Spinoff på Jobba hemifrån

Det är väl ändå ett samtal där det handlar om huruvida jobbet som finns erbjudet kan passa dig som arbetstagare? Mer detaljerat än som kan kommuniceras via annons och distanssamtal. Med eller utan tweaks.

Att fråga om man kan göra det mesta hemifrån, på ett sätt som upplevs som en stark önskan, kan därför få effekten att AG drar slutsatsen att man inte passar till jobbet.

Så ja, det är en risk att ställa ut en massa hörnflaggor. Å andra sidan kan man diskutera sådant utan att ställa ut krav och hörnflaggor, men man får vara lite smart för att inte uppfattas som fel för jobbet när man inte exakt vet vad som kommer att krävas.

Däremot om jobba hemifrån är absolut nödvändigt för AT att kunna ta jobbet, så är det givetvis lämpligt att diskutera det så fort som möjligt. Liksom förväntan på lön, när man väl förstått vad det handlar om.

Vid mer än ett tillfälle har jag spenderat för lång tid med kandidater som övervärderar (monetärt) sin egen förmåga och kompetens, till den grad att det inte hade varit värt att ens inleda diskussionen. Vilket givetvis är mitt fel också, men jag tycker nog att den som har krav som är långt utanför lönestatistiken är den som bör ta upp det omedelbums.

Det är en transaktion. Ena parten vill sälja sin tid och expertis, den andra parten vill köpa dennes tid.och expertis. Det är även en sorts dans och ett prov i att uttrycka sig på "rätt" sätt.

Lönestatistiken är inte allt, det är medianer och genomsnitt.

Numera begär väldigt många rekryterare löneanspråk (intervall iaf) i förhand innan man ens går på intervju. Inte svårt att förstå varför de gör det, men som lönetagare hamnar man i en sämre sits pga det. Själv brukar jag, om det går, vänta med lönediskussionen tills man träffats och gått igenom vad jobbet går ut på mer noggrannt.
 
Det är en transaktion. Ena parten vill sälja sin tid och expertis, den andra parten vill köpa dennes tid.och expertis. Det är även en sorts dans och ett prov i att uttrycka sig på "rätt" sätt.

Lönestatistiken är inte allt, det är medianer och genomsnitt.

Numera begär väldigt många rekryterare löneanspråk (intervall iaf) i förhand innan man ens går på intervju. Inte svårt att förstå varför de gör det, men som lönetagare hamnar man i en sämre sits pga det. Själv brukar jag, om det går, vänta med lönediskussionen tills man träffats och gått igenom vad jobbet går ut på mer noggrannt.

Lönestatistiken säger ungefär vad marknadsvärdet är för att handla upp kompetensen. Medianlönen gäller givetvis bara som median, det är bra att ta med ytterligare någon punkt, exempelvis övre kvartil (och dessutom kontrollera att underlaget är (1) relevant och (2) tillräckligt).

Jag håller med om lönefrågan. Innan man träffats är det svårt med lönesättning från båda håll. Det krävs att båda parter är hyfsat enade om vad arbetet innebär i uppgifter och ansvar och hur arbetstagarens erfarenhet och kompetens förhåller sig till det om man inte ska diskutera runt varandra. Löntagaren vet mindre och är de facto i en sämre sits, men om jag som arbetsgivare missar en bra kandidat genom att för tidigt fråga om löneanspråk är jag i dålig sits också.

Om man som arbetsgivare eller arbetstagare vet med sig att man har krav långt utanför "normalen" så bör man dock tillföra den informationen så fort som möjligt. Det är trist att spendera tid på omöjliga saker.
 
Senast ändrad:
Helt sant att du inte heller skrev att de ökade kraven kommer utifrån.

Och jo, det är en "välkänd sanning" att de unga idag har högre krav på sig.
Frågan är om det är en av de där myterna som bildas och blir självuppfyllande.

Jag, som är född i början av 1970-talet, kan tänka att min generation fanns lite i en krav-svacka, åtminstone när det gällde skola och krav därifrån.

På den tiden som studentexamen var en "riktig" examen med slutprover var det i mina ögon höga krav.
Det ingick en del ämnen som senare tagits bort, och det tillkom under "min tid" en del hjälpmedel som inte funnits tidigare. Jag tänker på miniräknare och liknande.

Idag finns det ju ännu större tillgång till fler och mer avancerade hjälpmedel.
Det sägs - och det är säkert till viss del en myt - att barn/ungdomar inte behöver lära sig skriva skrivstil längre, att man ersätter "skriva för hand" med skriva på dator.
Miniräknarens inträde sker tidigare. Verkar det som.

Men det är i mina ögon ett problem att man accepterar att det är "krav" på utseende och så vidare. Utseendehets fanns ju även på min stenålder. Krav på märkeskläder, som alla inte hade råd med, fanns också då.
Jämförelser mellan hobbyer, resor och så vidare fanns på min tid också.
Man jämförde leksaker med varandra då också, fast då handlade det inte om vem som hade "värsta" mobilen eller datorn.

Däremot tror jag ju att den här ständiga uppkopplingen och ständiga tillgången till stimuli inte är särskilt bra för koncentrationsförmåga och inlärning.
De saker (datorer, mobiltelefoner) som kan vara fantastiska hjälpmedel kan lika gärna bli stressorer utifrån att de används på ett mindre genomtänkt sätt.


Jaja, detta var också en utvikning.

Men jag tror nog inte att kraven per se blivit större, men att vårt beteende har lett till förändringar som innebär mer stress.
För mig är det helt självklart att de här ”hjälpmedlen” som du pratar om leder till mer och mer avancerade modeller. Jag pratar inte om krav på det konkreta sättet du tolkar nu. Jag menar att tex avancerad teknik och avancerad utveckling ställer högre kognitiva krav. Enkelt uttryckt så är jag övertygad om att människor belastar/utnyttjar sina hjärnor mer idag och det kommer naturligtvis inte gratis. Det är vad jag menar med belastande.
 
För mig är det helt självklart att de här ”hjälpmedlen” som du pratar om leder till mer och mer avancerade modeller. Jag pratar inte om krav på det konkreta sättet du tolkar nu. Jag menar att tex avancerad teknik och avancerad utveckling ställer högre kognitiva krav. Enkelt uttryckt så är jag övertygad om att människor belastar/utnyttjar sina hjärnor mer idag och det kommer naturligtvis inte gratis. Det är vad jag menar med belastande.

där håller jag med dig.
Men det handlar ju inte specifikt om ungdomsgenerationen.

Jag tror att det val många av oss gör, att ständigt belasta hjärnan med stimuli och impulser, är med och orsakar trötthetssyndrom och utmattningsdepressioner.
 
Lönestatistiken säger ungefär vad marknadsvärdet är för att handla upp kompetensen. Medianlönen gäller givetvis bara som median, det är bra att ta med ytterligare någon punkt, exempelvis övre kvartil (och dessutom kontrollera att underlaget är (1) relevant och (2) tillräckligt).

Jag håller med om lönefrågan. Innan man träffats är det svårt med lönesättning från båda håll. Det krävs att båda parter är hyfsat enade om vad arbetet innebär i uppgifter och ansvar om man inte ska diskutera runt varandra. Löntagaren vet mindre och är de facto i en sämre sits, men om jag som arbetsgivare missar en bra kandidat genom att för tidigt fråga om löneanspråk är jag i dålig sits också.

Om man som arbetsgivare eller arbetstagare vet med sig att man har krav långt utanför "normalen" så bör man dock tillföra den informationen så fort som möjligt. Det är trist att spendera tid på omöjliga saker.

Tja, jag håller med om att arbetstagaren ofta är i något av en sämre sits. Men det beror helt på utbud och efterfrågan. För många seniora personer så är det tvärtom.

Jag håller med om att det är bra att vara tydlig tidigt i diskussionen med saker långt utanför normen.

Det sorgligaste jag ser idag är hur arbetsgivare konstant förlorar bra resurser för att sen måsta köpa in ersättare dyrare, eller via konsulttjänster (som också är dyrare) för att de är så låsta i sitt tänk till lönestatistik och lönebudgetar som ger nån procent löneökning för en person som med enkelhet kan öka på med 10%+ genom att hoppa vidare till nästa konsultfirma och göra samma sak.
 
”Dagens ungdom” växer ju upp i detta. Det påverkar ju solklart på många sätt.

Sant,.
Och det är en helt annan typ av krav jämfört med sådant som funnits tidigare i historian.

Jag kan tycka att många utsatts för större och tyngre krav tidigare: man ansågs vuxen med eget försörjningskrav vid 14-15 års ålder för inte jättelängesedan, det var en annan form av höga krav.

Så: formen har helt klart ändrats.
Krav på människor finns och har funnits.

Kognitiva belastningen på hjärnan har ändrats och troligen ökats, förutom i vissa sparsamt befolkade under-grupper där de eventuellt har minskat (jag tänker just nu på de få individer som lyckades upptäcka synnerligen avancerade matematiska formler och beräkningar, helt utan maskinernas hjälp men det är alltså ett fåtal extrema individer jag tänker på).

Av intresse, utifrån det här sidospåret, kan det ju vara att läkarstudenter nu presterar sämre på tentamina, och det ifrågasätts nu varför man som student behöver lära sig att kunna kunskapen när den finns enkelt att hämta via datorn.
Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om det (mer än att jag troligen tycker att resonemanget inte håller eftersom man behöver en del bas-kunskaper för att kunna bedöma vilka källor som verkar rimligt tillförlitliga och för att veta vilken information man enkelt ska hämta upp via datorn)
 
Det sorgligaste jag ser idag är hur arbetsgivare konstant förlorar bra resurser för att sen måsta köpa in ersättare dyrare, eller via konsulttjänster (som också är dyrare) för att de är så låsta i sitt tänk till lönestatistik och lönebudgetar som ger nån procent löneökning för en person som med enkelhet kan öka på med 10%+ genom att hoppa vidare till nästa konsultfirma och göra samma sak.

Jag ser det istället som att en konsekvent lönemodell baserad på statistik är nyckeln för att undvika just det du beskriver. Samma kompetens och insats ska ge samma lön, oavsett om det är redan anställda eller utifrån inkommande. Man ska vara "låst" och konsekvent helt enkelt och när man gör eventuella förändringar måste man se till att det gäller alla anställda, dvs en ändring i únderliggande lönemodellen - inte särbehandla nya.
 
Sant,.
Och det är en helt annan typ av krav jämfört med sådant som funnits tidigare i historian.

Jag kan tycka att många utsatts för större och tyngre krav tidigare: man ansågs vuxen med eget försörjningskrav vid 14-15 års ålder för inte jättelängesedan, det var en annan form av höga krav.

Så: formen har helt klart ändrats.
Krav på människor finns och har funnits.

Kognitiva belastningen på hjärnan har ändrats och troligen ökats, förutom i vissa sparsamt befolkade under-grupper där de eventuellt har minskat (jag tänker just nu på de få individer som lyckades upptäcka synnerligen avancerade matematiska formler och beräkningar, helt utan maskinernas hjälp men det är alltså ett fåtal extrema individer jag tänker på).

Av intresse, utifrån det här sidospåret, kan det ju vara att läkarstudenter nu presterar sämre på tentamina, och det ifrågasätts nu varför man som student behöver lära sig att kunna kunskapen när den finns enkelt att hämta via datorn.
Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om det (mer än att jag troligen tycker att resonemanget inte håller eftersom man behöver en del bas-kunskaper för att kunna bedöma vilka källor som verkar rimligt tillförlitliga och för att veta vilken information man enkelt ska hämta upp via datorn)
Sammantaget så är det således inte så konstigt om man behöver skräddarsy sin tillvaro i ett samhälle som på många sätt belastar människor på ett annat sätt än tidigare.

Ditt uttalande om läkarstudenter vet jag inte vad det skulle tillföra. Jag tror inte det generaliserar så väl.
 
Sammantaget så är det således inte så konstigt om man behöver skräddarsy sin tillvaro i ett samhälle som på många sätt belastar människor på ett annat sätt än tidigare.

Ditt uttalande om läkarstudenter vet jag inte vad det skulle tillföra. Jag tror inte det generaliserar så väl.

Nej, kommentaren om läkarstudenter generaliserar kanske inte så väl.
eller så gör det just det: en del studenter har fått uppfattningen att man inte behöver läsa in kunskapen och liksom göra den till sin, utan man har fått uppfattningen att det enda viktiga är att kunna söka på internet.
Ett slags genväg, kanske, som inte självklart fungerar.

Kanske så - om jag spinner vidare till svenska skolans allt sämre resultat i internationella jämförelser - att man får minskad respekt för egen kunskap och ökad respekt för att allt finns tillgängligt ett par klick bort.
 
Nej, kommentaren om läkarstudenter generaliserar kanske inte så väl.
eller så gör det just det: en del studenter har fått uppfattningen att man inte behöver läsa in kunskapen och liksom göra den till sin, utan man har fått uppfattningen att det enda viktiga är att kunna söka på internet.
Ett slags genväg, kanske, som inte självklart fungerar.

Kanske så - om jag spinner vidare till svenska skolans allt sämre resultat i internationella jämförelser - att man får minskad respekt för egen kunskap och ökad respekt för att allt finns tillgängligt ett par klick bort.

Att vi har sjunkande skolresultat beror på ett antal samhällsfaktorer som går betydligt djupare än att förklara det med att vi uppfunnit Internet och Google.
 
Det är väl ändå ett samtal där det handlar om huruvida jobbet som finns erbjudet kan passa dig som arbetstagare? Mer detaljerat än som kan kommuniceras via annons och distanssamtal. Med eller utan tweaks.

Att fråga om man kan göra det mesta hemifrån, på ett sätt som upplevs som en stark önskan, kan därför få effekten att AG drar slutsatsen att man inte passar till jobbet.

Så ja, det är en risk att ställa ut en massa hörnflaggor. Å andra sidan kan man diskutera sådant utan att ställa ut krav och hörnflaggor, men man får vara lite smart för att inte uppfattas som fel för jobbet när man inte exakt vet vad som kommer att krävas.

Däremot om jobba hemifrån är absolut nödvändigt för AT att kunna ta jobbet, så är det givetvis lämpligt att diskutera det så fort som möjligt. Liksom förväntan på lön, när man väl förstått vad det handlar om.

Vid mer än ett tillfälle har jag spenderat för lång tid med kandidater som övervärderar (monetärt) sin egen förmåga och kompetens, till den grad att det inte hade varit värt att ens inleda diskussionen. Vilket givetvis är mitt fel också, men jag tycker nog att den som har krav som är långt utanför lönestatistiken är den som bör ta upp det omedelbums.

Nej jag tycker det är lika mycket åt andra hållet. Men det beror såklart på vilken branch och vilken kunskap man har. Många bolag vill gärna påskina att de är nästa Spotify och erbjuder superförmåner men egentligen tycker chefen att flex är pest.

jag värnar mina anställda, jag har dem för jag tycker de är grymma! Därför är jag gärna flexibel om det förbättrar livet för dem.
 
Nej jag tycker det är lika mycket åt andra hållet. Men det beror såklart på vilken branch och vilken kunskap man har. Många bolag vill gärna påskina att de är nästa Spotify och erbjuder superförmåner men egentligen tycker chefen att flex är pest.

jag värnar mina anställda, jag har dem för jag tycker de är grymma! Därför är jag gärna flexibel om det förbättrar livet för dem.

Självklart, så länge det går att organisera effektivt. (Resultat och kostnader)
 
Många pratar om att mail är för långsamt sätt, jag har haft ett chattprogram på alla mina 3 senaste arbeten (dvs sen 2010). Där når man varandra snabbt och enkelt.
 
Det gör det ofta. De flesta har inte möten 8-17 alla dagar, man kan klämma ihop sånt i mitten av dagen om så behövs.

Nja, beror liksom på arbetets art. Om man behöver omedelbar närhet till andra projektdeltagare så är det inte möjligt och passar inte den som inte vill eller kan delta i teamet.

Då finns det bättre jobb och yrken.
 
Många pratar om att mail är för långsamt sätt, jag har haft ett chattprogram på alla mina 3 senaste arbeten (dvs sen 2010). Där når man varandra snabbt och enkelt.
Vi använda chattprogram för att kommunicera och skicka filer redan på 90-talet på de företag jag arbetade då. Då var det icq :D.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 521
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 562
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp