Bukefalos 28 år!

*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag refererade till en hare som skuttar fram - det försvann i min egen redigering.

En hare som springer gör ju det rätt annorlunda än när den "strosar".

Då har den ju tex bara en framfot i marken:angel:

och ett rejält påskjut och nytta av sin stora explosiva bakdel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

KL
Varför diskutera det som om man antingen har påskjut ELLER bärighet, och lixom tror sig kunna välja bort det ena och ha en optimal rdihäst.
Det önskvärda är väl att hästen även har bra BÄRfas i påskjutet.

Jag är med dig helt.

man måste ha påskjut för att ha bärighet.

samma kraft egentligen med den riktas annorlunda.

När man tippar gungbädan från skottkärra till uppförsbacke så krävs det mycket mer bärkraft.

Om man skall våga sig på ett tankesprång till

haren är väldigt explosiv och har en enorm skjutkraft,
men... riktas den uppåt :angel: :confused:

Galoppören har också en enorm skjutkraft men den går också i framvikt i "löp". Den har felvänd pilbåge framtill med sänkt bröstrygg.

Det är ju därför den måste häva sig upp med hela halsen

Istället för att rulla upp bakifrån.

Olika syften olika rörelsemönster
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Fixeringen runt samlingen ( för vems skull mest:confused::mad:) kan ge en ledsen eller till slut en skadad häst.

Fixering vid själva ämnet samling - i en tråd som handlar om samling -är rätt logiskt
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Har inte hunnit läsa allt ännu men såg denna meningen. Djup och rund behöver inte alls innebära nedförsbacke.
Återkommer när jag läst mer.
/Malin


Jag köper att det går att rida hästen rund utan nedförsbacke - men bäcken omvinkling halar i ligamentsystemet bakifrån.

Sedan undrar jag hur du deffinierar "upp med manken"

I min värld så beror det på två saker - dels lyftet bakifårn jag skrev om till christobal där framdelen rullades upp kota för kota - sedan så har det också att göra med frambens upphängningen.

Häten kan hissa upp bålen mellan frambenen. Man sert det sällan Men Lusidors häst i hagen ( i denna tråd? ) hade gjort det :)


Båda ovanstående ger ligamentsystemet längre väg att gå - så då finns det ytterligare mindre att "spela på framtill"


När hästen kommer upp med manken så sträcks halsen framåt både för att den för att hänga i ligamnetsystemet har måst släppa halsen.

Samt att de muskler som hissar upp bålen/ manken även rätar ut halsen, ännu mindre att spela på framtill...

Oavnstående väljer ju överlinjen uppåt och ger en omväg.....


...................
Om det blir kraftigt drag framifrån så kommer ligamentsystemet inte räcka till, bålen komemr att pressas ned mellan frambenen och bäckneet kommer att tippas framåt.

Ungefär precis det som visades i försöket - Vikten hamnade mer framåt och adjöss bäcken.

Precis som på min bild - även om den inte är på en "djup och rund" utan på en missförstådd framåt - nedåt....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Det försöket som du hänvisar till var väl med Graman:confused:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Nej det var på töm bla, det har gjorts flera.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Och så bytte du ämne igen....
Vi diskuterade landningspunkt och för och nackdelar med att stanna upp i landningen eller "galoppera vidare".
Tyngdlagen känner jag till men nu var det inte fråga om höjd på hinder utan just landningen. Och är det samma höjd så blir det samma vikt som hästen landar med.
Gast


Jag förstår inte riktigt hur du menar? En häst som är kvickare iväg känns ju mindre slitigt än en som stannar upp. Det beror ju på hur snabb hästen är i benen. Finns tunga stora hästar som är extremt snabba i benen och kommer iväg fort och mindre hästar som är långsamma i sin aktion som stannar upp i landningen. Så just det har kanske inte så mycket med vikten att göra.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Ja, så tänkte ju jag också, det blir ju totalt sett mindre tid på frambenen med all vikt, även om det kanske inte gör så stor skillnad efter 1 eller 2 språng så totalt sett med hundratals språng, som för en hopphäst, så blir det rätt mycket tid i skillnad med belastning:cool:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Du har helt rätt i båda påståendena,

Som jag skrev så användes bilden för att illustrera
framåt nedåt ( men inte en särskild bra illustration :crazy:)

Ok, jag såg det nu, det stod om båda och jag läste nog snabbt.

Men ang ligamenten osv så antar jag att man inte kräver mer än hästen klarar och det är just själva stretchen, där en välgymnastiserad häst klarar betydligt mer stretch utan att ta skada än en stel pålle som mest skrittat i hagen sista året. Om man tar ytterligheterna.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

KL

ang. djup och rund, så tror jag att folk har olika definition.

Publikation1.jpg


övre skissen = en snabb vinglig streck figur på att djup i formen på rätt sätt, även får med både bak och rygg.

undre skissen = en snabb vinglig streck figur på hur fokusering på att hals och huvud skall in, leder till det motsatta från ovan.


Jo nog har folk olika definiton.

Din övre bild har ju näsan framåt - den visar ju framåt - nedåt.
Rasande mycket bättre:) än den som jag har ritat av

Jag har googlat som en dåre efter de teckningar som visade de olika postionerna i försöket. Men inte hittat dem. De publicerades i alla fall i ridsport. Och var gjorda av proffs...

Jag googlade också med anledning av fios bild i den andra tråden.


detta är de bästa bilderna jag hittade efter googling idag.

Djup och rund. Martina Hannöver
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H/Hannover, Martina/Position/WarmUpWelt.jpg

Jag hittade även en artikel som illustrerar sambandet mellan halsens sträckande framåt och den swingande ryggen,

Enter Fuego, who had been walking in the arena to grease his joints during Bemelmans' introduction and started trotting with somewhat slow, not very engaged movements now, initially giving no indication what he's capable of. Bemelsmans instructed the rider to lengthen the reins and let the horse stretch towards the bit. Now, you can talk about Rollkur until your ears bleed, but after this demonstration of what happens if you ride a horse this way, the way that is called the “classical” or sometimes (derogatively?) the “German” way, no more discussion should be necessary. The horse became more engaged
immediately, and you had to be blind not to see how his hind legs started moving further under the body and his whole back started swinging.


När hästen kommer igång och rör sig i ryggen tycker många ryttare att det är obehagligt och "bromsar mera fram" och lugnar ned rörelserna. Så att det blir lättare att sitta.:o

På nybörjarnivå så mycket att hästen börjar dra bakbenen i spånet.

Om man vill ha igång bakdelen igen så räcker det inte med att "aktivera" bakbenen - man måste också lägga ur handbromsen fram. Ge hästen tillräckligt mycket tygel. Och hitta kontrollen i sitsen istället för i tygeln.

Här är hela artikeln

Notera "frågan om den ökade traven" :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jo nog har folk olika definiton.

Din övre bild har ju näsan framåt - den visar ju framåt - nedåt.
Rasande mycket bättre:) än den som jag har ritat av

detta är de bästa bilderna jag hittade efter googling idag.

Djup och rund. Martina Hannöver
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H/Hannover, Martina/Position/WarmUpWelt.jpg

Jag hittade även en artikel som illustrerar sambandet mellan halsens sträckande framåt och den swingande ryggen,

När hästen kommer igång och rör sig i ryggen tycker många ryttare att det är obehagligt och "bromsar mera fram" och lugnar ned rörelserna. Så att det blir lättare att sitta.:o

På nybörjarnivå så mycket att hästen börjar dra bakbenen i spånet.

Om man vill ha igång bakdelen igen så räcker det inte med att "aktivera" bakbenen - man måste också lägga ur handbromsen fram. Ge hästen tillräckligt mycket tygel. Och hitta kontrollen i sitsen istället för i tygeln.

Här är hela artikeln

Notera "frågan om den ökade traven" :angel:

Ja mina bilder var väldigt darrhänta då det var svårt att rita med en enda rörelse,:rofl: så lite väl mkt "uppåt" blev det ju mer än jag avsåg på den första bilden :D Men bilden du visar är precis den jag tänkte på eftersom den varit uppe tidigare - en bra illustration på djup och rund tycker jag!

i övrigt ang. artikeln så är det en väldigt bra artikel. jag håller med om ryttar problemet ang. ryggen. det är alltför lätt hänt och alltför vanligt.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag får inte upp artikeln???
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Nä inte jag heller nu - jag skulle länka igen....
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Apropå vår banandiskussion tidigare, så kom jag att leta upp ett citat av Deb Bennet, hon har ju skrivit om "true collection", och jag blev en aning konfunderad;
"When the horse's right foot lands under the navel and begins to bear weight, it will cause the animal to have to re-arrange its whole body and its whole balance around that leg. This is what the eighteenth-century master of haute ècole, Robichon de LaGuérinière, termed "engagement of the hindquarters." It is a movement small and lateral, not one that emphasizes (as the modern school does) the back-to-front motion."

Hon utgår ifrån att "alla" hästar är krokiga, och att om man får tag i det bakben som spretar ut, så kan man också få hästen att arbeta korrekt. Det jag inte förstår är hur detta inte skulle rimma med den moderna skolan med back to front motion. Hur som helst så verkar det rimma med pilbågstänket, eller?
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Apropå vår banandiskussion tidigare, så kom jag att leta upp ett citat av Deb Bennet, hon har ju skrivit om "true collection", och jag blev en aning konfunderad;
"When the horse's right foot lands under the navel and begins to bear weight, it will cause the animal to have to re-arrange its whole body and its whole balance around that leg. This is what the eighteenth-century master of haute ècole, Robichon de LaGuérinière, termed "engagement of the hindquarters." It is a movement small and lateral, not one that emphasizes (as the modern school does) the back-to-front motion."

Hon utgår ifrån att "alla" hästar är krokiga, och att om man får tag i det bakben som spretar ut, så kan man också få hästen att arbeta korrekt. Det jag inte förstår är hur detta inte skulle rimma med den moderna skolan med back to front motion. Hur som helst så verkar det rimma med pilbågstänket, eller?


Det är ju sant att man måste få tag på båda bakbenen. Men hon verkar annars tolka utifrån det där tänket med "trampa in mot mitten" och där kan man ju ha mycket olika syn på hur detta ska prioriteras i förhållande till annat tex......

Nu har jag bara läst det du skrev och utgår från det, inte nån hel bok av människan. Jag tror inte hon är inne på pilbågstänket:cool:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag är med på vad hon säger.

För hon talar om bananen i sidled.
Bananen i sidled börjar med ytterbak.

Hästen måset börja balansera sig utifån yttre bak.

Pilbågen (bananen uppåt) behövs ju också - men pilbåge uppåt på böjt spår är beroende av sidledsbananen.

I själva verket är det vägen att gå.
Man hittar den longitudala böjningen - via den laterala.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag är med på vad hon säger.

För hon talar om bananen i sidled.
Bananen i sidled börjar med ytterbak.

Hästen måset börja balansera sig utifån yttre bak.

Pilbågen (bananen uppåt) behövs ju också - men pilbåge uppåt på böjt spår är beroende av sidledsbananen.

I själva verket är det vägen att gå.
Man hittar den longitudala böjningen - via den laterala.

Håller med.
vem har inte, under ett bra pass, lyckats få tag i det där bakbenet (oftast pga att man själv funnit sin balans, position, hjälpgivning och mjukhet) och funnit att hela hästen växer upp och under en - blir rakriktad, nyanserad och balanserad i hela sin kropp.
som magi! :angel::D
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Det är jag också med på, att det krävs att bakbenen är på plats för att få igång ryggen. Men jag uppfattade citatet annorlunda, delvis, men det kan vara att jag läste in mer än det stod:angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 808
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 613
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 166
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp