybörjare alternativt ryttare som inte ridit så länge och avslutande en elit eller vuxengrupp.
Oddsen för att den hästen under dessa fyra 40minuters pass verkligen rids med allt vad det innebär i form och bärighet skulle ridskolehästar inte se ut som de gör i muskulaturen.
Jag säger inte att det inte finns duktiga ryttare på ridskolor för det finns det, men det är ingen som ska komma och påstå att en elithäst som rids två gånger om dagen (vanligt) inte presterar mer under ryttare.
Jag har varit och tittat på många ridskolor och sett många olika hästar och ryttare och dessutom provridit diverse skolhästar genom åren. De är inte alerta och explosiva för hjälperna generellt, det krävs en hel del arbeteför att de ska trampa på och bära sig eftersom gemene man på ridskolan är där för att lära sig och inte kan rida en häst i form och därmed inte kräver att hästen ska arbeta ordentligt. Men vad som skiljer ridskolehästar från elithästar är att ridskolehästarna är riktiga slitvargar och det går inte att jämnföra med något annat:D

Jag har inte fördömt spiltor tvärtom var jag relativt positiv till dem i inledningen. Jag pratar om varför jag anser att jag tycker att de bör försvinna då jag inte tycker att förvaring av häst i spilta stämmer in med modern hästhållning. Trodde att ordet var fritt, men tydligen bara när man står på den medhållande sidan. Inte värt att försöka se problemet ur en annan synvinkel tydligen
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
vadå obekvämt? har du frågat och fått utförliga svar?

och kanske det var så att praktikanter inte får ny hel grep och bra skottkärra och kunna flytta boxdörrarna så att man slipper vrida sig åt fel håll, och så kan det vara svårt för ridskolan att lägga gödselhögen (en 5 m hög avsats där man tippar ner gödslet) närmare stallet än de 30 m frusen lera det är just nu..

Och är verksamheten så uruselt uppbyggd kanske man ska fundera kring vad man ska göra åt problemen istället för att fortsätta i invanda spår och är den enda ursäkten pengar så ska där ingen verksamhet vara.
Man behöver inte bara se problem där det finns möjligheter, men många människor är lite av experter på att vägra komma på lösningar när det är såå mycket lättare att fortsätta vara omständig och sedan klaga i istället.
Jag hade bytat praktik alternativt krävt funktionella grejor och öppnat boxdörrarna, men det är jag det. Jag vägrar offra min hälsa på något jag inte får något för.

Där jag mockade åtta boxar i två år, skulle all gödseln upp för en brant ramp för att tippas i container och utan pardon byggdes det en ordentlig ramp för att jag inte skulle skada mig. Jag hade inte gått med på att mocka boxar där om jag hade gått och slitit ut mig i processen. Man är inte livegen dräng bara för att man jobbar med hästar.

Apo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 494
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
39
· Visningar
3 837
Senast: Bufera
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 750
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp