Bukefalos 28 år!

"Stackars tävlingshästar"...

Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Ett bra hästliv där hästen får alla sina behov tillgodosedda är inte nödvändigtvis det samma som ett naturligt liv
Hur är det möjligt att tillgodose hästens "alla behov" utan att blanda in ett naturligt liv? Förklara gärna hur du får till den ekvationen.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Upplysningsvis, har en del på Bukefalos uppfattningen att ner till 0,5 ha/häst är tillräckligt, så i vanliga fall brukar min uppfattning om 1-2 ha motargumenteras åt det hållet.

Och när jag gör det motsatta, talar du om för mig att min erfarenhet är extrem. Jag fattar inte riktigt varför, jag säger att det är olika, och att man inte kan ange sådana där mått. Det är möjligt att jag hade tyckt att din mark verkar räcka, om det nu varit aktuellt för mig att stalla upp hos dig, tex. Men jag hade varit lite misstänksam från början och spanat noga när jag var ute och tittade. Därför att det låter som lite mark i mina öron. Jag förstår inte varför du tycker att det är konstigt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hur är det möjligt att tillgodose hästens "alla behov" utan att blanda in ett naturligt liv? Förklara gärna hur du får till den ekvationen.

Tja, i ett naturligt liv hotar rovdjuren. Det har inte särskilt mycket med hästens behov att göra. För en tamhäst finns ofta veterinärvård att tillgå vid behov, det har inte mycket med naturligt liv att göra.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Det finns inte vindskydd eller stallar o ändå vill vissa hästar ha det medans vissa tycker det e okej med bara skog.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Tja, i ett naturligt liv hotar rovdjuren. Det har inte särskilt mycket med hästens behov att göra. För en tamhäst finns ofta veterinärvård att tillgå vid behov, det har inte mycket med naturligt liv att göra.
Visst är det bra för hästar att slippa rovdjur och att få hjälp av veterinärer. Men, vad har det med min fråga att göra?
Observera gärna orden "alla behov"!

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Och när jag gör det motsatta, talar du om för mig att min erfarenhet är extrem.
Snälla du, läs mer noggrannt. Det extrema var (eventuellt) din översvämmade mark, inte storleken på den.

Jag har absolut inget emot att man har mer mark till sina hästar än dom 1-2 jag skrev om, det är minimiareal enligt min uppfattning. Men det väsentliga i vår diskussion var att vår areal räcker för våra hästar, utan att det blir söndertrampat och lerigt! Och det trots att våra förhållanden inte är speciellt fördelaktig ur den synpunkten.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Kan det vara så att travhästar mer får utlopp för sin energi o inte busar lika mkt?

Iofs brukar hästar i kondition orka med både och.

däremot kanske de inte går o surar lika mkt...*Är lite trött så här dags*

vänta här nu.
Travuppfödare brukar ju ha många hästar o det är klart att de hästarna får lära sig att samsas bättre med många individer.

Mina hästar busar lika mycket som andra hästar, trots att den ene tränas och startar på travet regelbundet och den andre är dräktig.

En tränare jag jobbade åt i somras som har sina hästar tillsammans (10-15 valacker i en hage) och sura märrar i en annan, ja de samsas .. busar så man funderar ibland på om de inte spränger hagarna snart. Det fungerar alldeles utmärkt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Man kan klara sig på rätt lite mark utan att det trampas sönder, om man har oskodda hästar. Det är en vesäntlig skillnad.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hur är det möjligt att tillgodose hästens "alla behov" utan att blanda in ett naturligt liv? Förklara gärna hur du får till den ekvationen.

LIA

Rörelsebehov - Ridning, skrittmaskin, hage.
Matbehov - Ensilage, kraftfoder.
Vattenbehov - Vattenkopp, vattenhink.
Stimulansbehov - Hönät, socialkontakt, ridning, borstning.
Vilobehov - Stall, ligghall, vindskydd.

Ganska enkelt att uppfylla utan att ha dem på en stäpp.

Att ha 5 hästar i en 8 hektar stor hage är långt ifrån naturligt. Att anse det naturligt är att dels göra det fruktansvärt enkelt för sig själv men också att inte ta till sig hela bilden och förstå hästen och dess behov fullt ut.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Att ha 5 hästar i en 8 hektar stor hage är långt ifrån naturligt. Att anse det naturligt är att dels göra det fruktansvärt enkelt för sig själv men också att inte ta till sig hela bilden och förstå hästen och dess behov fullt ut.
Det är inte naturligt, om man drar naturligt fullt ut, och ingen har påstått att det skulle vara det innan du skrev det.
Men det är å andra sidan väsentligen mycket närmre det naturliga jämfört med vad du skissar upp. Du menar väl ändå inte att din lista skulle täcka hästens alla behov? Snarare visar den människans försök att kompensera för frånvaron av ett någorlunda naturligt hästliv, dvs stor hage.

På vilken grund påstår du att man inte förstår hästen och dess behov för att man har den i stor hage?

Anser du att interner också har alla sina behov uppfylda?

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Det är inte naturligt, om man drar naturligt fullt ut, och ingen har påstått att det skulle vara det innan du skrev det.
Men det är å andra sidan väsentligen mycket närmre det naturliga jämfört med vad du skissar upp. Du menar väl ändå inte att din lista skulle täcka hästens alla behov? Snarare visar den människans försök att kompensera för frånvaron av ett någorlunda naturligt hästliv, dvs stor hage.

På vilken grund påstår du att man inte förstår hästen och dess behov för att man har den i stor hage?

Anser du att interner också har alla sina behov uppfylda?

LIA

:rofl::rofl::rofl:

Läs om, läs rätt....
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Vid studier av hur mycket hästar rör sig i hagarna kan man se att storleken på hagen inte spelar särskilt stor roll i praktiken.

De rör sig naturligtvis mer om hagen är tex 1-4 ha än om den är stor som en ridbana, men det handlar fortfarande om ganska få procent av vad de rör sig om de går i en riktigt stor hage (typ stäpp, alltså hagstorlekar som vi oerhört sällan/aldrig ser i Sverige). Så du behöver faktiskt en stäpp eller prärie om du vill att de ska röra sig lika mycket som i frihet ("vildhästar"), vilket väl borde vara det naturliga. Om man nu intresserar sig för naturlighet.

Själv har jag snarare välfärd som mål, men just hagstorlekar är ett huvudbry, tycker jag. Det vore ju bättre att erbjuda en stäpp, men bara en sådan sak som att det skulle kunna ta tre timmar att hitta hästen i hagen, känns ju lite småjobbig.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Fast det där stämmer inte med vad jag läst i studiesammanhang. De studier jag tagit del av har konsaterat markant skillnad i rörelse/aktivitet när hästar står i mindre hagar jmf med större hagar. Var ngn stor studie för ett par år sen som publicerades, där man mätte att rörelse minskade med typ 60% om hästen stod i fyrkants hage, även om den tekniskt sett kunde röra sig i alla gångarterna.

Nu hittar jag givetvis inte den studien, den enda jag hittar är ett SLU examensarbete där antalet hästar är 4 stycken, vilket knappast blir särskilt representativt, men den styrker ändå det jag läst på annat håll.

http://www2.hipp.slu.se/fda/343johanssonlindstrom.pdf
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Jag tog del av ett par presentationer av vetenskapliga arbeten i somras, där man för all del kunde se stor procentuell skillnad mellan hur "långa sträckor" hästarna rör sig i små rutor jämfört med det vi väl normalt kallar "stora hagar", säg en ha eller så (jag minns inte de exakta måtten i studier, men det var ungefär de här proportionerna).

Att den procentuella skillnaden blir så stor, berodde framförallt på att de rörde sig så väldigt lite i sin lilla ruta, mycket få meter/dag (jag har glömt exakt, men kanske 100 m tex. Inte att förvånas över om rutan är 10x20 m).

I den större hagen rörde sig hästarna jättemycket mer än i de mindre, väldigt många fler meter/dag eller däromkring, men fortfarande relativt lite jämfört med hästar i "frihet", där man mäter den dagliga sträckan i mil.

En delförklaring kan naturligtvis vara att hästar som går i "stora hagar", som min, ofta går på vall/gammal åker. Dvs hästen behöver inte röra sig särskilt mycket för att "leta föda" om man jämför med en mer glest bevuxen stäpp där det är lite luft mellan grästuvorna.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

aha, då pratar vi trots allt om samma studier, jag läste nog inte ditt första inlägg helt rätt, då jag helt missförstod dig, men nu är jag med!
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Vid studier av hur mycket hästar rör sig i hagarna kan man se att storleken på hagen inte spelar särskilt stor roll i praktiken.

De rör sig naturligtvis mer om hagen är tex 1-4 ha än om den är stor som en ridbana, men det handlar fortfarande om ganska få procent av vad de rör sig om de går i en riktigt stor hage (typ stäpp, alltså hagstorlekar som vi oerhört sällan/aldrig ser i Sverige). Så du behöver faktiskt en stäpp eller prärie om du vill att de ska röra sig lika mycket som i frihet ("vildhästar"), vilket väl borde vara det naturliga. Om man nu intresserar sig för naturlighet.
**
Jag tog del av ett par presentationer av vetenskapliga arbeten i somras, där man för all del kunde se stor procentuell skillnad mellan hur "långa sträckor" hästarna rör sig i små rutor jämfört med det vi väl normalt kallar "stora hagar", säg en ha eller så ...

En delförklaring kan naturligtvis vara att hästar som går i "stora hagar", som min, ofta går på vall/gammal åker. Dvs hästen behöver inte röra sig särskilt mycket för att "leta föda" om man jämför med en mer glest bevuxen stäpp där det är lite luft mellan grästuvorna.
Tycker du motsäger dig själv i viss mån. Vi kan kanske vara överens om att hästar rör sig mer, ju större hagen är? Att vi inte ser strövandet full ut, som hos hästar i frihet, är väl ganska naturligt i våra begränsade hagar även om dessa är stora. Jag tycker f ö inte att 1 ha förtjänar epitetet stor hage.

Det ligger många värden i stora hagar.
Att hästen ska hitta tillräckligt med mat är egentligen inte en av dom, eftersom det vanligen finns övernog med gräs även i en relativt liten hage (åker), precis som du är inne på. Men strövandet är i sig värdefullt, eftersom hästen programmerat letar efter olika typer av föda, fr a under olika årstider. Därför är en varierad hage (äng, skog, impediment etc) mer värdefull än en åker.
Socialt kan hästarna röra sig fritt från varandra efter behag och utan "trängselincidenter".
Valfriheten blir också större att välja viloplats alltefter väder och vind osv.
Mentalt erbjuder också en stor och varierad hage fler möjligheter till undersökande och stimulerande nyfikenhet.

Om jag ska utgå från våra hästar, så visar spåren i nysnö på rörelser lite kors och tvärs och mellan olika områden vilket torde bli många meter/dygn. Däremot är delen trav och galopp liten. Skulle gissa på att skritt står för storleksordning 90%.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Skitkul? Förklara gärna humorn så jag också får skratta.
Annars försöker jag föra diskussioner utan att håna övriga deltagare.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

I en av mina stora hagar så står hästarna och trycker på en ganska liten yta trots att de har flera hektar torr (så torrt det kan bli en regnig vinter) mark att vandra på. För att hästarna ska ha något att göra så hänger jag ut hö ( i hönät) på ett par ställen längst bort i hagen. Vatten finns, men på andra platser i hagen. Detta har gjort att de under dagen går runt i hagen för att äta och dricka.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Vi kan kanske vara överens om att hästar rör sig mer, ju större hagen är?

Nej, det vet vi inte. Det vi vet (från de studier jag har fått presenterade för mig) är just det jag skrev.

Sedan gissade jag att en faktor som gör att hästarna rör sig mindre på våra marker än på mer glesbevuxen stäpp skulle kunna vara just skillnaden på mattillgången, men det var bara en gissning.

På de stora vidder där hästarna rör sig som "vildhästar" är det just strövande, ja. Ett par steg och en tugga, ett par steg och en tugga, tänker jag mig.

De galopperar ju inte omkring och letar mat.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

aha, då pratar vi trots allt om samma studier, jag läste nog inte ditt första inlägg helt rätt, då jag helt missförstod dig, men nu är jag med!

Jag var nog otydlig.

Jag minns inte sträckorna, men proportionerna när det gällde hur mycket hästarna rörde sig var ungefär:

Fålla - 100-300 meter/dag

Stor hage - 1-3 km/dag

I "frihet" - 1-3 mil/dag

Om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 960
Senast: honung
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp