Sv: Spiltor.

Jag har sagt vad jag har att säga i den här debatten nu och då jag umgås med uppfödare, stuteriarbetare, ridskolelärare, privatinstruktörer och veterinärer och ingen enda av dem har något positivt att säga om spiltor i någon större utsträckning så känner jag att det nu har gått in på en väldigt låg förklarande nivå som jag inte orkar sitta och älta.

Jag ska åka till stallet och rida min häst i stället, mer produktivt:D

Apo
 
Sv: Spiltor.

jag sa inte att boxdörrarna var stängda, jag sa att dom är på fel sida för att man ska kunna röra sig vettigt när man mockar..

och det fanns inga andra praktikjobb tyvärr..

men alla gör vad dom tycker känns bäst, för min del känns det bäst att HA ARGUMENT för var jag står för..
 
Sv: Spiltor.

Stackars häst som står o slår huvudet i väggen med öronen bakåt, måste lida mkt där den står i sin spilta :)
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
Box större mer utrymme mer ljus, sov du på naturkunskapen och fysiken?
Även om du sätter ett lysrör ovanför spilthästen så skuggar hästen i sig och blockerar ljusinsläpp.
Hästen skuggar sig själv i en box också, men där tillåts mer ljusinläpp eftersom boxen har större yta som ljuset kan reflekteras på.

Apo
åhh tyvärr så missade du en del där.. jag läser på högskolenivå och har gjort många beräkningar om ljusinsläpp i kursen om inneklimat..

en spilta är HELT ÖPPEN :eek: i bakkant och släpper in MYCKET ljus där.. en box är stängd upp till 155-160 cm (i ett rättbyggt stall) runtom hela boxen..

och man bör inte ha en ljuskälla direktöver en spilta (inte över en box heller) eftersom att man skuggar sin egen markbit och det är inte bra, ljuskällan bör sitta länga framväggen och antingen på var sida om stallgången eller mitt i stallgången..

och spiltor kan också målas vita, precis som boxar :idea:
 
Sv: Spiltor.

Och inte nog med det, katter på rumpan.. Har precis legat och sovit så hon är helt smutsig, utan mat och vatten. Och tom får komma ut i hagen varje dag och bralla av sig!!:eek: :D :rofl:
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
åhh tyvärr så missade du en del där.. jag läser på högskolenivå och har gjort många beräkningar om ljusinsläpp i kursen om inneklimat..

en spilta är HELT ÖPPEN :eek: i bakkant och släpper in MYCKET ljus där.. en box är stängd upp till 155-160 cm (i ett rättbyggt stall) runtom hela boxen..

och man bör inte ha en ljuskälla direktöver en spilta (inte över en box heller) eftersom att man skuggar sin egen markbit och det är inte bra, ljuskällan bör sitta länga framväggen och antingen på var sida om stallgången eller mitt i stallgången..

och spiltor kan också målas vita, precis som boxar :idea:



I bra många stallar så har boxarna MINST en sida där i vart fall överdelen består av galler, i många fall ljusinsläpp (galler) på tre sidor.
I mitt stall har man en lysrörsarmatur i bakant av boxarna och en lysrörsarmatur i stallgången...och "hel vägg" bara på en sida av fyra möjliga, och tämligen många av dem har fönster på den sista väggen.
Att påstå att spiltor automatiskt är ljusare än boxar är inte hållbar argumentation...

Vad är det som gör att du är sån spiltfanatiker BB ?

Det finns ett par fördelar med spiltor, fast bara för människorna...
För hästens vidkommande hittar jag inga distinkta fördelar med spilta... Du kanske tänker annorlunda, men ur min synvinkel så måste alltid hästens bästa vara det som överväger.

Om sen Östemalms ridskola, hovstallet eller vad det vara månde måste läggas ner eller flyttas är deras problem och ska inte gå ut över hästarna.
Jag ser hellre att hästarna har det så bra dom överhuvudtaget kan få det... Att ridsportsförbundet kritiserar lagförslaget gör att man definitivt överväger att begära utträde...USCH!

Spiltor är otidsenligt och härrör från en tid när det fanns livegna statare, fattighjon och folk som bodde i kojor.
Dags att hästhållningen tar klivet in i "vårt" århundrade.
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
I bra många stallar så har boxarna MINST en sida där i vart fall överdelen består av galler, i många fall ljusinsläpp (galler) på tre sidor.
I mitt stall har man en lysrörsarmatur i bakant av boxarna och en lysrörsarmatur i stallgången...och "hel vägg" bara på en sida av fyra möjliga, och tämligen många av dem har fönster på den sista väggen.
Att påstå att spiltor automatiskt är ljusare än boxar är inte hållbar argumentation...

jag ser inte att någon av spilthästarna i det stallet mår dåligt över huvudtaget.. och dom är byggda mot väggen dom är byggda 2 och 2 så att hästarna står i par med galler emellan och varje par har ett fönster, allt är vitmålat och ljusinläppet är mycket stort. Ponnyspiltorna är inte ombyggda med där är 2 sidor av spiltan galler upptill (fram och åt ena sidan) vägg på anda sidan och öppet bakåt (finns en spilta som har galler på båda sidor också) även där är ljusinsläppet mycket stort även om fönstret sitter högre än i storhästspiltorna (nederkant ca 50 cm över golvet)

Boxarna här är även dom i par, så hög vägg på ena sidan, galler på andra sidan och framsidan. dålig belysning, svårt att mocka då man skuggar sig själv.. de flesta har fönster men 1 box är utan fönster..
i privatstallet sitter fönstrena högt ca 180 över golvet boxarna har minimibredd, dvs 270 och hästarna får böja kroppen för att kunna vända sig.. och även i privatstallet är boxarna i par med hög vägg på 2 sidor om alla boxar..

så det är inte helt självklart att alla boxar har bättre ljusinsläpp..

men att ha öppet helt och hållet i bakkant ger mer ljus än halvvägg på 3 sidor..

Tacitus skrev:
Vad är det som gör att du är sån spiltfanatiker BB ?

Det finns ett par fördelar med spiltor, fast bara för människorna...
För hästens vidkommande hittar jag inga distinkta fördelar med spilta... Du kanske tänker annorlunda, men ur min synvinkel så måste alltid hästens bästa vara det som överväger.

för att "min" ridskola förmodligen får lägga ner helt och hållet om ett spiltförbud införs.. och dom byggde om hälften av alla spiltor i somras bara för att hästarna skulle få det större och bättre och det ÄR större och bättre och hästarna mår bättre nu än i de gamla spiltorna (även om dom inte mådde dåligt från början, men bättre kan man alltid ha det eller hur?)
 
Sv: Spiltor.

Hur man än vrider och vänder så har JAG kommit fram till att mina hästar mår bra i en spilta. Detta gäller även unghästar. Det fungerar för oss iaf.
 
Sv: Spiltor.

Knapplån.
Ur förslaget till ny djurskyddsförfattningt för häst.
Häst får stå uppbunden i spilta max 16 timmar per dygn.
I stallar som tas i bruk efter denna författnings ikraftträdande skall hästar hållas i box eller ligghall.
Det finns studier som visar att hästar som står i spilta är vaksamma större del av tiden jämfört med hästar som står i box.
PL
 
Sv: Spiltor.

Men samtidigt måste du ju hålla med om att det är bättre för hästen att vara i box, än i spilta, då de inte har någon rörelsfrihet alls i en spilta. I boxar kan de iallafall gå runt lite. Oftast blir det faktiskt ljusare i en box, och jag har sett många spiltor, där de bara har en vägg framför sig eller ett litet smutsigt fönster framför sig. I boxar brukar det ju vara minst två sidor dem kan se genom gallret på. Ännu bättre är ju lösdrift, men det kan vara svårt att få det om man inte har något eget stall. Dock började vi med att ha hästarna inne i vårt stall, men har nu haft dem på lösdrift i några år. Hästarna är faktiskt friskare nu, tycker jag. Ser nöjdare och gladare ut och det är framförallt naturligare. Skulle faktiskt aldrig sätta min häst i spilta tycker faktiskt det lite är djurplågeri, för hur kul är det att stirra in i en vägg, utan att kunna röra sig ordentligt.
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Hoppas att tråden ligger rätt. Är det korrekt att det är tal om att förbjuda spiltor till hästar? Hur skall det då gå med tex. alla landets ridskolor?
Varför inte förbjuda till kor istället? Dom stackarna står ju inne hela vintern!!


Jag reagerar också på alla dessa regler/diskussioner ang. hästar, spiltor, boxar osv osv. MEN, kor får stå i mer än 6 månader, uppbundna dygnet runt. OCH, det kanske inte är lika vanligt förekommande längre som förr, men visst finns det fortfarande bönder som har det så!

Efterlyser bättre regler för korna!!!
 
Sv: Spiltor.

pernilla_s skrev:
Skulle faktiskt aldrig sätta min häst i spilta tycker faktiskt det lite är djurplågeri, för hur kul är det att stirra in i en vägg, utan att kunna röra sig ordentligt.

Osså fick vi med det oxå i ett fö trevligt inlägg.
 
Sv: Spiltor.

Jag tycker inte man skall använda korna som ett försvar för det som är mindre bra för hästarna!
Om man nu skall jämföra så är det faktiskt så att regeln om att korna måste ut på bete en del av året kom redan för 15 år sen, hästarna får fortvarande vara inne dygnet runt.
När det gäller uppbundna kor så håller de på att försvinna ändå, i princip all nybyggnation o alla större ombyggnationer sker till lösdrift o DSM anser att näringen tar sitt ansvar när det gäller att få det åt rätt håll.
O som sagt, det blir inget spiltförbud enligt förslagen, däremot stopp för nybyggen med spiltor.
PL
 
Sv: Spiltor.

peter_lundin skrev:
Jag tycker inte man skall använda korna som ett försvar för det som är mindre bra för hästarna!
Om man nu skall jämföra så är det faktiskt så att regeln om att korna måste ut på bete en del av året kom redan för 15 år sen, hästarna får fortvarande vara inne dygnet runt.
När det gäller uppbundna kor så håller de på att försvinna ändå, i princip all nybyggnation o alla större ombyggnationer sker till lösdrift o DSM anser att näringen tar sitt ansvar när det gäller att få det åt rätt håll.
O som sagt, det blir inget spiltförbud enligt förslagen, däremot stopp för nybyggen med spiltor.
PL

Det var inget argument angående spiltor eller boxar om hästar, utan bara en åiskt angående kornas välbefinnande!

Jag tycker också jag att hästar som står inne mer än endast nattetid borde få ha box! Men faktum är att våra hästar, som går på fyra hektar dygnet runt, inte mår dåligt av att stå i spilta de nätter som de är riktigt risigt väder!
Spilta eller box? Det borde ingå faktorer som hur stora hagar man har och hur länge hästarna får vara ute om dagarna innan man beslutar att förbjuda alla spiltor!
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
. Vet även hästar som bara får 2-4 veckor på bete för att det inte finns mer.

Men så länge dom har stora/mellan hagar spelar ju inte gräaste så stor roll det finns ju hö.. Betet är väll dä vi är mest daltiga med i häst värden??
 
Sv: Spiltor.

pernilla_s skrev:
Men samtidigt måste du ju hålla med om att det är bättre för hästen att vara i box, än i spilta, då de inte har någon rörelsfrihet alls i en spilta. I boxar kan de iallafall gå runt lite. Oftast blir det faktiskt ljusare i en box, och jag har sett många spiltor, där de bara har en vägg framför sig eller ett litet smutsigt fönster framför sig. I boxar brukar det ju vara minst två sidor dem kan se genom gallret på. Ännu bättre är ju lösdrift, men det kan vara svårt att få det om man inte har något eget stall. Dock började vi med att ha hästarna inne i vårt stall, men har nu haft dem på lösdrift i några år. Hästarna är faktiskt friskare nu, tycker jag. Ser nöjdare och gladare ut och det är framförallt naturligare. Skulle faktiskt aldrig sätta min häst i spilta tycker faktiskt det lite är djurplågeri, för hur kul är det att stirra in i en vägg, utan att kunna röra sig ordentligt.
jag måste få skratta.. läs i tråden så fattar du..

jag har svarat minst 10 gånger på "stirra in i väggen"

1, DU tror alltså att en häst som står i spilta förlorar synförmågan.. det vill jag gärna ha bevis på..

2, och DU säger att alla spiltor är utformade med litet skitigt fönster och 3 hela höga väggar.. du menar alltså helt gravallvarligt att man inte KAN bygga spiltor på annat sätt? :D

3, och kan en häst verkligen trava rakt fram 5-6 steg i en box? om inte, kallar du en tremetersvolt för rörelsefrihet?

1, hästar ser ca 330 grader JÄMT.. oavsett var den är uppstallad, hästen kan även vrida på huvudet..
2, man kan bygga spiltor med bra fönster framtill, eller huvudet mot en mittgång och hör och häpna, galler på sidorna..
3, det är bättre att hästen står stilla än att gå runt på en tremetersvolt som bara sliter på benen.. jag likställer spilta med box i fråga om rörelsefrihet.. den enda form av hästhållning som främjar rörelsefrihet är lösdrift.

och för att informera dig om saker du missat i tråden.. en spilta som är helt öppen i bakkant släpper in med ljus än en box, samt att ventilationen blir mycket bättre när det är helt öppet i bakkant än i en stängd box. även ammoniakångor blir instängda i fothöjd i en box..
i en box kan hästen inte se var som händer i stallgången och hästen måste stä'lla sig upp för att titta ut i stallgången, i en spilta behöver den bara öppna ögonen.. och är en häst orolig i en spilta i ett stall så är även boxhästarna det i samma stall, samma stallmiljö = samma orolighet hos alla hästar..
 
Sv: Spiltor.

peter_lundin skrev:
Knapplån.
Ur förslaget till ny djurskyddsförfattningt för häst.
Häst får stå uppbunden i spilta max 16 timmar per dygn.
I stallar som tas i bruk efter denna författnings ikraftträdande skall hästar hållas i box eller ligghall.
Det finns studier som visar att hästar som står i spilta är vaksamma större del av tiden jämfört med hästar som står i box.
PL
en mycket bra regel, jag hoppas innerligt att den tas i bruk.. även fast 16 timmar låter långt, men man får vara glad för det lilla..
dock tycker jag att man ändå bör få bygga spiltor efter förprövning om det t.ex enbart är för nattuppstallning 8 h eller annat specialgrejs..
 
Sv: Spiltor.

Befintliga spiltor kommer som sagt inte förbjudas.
Intressant problem hur det skall bedömmas i framtiden om någon vill bygga spiltor för tillfällig uppstallning av hästar i lösdrift.
Jag tror inte att dina hästar mår dåligt av att stå i spilta ngn natt men är frågande inför behovet, fungerar inte ligghallen.
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 307
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Senast: bobbbo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 613
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp