Sv: Stabyhoun

Du verkar väldigt intresserad av att träna mycket med din hund. Efter mycket träning kanske även intresset för tävling vaknar? Att ha den möjligheten är ju alltid bra.
I många grenar får man inte tävla med en hund som inte är renrasig. Som icke- renrasig räknas också renrasiga som inte är registrerade i SKK, vilket är fallet med de BC som inte avlas för vallning.

En av de största anledningarna till att jag ansåg det självklart att skaffa renrasig hund var att jag inte vill kunna göra det jag vill med den, och kan tänkas vilja göra i framtiden. Jag vill inte bli hindrad pga att den saknar ett papper och att jag fick köpa den lite billigare.
 
Sv: Stabyhoun

*svarar allmänt som vanligt*

Tack så mycket för alla svar, igen :)

Jag har nu mailat till vallningsklubben och väntar på svar från dem.
Har även mailat ett par andra uppfödare och erfarne BC-ägare och
hört mig för om deras åsikter. Jag ställde frågan ang vallning på min bilddagbok
och ja, summa sumarum så svarade 9/10 av de som har en boprder collie eller blandras med minst 75% att de inte tränar vallning och inte tror att det är ett måste. De flesta tränade antingen spår/sök, agility, fressstyle osv. Ett fåtal tränade lite vallning, men ingten i stor skala förutom en som dagligen vallade. EN person av alla som svarade tyckte de behövde vallas om möjligt.
men som sagt hade de flesta aldrig vallat med sina hundar och inte heller haft några som helst problem med sina hundar och inte märkt något endaste tecken på att deras hundar skulle vara ledsana eller rastlösa eller fattas något.

jag kan citera svaren om ni inte tror mig, men jo faktiskt så totalt 9/10 ungefär tyckte det kan vara en bra hund för mig.

Men, som jag nämnt här i tråden -jag skulle tycka det var jättekul att prova på och träna vallning. Jag har nu pratat med 2 bekanta som har får och en även kor som jag skulle kunna få vallträna på när jag och min hund lärt oss lite och börjat kunna mer.
Men det jag frågade förut som jag ännu inte fått svar på vad jag kan se (om jag inte råkat missa läsa det, då ber jag om ursäkt);
Om man börjar vallträna med sin hund och inte kan erbjuda så täta vallningstillfällen, utan det blir då när vallningsklubben har träffar, kurser och träningstävlingar och sen när man kan eventuellt lite träning och vallning på bekantas boskap.
Blir inte en hund mer vallinriktad om man börjar träna det, och då jobbigare när den inte får valla emellan om det dröjer länge?

En hund som hela tiden aktiveras och utmanas med annat så mycket som möjligt, så som lydnad, agility, spår/sök, "vanlig trickträning" plus promenader, följa med till stallet och på ridturer osv, "playdates" med andra hundar så ofta som möjligt och i övrigt sällskap dygnet runt av en matte som är noggrann med ledarskap och träning... Tror ni inte en sån hund skulle må bra även om den inte vallade?

så vilket är egentligen bäst? valla lite och inte så tätt pga bristande möjligheter, eller inte valla alls?
Eller står ni då fast vid att det inte är rätt mot en vallhund att inte få valla trots att den gör så mycket annat som möjligt?


ber om ursäkt om ni uppfattat mig som något annat än noggrann, jag är väldigt noga med mitt val av hund, men vill inte vänta alltför länge även om jag har tid att vänta åtminstone ett halvår med att skaffa valp innan jag inte längre vet om det är "för sent" eftersom jag helt säkert vill ha tid att kunna vara hemma dygnet runt med valpen i början för att göra den rumsren och befästa grunderna.

Jag väntar på svar från de olika personerna och klubbarna jag mailat, och antar att fler kommer svara på de andra ställena där jag frågat...
Men faktiskt, helt ärligt, så är de inte så negativa till en BC eller BC-blandis som inte får valla någon annanstans än här.

(ang det där med blandras.... Jag har bra erfarenheter av blandraser, de flesta har varit friska och pigga och inte haft de typiska "ras-felen" som blir av lite inavel och "sönderavling" osv... Inte de typiska fysiska problemen helt enkelt.... Och om jag inte till 100% säkerhet kan erbjuda vallning åtminstone inte i en större omfattning, så kanske det inte är bra att köpa en renrasig BC som är starkt avlad på vallinstinkten...?)

Får blandras hundar alltså inte tävla i något någon gång?
Eller går det att registrera en blandis så att man får tävla?

Nu ä'r jag egentligen inte direkt tävlingsintresserad med hunden, iaf inte i nuläget... Vill mest träna och göra mycket, och kanske kanske lite träningstävlingar/inofficiella tävlingar för skojs skull.
 
Sv: Stabyhoun

Du får tävla agility, lydnad och viltspår(?) med en blandras, inget annat.

Hur insatta i rasen är dom som svarat på dom andra ställena? ja jag står fast vid att det inte är rätt att ha en så utpräglad vallhund om man inte har för avsikt att valla med dom.

men som sagt hade de flesta aldrig vallat med sina hundar och inte heller haft några som helst problem med sina hundar och inte märkt något endaste tecken på att deras hundar skulle vara ledsana eller rastlösa eller fattas något.
Hade dom testat så skulle dom te 99 % chans upptäcka att något saknas hunden om dom sen inte låter den göra det.

Dom som arrangerar vallkurserna vill väl helst att man har möjlighet att träna mellan kurstillfällena, då det oftast är en vecka eller två mellan gångerna, ibland mer. Vill man ha den sortens hund, så får man helt enkelt se till att lösa det på ett eller annat sätt.

(ang det där med blandras.... Jag har bra erfarenheter av blandraser, de flesta har varit friska och pigga och inte haft de typiska "ras-felen" som blir av lite inavel och "sönderavling" osv... Inte de typiska fysiska problemen helt enkelt.... Och om jag inte till 100% säkerhet kan erbjuda vallning åtminstone inte i en större omfattning, så kanske det inte är bra att köpa en renrasig BC som är starkt avlad på vallinstinkten...?)
)

Nej, då bör du titta på en annan ras, aussien är som sagt en liknande hund, men utan lika mkt vallinstinkt.
Ang blandras, eftersom BC är en så extrem ras, med så starka instinkter så är den egentligen inte lämplig att blanda med nånting alls. Den kan bli vall-idiot eller så blir den det inte, som många andra skrev, det är som att köpa grisen i säcken. Vallbeteendet behöver heller inte visa sig speciellt tydligt, men det kan handla om såna småsaker som att skälla på andra hundar på promenaderna, vanka omkring lite rastlöst hemma, till att rymma och jaga bilar/cyklister/människor, tugga sönder hemmet, är stressad osv osv.


Är det då inte bättre att göra vad man kan för att få det man verkligen vill ha?
Dessutom är dom hundarna ( inte alla kanske, men dom flesta) som används i blandrasavel oftast inte hälsokollade för rasspecifika problem, HD/ED-rtg, ögonlysta osv.
 
Sv: Stabyhoun

självklart svarar de som INTE vallar att hundarna mår bra ändå ;). fråga de som är aktiva inom vallning så lär du nog få lite annorlunda svar.
 
Sv: Stabyhoun

Jag har en BC-blandis, en omplaceringshund jag tog när hon var 5 mån.
Jag vallar inte, men märker på hunden att hon vill valla, hon försöker valla hästarna, springer utanför hagen bort å fram.... Jag kan inte valla med henne eftersom hon inte har riktigt rätta anlagen just pga att hon är blandras...

Räddningen för min hund, som gör henne harmonisk är att hon är 50% jämthund och husses jakthund, så hon "vallar" älg och får därigenom utlopp för sin vallinstinkt.... Men jag märker att hon mår sämre på sommaren när vi inte kan/ får jaga...

Jag har haft henne i 10 år nu, och jag skulle faktiskt inte rekommendera en BC eller BCblandis till dig, men du väljer så klart själv.... Tänk bara på att det kan bli mkt svårt att hålla en BC blandis lycklig, då det i värsta fall blir så att vallinstinkten finns där, men hunden inte får till det så att inga djurägare vill låta dig träna på dennes får eller kor...

Man kan göra mkt annat, men vallinstinkten finns hela tiden, ser på min, även om vi gått en lång runda, cyklat en mil och tränat spår eller annan mental aktivering, så direkt när hästarna rör sig i hagen så triggar dom igång vallinsinkten hos henne.....
 
Sv: Stabyhoun

Jag ställde frågan ang vallning på min bilddagbok och ja, summa sumarum så svarade 9/10 av de som har en boprder collie eller blandras med minst 75% att de inte tränar vallning och inte tror att det är ett måste. De flesta tränade antingen spår/sök, agility, fressstyle osv. Ett fåtal tränade lite vallning, men ingten i stor skala förutom en som dagligen vallade. EN person av alla som svarade tyckte de behövde vallas om möjligt.
men som sagt hade de flesta aldrig vallat med sina hundar och inte heller haft några som helst problem med sina hundar och inte märkt något endaste tecken på att deras hundar skulle vara ledsana eller rastlösa eller fattas något.

Men snälla, självklart finns det ägare som inte låter sina BC valla och självklart skriver dessa ägare att deras hundar är lyckliga/harmoniska hundar utan vall. Skulle dessa personer låta sin BC valla så skulle nog många omvärdera detdär med lycklig/harmonisk.

För att få lite vidare perspektiv så kanske du ska prova ställa frågan till en seriös uppfödare av rasen och till dom männsikor som använder rasen till vad den är avlad för.



En hund som hela tiden aktiveras och utmanas med annat så mycket som möjligt, så som lydnad, agility, spår/sök, "vanlig trickträning" plus promenader, följa med till stallet och på ridturer osv, "playdates" med andra hundar så ofta som möjligt och i övrigt sällskap dygnet runt av en matte som är noggrann med ledarskap och träning... Tror ni inte en sån hund skulle må bra även om den inte vallade?

Det är möjligt att hunden skulle må OK, men jag skriver det igen: VARFÖR ska du prompt skaffa en ras där du inte kan fylla ett viktigt/stort behov för att tillgodose hunden fullt ut ?

så vilket är egentligen bäst? valla lite och inte så tätt pga bristande möjligheter, eller inte valla alls?

Inte köpa en renodlad vallhund.

Eller står ni då fast vid att det inte är rätt mot en vallhund att inte få valla trots att den gör så mycket annat som möjligt?

Ja

(ang det där med blandras.... Jag har bra erfarenheter av blandraser, de flesta har varit friska och pigga och inte haft de typiska "ras-felen" som blir av lite inavel och "sönderavling" osv... Inte de typiska fysiska problemen helt enkelt.... Och om jag inte till 100% säkerhet kan erbjuda vallning åtminstone inte i en större omfattning, så kanske det inte är bra att köpa en renrasig BC som är starkt avlad på vallinstinkten...?)

Men då tycker jag att du ska läsa på om hur egenskaper nedärvs, dels är blandras oftast att köpa grisen i säcken och sedan är det inte alls säkert att just vallinstinkten späds ut.

...............................................
 
Senast ändrad:
Sv: Stabyhoun

*allmänt svar igen*

Det är ju inte rättvist av er att direkt anta att de som svarat mig på andra ställen är okunniga eller inte vet vad de pratar om?
Bara för att de inte säger samma sak som er, betyder ju inte det automatiskt att de har fel?
De jag känner personligen stämmer ju också in på vad de har svarat, och många av dem som svarat verkar ha stor erfarenhet och kunskaoch vissa skaffade en BC/blandis med BC utan att överhuvudtaget tänka på vallningen.
Visst att någon av dem säkert missar att deras hund "smygvallar" på något, men att anta att alla är okunniga och missar det, är ju inte rätt.


lägg åt sidan för en stund vad ni tycker om BC/blandis till mig osv, och svara på det jag frågat frågat rent allmänt istället;

*Säg att jag har en BC eller BC-blandras, är det då bäst att valla lite då och då eller inte alls?
*Blir de inte mer vallande om man tränar vallning då och då?
*Saknar de inte det mer om man tränar lite än om man inte tränar det alls?

Det vill jag gärna ha era åsikter om, om ni kan lägga åt sidan för en stund vad ni tycker om en BC's lämplighet till mig eller att köpa en blandras.

Jag är ju intresserad av att börja valla, framförallt om det är vad min hund allra helst skulle vilja och det verkar fattas den något trots allt annat vi tränar, och alla riktigt kunniga tycker att det är bäst utefter de förutsättningar jag har att träna.
Jag har fått tillåtelse att öva på vallning på en bekants får när jag och hunden kan det grundläggande, och en annan bekant ska snart skaffa en flock får som jag gärna fick öva på när vi hade lärt oss lite grunder.
Så jag har nu hittat 2 ställen jag kan valla på emellan träningarna och kurserna osv, och har 2 andra bekanta jag kan ringa och fråga


Jag väntar på svar från två BC uppfödare som jag mailat och frågat en massa och även från de i vallningsklubbarna som jag mailat och frågat.
Även skrivit till flera olika "hundkunniga" människor på olika sajter, så får se vad alla svarar.


Jag tror mycket på att en hund blir vad man uppfostrar den till...
De jag känner med BC som gjort ett bra grundjobb och sysselsätter hunden med annat har inga som helst problem med konstiga beteenden, rastlöshet, att de vallar allt de ser på måfå, att de jagar andra djur osvosv... Men jag har väl snubblat över 5 ovanliga BC's då antar jag, om man ska utgå från det ni säger här. ;)

självklart köper jag ingen hund som inte har uppkollade föräldrar hälsomässigt på det viktigaste, och jag vill även höra med alla andra så att tidigare valpar inte ärvt ngt hälsoproblem osv, det har jag redan sagt. Ni behöver inte utgå ifrån att jag är korkad bara för att jag inte tycker likadant som er om allt. ;)

Mina åsikter är ju baserade på mina erfarenheter, och uppenbarligen har vi mött helt olika typer av BC/blandisar och folk som äger en BC utan att valla med den.


Jag får se vad de riktigt kunniga och insatta svarar i mailen och sen får jag samla allas åsikter och prata igen med de jag känner som har BC och ringa de andra som köpt från tidigare kullar igen, och sen utgå från mina egna erfarenheter så får vi se vad jag bestämmer mig för tillslut. :)
Jag tittar ju fortfarande på andra raser också, men utesluter inte BC/blandis än.
 
Sv: Stabyhoun

Jag tror mycket på att en hund blir vad man uppfostrar den till...
De jag känner med BC som gjort ett bra grundjobb och sysselsätter hunden med annat har inga som helst problem med konstiga beteenden, rastlöshet, att de vallar allt de ser på måfå, att de jagar andra djur osvosv... Men jag har väl snubblat över 5 ovanliga BC's då antar jag, om man ska utgå från det ni säger här.

Och jag tror på att en hund, som avlats för ett speciellt mål väldigt länge, har instinkter som vi inte kan uppfostra bort.
Min ras har inte avlats för kamp på lite över 70 år (men dessförinnan varit extrema kamphundar), men dom har alla ett helt annat förhållningssätt till slagsmål än dom flesta andra raser. Dom triggas lättare, slutar inte att slåss om dom väl börjat och brukar oftast gilla att slåss om dom väl fått chansen till att göra det någon gång...
Och mina är då inte uppfostrade för ringen direkt. Men dom har instinkterna och drifterna i sig ändå, och då trots att aveln inte ens fokuseras på det längre.

I min värld så blir inte en hund vad man gör den till. Det finns ALLTID grundförutsättningar, som sällan eller aldrig går att ändra på. Man kan dock forma hunden utefter dessa förutsättningar.
 
Sv: Stabyhoun

Är väl ingen som sagt att dom du pratat med är okunniga direkt, men självklart får du sådana svar om du frågar folk som har BC men som inte vallar. Det är ju rätt uppenbart?!

Återigen, fråga en seriös BC-uppfödare vad anser om saken. Jag tycker personligen att det är lite tråkigt att raser ska delas upp. BC håller man hårdare på, därför krävs det godkänt vallhundsprov för att få registerar valparna, säger inte det dig någonting?

Jag svarade förövrigt på dina frågor :)

så vilket är egentligen bäst? valla lite och inte så tätt pga bristande möjligheter, eller inte valla alls?

Inte köpa en renodlad vallhund.

Eller står ni då fast vid att det inte är rätt mot en vallhund att inte få valla trots att den gör så mycket annat som möjligt?

Ja

Det känns redan som du bestämt dig och då känns det bara onödigt att föra diskussionen vidare för min del :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stabyhoun

bara för att hunden inte utvecklar beteenden som vi människor stör oss på betyder inte det att det är rätt att hunden inte får valla...

jag tycker att det är viktigt att du blir lite mer källkritisk. fråga om utbildning, erfarenhet av rasen och vallning. tänk också på att folk gärna blir hemmablinda och tänk på vilka argument de använder sig av.

min erfarenhet i egenskap av tävlingsförare och aktiv inom brukshundklubben är att det är ganska allmänt vedertaget att border collies SKA få valla! ur min synvinkel är det den som påstår motsatsen som "bär bevisbördan", dvs som ska lägga fram trovärdiga argument för att så inte är fallet. än så länge har dessa argument, utan undantag, börjat med "min hund...". jag tycker det säger en hel del.
 
Sv: Stabyhoun

Det är ju inte rättvist av er att direkt anta att de som svarat mig på andra ställen är okunniga eller inte vet vad de pratar om?
Bara för att de inte säger samma sak som er, betyder ju inte det automatiskt att de har fel?
Jag ställde en fråga om hur insatta i själva rasen dom är, det är inget antagande om att dom inte kan nåt.


*Säg att jag har en BC eller BC-blandras, är det då bäst att valla lite då och då eller inte alls?
*Blir de inte mer vallande om man tränar vallning då och då?
*Saknar de inte det mer om man tränar lite än om man inte tränar det alls?

Den ska valla regelbundet. punkt.


Jag tror mycket på att en hund blir vad man uppfostrar den till...
De jag känner med BC som gjort ett bra grundjobb och sysselsätter hunden med annat har inga som helst problem med konstiga beteenden, rastlöshet, att de vallar allt de ser på måfå, att de jagar andra djur osvosv... Men jag har väl snubblat över 5 ovanliga BC's då antar jag, om man ska utgå från det ni säger här. ;)

Jag säger som Bebben, du kan forma en hund utifrån dom förutsättningarna som finns. Anlag och instinkterna kommer du inte ifrån hur du än vrider och vänder på det..
5 st BC's är faktiskt inte många, och ja, du måste haft tur som har träffa på hundar som absolut inte har nåt behov av att göra det dom avlats för i all oändlighet.

självklart köper jag ingen hund som inte har uppkollade föräldrar hälsomässigt på det viktigaste, och jag vill även höra med alla andra så att tidigare valpar inte ärvt ngt hälsoproblem osv, det har jag redan sagt. Ni behöver inte utgå ifrån att jag är korkad bara för att jag inte tycker likadant som er om allt. ;)
Vem har påstått att du är korkad?
 
Sv: Stabyhoun

*allmänt svar som vanligt*

fortfarande inga riktiga svar på det jag frågat..:
*om man inte kan valla hemma dagligen, är det bäst att inte vallträna alls, eller att träna då och då när man har möjlighet?
*Blir de inte mer vallande om man tränar vallning?
*Saknar de inte det mer om man tränar lite än om man inte tränar det alls?

Jag ÄR ju öppen för att vallträna, det har jag ju skrivit, men isådanafall måste jag ju kolla att det verkligen är bäst för hunden att valla så mycket som jag har möjlighet istället för inget. :p
Det är dock något jag ffa vill ha svar på från Vallhundsklubben och uppfödarna, men eftersom ni har så mycket åsikter får ni gärna tycka något om det, utan att svara så som tex "inte köpa en vallhund alls", för det är inte frågan. Frågan är allmän och betyder inte att jag har bestämt mig för en BC ;)


Jag har kollat upp så att jag har ställen att valla min hund på när vi lärt oss tillräckligt för att arbeta med ovallade djur, och tills vi är redo för det får vi ju träna på annat så mycket som möjligt istället och regelbundet träna med instruktör på vana får, om jag köper en BC och väljer att valla med den.

Jag väntar som sagt fortfarande på svar från några BC uppfödare och vallklubbar osv.
De som svarat mig på andra ställen frågade jag ju om deras erfarenheter och deras kunskapsnivå i samband med att jag ville veta deras åsikt. Varför utgå ifrån att jag inte kollar upp/frågar vad de kan innan jag läser in hur mycket av deras svar som är värt att lyssna på? Många av dem hade som sagt stor eller relativt stor erfarenhet och kunskap, medan vissa inte hade så stor koll. Vissa hade inte ens funderat över vallningen med deras BC, medan vissa tränade och tävlade i vallning, och vissa var väldigt insatta i det men inte gjort det med nuvarande hund. Vissa var unga och frågade efter sina föräldrars åsikter, och vissa svarade angående sina bekantas hundar osv och inte uterfter egen erfarenhet heller.

Dock så är det bara en fråga om vad de tycker och tänker, det är ju inte så att jag baserar mina åsikter enbart på deras tycken, liksom inte bara på era.
Jag får ju främst gå efter det jag själv med egna ögon sett och upplevt och efter vad de jag verkligen vet är kunniga säger, och vad de jag känner personligen och vet hur mycket de kan och hur insatta de är tycker.
Sen väger jag in det jag läser på internetsajter och även lite av de åskiter som kommer från folk på internet som jag inte vet vad de grundar sina åsikter på.

Självklart har alla hundar vissa grundförutsättningar, men alla hundar går att få lugna, harmoniska och balanserade med rätt ledarskap, tillräcklig fysisk och mental träning. Det tror iaf jag på. =)

Och nej, jag har ju uppenbarligen inte bestämt mig än eftersom jag inte köpt någon hund än och fortfarande frågar runt och även kikar på andra raser samtidigt. ;)
Men jag funderar seriöst på en BC/blandis, därav alla frågor och funderingar till er och alla andra. :)

edit, lite tillägg efter att ha läst mulles_matte's inlägg
folk antog att jag tänkte köpa en hund som jag inte visste något om hälsostatus på föräldrarna osv, jag tog inte på riktigt åt mig eftersom jag vet att jag inte skulle göra ett sådant dumt misstag. Men ja, om folk tror jag skulle köpa en hund jag inte har någon bakgrundskoll på och utan att ha kollat upp och tänkt över allt noga, så är det ju lite som att de antar att jag är korkad (du missade att jag inte seriöst påstod att någon kallat mig korkad) ;P

Inget är köpt eller bestämt ännu, jag kollar upp mina valmöjligheter och jagkänner och letar mig fram till den hund som jag slutligen väljer att den känns som att den passar mig och kan få ett bra liv hos mig =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stabyhoun

Nu är du bra rolig.

Vad är det för svar du vill ha eftersom som våra svar inte är riktiga och faller dig i smaken?

Jag tar mitt svar igen:

Om du inte kan valla regelbundet så anser jag inte att du ska köpa dig en så utpräglad vallare som BC är, no more no less!

Självklart har alla hundar vissa grundförutsättningar, men alla hundar går att få lugna, harmoniska och balanserade med rätt ledarskap, tillräcklig fysisk och mental träning. Det tror iaf jag på. =)

Ja visst du slår här huvudet på spiken! När det kommer till en utpräglad vallare som BC så får man en sådan ras lugn/hamonisk/balanserad genom låta den utöva det den är avlad till rent generellt :)
 
Sv: Stabyhoun

fortfarande inga riktiga svar på det jag frågat..:
*om man inte kan valla hemma dagligen, är det bäst att inte vallträna alls, eller att träna då och då när man har möjlighet?
*Blir de inte mer vallande om man tränar vallning?
*Saknar de inte det mer om man tränar lite än om man inte tränar det alls?

jodå, det här har du fått svar på.
1) du bör varken valla då och då eller avstå helt. du bör valla regelbundet. självklart kan det komma hinder ivägen som gör att vallningen ligger på is ett tag, men man bör ju inte gå in i ett hundägande med det som grundförutsättning

2) vallandet är medfött. det är själva tekniken och framförallt lydnaden man tränar på.

3) självklart kan hunden inte sakna något den aldrig upplevt. "sakna" är också ett lite luddigt begrepp som kanske inte direkt går att överföra på en hund. vänd på frågan; när är hunden LYCKLIGAST?
 
Sv: Stabyhoun

*allmänt*

jaja, I get the point.
Vi kommer inte längre i den frågan här.
Jag får se vad uppfödarna och de på vallhundsklubbarna svarar och tycker är bäst för mig och min framtida hund, vad det än blir för någon. =)


Jag tror fortfarande att det går att göra hunden riktigt lycklig genom att träna den både fysiskt och mentalt så den utmanas, får tänka och känna sig betydelsefull, oavsett vad det är för jobb/träning.
Den kan ju som sagt inte fattas något den aldrig gjort, så ger man den uppgifter och utmaningar, tror jag hunden är lycklig även om utmaningarna innebär annat än just att valla djur. Fortfarande jobbar man ju så att hunden får använda sina egenskaper, En vallhund har ju mer än bara "samla ihop djur" i sina gener och egenskaper, så man jobbar ändå med deras andra starka drag :)

Skulle det kännas rätt och bra efter vad de i vallhundsklubben bedömer osv så kan jag ju som sagt börja med vallträning, skulle tycka det var kul och jag har nu hittat 3 möjliga ställen att "låna" får att vallträna på mellan kurserna sen när vi kan grunderna, och även pratat med en bekant som är duktig på vallning som kan hjälpa mig mellan kursträffarna osv. :laugh:

Så om jag väljer en BC/blandis med BC tror jag nog den kommer få ett bra och fullvärdigt liv här, eftersom jag har vidgat mina vyer och hittat kontakter som kan hjälpa mig och även lärt mig mer genom att ha läst på och frågat mycket.

Det kan ju också vara bra att ha kontakten med vallklubben och möjliga vallkontakter även om jag väljer en Aussie eller ngn annan vallhund, så rasvalet känns öppet och bra, och jag kikar vidare på det jag hittar.
 
Sv: Stabyhoun

Jag tror fortfarande att det går att göra hunden riktigt lycklig genom att träna den både fysiskt och mentalt så den utmanas, får tänka och känna sig betydelsefull, oavsett vad det är för jobb/träning.
vallning som kan hjälpa mig mellan kursträffarna osv. :laugh:

Men varför inte istället köpa en hund som passar det du vill ha den till istället för att stjälpa aveln inom en ras och inte använda den till sitt ursprungssyfte?
Det finns flera raser som passar bra till ditt ändamål som inte är (och ska vara!) stenhårt avlade på vall.
 
Sv: Stabyhoun

*allmänt*


Skulle det kännas rätt och bra efter vad de i vallhundsklubben bedömer osv så kan jag ju som sagt börja med vallträning, skulle tycka det var kul och jag har nu hittat 3 möjliga ställen att "låna" får att vallträna på mellan kurserna sen när vi kan grunderna, och även pratat med en bekant som är duktig på vallning som kan hjälpa mig mellan kursträffarna osv. :laugh:

Och hur har tänkt att göra tills ni har lärt er grunderna? För det verkar som att du inte har djur att träna på tills du har befäst grunderna. Och för att få en fungerande vallhund krävs träning, träning och ännu mer träning. Inte bara en gång varannan vecka


Tillägg:
Jag tycker du borde regga dig på SVAK's sida och gå in på deras forum och ställa frågan där. Och ange samma information som du gett oss. Dom där inne borde väl ändå räknas som duktiga när det gäller både rasen och vallningen
 
Senast ändrad:
Sv: Stabyhoun

edit, lite tillägg efter att ha läst mulles_matte's inlägg
folk antog att jag tänkte köpa en hund som jag inte visste något om hälsostatus på föräldrarna osv, jag tog inte på riktigt åt mig eftersom jag vet att jag inte skulle göra ett sådant dumt misstag. Men ja, om folk tror jag skulle köpa en hund jag inte har någon bakgrundskoll på och utan att ha kollat upp och tänkt över allt noga, så är det ju lite som att de antar att jag är korkad (du missade att jag inte seriöst påstod att någon kallat mig korkad) ;P

Inget är köpt eller bestämt ännu, jag kollar upp mina valmöjligheter och jagkänner och letar mig fram till den hund som jag slutligen väljer att den känns som att den passar mig och kan få ett bra liv hos mig =)

Jag var en av dem som påpakade att du bör kolla hälsan och det gjorde jag inte för att jag tror att du är korkad utan för att MÅNGA missar detta eller litar helt till uppfödarens ord att "hundarna är friska". Och handen på hjärtat, de allra flesta blandraser och deras släktingar är faktiskt inte lika noga utvärderade och kollade som renrasiga från rätt uppfödare. Och väldigt många går på skrönan att blandraser är friskare och därför inte ens behöver kollas.
 
Sv: Stabyhoun

Därför att TS tror att hunden blir vad man gör den till och att en BC inte behöver valla för att vara lycklig..

Det spelar ingen som helst roll vad vi skriver eftersom alla andra utanför detta forum som TS pratat med hävdar att BC passar TS som handen i handsken och att en BC inte alls behöver få valla för att vara lycklig..

Det här med seriös avel = godkänt vallhundsprov verkar man inte ta notis om öht, för även om BC avlas aktivt på vallegenskaper så blir ju hunden vad man gör den till ...

Over and out...
 
Sv: Stabyhoun

9/10 på de andra ställena jag frågat har faktiskt varit positiva till min fundering över BC/blandis ja, även om du inte tror på det. Men du får tro vad du vill, jag tänker inte tvinga dig att tro mig. ;)

Sen har jag fortfarande som sagt inte bestämt mig än hur det blir, men nej jag tror inte att alla BC blandisar eller BC måste valla för att vara lyckliga. Vissa trivs säkert mycket bättre som vallhundar än som något annat, medans vissa säkert är minst lika lyckliga som agilityhundar eller brukshundar osv.
Du köper inte min teori, och jag köper inte din. Det betyder inte automatiskt att jag har fel.

Sen har du nog missat att läsa allt, för jag är öppen för och intresserad av att börja valla om hunden känns lämplig för och villig till det, och jag har börjat bygga ett kontaktnät med vall-kunniga redan för att lära mig mer och kunna välja. :)


Mulles_matte:
det är det jag blandannat mailat och frågat SVAK och lokalklubben och ett par andra jag hittat som är kunniga på vallning som finns i min närhet.
Som någon annan sa är det bäst att i början tills hund och förare kan grunderna att bara på "invallade" får, som är vana vid vallhundar, vilket inte de fåren mina bekanta äger är.
Dock känner jag igen flera av medlemsnamnen i lokalklubben, och förhoppningsvis svarar någon mer av de jag mailat snart. Jag tror nog att de gärna hjälper till om de kan, och isf kan hjälpa en att lösa så man får åka till dem och träna på deras vana får i början, det lät inte omöjligt med den som hittils svarat. :laugh:


squarepants:
Jag stjälper inte aveln på något sätt som jag kan se det om jag köper en blandras 75% BC, som inte är riktat avlad för vallinstinkten, och som jag inte har avsikt att avla på, utan kastrera/sterilisera när hunden har åldern inne för det. :)


*allmänt:
Om jag omformulerar en tidigare fråga;
Hur ofta "måste" en vallhund valla för att det ska vara tillräckligt mycket enligt dig?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 899
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 235
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 935
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp