Bukefalos 28 år!

*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Därför är bakom lod helt uteslutet för mig som ett steg i utbildning. I korrigeringsarbete möjligtvis men jag har samma känsla inför bakom lod som andra har inför gramantygel.


Det finns ingen möjlighet att man kan dra parallell med graman och bakom lod.
Med graman har du ett skarpt läge på bettet som gramanen låser i en viss position.
Med ridning bakom lod, underförstått att nacken inte då är högst, låser man inte hästen i en specifik form, man måste, genom att rida in baken jämt, på det sättet få hästen dit.
Utöver det, är det mening att man regelbundet, eller kanske oregelbunet, gör halvhalter för att lätta av, som då hör ihop med halvhalten.
Det är rätt svårt med graman att få den kvicka eftergiften om gramanen är spänd.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Sen förringar du en skicklig hands inverkan.

:bow::bow:


En kvick, rörlig, väl tajmad hand i harmoni med drivningen. Utan en skicklig hands inverkan kommer man inte så långt hur bra delar av det andra än är.
 
Senast ändrad:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Såg nu ett annat svar ang "släppa". Ja, men det är ju samma sak, den släpper, dvs spänner inte, den ger efter. Det blir en lek med ord, som betyder samma sak, men där var och en har olika associationer bara.

Håller med här....men när man pratar om motstånd dvs motståndet till att bli eftergiven i tex nacken så betyder det i min värld att hästen andvänder fel muskler som den kommer att utveckla iom att den ger ett motstånd.

För mig handlar det inte så mycket om att hästen INTE är i balans...mer att ta bort motståndet så hästen kan andvända kroppen , musklerna rätt och därigenom kunna bli lösgjord som är en förutsättning till att gå vidare på utb.stegen.

En häst torde kunna gå i hyfsad balans, taktmässigt med en underhals eller en icka lösgjord nacke men då kommer man inte vidare i utb.stegen. med den kvalite man vill ha.
ALLT handar om att ge hästen förutsättning till att andvända rätt muskelatur.

Visst ser man hästar som med olika grader av motstånd, dvs inte tillräckligt eftergivna - lösgjorda som tom tävlar på mycket hög nivå.....frågan man ställer sig då blir för mig hurievida den hästen håller och om den kan får rätt förutsättning att ta rosetter.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Varför måste den hitta balansen bak först och vad menar du med "balansen bakifrån" ?

Tolkar det som att den inte kan ha balansen fram i handen och/eller på bogarna?
Utan vara satt i balans där vikten hamnar mer på rumpan.

Vet dock inte riktigt om jag håller med, upplever snarare att det hänger ihop. Hönan och ägget osv.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Håller med här....men när man pratar om motstånd dvs motståndet till att bli eftergiven i tex nacken så betyder det i min värld att hästen andvänder fel muskler som den kommer att utveckla iom att den ger ett motstånd.

För mig handlar det inte så mycket om att hästen INTE är i balans...mer att ta bort motståndet så hästen kan andvända kroppen , musklerna rätt och därigenom kunna bli lösgjord som är en förutsättning till att gå vidare på utb.stegen.

En häst torde kunna gå i hyfsad balans, taktmässigt med en underhals eller en icka lösgjord nacke men då kommer man inte vidare i utb.stegen. med den kvalite man vill ha.
ALLT handar om att ge hästen förutsättning till att andvända rätt muskelatur.

Visst ser man hästar som med olika grader av motstånd, dvs inte tillräckligt eftergivna - lösgjorda som tom tävlar på mycket hög nivå.....frågan man ställer sig då blir för mig hurievida den hästen håller och om den kan får rätt förutsättning att ta rosetter.

För mig handlar det mycket om den mentala biten att släppa nacken eftersom det är det sista hästen gör innan den blir lösgjord på riktigt, Kyra beskriver liknelsen att hästen blir sårbar som en hundvalp som ligger på rygg och är man inte försiktig med hästen där finns en risk att man aldrig får uppleva den lösgjordheten igen.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

För mig handlar det mycket om den mentala biten att släppa nacken eftersom det är det sista hästen gör innan den blir lösgjord på riktigt, Kyra beskriver liknelsen att hästen blir sårbar som en hundvalp som ligger på rygg och är man inte försiktig med hästen där finns en risk att man aldrig får uppleva den lösgjordheten igen.


Delvis KL (o till DM)

Det är detta jag menar, inte fysiska motstånd/spänningar som man skulle föröka "bända" bort, på något sätt, inte alls. Det måste komma från hästen och den är därmed inte "kuvad o eftergiven" utan förnöjd i situationen. Men likaväl så kallar man det väl eftergiven i nacken?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

För mig handlar det mycket om den mentala biten att släppa nacken eftersom det är det sista hästen gör innan den blir lösgjord på riktigt, Kyra beskriver liknelsen att hästen blir sårbar som en hundvalp som ligger på rygg och är man inte försiktig med hästen där finns en risk att man aldrig får uppleva den lösgjordheten igen.

Visst sitter det mentalt :bow:
Som med all hantering-ledarskap som faktist finns när man sitter uppe på ryggen oxå så handlar det om tillit.
Det är mycket som ska klaffa fram till den samling man klassar "korrekt" och det är väll det som är tjusningen med att arbeta med hästar och alla djur i övrigt där man måste skapa sig en relation för att kunna samarbeta.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Delvis KL (o till DM)

Det är detta jag menar, inte fysiska motstånd/spänningar som man skulle föröka "bända" bort, på något sätt, inte alls. Det måste komma från hästen och den är därmed inte "kuvad o eftergiven" utan förnöjd i situationen. Men likaväl så kallar man det väl eftergiven i nacken?

Visst kallar man dom eftergivna !!

Motstånd - rätt övning, god ridning = eftergiven.


En förnöjd häst som släpper nacken el blir eftergiven är den häst har en ryttare på ryggen som ger den övningar, rörelse till att bli eftergiven.
Absolut inte "bända" !! Då är man inne på tvång och dominans med "handridning" som bara för hästen att släppa ett ärligt stöd.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

KL

Ang sitsen som omtalades tidigare och betydelsen av den i det vi diskuterar, dvs samling och eftergiven :cool:.

Min egen erfarenhet är att man kan komma till en viss gräns med halvdan sits men sen är det stopp, förr eller senare. Trots min sits kunde jag tex komma till ett läge som skulle kunna beskrivas som "autopiloten på" dvs en sån känsla, sen är det en fråga om vilka krav man har, förstås. Det var som serverat "varsågod och rid nu" och jag upptäckte tyvärr att där klarade jag inte att rida:crazy:

Sitsen blir om möjligt ännu viktigare när nyanserna är så små, när det behövs så lite inverkan, hästen är så lyhörd att man bara behöver tänka inverkan....:bow: En del säger att det blir lättare att rida då men nej, jag tycker det blev svårare. Bristerna blev ännu tydligare. Och därför kunde hästen naturligtvis inte arbeta så med mej på ryggen.....

Nu var det väl tack och lov inte "hundvalpsläge" för då hade det nog varit sista gången:crazy: :(

Det blev att backa och ta itu med sitsen och då blir det tyvärr att gå tillbaka öht. Nu är vi långt från det där läget känns det som oftast.:( Men glimtvis blir det bättre och bättre även om det kommer att ta tid......:crazy:

Jag vill verkligen understryka att det är oerhört viktigt hur ryttaren sitter om hästen ska kunna få möjlighet att arbeta rätt. Jag tror att det är omöjligt att nå alla kvaliteter utan en tillräckligt bra sits. Det är nog ofta det som är förklaringen till detta som DM skrev:

En häst torde kunna gå i hyfsad balans, taktmässigt med en underhals eller en icka lösgjord nacke men då kommer man inte vidare i utb.stegen. med den kvalite man vill ha.
ALLT handar om att ge hästen förutsättning till att andvända rätt muskelatur.

Visst ser man hästar som med olika grader av motstånd, dvs inte tillräckligt eftergivna - lösgjorda som tom tävlar på mycket hög nivå.....frågan man ställer sig då blir för mig hurievida den hästen håller och om den kan får rätt förutsättning att ta rosetter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

:bow:

Funderade idag på om jag verkligen ska ha en så pass känslig häst...:crazy:
Sitsen har jag jobbat med "på riktigt" under ca två år nu, men jag vet inte om jag har en obildbar kropp :( eller om hästen blir mer och mer sensitiv hela tiden. Det känns ju bra när det klaffar, men när tentaklerna mina lever sitt eget liv och hästen följer minsta vink är det jobbigt.. Har under instruktör hököga fått känna på hur han känns när jag inte stör någonstans (nåt fåtal steg...) och det uppnås alldeles för sällan...

I samma veva poppade tankar om vingliga unghästar upp. Självklart är det så att en unghäst behöver tränas, få muskler och balans - men jag undrar inte jag om det är vanligt att man tar bort mycket av den naturliga känsligheten under den första tiden när den rids in och utbildas...
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Äh inte är du obildbar:smirk:

Det bästa är att rida en vuxen häst oxå, så att man inte hamnar i ett unghästridande- bara:D
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Varför måste den hitta balansen bak först och vad menar du med "balansen bakifrån" ?

Hästen balanserar av naturen med halsen.
Hamnar den i framvikt dvs tappar balansen - så tar den bak vikten med att höja halsen :idea:


- Skall den vara Dressyr häst och allt det där man bekänner sig till samling = flyttavikten bakåt för att hästen skall hålla.....

...så måste den lära sig ett annat sätt att balansera, den måste lära sig att ta bak vikten med den bakre hävarmen = bäckenet = pilbångsteorin innan man ens kan prata med halsen.

Det är det som grundutbildningen handlar om

Innan den börjat svikt bak och välva hela överlinjen jämnt kan man inte "få den" att mjukna i nacken

Jacko kan förklara sådna där så mycket bättre på en mycket grundligare medicinsk nivå - det handalr om skyddsreflexer som inte slås av förrän behovet att skydda försvinner.

Som Christo säger - den släpper till när den är redo... Tänk att det skall en karl till att förstå sånt :o


Av den är orsaken är så ju svårt att komma ur fulkroken, vilket Asa_S mycket riktigt påpekar.

Hästen släpper till när den är redo. Ryttarens jobb är att får den redo...

Och jag håller med henne att få bakdelen på plats är en förutsättning
-Och bakdelen får man på plats under uppvärmning.

Sedan att man kan slarva bort dem senare på vägen är en annan femma :D

men det är ju då man gårt tillbalka till lång och låg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

En häst torde kunna gå i hyfsad balans, taktmässigt med en underhals eller en icka lösgjord nacke

Det beror ju på vad man lägger i ordet balans.
Balans = inte stå på näsan, eller...
Balans = takt.

Nej en häst kan inte gå med den kavliteten som kallas takt med en underhals
takten kommer när hästen är rak, det går inte att få en häst rak som går med underhals.

Underhalsen sitter fast i bröstryggen - en häst som går med underhals går med sänkt bröstrygg = ingen pilbåge.

Ingen pilbåge inget korrekt arbete.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

I samma veva poppade tankar om vingliga unghästar upp. Självklart är det så att en unghäst behöver tränas, få muskler och balans - men jag undrar inte jag om det är vanligt att man tar bort mycket av den naturliga känsligheten under den första tiden när den rids in och utbildas...

Den skicklige förstör minst heter det ju :angel:

Jag tror att om man är medveten om det så kommer utbildningen mer fokuseras på att träna och förbereda hästen att orka jobba rätt (precis som du skriver)
- och mycket mindre på att "forma hästen"

Jag tror vårt sätt att hantera och träna hästen helt klart präglas av vår attityd.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

För mig handlar det mycket om den mentala biten att släppa nacken eftersom det är det sista hästen gör innan den blir lösgjord på riktigt, Kyra beskriver liknelsen att hästen blir sårbar som en hundvalp som ligger på rygg och är man inte försiktig med hästen där finns en risk att man aldrig får uppleva den lösgjordheten igen.


Jag håller med på ett sätt, när hästen inte längre känner ett behov av att kompensera ryttarens inverkan på dess kropp - då kan den släppa

Det handlar ju om tillit till ryttaren på ett sätt, och det är ju i allra högtsa grad mentalt.

Att överlämna sin kropp till någon annan är ju en risk som man bara kan ta med någon man har tillit till att de inte klantar till det, och inte skrämmer eller gör illa.

:o

Mycket paralleller med andra aktiviteter.

Själv gör jag också motstånd när jag inte är redo....:angel:



KL
Det verkar som vi har lite olika "förförelsetänk" här :angel: :d :D

*skratt*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Skall den vara Dressyr häst och allt det där man bekänner sig till samling = flyttavikten bakåt för att hästen skall hålla.....
Såg på hoppning för en knapp vecka sen på TV.
De hästarna går inte samlade o landar med enorm kraft på ena frambenet- o de håller.
Det är inte alls säkert att samlade hästar håller bättre- det räcker med att de går i balans o inte är i framvikt.

Elitryttare har ju flera hästar o stter inte o tragglar o kommer vidare på ett annat sätt. De planerar oxå in vilor o kollar dem regelbundet.

DET är kanske bättre att ta efter.:cool:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

:bow:

Funderade idag på om jag verkligen ska ha en så pass känslig häst...:crazy:
Sitsen har jag jobbat med "på riktigt" under ca två år nu, men jag vet inte om jag har en obildbar kropp :( eller om hästen blir mer och mer sensitiv hela tiden. Det känns ju bra när det klaffar, men när tentaklerna mina lever sitt eget liv och hästen följer minsta vink är det jobbigt.. Har under instruktör hököga fått känna på hur han känns när jag inte stör någonstans (nåt fåtal steg...) och det uppnås alldeles för sällan...

I samma veva poppade tankar om vingliga unghästar upp. Självklart är det så att en unghäst behöver tränas, få muskler och balans - men jag undrar inte jag om det är vanligt att man tar bort mycket av den naturliga känsligheten under den första tiden när den rids in och utbildas...


Nej nej inte ens jag är helt obildbar:D Antagligen märker du bara mer vad som behövs. :idea: Man ökar sina egna krav också.

Ang unghästar så nja, jag tror inte känsligheten minskar, kanske att den av dålig ridning blir avtrubbad :crazy: men om en känsligare ryttare börjar rida en sån häst är jag övertygad om att den kommer att reagera på mycket liten inverkan, sin känslighet har hästen alltid kvar. :idea:
Även det handlar mycket om psyket, inte så mycket om kroppen, egentligen, tror jag.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 705
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
15 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp