R

Reperis

Ja, imorgon ska jag åka iväg och kolla på valpar av rasen Stabyhoun och förhoppningsvis tinga en.

Vad har ni för erfarenheter av rasen och vad tycker ni om de hundarna ni träffat?
Jag har inte direkt någon erfarenhet av rasen, men har alltid varit svag för fågelhundar och vallhundar, och denna rasen verkar ju hemskt trevlig :laugh:

Så ja, dela gärna med er av era åsikter och erfarenheter tack :)
 
Sv: Stabyhoun

Jag har bara träffat en.. hane.. Stöddig, muckade mot andra hundar som valp, markerade inne mycket.. inget för mig. men det kan ju vara den speciella individen. Men riktigt snygg var han iaf. och verkade ha lite HD. kolla det noga har jag för mig när det gäller den rasen. Många verkar avla på hundar med HD B och C

Hoppas att din blivande valp är bättre än den jag träffat. Fast sen så är ju hunden mycket vad man gör det till också.
Lycka Till
 
Sv: Stabyhoun

okej, ja, jag tror ju mycket på att de blir det man formar dem till, och jag är väldigt noggrann med disciplinen vad gäller alla mina djur, har aldrig haft en ouppfostrad eller olydig hund hittils iaf :p

Har läst lite om att det inte var helt ovanligt med HD, så ska kolla upp det noga... Några tips på hur man kan upptäcka det, och hur viktigt det är att kolla upp föräldrar och tidigare kullar osv?
 
Sv: Stabyhoun

Många verkar avla på hundar med HD B

:confused: Och?

B är ju en UA-höft så vad är problemet med att avla på B-höfter menar du?

Tolkningssystemet enligt det HD-certifikat man får av skk/fci när man röntgat sin hund:

A= Normala höftleder, grad A

B= Normala höftleder, grad B

C= Lindrig dysplasi

D= Måttlig dysplasi

E= Höggradig dysplasi
 
Sv: Stabyhoun

Har inte träffat någon som gjort något större intryck tyvärr, men ska du jaga med hunden så kan det kanske vara rätt val.
 
Sv: Stabyhoun

Har läst lite om att det inte var helt ovanligt med HD, så ska kolla upp det noga... Några tips på hur man kan upptäcka det, och hur viktigt det är att kolla upp föräldrar och tidigare kullar osv?

Ja, alltså - du kommer ju inte upptäcka det på din egen hund förrän du röntgar den vid minst 12 mån ålder (om den nu skulle ha HD eller AD).

Jag skulle nog säga att det är superviktigt att kolla upp föräldrarnas HD/AD-status och även föräldrars sykon och ev. tidigare avkommor. Det är jättelätt att göra på SKK hunddata. Jag skulle inte köpa valp efter föräldrar som har HD eller AD eller där flera kullsyskon eller far/morföräldrar har det.

Det är ju starkt ärftligt så genom att välja valp från friröntgade linjer maximerar du din chans att få en ledfrisk hund.
 
Sv: Stabyhoun

Okej, tack så mycket, ska kolla upp föräldrar och äldre syskon noggrannt :)

Gnist: Tack för att du redde ut det åt mig, hade inte riktigt koll på graderna :bow:

lady_vip: ska inte jaga, men träna agility och lydnad har jag tänkt :)
Sen är det en hund jag ska ha med i stallet och på ridturer osv är tanken.

Det jag funderar på är om deras jaktinstinkt är för stark?
enl uppfödaren och andra jag frågat säger de att det inte är några bekymmer, speciellt inte om man uppfostrar dem rätt och låter dem apportera och träna annat, men vad säger ni?

Är det bäst att röntga hunden oavsett för att kolla efter HD och AD även om hunden är tillsynes helt frisk och fräsch och inte ska avlas på? Vid vilken ålder är det bäst att göra det isf?

ett citat från uppfödarens hemsida:
I Hundsport 7-8/2008 kan du läsa om rasen. Under egenskaper står det så här: Rasen skall som sällskapshund vara tillgiven, mjuk och vänlig. Den ska vara intelligent, lydig lättlärd, lugn och vaksam, men aldrig aggressiv.Rasfolket betonar hela tiden-att rasen är pigg, arbetsvillig, vaksam, social och alert, ja vem vill inte ha en sån hund?

om man kollar på http://www.stabyhoun.se/ så verkar de utmärka sig mer i andra "grenar" än just jakt, eftersom det finns agility-, bruks- och lydnads- meriter men inga jakt- enligt hemsidan... Då borde det väl vara en hund som passar mina planer och intressen?
 
Sv: Stabyhoun

Å andra sidan ser du att jakten jobbas rätt friskt med om man går in på rasklubbens sida: http://www.stabyhounklubben.se/ .

Tyvärr har ingen svensk staby tagit sig till pris på jaktprov, men det innebär ju inte att de inte har jakt i sig. Kommer nog att krävas rätt mycket arbete från din sida om du ska få den viltren...

*shit, Gnist hann före... *morr* ;)*
 
Sv: Stabyhoun

Har inte träffat många men haft ett par på kurs (ej jakt) + "känner" några över nätet. Intrycket jag har fått är att de är ganska egensinniga och envisa, inte alls lika följsamma och med mindre "will to please" än tex spaniel och retriever. De jag har haft på kurs var trevliga hundar, sociala utan att vara "kladdiga" men deras mattar fick kämpa en hel del för att få kontakt och resultat. Jaktlusten varierar nog men eftersom de var ganska självatändiga får man nog vara beredd på en hel mdel jobb för att kunna ha hunden lös - samt att ersätta jakten med annat nosarbete.
 
Sv: Stabyhoun

*till alla*

Tack så mycket för alla svar! :)
Ska läsa på mer om rasen och höra mig för...

Det jag varit inne på tidigare i rasväg är Tollare eller Border Collie...
Har tidigare haft en sheltie, men vill ha en mer aktiv och snäppet större hund denna gången ;)

Tror ni Tollare eller Border Collie är bättre raser för mig isf, om Stabyhounds är lite egensinniga..? Vill ju kunna ha en riktigt lydig hund som jag kan träna att ha med lös på ridturer såsmånignom som sagt. Kan ju vara svårt om de är väldigt intresserade av att spåra och jaga och inte alltid känner för att lyssna :p

Vill ju träna agility vilket alla de raserna klarar, och lydnad men först och främst ska det ju vara en "sällskapshund".


Det är svårt att välja...
men jag gillar att uppfödaren till de Stabyhounds vi ska kolla på bor nära och var otroligt sympatisk och trevlig. Men ja, vi får fundera vidare. Valparna är ännu väldigt små så hinner fundera ett bra tag till på rasen innan jag måste bestämma mig... =P
Ska kontakta lite andra som håller på med Stabyhound och se vad de säger om rasen om den passar mig eller inte :)
 
Sv: Stabyhoun

Om du, som du säger, främst ska ha hunden som "sällskapshund" så tycker jag du ska slå både BC och Tollare ur tankarna direkt - det är inga sällskapshundar. BC är en extrem vallare som, för att må bra och bli en sympatisk hund, bör få göra det den är ämnad för d.v.s valla. Tollare är även det ganska krävande hundar arbetsmässigt som inte nöjer sig med lite agility och vara med i stallet.

Hurdan hund vill du ha förutom att den ska vara förig och lättlärd. Storlek? Pälslag? Andra viktiga egenskaper?
 
Sv: Stabyhoun

som jag skrev så är tollare, Stabyhoun, BC osv i lagom storlek och pälsslag.
VIll ha en riktigt aktiv hund. Vill träna agility och lydnad och ha med den i stallet, och känner ett flertal både tollare och BC som är "bara" sällskapshundar och aktiveras genom promenader och ev agility. Det är välmående nöjda hundar som får utlopp för sin energi. FÖrutom det är jag ju ute och går/springer mycket (när jag är frisk) så det ska min mamma göra mycket utöver det jag gör med hunden. Mental stimulering får den gott om, även om jag inte har möjlighet att ge en BC ett vall-jobb och jag jagar inte även om jag köper en fågelhund.

Det är de raserna jag gillar och går bäst ihop med...

men har du en bättre ras på förslag som stämmer in på den storleken, lagom mycket men inte för mycket päls (inte korthårig, inte supertjocklånghårig), väldigt aktiv, uppmärksam och arbetsvillig. En hund som kan träna Agility, lydnad och följa med i stallet som är lättskött men vill ut mycket och vara med. Jag är sjukskjriven så är hemma med hunden så gott som 24/7 och har gott om tid att träna och umgås med och mentalt stimulera hunden.

Är öppen för förslag, och har även kikat på blandraser... men det är svårt att veta "vad man får" då...

ska iaf åka till Stabyhoun uppfödaren imorgon och träffa mamman och hennes andra hundar av rasen och se hur det känns..
men en envis/egensinnig hund kan ju vara riskabelt att ha med på ridturer speciellt eftersom det finns mycket vilt i våra ridtrakter och även mycket andra hästar, hundar och människor =P
 
Sv: Stabyhoun

Jag har väl ingen direkt efarenhet. Såg en på ett MH en gång. Den var tråkig. Bodde granne med Häromis kennel som föder upp rasen. Hundarna skällde dygnet runt. Men man kanske inte kan vänta sig nåt annat när de inte gör annat än sitter undgård ... Men det är då ingen ras jag har fastnat för. Lite ... menlös?
 
Senast ändrad:
Sv: Stabyhoun

Köp BC eller tollare då om det är det du vill ha. :grin:
Det är så typiskt att folk alltid ska komma med "jag känner minsann en som har en sån som sällskapshund och det funkar jättebra". Men tänk om din valp istället blir rastypisk då? :cool:
Finns ett flertal raser som är bättre lämpade för den sortens aktiviteter du vill erbjuda.

Raser som jag tycker du kan titta närmare på med dina krav är;

Australian Shepherd
Tervueren
Korthårig collie
Shetland sheepdog
Lancashire heeler
Springer spaniel
Welsh springer spaniel
Lapsk vallhund
Svensk lapphund
Golden retriever
Labrador retriever
Kooikerhondje
Pudel
 
Sv: Stabyhoun

jag menade inte att vara tyken om det var det du trodde, men helt ärligt så känner jag många tollare och BC's som fungerar utmärkt som sällskapshundar med aktivering genom ev lite agility. Förr har vi alltid haft SHelties i familjen, också vallhundar men de har inte ens stimulerats med agility eller lydnadsträning eller något, men har ändå mått bra. Minns dock när min förra sheltie såg får första gå¨ngen, hon blev eld och lågor ^^
Men hur gör man då om man vill valla med sin hund och inte har egna får/djur att valla eller kunskaper till det?
Jag skulle gärna lära mig att valla, men det känns "omöjligt"?

Australian Sheperd har jag suktat efter länge, en ras jag alltid velat ha. Men de har varit lite svåra att hitta här omkring med kullar i lagom tid osv.
Dessutom är ju det också otroligt aktiva hundar som gärna vill ha en "uppgift", men det är ju något sånt jag vill ha. Men min erfarenhet av dem och efter att ha pratat med uppfödare verkar de inte vara så annorlunda från tex tollare i viljan att ha en uppgift. Jag var i kontakt med flera uppfödare till Aussi's för ett tag sen, men hittade inga lämpliga kullar då...

Många av de raserna du föreslog är inte den typen jag söker, många är för stora eller fel typ och sen är jag inget fan av springer spaniels, min kompis har tre och de tycker jag inte så bra om...
en Sheltie hade jag förut, supertrevliga hundar men de är lite för små och det är mycket pälsvård. Och en collie är dels för stor och sen tycker jag inte om korthåriga collies :angel: Plus att de känns lite sköra att ha med sig i stallet och ut på ridturer osv.
Pudel var min mamma inne på ett tag.. ingen ras jag riktigt fastnat för men... Många säger att de är "gläfsiga" och pratar mycket och kan vara lite svåra att dressera... De jag har träffat har varit väldigt envetna och ouppfostrade, eller om de är egensinniga då...? Men har inte träffat eller sett en endea väldresserad pudel förutom de som var med på en hundshow jkag såg när jag var typ 8 år :p
Jag är kräsen känner jag, men jag får väöl se om jag hittar en hund som tilltalar mig. Kanske inte alls blir den typen jag tänkt mig, men man känner ju när man hittat SIN hund...

Det är verkligen svårt att hitta rätt ras... Och alla tycker så olika. Vissa ÄLSKAR en ras som någon annan HATAR... Men jag får väl se vad som känns som det passar. Får ju försöka bilda min egen uppfattning om Stabyhoun imorgon, har inte träffat någon tidigare så vitt jag vet.
Egentligen är jhu inte rasen det viktiga, utan individen... Men de har ju olika egenskaper som man går efter...
om jag inte hittar någon ras som tilltalar mig och som samtidigt passar mina planer får jag väl leta upp någon blandras som känns bra, men det känns lite osäkert, är ju många oseriöst uppfödda hundar som kanse har diverse problem i det genetiska bagaget, medans vissa istället blir perfekta och tåliga hundar :P


usch vad svårt och rörigt...
VI får väl se vad jag fastnar för i slutändan och vad jag tycker om Stabyhounds när jag träffar dem imorgon :p
 
Sv: Stabyhoun

Jag har träffat ett par stabys och kan väl säga att jag inte är döimponerad. Det värsta exemplaret var skotträdd, rädd för karlar, kunde inte bli hanterad, tyckte inte om lydnad, däremot grymt framgångsrik i agility (så länge det inte hördes minsta antydan till skott så klart). Denna tik hölls på foder av en tränare jag gick kurs för, superduktig tjej verkligen, och fick senare ett gäng valpar. Så håll koll på vad det är för föräldrar till valparna säger jag bara. (Självklart förekommer det liknande saker i alla raser, men jag blir verkligen mörkrädd av sånt :S)

Den bästa tävlar elit lydnad, har ett viltspårschampionat, tävlas aktivt i agility och är otroligt snygg att se på. Men... matten har verkligen fått kämpa för att komma dit hon är, det är ingen dans på rosor att träna en staby av vad jag har förstått. Dom verkar ha en del egna idéer och gör inte allt för en köttbulle.
 
Sv: Stabyhoun

Om man tycker om fågelhundar och vallhundar så tycker jag nog inte att staby är det bästa valet, just eftersom jag inte tycker de verkar ha egenskaperna man suktar efter hos en fågelhund. Aussie hade nog varit ett mycket bättre val.
 
Sv: Stabyhoun

Verkar så nu när jag fåttreda på mer om dem... De verkar inte ha de typiska egenskaperna riktigt.
Ska prata med uppfödaren idag så får vi se, men har kikat runt och hittat lite andra hundar som nog passar mig bättre som finns i närheten.
Jag vågar inte ha en envis eller svårtränad hund med till ett inackorderingsstall fullt med andra hundar, hästar och katter osv..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 899
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 241
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 936
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp