Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nä, men där är det lätt att göra nått. Det är svårare att få bilar att inte åka på allmän väg.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Katter och hundar är olika, det är väl ingen som sagt nått annat? Hundar är mycket mer domestiserade än katter, ingen hemlighet och nått som säkert alla vet om. I så fall är det samma med kaniner? Och hamster? Och råttor?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Och det gör ni förstås även om han vandrar nån kilometer från gården och har en 70/90/100-väg inom detta område? Då åker ni också hemifrån och lämnar den ensam 10 h?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Och under de 5 minuterna kan katten bli påkörd av en bil (om du befinner dig vid en väg). Hunden kommer som sagt omedelbart, men det gör inte katten (väldigt sällan iaf) därför råder det helt olika förutsättningar för att ha dem lösa ute.

Och jag vet inte hur många gånger jag har sagt det. Jag har inte skrivit någonstans att jag tycker att det är OK att hålla katter instängda dygnet runt, därför tycker jag inte heller att det är OK att hålla hundar instängda dygnet runt, oavsett ras.

Alexandra_W: Du säger det själv, du har pli på dina hundar, de vet bättre än att lämna gården för att de lyder sin flockledare. Har du samma pli på katterna ser jag inget problem i att de springer lösa heller, förutsatt att de är lösa under uppsikt. Oavsett om det är katt eller hund det gäller tycker jag inte att man skall ha dem lösa ute utan att ha uppsikt över dem.

Är uppvuxen med jakthundar och gårdshundar och inga av dem har fått vara lösa utomhus utan att vi haft dem under uppsikt.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Släpper man ut katten vid en stor väg så offrar man den. Det är människan som tar risken att katten dör en mycket plågsam död, det finns inget ursäktande i det utan det är att offra sitt djur. En katt som dör i vägkanten med svåra smärtor dör inte lycklig trots att livet varit bra. Den ligger knappast och tänker med mosad bakdel och smärtkramper "Ja men jag har ju ändå levt lyckligt"

Jag håller inte alls med om detta.
Naturligtvis "offrar" man inte sin katt för att man låter den springa ute, lika lite som man offrar igelkottar för att man kör bil. Man VET att det kan hände, men av olika skäl tar man risken.

Jag tycker inte att dina skäl är tillräckligt starka för att hålla mina katter inne. Det innebär inte att jag offrar dem. Det innebär att jag älskar dem.
Sedan får alla andra ta ansvaret för hur de resonerar angående sina djur.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Eller snarare, att katten haft ett lyckligt liv är bara nått som ska bota människans eventuella skuldkänslor. Katten ifråga bryr sig föga.

Jag tänker precis samma sak angående att ha mina katter inne:
Att jag skulle stänga in dem skulle bara innebära att jag inte skulle stå ut med att bli av med dem. Istället har jag sett till deras bästa och släpper ut dem ändå, TROTS att jag riskerar att förlora dem.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
:eek:
Ja, du får väl tro vad du vill. Jag vet inte om jag tillhör kategorin som brukar VILJA missuppfatta dig? Kanske även på senior? :crazy:

Jag tycker i alla fall att man får ta folks reaktioner på allvar. Visst finns de som bara vill "bråka", men de allra flesta reagerar nog mer på att de känner sig kritiserade av dina inlägg. Sen må du inte ha MENAT så, men jag gissar att fler tolkade det så, ändå. Och då är frågan; är det du som har allt tolkningsföreträde eller de som tolkar dig som har det?

Då räcker det med att konstatera att jag inte menade så, och gå vidare och prata om det som vi är här att prata om.

Är du ute efter att jag ska be om ursäkt för mitt sätt att skriva, så har du hamnat på fel plats.
Konstaterat att det inte gick hem har jag redan.
End of story.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Men katter är inget vilt djur i Sverige heller. Det är ett ökendjur som inte utsätts för bilar i sitt ursprungliga tillstånd.

Ska du ta in 'vilda katter i sin ursprungliga miljö' i diskussionen så ska du nog fundera på hur naturligt det är med torrfoder/våtfoder, soffor, möbler, människor, toastolar, fönsterbrädor, blomkrukor, dörrar..

Ja du fattar.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Alexandra_W: Du säger det själv, du har pli på dina hundar, de vet bättre än att lämna gården för att de lyder sin flockledare. Har du samma pli på katterna ser jag inget problem i att de springer lösa heller, förutsatt att de är lösa under uppsikt. Oavsett om det är katt eller hund det gäller tycker jag inte att man skall ha dem lösa ute utan att ha uppsikt över dem.

Är uppvuxen med jakthundar och gårdshundar och inga av dem har fått vara lösa utomhus utan att vi haft dem under uppsikt.

Och jag är uppfödd med hundar som fått vara lös autan uppsikt. Antagligen är det en stor anledning till varför vi har olika åsikt i frågan.

(Farmos gammeltik gick för övrigt hemifrån en dag för att aldrig mer återvända. Antagligen för att hon ansåg det var dags att gå undan och dö. Farmors nästa hund var också lös utan uppsikt. Och dog still i sin korg fö).

Och visst har jag pli på mina hundar. MEN jag har aldrig 100% kontroll på dem. De kan bli skrämda t ex. Hanen var på vift under ett åskväder i somras och jag höll på att dö av oro innan jag fick rätt på honom. Han är fortfarande ute utan uppsikt.

Faktiskt så är det otroligare att KATTEN ska lämna gården än att hundarna ska det. Katten är tämligen svårskrämd nämligen. :smirk:
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Och det gör ni förstås även om han vandrar nån kilometer från gården och har en 70/90/100-väg inom detta område? Då åker ni också hemifrån och lämnar den ensam 10 h?

Nu vet jag inte vem du menar med 'han'?? Pappas hund? Min katt? Båda är av honkön.

För det FÖRSTA så lämnar jag aldrig någonsin varken hund eller katt 10 h i sträck. Så där föll det.

För det ANDRA så räknar jag kallt med att hunden INTE vandrar iväg en kilometer från gården. Detsamma gäller katten.

OM hunden/katten gör detta så kommer den att om den går åt 'fel' håll stöta på en 70-väg, som förvisso är väldigt lågtrafikerad men inte otrafikerad. Hunden/katten KAN då OM den har en väldig otur bli påkörd.

Och det är just den risken jag tar. Att OM en massa OM händer så KAN det gå åt helvete. Och då gör det det och det är jag medveten om.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ja, det är ju som du känner. Jag skulle kunna tänka mig bli av med dom men inte på ett sätt där dom får lida enormt precis innan dödsögonblicket. Jag väljer i så fall att avliva dom hos veterinär där det är helt utan smärta (ja, förrutom ett nålstick) och enda ångesten är om dom är väldigt dåliga.
Att inte veta om min katt plågades massor sista timmen i livet är en samvetsfråga jag inte klarar av.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Så du tycker det är helt okej att släppa ut sin katt bredvid en hårt trafikerad väg? Jag anser att det är totalt oförsvarbart och visar på din syn på att katten inte är värd speciellt mycket. Ska man ha den ute ska man bo så riskfritt det går, annars släpper man inte ut sin katt. Att man kan tycka det är okej att katten lider svårt sina sista timmar i livet pga människans ovilja att ta ansvar för sitt djur tycker jag är en läskig syn på kattens värde.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Har man en katt som inte lämnar gården är det en helt annan sak. Jag pratar om katter som gör det och där risken är stor att dom ska vandra ut på vägen. Även på gårdar händer olyckor, men då har man iaf gjort en hel del för att katten ska leva så riskfritt det går för en utekatt.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Så du tycker det är helt okej att släppa ut sin katt bredvid en hårt trafikerad väg? Jag anser att det är totalt oförsvarbart och visar på din syn på att katten inte är värd speciellt mycket. Ska man ha den ute ska man bo så riskfritt det går, annars släpper man inte ut sin katt. Att man kan tycka det är okej att katten lider svårt sina sista timmar i livet pga människans ovilja att ta ansvar för sitt djur tycker jag är en läskig syn på kattens värde.

Vägen utanför mig är rätt hårt trafikerad för att vara en byväg och jag har alla mina fyra ute. Det är inget jag skulle ha valt i första hand. Men mina trivs inte att vara innekatter och då är det så.

Det finns katter här som dör efter en månad vid vägen - och andra som levt i arton år. Allt man kan göra är att hoppas på det sistnämnda.

Mina katter är otroligt värdefulla för mig och jag vill helst inte tänka på vad de kan råka ut för. Men jag är definitivt inte ansvarslös för att jag önskar dem ett gott liv, istället för ett trånande vid fönstret.

Men jag tro helt enkelt du får acceptera att vi har olika syn på ansvar och goda liv, utan att det för den skull handlar om att du ser katterna som mer värdefulla än någon annan.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Har man en katt som inte lämnar gården är det en helt annan sak. Jag pratar om katter som gör det och där risken är stor att dom ska vandra ut på vägen. Även på gårdar händer olyckor, men då har man iaf gjort en hel del för att katten ska leva så riskfritt det går för en utekatt.

Ja, det är ju som du känner. Jag skulle kunna tänka mig bli av med dom men inte på ett sätt där dom får lida enormt precis innan dödsögonblicket. Jag väljer i så fall att avliva dom hos veterinär där det är helt utan smärta (ja, förrutom ett nålstick) och enda ångesten är om dom är väldigt dåliga.
Att inte veta om min katt plågades massor sista timmen i livet är en samvetsfråga jag inte klarar av.

Fast det går ju inte att veta INNAN om katten är en sådan som tänker stanna på gården. Min erfarenhet är dock att om de är kastrerade, har mat och så vidare har de ingen anledning att ge sig iväg.

Och jag har ju hela tiden sagt att jag INTE försvarar utekatter i tätbebyggda områden, tätt ntill trafikerade vägar etc. Men att jag på LANDET inte ser en enda anledning att inte släppa ut katten om den vill det?

Min innekatt dog btw i kattpest. Och det var en PLÅGSAM sista tid i livet han hade vill jag meddela. Första dagen ville han inte äta. Nojig kattägare som jag är så ringde jag vet som tyckte 'äsch, katter kan vara sådär, så länge han dricker och verkar pigg i övrigt är det ingen fara.'

Okej då, vi avvaktade, andra dagen var samma sak, ingen skillnad åt något håll.

Tredje dagen dog han, när vi var och handlade. Mamma hittade honom på sovrumsmattan i sitt sovrum (jag fick INTE se honom). Han hade krampat, han hade kräkts minst 35 ggr och han hade helt klart haft ett helvete sin sista tid i livet och jag vill helst inte tänka på plågorna han måste haft. Vi var borta två timmar och handlade och han var fortfarande varm och mjuk när vi kom hem.

Han var vaccinerad 'halvvägs' (kattunge) men vad hjälpte det..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Om man inte förnyar vaccinationen ger det inte samma bra skydd som en fullvaccinerad katt har. Något man bör tänka på oavsett om man har innekatt eller utekatt. Man måste inte vaccinera varje år, men att bara vaccinera katten som kattunge ger inte fullgott skydd. Synd att du fick erfara det den hårda vägen.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Om man inte förnyar vaccinationen ger det inte samma bra skydd som en fullvaccinerad katt har. Något man bör tänka på oavsett om man har innekatt eller utekatt. Man måste inte vaccinera varje år, men att bara vaccinera katten som kattunge ger inte fullgott skydd. Synd att du fick erfara det den hårda vägen.

Nu missförstod du. Jag menade att kattungen inte hade hunnit få alla sprutor den skulle ha som just kattunge. Dvs den hade inte kommit så 'långt' att det var dags att gå över till årelig vaccinering (som budet var då).

Menade alltså inte att den fått sina kattungevaccinationer men ingen 'påfyllning', utan att den inte hade hunnit få 'grunden' klar. Hänger du med?

Nu minns jag inte hur rek var då etc, men om man jmf med min hane nu, så är han född 03-11-19.

Vacc
04-01-27
04-02-17
04-11-minns inte

Och nu kommer han vacc var tredje år (jag vacc inte mot kattsnuva).

Men kattungen som dog i kattpest hade inte hunnit få mer än en (har jag för mig) spruta. Nu vacc han senare än han kanske bordes iom att han inte var vacc när han kom som 8veckors.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

OK sorry, stackaren blev sjuk mitt emellan vaccinationerna alltså... trist.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Det kude vem som helst läsa ut av Alexandras första inlägg men du missförstår väl kanske med flit eller ? Alla som har sina katter ute är ju oansvariga...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 636
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 567
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 051
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp