Bukefalos 28 år!

*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Såg på hoppning för en knapp vecka sen på TV.
De hästarna går inte samlade o landar med enorm kraft på ena frambenet- o de håller.
Det är inte alls säkert att samlade hästar håller bättre- det räcker med att de går i balans o inte är i framvikt.

Elitryttare har ju flera hästar o stter inte o tragglar o kommer vidare på ett annat sätt. De planerar oxå in vilor o kollar dem regelbundet.

DET är kanske bättre att ta efter.:cool:

De allra flesta galopphästarna håller och de utsätter varje framben för motsvarande landning efter 1.60-hinder - i varje språng. Samlade är de inte.

Håller alltså med dej:D:bow:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Det är inte alls säkert att samlade hästar håller bättre- det räcker med att de går i balans o inte är i framvikt.

Fast hur får man ihop att en häst "inte är i framvikt" och i balans utan någon form av samling? Är de i balans genom att ha tyngdpunkten ganska naturlig och helt enkelt ha tränat upp balansen, då går de ju i framvikt. Eller tänker du på lite mer extremt, att de inte går på bogarna?
Balans + lätt fram blir samling mer eller mindre i mitt huvud.:confused:

Men ja, jag håller med i frågeställningen. Vad som säger att samlade hästar håller bättre. Det beror nog mycket på hur pass fysiken är i övrigt och hur de används.
Själv tycker jag att många hopphästar verkar gå bogTUNGT rent överlag, med en del undantag såklart. Och ändå håller många länge. Andra inte...
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag försöker dock skilja balans från samling.
Balans uppnås när den fördelar vikten lika fram + bak och ryttarens tyngdpunkt bör ju också sammanfalla med hästens.

Framtung - mer vikt på framdelen (hästens naturliga viktfördelning)
Balans - jämnvikt
Samling - mera vikt på bakdelen
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Själv tycker jag att många hopphästar verkar gå bogTUNGT rent överlag, med en del undantag såklart. Och ändå håller många länge. Andra inte...

Om en hopphäst ska kunna ta sig över lite högre hinder kan den inte gå på bogarna, det kräver "samlingskraft" bakifrån. Har du inte sett hur hoppryttare balanserar upp hästarna :confused: Den ska sätta sej i upphoppet.

Men du kanske menar dem man ser på blåbärshoppning där ryttaren ser glad ut och styr runt, gärna i 180 och hästen hoppar i ren självbevarelsedrift för att inte krascha:crazy:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Funderade idag på om jag verkligen ska ha en så pass känslig häst...:crazy:
Sitsen har jag jobbat med "på riktigt" under ca två år nu, men jag vet inte om jag har en obildbar kropp :( eller om hästen blir mer och mer sensitiv hela tiden. Det känns ju bra när det klaffar, men när tentaklerna mina lever sitt eget liv och hästen följer minsta vink är det jobbigt.. Har under instruktör hököga fått känna på hur han känns när jag inte stör någonstans (nåt fåtal steg...) och det uppnås alldeles för sällan...

Vad skönt att höra att det är fler som upplever samma sak! :crazy: :idea:
Jag känner till kanske 95% att jag jobbar mot hästen istället för med hästen med min kropp, sen finns det dom där glimtarna då det känns "rätt" och man plötsligt kan leka med små nyanser och impulser för att få hästen göra det man vill! :idea: däremellan sitter man och svär över hur kroppen bara vinglar iväg..
På ett sätt är det ju riktigt bra hästar att utveckla sitsen på, att ma får tydlig feedback från hästen. Och å andra sidan riskerar man att göra den avtrubbad och frustrerad. De sitsfel som normalt sett inte syns så himla tydligt gör plötsligt att man bara vinglar runt och knappt kan kommunicera med hästen...

För mig funkar det dessutom inte alltid att fokusera på sitsen ett helt ridpass eller flera ridpass på raken. För att hästen blir yrsig om den märker att jag inte koncentrerar mig på att "vara ledare" och vara konsekvent, inne i det jag gör och hela tiden ge den en aktivitet, utan koncentrerar mig på mig själv till större del.
Men dom där glimtarna när det går bra är nog det avgörande - att man är villig att fortsätta kämpa ett tag till. Det är det som håller hoppet vid liv om att en dag kunna sitta med till synes tankeöverföring och dansa fram! :)
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Fast de få sprången mot hindret kompenserar inte kraften i landningen.
Menar med balans en häst som inte störs av ryttaren eller påverkas av ev. stor vikt.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Fast de få sprången mot hindret kompenserar inte kraften i landningen.
Menar med balans en häst som inte störs av ryttaren eller påverkas av ev. stor vikt.

Nä men det skrev jag inte heller (ang hoppningen)

Håller med om andra meningen.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

hästen blir yrsig om den märker att jag inte koncentrerar mig på att "vara ledare" och vara konsekvent, inne i det jag gör och hela tiden ge den en aktivitet, utan koncentrerar mig på mig själv till större del.

Men det är ju det man måste göra, det är därför det är svårt att rida:rofl: Nåja, ledare vet jag inte, men du måste ju rida liksom, annars är det ju meningslöst....
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag försöker dock skilja balans från samling.
Balans uppnås när den fördelar vikten lika fram + bak och ryttarens tyngdpunkt bör ju också sammanfalla med hästens.

Framtung - mer vikt på framdelen (hästens naturliga viktfördelning)
Balans - jämnvikt
Samling - mera vikt på bakdelen

Fast i det naturliga har hästen också framvikt, därav 50/50 = samlad enligt mig! :p 60/40, då kan hästen säkert också ha hyfsad balans. Så är det den biten du menar med jämnvikt så ok. Men då anser jag att det är för att den precis som i det naturliga kan hålla balansen med framdelen (halsen ffa?).
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Om en hopphäst ska kunna ta sig över lite högre hinder kan den inte gå på bogarna, det kräver "samlingskraft" bakifrån. Har du inte sett hur hoppryttare balanserar upp hästarna :confused: Den ska sätta sej i upphoppet.

Men du kanske menar dem man ser på blåbärshoppning där ryttaren ser glad ut och styr runt, gärna i 180 och hästen hoppar i ren självbevarelsedrift för att inte krascha:crazy:

Nej nej, bugtungt är för mig när de inte "kommit loss" ordentligt fram. Och det är det inte så många hopphästar som verkar ha gjort. (inte att det är väldigt få som HAR det, men att det inte är någon majoritet som ser ut att gå med lätt framdel heller...) Men nu tänker jag framförallt inne på själva hoppbanan, svårare att veta hur vardagsdressyren ser ut bland så många olika ryttare.

Att vara spänstig bak och kunna använda skjutkraft underifrån, det tycker inte jag är samma sak som att "inte gå bogtungt" men de är garanterat starka i bakkärran!:D
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Men det är ju det man måste göra, det är därför det är svårt att rida:rofl: Nåja, ledare vet jag inte, men du måste ju rida liksom, annars är det ju meningslöst....

Ja, det tycker kusen också! :rofl:
Men det är ju det där, det är svårt att koncentrera sig på flera saker samtidigt under en inlärningsfas.. Under de 4-5 steg iaf som det krävs för mig att kunna hitta känslan av att sitta bra (tänker lite checklista, den här biten bra, den här bra, känns helheten bra?) så har hästen redan hunnit hitta på något "eget". Ofta säkert på grund av de små justeringarna, att den försökt följa signalen, eller tyckt att jag varit för ologisk och lägger på luren. Så får man börja om... Precis innan/efter man hittat rätt, ja då har man yrat iväg nånstans och så fortsätter det så! :rofl:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Nej nej, bugtungt är för mig när de inte "kommit loss" ordentligt fram. Och det är det inte så många hopphästar som verkar ha gjort. (inte att det är väldigt få som HAR det, men att det inte är någon majoritet som ser ut att gå med lätt framdel heller...) Men nu tänker jag framförallt inne på själva hoppbanan, svårare att veta hur vardagsdressyren ser ut bland så många olika ryttare.

Att vara spänstig bak och kunna använda skjutkraft underifrån, det tycker inte jag är samma sak som att "inte gå bogtungt" men de är garanterat starka i bakkärran!:D

Men det handlar väl om ridningen i så fall, jag tror att de flesta hästarna inom hoppeliten idag är väldigt välridna eftersom det krävs för att klara svårigheterna inne på banan. Det krävs dressyr och arbete i balans och även samling.
De kan nog många gånger starta msv dressyr. Jag tycker inte heller de ser framtunga ut :confused:

Men som sagt det beror kanske på var du tittar på hoppning men det är ju samma med dressyr, hur välridna är hästarna på lokala och t o m regionala tävlingar alltid? För att vissa hopryttare inte fattar vad en dressyrsadel är till för betyder ju inte att en hopphäst inte skulle behöva ridas som en dressyrhäst i grundjobbet:confused:

axel: man vill väl inte att de landar tungt heller som en del gör:crazy:
utan att de har en bra språngkurva och kommer ner kvickt med bak också.

ja ja kanske är en ny tråd om hopphästarnas samling :rofl:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

axel: man vill väl inte att de landar tungt heller som en del gör:crazy:
utan att de har en bra språngkurva och kommer ner kvickt med bak också.

ja ja kanske är en ny tråd om hopphästarnas samling :rofl:

Vill och vill, det där styrs väl av aveln och hästens typ. Man kan ju träna på att få hästen kvickare i upphoppet men i landningen vet jag inte om det är lämpligt. På ft hästarna lär man dom galoppera i väg i landningen så det inte blir den där fördröjningen i landningen eftersom det tar tid men dom har ju oftast inget hinder 3 galoppsprång längre bort att ta hänsyn till.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Nja jag menar bara att man nog inte vill ha dem att dyka tungt ner, helst, visst är det typ (o avel då) Kanske snarare än kvick ska säga smidiga i landningen, inte kvickt framåt automatiskt utan kvickt kunna balansera upp sej bra. (det var tal om bogtunga osv, och en del landar ju väldigt tungt och det tar ett tag att komma upp s a s)

Men tungt på frambenen måste det ju bli oavsett, när det är högt.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Nja jag menar bara att man nog inte vill ha dem att dyka tungt ner, helst, visst är det typ (o avel då) Kanske snarare än kvick ska säga smidiga i landningen, inte kvickt framåt automatiskt utan kvickt kunna balansera upp sej bra. (det var tal om bogtunga osv, och en del landar ju väldigt tungt och det tar ett tag att komma upp s a s)

Men tungt på frambenen måste det ju bli oavsett, när det är högt.

Där spelar nog hästens naturliga balans in skulle jag tippa. Jag har aldrig haft just det problemet med någon av mina hästar när jag hoppat men det finns säkert tips att tillgå angående det
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Men det handlar väl om ridningen i så fall, jag tror att de flesta hästarna inom hoppeliten idag är väldigt välridna eftersom det krävs för att klara svårigheterna inne på banan. Det krävs dressyr och arbete i balans och även samling.
De kan nog många gånger starta msv dressyr. Jag tycker inte heller de ser framtunga ut :confused:

Men som sagt det beror kanske på var du tittar på hoppning men det är ju samma med dressyr, hur välridna är hästarna på lokala och t o m regionala tävlingar alltid? För att vissa hopryttare inte fattar vad en dressyrsadel är till för betyder ju inte att en hopphäst inte skulle behöva ridas som en dressyrhäst i grundjobbet:confused:

Att det krävs dressyr, det är jag med på. Dressyr = lydnad, lyhördhet, att forma hästen till bra grundförutsättningar inom det man vill göra..
Om man kollar på tv när det visas någon världscuptävling eller dylikt, så ett antal tycker jag ser bogtunga ut. Ett antal (majoriteten?) har bara inte kommit loss riktigt fram och inte lärt sig vinkla under sig på det vis jag skulle vilja se. En del har hästarna bogfria och ser trevliga ut, som att de säkert skulle gå bra i dressyr också, och sen den absoluta minoriteten som är skolade såsom jag skulle vilja se en hopphäst - kan snabbt vinkla under sig och göra snabb piruettvändning (inte riktig piruett alltså utan bara något steg med den princpen) utan att låsa sig.
Tror att den senare typen av ridning skulle generera mycket bra resultat, men frågan är om den tid det tar att "lära om" inom ridstilen skulle vara värt det när man redan kommit så långt.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Vissa hästar har mer rörlighet än andra i bogarna. Det som skiljer hopp och dressyrhästarna åt är ju att en hel del hopphästar är jävligt fula och har ganska dålig exteriör men det är inget man bryr sig om så länge dom kan hoppa och håller för det. Det finns inga riktlinjer hur det skall se ut när hästen hoppar det enda som räknas är felfritt
Många hästar hoppar exteriört helt fel tex Mynta men det gick bra iallafall. Hon galoppade tex verkligen helt fel med sänkt rygg och bakdelen i tjotahejti.
Baloubet hoppade jättehögt men med hängande framben men so what liksom.
Man vill inte att hopphästen skall se ut som en dressyrhäst, dom skall ha lite längre ryggar, lite längre bakben, dom skall kunna skjuta ifrån ordentligt i språnget.

De hopphästar du talar om är otroligt lyhörda och lydiga men till skillnad från "dressyrfolk" så har dom inget behov av att sätta hästar med ofördelaktig exteriör i extrem samling så jag tror nog inte du får några hoppryttare att "lära om" i sin ridning :smirk:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Men det var inte det det handlade om - utan att när bakdelen kommer under kommer framdelen upp - och halsen sitter fast i framdelen - och huvudet på halsen, och näsan på huvudet.

Det är det det handlar om - hästens ligamnetsystem gör skelettet till en sammanhängande kedja.

Drar du ihop framifrån så motar du tillbaka bakbenen

Får du in bakdelen så hamnar hals och huvud i rätt possiotn a la TR

Hästar som rids mycket Djup och rund, tränar för lite bakdel - Det är lite som att aldrig komma ur lång och låg....

När de skall tas upp i fomen så lyfter ryttaren halsen och bakbenen är kvar i stallet.

Då kan man antingen fundera på varför det blir så - eller så kan man skylla på hästen att den har dålig bakbensaktivitet.


Eller så kan man ha som kriterie när man utbildar att bakdelen alltid är med, dvs att hästen alltid är ren i takten - diagonal.

Inga konstigheter står i ridlärorna....

Och får man till det på tävling så brukar det löna sig

Amen :bow:
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling



Men djup och rund är inte = bakbenen i stallet om man rider rätt.
En häst kan ha hals och huvud var som helst om manken är uppe, det är en del av svårigheten i ridning överhuvudtaget.
Jag vill påstå att om ryttaren gjort jobbet rätt djup och rund är det bara att plocka upp hästen - kroppen ändras inte.
Men det handlar mer om ryttarskicklighet kanske.
 
Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

De hopphästar du talar om är otroligt lyhörda och lydiga men till skillnad från "dressyrfolk" så har dom inget behov av att sätta hästar med ofördelaktig exteriör i extrem samling så jag tror nog inte du får några hoppryttare att "lära om" i sin ridning :smirk:

Jag är med på principen, att självklart vill man inte ha hopphästar på samma sätt som dressyrhästar och lägger inte fokus på samma saker. Därför inte så konstigt om de inte går i "bra form" på banan med samma defenition som en dressyrryttare har.

Den senare kommentaren baserades på JC Racinet (som jag tagit upp ett par gånger tidigare vid det här laget :angel: ) som tävlade i franska landslaget i hoppning och upplevde att om han kunde få hästarna att snabbt på en pytteuppmaning från ryttare kunna sätta under sig så skulle han kunna sätta hästen i väldigt bra balans, kunna vinna mycket tid i vändningar och få en väldigt reglerbar häst. (Inte för att annorlunda tränade hopphästar skulle vara dåliga på den biten, men på den nivån är det ju små marginaler som kan göra skillnad...). Så han började träna klassiskt franskt för att förbättra hoppningen. Som jag förstod det så gav det bra resultat men sen blev han väl för gammal för hoppning :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 705
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
15 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp