Bukefalos 28 år!

Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag tror ingen släpper ut sin bondkatt för att det är en bondkatt och håller sina raskatter inomhus. Jag känner iaf ingen, alla som har så har en anledning.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Som jag skrev underst i det inlägget så gäller det ingen diskussion huruvida dessa ska avlivas, utan ett bevis på att människor ofta inte behandlar sina huskatter bra.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Men om det nu gäller just dina katter, varför deltar du i denna tråd öht? Vi har ju inte opponerat oss mot katter ute utan att många av dom som har sina katter ute i sköter om dom och struntar i riskerna.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag svarade att det inte BEHÖVER vara skäl nog att ha katterna inne att bo vid en trafikerad väg. Ville ge ett undantagsexempel. Därför.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Jag tror ingen släpper ut sin bondkatt för att det är en bondkatt och håller sina raskatter inomhus. Jag känner iaf ingen, alla som har så har en anledning.
Ja, det var väl ungefär så jag också tänkte.
Och det var därför jag menade att det väl vore knäppt om jag hållit mina raskatter inne och inte bondisen "bara för att"..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
Men Kat, jag är nog benägen att hålla med dina kritiker härinne. Jag känner också att du talar generaliserande även fast du citerat dig själv härovan. Titta på de meningarna du INTE har rödfärgat - de är ganska generaliserande.Tex "De allra flesta katter..." Eller "och katter som gjort sig illa"...... Det måste du väl se?

Varenda människa härinne talar som om deras situation gäller andra. Det var av den anledningen jag skrev från början. För jag menar att man inte kan se det så.
Då känns det märkligt att bli anklagad för just det.

En lösryckt mening kan bli vad som helst i fel sammanhang. Vet du inte det?

Nu har jag berättat var jag står i flera inlägg. Vad ligger då poängen i att fortsätta diskutera mitt SPRÅK?
Jag tänker inte be om ursäkt för det.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Kat skrev:
Varenda människa härinne talar som om deras situation gäller andra. Det var av den anledningen jag skrev från början. För jag menar att man inte kan se det så.
Då känns det märkligt att bli anklagad för just det.

En lösryckt mening kan bli vad som helst i fel sammanhang. Vet du inte det?

Nu har jag berättat var jag står i flera inlägg. Vad ligger då poängen i att fortsätta diskutera mitt SPRÅK?
Jag tänker inte be om ursäkt för det.
Poängen är att om så många andra tycker att du uttrycker dig generellt så kanske du får finna dig i att dina inlägg just kunde (miss?)tolkas så. Du slår ifrån dig att du uttryckt dig generaliserande, men det kanske du faktiskt har?

Dessutom tycker jag inte att varenda människa härinne uttrycker sig som om deras situation gäller för "alla andra". Det ÄR ett faktum att en utekatt löper större risk att bli påkörd. Det ÄR en större risk att den kanske blir liggande i ett dike med skador och självdör efter x antal timmar eller dygn. Det är inget som gäller "bara för mina utekatter". Bor man otillgängligt och långt från vägar så är ju risken mindre vad gäller just bilar, men riskerna ÄR större för en utekatt än en innekatt vad gäller skador. Sen får man självklart fritt välja hur man vill göra! Men det är väl ganska självklart att folk blir provocerade av att du talar om "lycklighet" för katten när du inte känner alla hyfsat lyckliga innekatter? Klart folk tar illa upp av att indirekt bli benämnda som "olyckliggörare"!!

Jag tror absolut att katter mår bra av att gå ute - så länge de inte skadas! Och jag tror att alla hundar, hästar o andra djur OCKSÅ skulle må bra av att få gå lösa omkring hur de vill, så länge de inte skadas. Men det intressanta är att när det gäller katter så är folk inte bara villiga att ta risken utan talar som om det vore PLÅGERI att INTE låta katten springa som den vill. Samma personer som aldrig i livet skulle släppa lös sina hästar eller hundar vind för våg.

(mina katter var som sagt innekatt i tätort och jag vågade släppa ut dem när vi bodde låååååångt ut i skogen som sista hus på vägen).
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
Och jag tror att alla hundar, hästar o andra djur OCKSÅ skulle må bra av att få gå lösa omkring hur de vill, så länge de inte skadas. Men det intressanta är att när det gäller katter så är folk inte bara villiga att ta risken utan talar som om det vore PLÅGERI att INTE låta katten springa som den vill. Samma personer som aldrig i livet skulle släppa lös sina hästar eller hundar vind för våg.

Amen :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
Det ÄR ett faktum att en utekatt löper större risk att bli påkörd. Det ÄR en större risk att den kanske blir liggande i ett dike med skador och självdör efter x antal timmar eller dygn. Det är inget som gäller "bara för mina utekatter". Bor man otillgängligt och långt från vägar så är ju risken mindre vad gäller just bilar, men riskerna ÄR större för en utekatt än en innekatt vad gäller skador. Sen får man självklart fritt välja hur man vill göra! Men det är väl ganska självklart att folk blir provocerade av att du talar om "lycklighet" för katten när du inte känner alla hyfsat lyckliga innekatter? Klart folk tar illa upp av att indirekt bli benämnda som "olyckliggörare"!!

Jag tror absolut att katter mår bra av att gå ute - så länge de inte skadas! Och jag tror att alla hundar, hästar o andra djur OCKSÅ skulle må bra av att få gå lösa omkring hur de vill, så länge de inte skadas. Men det intressanta är att när det gäller katter så är folk inte bara villiga att ta risken utan talar som om det vore PLÅGERI att INTE låta katten springa som den vill. Samma personer som aldrig i livet skulle släppa lös sina hästar eller hundar vind för våg.

Det är uppenbart att du inte läst mitt första inlägg ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

skillnader på innekatter och hästar o hundar är ju att de senare FÅR gå ut....att ha en hund som innehund vore ju inte speciellt hyggligt..inte heller är det hyggligt att låta en häst stå inne...( även om jag vet att det förekommer både innehästar o innehundar)

men jag håller med..jag skulle heller inte släppa ut en katt i tätort, men som jag sagt förut...så skulle jag välja att inte ha katt isåfall...
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
Poängen är att om så många andra tycker att du uttrycker dig generellt så kanske du får finna dig i att dina inlägg just kunde (miss?)tolkas så. Du slår ifrån dig att du uttryckt dig generaliserande, men det kanske du faktiskt har?

Jag tror snarare att det handlar om en buke-mentalitet om att VILJA uppfatta saker fel.
Den verkar uppkomma på samtliga forum med hyfsat undantag för "senior", som är ett av väldigt få ställen på nätet där majoriteten verkar kunna diskutera på ett sansat sätt.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Många innekatter får gå ut bara det att de inte får springa lösa som de vill. Många innekatter vistas utomhus i rastgård och/eller i koppel. Att tolka innekatt som katter som aldrig får vara ute är ju att tolka utekatt som katter som aldrig får vistas inomhus ;)
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

men om en hund hade samma leverne som en innekatt..hade det varit acceptabelt...får komma ut ibland...inte när det är vinter o kallt, inte när det regnar..ha en låda att göra sina behov på....aktiveras med en pipleksak....nej, tror inte det..så om man skall jämföra dessa två djur så skall det ju vara lika isåfall...

Nu vet jag inte riktigt vart denna tråden barkar...för eg hållar jag med bägge sidor..för HAR man katt i tätort så är det ju inte kul att släppa ut dom...men att övht skaffa katt och ha inne...det finns inte för mig...
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

även utekatter får gå inomhus...dom har lador eller stall att gå in i....on du nu menar rena utekatter som inte kommer in i möblerade hem.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nej, det är inte acceptabelt att hålla hundar inomhus dygnet runt året runt, men jag kan inte heller komma ihåg att jag tycker att det är OK att hålla katter på detta vis, eller har jag gjort det? :confused:

Att mina katter är inomhus under vinter och höst beror inte på att de inte FÅR gå ut utan på att de inte VILL gå ut. Vädret passar dem inte och då tvingar jag inte heller ut dem.

Mitt utlägg om utekatt och innekatt var bara något jag skrev för att påvisa hur dumt det kan bli när man utgår ifrån att innekatter aldrig får gå ut. När jag pratar om utekatter tar jag ju för givet att de får vara inomhus också och på samma sätt tar jag för givet att innekatter får komma ut, men inte under samma premisser som utekatten.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Men det är ju ingen nyhet att en del männinskor behandlar sina katter på ett fullständigt vidrigt sätt. Andra djur också för den delen.
Men jag undrar lite ändå varför man sätter in såna resurser som du beskrev på katter som borde ha sluppit ifrån sitt lidande genom att somna in.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Det är inget du och jag kan göra nått åt, det valet gör dom som jobbar aktivt med att rädda katterna. Som passiva påtittare tycker jag knappt att vi har rätt att lägga oss i deras sätt att hantera dom djuren dom hjälper.
På sätt och vis anser jag att alla katter ska ha en rättvis chans att få ett nytt hem, men inte till vilket pris som helst. Och nu menar jag inte kronor utan smärta, lidande osv.
Därför är jag emot att bara gå ut och skjuta av katter. Det är en björntjänst, man måste börja med att ändra människans sätt att se på katten som nått gratis som man ersätter gratis istället för att ta hand om dne på bästa sätt.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sålänge dom har ett rumstempererat ställe att ta skydd i så är det väl okej, även om jag aldrig skulle ha katter på så vis och heller aldrig sälja katter till sånt liv.
Tror lagen säger att dom måste ha ett varms ställe, så ett kallstall eller en lada utan uppvärmt rum torde inte räcka.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag vet inte hur jag ska leta reda på den, det är ryktesvägen jag hört att den finns. Eftersom jag inte har mina katter så själv så lade jag inte ner mer tid på det, eftersom det för mig är självklart att ett djur som i grundne är ett ökendjur har tillgång till värme.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 845
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 704
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 215
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp