Bukefalos 28 år!

Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Mina kattor har valt att leva tillsammans med mig.

Du håller dig med DINA kattor.
Jag äger inte mina kattor, de är sina egna.
Och jag är deras service-inrättning.
Vi, kattorna och jag, har en överenskommelse.

De stannar och jagar här hos mig mot att de får den omvårdnad som de kan tänkas behöva.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ja, hästar lever ett så naturligt liv som möjligt i en inhängnad. Har man mark: Varför inte göra en stor rastgård till katterna?

Jag menar inte på något vis att dina katter har det dåligt heller, men inställningen att katter ska vara lösa utomhus är en inställning jag inte sympatiserar med.

Jag vet att en del katter, oavsett om de är födda inomhus eller inte, aldrig accepterar ett liv som innekatt och de skall givetvis inte tvingas till ett sådnat liv, men min grundinställning är att katten skall bo inomhus med familjen och har tillgång till utevistelse under kontrollerade former.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Om jag skulle bo istan eller i ett villaområde förstår jag dig...fast jag skulle aldrig välja att ha katt då..men jag bor "ensam" ute på landet, en bra bit ifrån vägen..och bara skog, skog o åter skog bakom mig....om jag skulle födas till katt...så skulle jag faktiskt vilja ha ett liv som det är här....
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Min sambo är också just MIN i juridisk mening.
Jag släpper ut honom till att gå fritt ändå.
Det gör jag även med mina barn 10 och 13 år gamla.
De är juridiskt sett också mina, med mig som ansvarig t.o.m.

Jag skulle vilja se den 13-åring som låter sig låsas in inomhus med argumentet "du är i juridisk mening MIN".
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nej, din sambo är inte alls din i juridisk mening, din sambo är sin egen. Katten räknas dock som ett ting ur juridisk synvinkel och saker har antingen en ägare eller inte. Antingen så äger du katterna eller inte ;)

Jag tänker inte jämställa katters intelligens med tonåringars. En tonåring kan du förklara saker och ting för, du kan förklara att någonting är farligt. Om det gör någon nytta eller inte visar sig. Du kan däremot inte förklara för en katt vad som är farligt och inte, de måste lära sig det på egen hand och som jag sagt tidigare, när de väl fått den erfarenheten är det ofta redan för sent.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Vad är det egentligen som är så löjligt med det? En del som har katt älskar den lika mycket som ett barn. Jag gör det iallafall.

Men vi kan ju jämföra med minkar då.. Det är ju jordens undegång om dom är inlåsta.. Varför är det inte det för katter??
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Då var det inte våra katter du menade eftersom dom får samma vård som dina katter..skillnaden är väl att mina går in och ut som dom vill..
Dom är kastrerade och försäkrade och vaccinerade.
(ångrar kastreringen av Nessy idag)
Dom har fri tillgång till veterinär.
Och ja..dammsugaren är full med katthår..

Och ja..dom väljer maten..är det fel mat så försöker dom gräva över det med korkmattan..

tror heller inte att dom konkurrerar med nåt vilt..
Rävar har vi gott om härikring..
Och några hermeliner bosätter sig knappast i torken eftersom råttorna är större.. :eek:

Vet inte om jag håller med dig angående gårdskatter.
Oftast är sådana smällfeta och "storspinnande" friska individer.
Och som sagt..det är svårt att få tag på en riktig jägare.

Och förutom detta med din inställning angående böndernas bondkatter så kan jag väl bara påminna dig att storstadsfolk drar hit massor med sommarkatter som vi sedan får ta reda på..
(du vill inte veta hur)

Vore det inte bättre att lägga ner mer energi på dom än våra som har både mat och husrum och tillgång till vård???

AM
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Vi har 4:a katter, 2 huskatter, 1 ragdoll och 1 birma.

Huskatterna skulle det Aldrig fungera att ha som innekatter då de har gått ut och in som dom vill i alla deras år (11 och 6), ska man hålla dom inne en dag innan de ska till veterinären blir de alldeles stressade och nervösa, så det är bara att inse att det inte skulle fungera.

Ragdollen älskar att vara ute, och får även vara ute själv nån timme de dagar det är fint väder, då ligger hon bara på en dyna på altanen och tittar. Har hon mot förmodan gått ner från altanen håller hon sig inom tomtgränsen och kommer alltid när man ropar.

Birman får däremot vara inne eller gå ut i koppel då och då. Dels för att han tills helt nyligen varit okastrerad och sen för att han helt enkelt trivs bäst inne, visst tycker han det är roligt att gå ut ibland, mn stannar som sagt helst inne.

Tycker att alla katter ska ha möjlighet att bete sig så naturligt som möjligt, men är samtidigt rädd för olycksrisken. Skulle jag köpa en ny raskatt idag skulle den få bli innekatt, men köpte jag en ny huskatt skulle den nog få gå ute. Det känns som om huskatten har mer behov av att gå ut då den har mer jaktinstinkt kvar än raskatterna (så som jag upplever det). Så jag har delade meningar i ämnet faktiskt.

Haha, jag undrar om någon öht. förstår vad det är jag svamlar om :p
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

AraSlei skrev:
Vad är det egentligen som är så löjligt med det? En del som har katt älskar den lika mycket som ett barn. Jag gör det iallafall.

Men vi kan ju jämföra med minkar då.. Det är ju jordens undegång om dom är inlåsta.. Varför är det inte det för katter??

Därför minkar på pälsfarmar sitter i burar stora som en uppslagen tidning. Min lägenhet på 62 kvm med mycket klätter- och klösmöjligheter och ytor där katterna kan leka med varandra är knappast jämförbar med liten sketen bur med lite mat.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Detta är en klätterställning för katter..
tall2.jpg


Vår gamla tall..en av många.. rymmer klar mer än 62 kvadratmeter..

öppna din dörr och kolla om katterna har valfrihet..

klätterställningar inomhus..snacka om sketen grej...för mig är det nästan samma sak..
AM
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Öppnar jag min dörr och släpper ut katterna kommer de ut i trapphuset och vidare ut på en asfalterad parkering :smirk: De blir antagligen påkörda innan de hittat några träd att klättra i.

Men när jag flyttar jag ut på landet gör jag väl som ni då, släpper ut alla djuren lösa: hästar, grisar, katter, hundar och getter. Djuren skall ju tydligen vara lösa utomhus. Varför är en hage till en häst fullt acceptablent med inte en rastgård utomhus till katter eller en stimulerande inomhusmiljö?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag tycker inte att det har med acceptabelt att göra, utan mer att du tycker att bondkatter har det dåligt, t om sämre än dina katter för du BRYR dig och det gör inte vi :smirk:

Om en katt får välja, tror du den väljer att bo inne i stan på 62 kvm med bara asfalt utanför???

och mina hundar går lika lösa som katterna, men har ändå ett mindre "revir"...visst...jag har blivit av med en hund, och även katter..men för dens skull så kan jag ju inte låsa in dom andra..för då tänker jag ju bara på mig själv.

sen förstår jag att du inte kan eller vill släppa ut dina katter där du bor, det skulle nte jag heller göra, men klaga för dens skull inte på det katter som KAN o FÅR vara katter.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag har inte skrivit någonstans att jag tycker att bondkatter har det dåligt, men jag har skrivit att många bondkatter (om vi med bondkatter menar katter vars arbete är att jaga råttor i stall och ladugårdar) behandlas som slit-och-slängvaror. Jag anser att synen på katter tar skada av detta, inte katten i sig.

Jag skiter faktiskt fullständigt i vad mina katter själva skulle välja. Fick de välja själva skulle de även leva på tonfisk och yoghurt, de skulle definitivt inte åka till veterinären för vaccination självmant heller.

Katterna är mitt ansvar och eftersom jag är den som har ansvar för dem är det jag som avgör vad som är bäst för dem och att springa lösa utomhus anser jag inte vara det bästa för dem och omgivningen.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

martha skrev:
Katten leker med sitt byte pga en medfödd instinkt...att möra köttet...precis så som eskimåerna gör med hundarna...för att få mrt kött pga adrenalinet och för att pälsen skall "ställa sig"
.

Jo jag vet (och det är fö det som gör att jag hellre släppte lillvovvan på en mus inomhus än kattan. Vovvan högg, skakade och släppte när man sa loss. Kattfan skulle ju leka med musfan över hela huset i en halvtimme, och sen var det ett helsike att få TA musen från henne och kasta ut den. Hon spann som en idiot och srang undan med musen hela tiden ;))

Fast jag kallar det ändå psykningsfasen, mest för katterna använder samma beteende mot varandra när de är full i fan och ska leka. Och det driver det utvalda offret till vansinne ;)
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Mitzi skrev:
ALEXANDRA: Jag tycker generellt att raskatter är lite "dummare" än innekatter och klrarar därför ett utomhusliv sämre än klok huskatt. Detta i kombination med att de är svindyra gör ju att ägaren inte vill ta risken att släppa ut dem.

Håller som sagt med dig där (generellt, det finns ju både smarta raskatter och korkade huskatter) och jag kan fatta varför ÄGARNA inte vill släppa ut sin femtusenkronorskatt. Men jag fattar inte varför uppfödarna är så anti att sälja som utekatt, även om man bor idealiskt till och släpper ut med ansvar?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

mina katters jobb är att ta möss i stallet, men för det så stänger jag ju inte ut dom från att vara inne....periodvis är dom mycket inne, perioder är dom nästan aldrig inne..

**
Jag skiter faktiskt fullständigt i vad mina katter själva skulle välja.**

Hur kan du säga så????
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Och vad gäller överpopulation av småfåglar och dylikt... ni har inga vilda rovdjur som dödar småfåglar? Inga rovfåglar, ingar rävar, inga hermeliner eller liknande? Katten konkurrerar med ovan nämnda arter och dessa arter kommer aldrig växa till sig på ett område där katterna håller undan bytesdjuren. Mao tränger katten undan vilda arter.

Visst har vi det, men de har vissa problem med att ta sig in i stallet. Där de feta småfåglarna sitter och garvar uppe på takstolarna. Feta, varma, torra och med dukat bord nedanför dem. Skyddade från alla rovdjur utom stallkatten, med mat utan att behöva jaga den samt med ställen att bygga bon på och föda upp nya generationer fåglar utan att ha speciellt stor risk för att t ex ekorrar äter upp ungarna. Dessutom kan de skita på allt som hänger i stallet (eller i huvudet på hovslagaren.. ) Deras enda egentliga hot är stallkatten.

Det gott om rovfåglar här (och på alla andra ställen jag bott) och de är en ständig gäst ute på åkrarna där de tar sork och möss i parti och minut. Men det sitter fortfarande fåglar som förökar sig med en jävla fart i stallet.. Rätt skyddade från rovfåglarna. Räv tror jag aldrig jag sett någon här, varg har vi haft men den käkade hellre grannens får.. NÅT käkar upp lädergrimmor om jag hänger dem vid betet, och det BORDE vara räven, men fan vet..


Ditt uttalande gällande raskatter som utekatter eller inte verkar tämligen onödigt. Undantaget är så pass många att man inte kan säga att raskatter är "sämre utekatter" än huskatter, detta med tanke på att en huskatt kan vara precis vad som helst. Para en siames med en birma, är avkomman lämpligare som utekatt äm soma renrasiga föräldrar? Idag har vi så pass många huskatter som INTE är utekatter så man kan heller inte säga att de är mer gatusmarta än raskatter så jag tycker det var ett ganska onödigt uttalande.

Jag utgick från min erfarenhet (en av våra bättre råttjägare var för övrigt perserkorsning), men sa också att undantag finns, men att JAG generellt anser att raskatter är mindre gatusmarta/mer korkade. Därmed inte sagt jag ser ner på dem. populäraste katten i det här huset är både raskatt och korkad bortom ord. Seriöst alltså, det bär mig emot men katten är stenkorkad. Men så charmig att jag är mer fäst vid honom än jag tycker är riktigt hälsosamt eg ;)

Jag har inte skrivit att katter inte KAN tjänstgöra inom lantbruket, jag har skrivit att de inte BÖR göra det och det grundar jag på att de allt som oftast har oerhört låg status på gårdarna. Ytterst få bryr sig om att vaccinera dem, blir de sjuka eller skadade avlivas de, de får yngla av sig fritt och kattungarna ger man bort och tar inget som helst ansvar för att följa upp de katter man fött upp. De är inte värda behandling för sjukdom trots att behandlingen är billig och inte alls långvarig, en operation för ett benbrott bekostas inte, trots att katten blir helt återställd och kommer kunna tjänstgöra som råttjägare i många år till. De är inte VÄRDA vård. Denna inställning har sedan smittat av sig på enormt många människor så katter slängs ut när man är less på dem (för dyrt med avlivning) eller så gör man torftiga försök att avliva katten själv vilket i slutändan bara leder till lidande för katten.

Jag är uppvuxen med den synen på katter, MEN med en viktig skillnad mot det du målar upp..

Vi hade katt/er som råttjägare när jag var liten. De fick gå in om de ville, men var inte inne så mycket (och hade inte låda inne t ex, de sa till och gick ut, som en hund). De ynglade av sig. MEN.. vi sparade alltid bara två kattungar/kull. Jag & min bror fick välja varsin. De andra försvann en efter en successivt. (De följde med pappa och ett gevär ut på pkern bakom huset och hann aldrig fatta vad som hände). De två kvarvarnade placerade i garanterat goda hem. Så det togs ANSVAR för avkommorna.

Sen, nej en katt togs INTE till veterinären, det var ju 'bara en katt'. En sjuk eller skadad kat avlivades omedelbart och smärtfritt (de, en påse räkor och pappa med gevär gick ut på ovan nämnda åker). De gick INTE och led eller bara struntades i.

Den låga status katten har myntas på många bondgårdar och barnen som växer upp där sprider denna inställning vidare till sina barn osv.

Varken jag, min bror eller någon av alla de andra 'bondungarna' har vuxit upp med någon slit-och-slängmentalitet vad gäller katter. Man är medveten om vilket NYTTODJUR katten är, och den har en högre status än du beskriver, även om den inte är i pengar.

De jag vet som har katter som slit-och-släng, sommarkatt etc är utan undantag STADSMÄNNISKOR som INTE vuxit upp med djur.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Jag tror inte mitt kontrollbehov är större än gemen mans, men jag anser att kattern är MITT ansvar och därför är det MIN skyldighet att se till att MINA katter inte ställer till med olägenheter för andra eller att andra inte gör katterna någonting. Jag har ett ansvar gentemot andra människor och djur samtidigt som jag har ett ansvar gentemot mina katter. Det enda sättet jag kan göra det på och fortfarande ha dem utomhus på är genom att ha dem utomhus under kontrollerade former.

Fast jag släpper ju ut och låter de göra vad de vill OCH vet att de INTE ställer till olägenheter för andra, och att andra INTE gör katterna någonting.

Så, det måste finnas mer anledning?

Sen, mina hundar går lösa. Det vet dock att man ger fasiken i att gå av gården (däremot får man röja runt på åkrarna). Jag har haft HÄSTAR lösgående med. De gick iväg på morgonen, brukade komma och kolla läget på lunch eller om man kom med bilen, ta en ny sväng på em och komma hem till kvällen.

Anledningen till att jag inte har hästarna lösa är att hästarna rör sig över STÖRRE OMRÅDEN än katten, så hästarna är i farozonen att hamna framför en bil. Dessutom har jag ju MEDVETET helt arbetat bort hästarnas bilrädsla. Så de skulle inte flytta sig om det kom en bil. Dessutom kan de trassla in sig i taggtråd etc.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte alla väljer att jaga. Eftersom dom har mat hemma så är det endel som inte jagar. Min grannes katter kommer sällan med byten, i det här huset är det min Fia (kastrerad och ändå en jäkla jagare) som fixar käket.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 901
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 936
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 272
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp