Bukefalos 28 år!

"Stackars tävlingshästar"...

Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hej!

Sen finns det ju tyvärr dom hästarna som inte vill gruppera sej med andra hästar och då står en häst längst bort i ena änden av den ca 6 hektar stora hagen och övriga gänget i den andra änden. Ja, hästen längst bort kan såklart springa undan- men först efter att blivit jagad flera varv runt sagda "jättehage".

Jag har träffat flera hästar som inte "kunnat" gå med andra hästar. Det enda det handlat om har varit att hitta rätt häst. Där jag jobbade hade vi 2 hästar som var så sjukt elaka mot alla andra hästar- oavsett vad vi släppte ihop dom med blev det bråk (och ja, hagen var yttepytteliten, men det var den eller ingen alls!). Så släppte vi ihop våga slagkämpar, dom skrek lite och var sen tokigt kära i varandra..

Även fina tävlingshästar som aldrig gått med andra har vi lyckats släppa ihop med andra, men oftast bara med en annan och såklart efter en mycket noggrann ihopsläppningsprocedur.

/Lavinia, vars häst äntligen har en rang och kan gå med andra hästar utan att bli sönderjagad..
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

kanpplån

Jag tycker att det ska skiljas på en ideal situation och en verklig situation. I en ideal situation så är hästägaren en ekonomiskt oberoende individ med obegränsat bankkonto, som kan stalla upp sin häst på en gård med en jättehagar med slitståligt underlag där det helst ska växa gräs året runt. Alternativt ha tillgång till en gård där det finns en jättelik lösdriftsanläggning med flera olika möjligheter för hästar med olika behov. Där marken är dyrt preparerad så att den ska hålla för slitaget av hästhovar. Fodringen sköts automatiskt så att varje häst får exakt vad den ska ha och tuggtiden optimeras.

Gården ska ligga inom ett realistisk avstånd för att hästägaren ska kunna ta sig till hästen och hinna sköta om sin häst utan att det resulterar i uppsägningar från jobbet, skiljsmässor och försummade barn. Hästägaren får inte heller bli utbränd så att denne till slut tappar livslusten.

Hästen ska vara en idealhäst dvs. en som har lärt sig hästspråket och kan ha en eller flera hästkompisar. Hästen ska även kunna prestera på toppnivå trots att den går ute varje dag dygnet runt. Hästen ska inte äta täcken. andra idealhästar ska finns som sällkap.

verkliga situationer. Hästägaren har normal ekonomi, som vill stå på en anläggning hyfsat nära ens egen häst för att ha tid att rida den. Hästen ska helst vara ridbar så mycket som möjligt året runt då hästägaren betalar lika mycket för hästen som en weekendsemester i månaden i valfri storstad.

Många inte långt ifrån alla lverkliga ösdrifter, lösdrifterna är inte tillräckligt stora för antalet hästar, det finns hästar med blandade behov, unghästar/kallblodshästar. Detta resulterar i en väldigt lerig lösdrift där unghästarna går bra på fri tillgång men kallblodshästarna är för feta för sitt eget bästa. hagmockningen sköts sådär eftersom ingen kan köra en kärra genom 30 cm lera. Jag skulle personligen aldrig ställa min häst där då han skulle bli för fet för sin egen hälsas skull och jag vill inte att han ska trampa runt i 30 cm lera och hästbajs 23 h om dygnet och riskera hålväggar och andra otrevliga hovproblem.

om valet står med att släppa min häst med 10 andra hästar i en för liten hage med begränsad tillgång med mat (10 hästar har olika behov) och stor risk för slagsmål vid fodringstid, eller ha honom själv där han kan se, lukta på andra hästar och jag kan optimera hans foder så han har så lång tuggtid som möjligt. Då kommer jag att ha honom själv. Nej jag kommer inte att pendla 2.5 h enkelväg för att kunna stalla upp honom på en annan anläggning då jag vet att jag inte kommer hinna med det i längden eller orka. Hästägandet är en kompromiss det verkar många idealister här inte förstå.

Vi har olika förutsättningar när det gäller ekonomi, hästar och vad vi vill få ut av hästägandet.

Om min häst står själv måste jag naturligtvis ta det i beräkningen och se till att han får den stimulans han behöver, tillbringa mer tid med att motionera honom i varierad terräng. se till att han har möjlighet för mental stimulans dagligen.

Den ideala situationen för min häst skulle vara begränsad "fri" tillgång på stråfoder och liten trevlig valackgrupp eller stokompis i stor gräshage året runt. En lång skrittur på morgonen ca 1 h i skogen 7 dagar i veckan, ett skolpass på eftermiddagen varierat hoppning, dressyr, kondition, 5 dagar i veckan. En matte som är 100 % rak och rider på vm nivå, med oändligt tålamod och kunnande. En matte som har obegränsade med pengar och tid.

För tillfället får han nöja sig med en hagkopis i en stor men fruktansvärt lerig hage utan det minsta gräs, hal är den också när det fryser. För få fodringar för mitt eget tycke, för kort tuggtid i hagen. Jag har långt kavr på min ryttarresa och ibland tappar jag tålamodet. Jag lägger så mycket pengar och tid jag kan på min häst men det är fortfarande inte obegränsat. Jag rider honom 5 ggr i vecka i gång per dag blandat. Har inte tid för mer och behöver ha helgerna ledigt för att orka min vardag. Har dessutom svårt att hitta lämplig medryttare trots försök.

Däremot försöker jag ordna det så bra för min häst som möjligt med de resurser jag har. Fri tillgång till halm i boxen, försöker hämta in honom vid 5 tiden så att han kan få ett till mål. Kollar noga så att ben och hovar är ok trots leran. Rider för tränare regelbundet för att bli bättre i min ridning. Vill börja trickträna för att öka den mentala stimulansen hos min häst och förbättra våran kommunikation. Min häst får regelbundet massage av en riktigt duktig hästmassör för att lösa upp snedheter och jag tränar för att min kropp ska ha så bra balans som möjligt. Försöker rida i ojämn terräng i skritt regelbundet för att min häst ska var så lösgjord som möjligt mentalt och fysiskt.

Med mina förutsättningar försöker jag göra det bästa av situationen och tillgodose min hästs naturliga behov, det är enligt min mening vad man ska sträva efter. Jag tycker att hästägare ska sluta skuldsätta andra för att de inte kan erbjuda sin häst en ideal tillvaro och istället försöka hjälpa med bra tips så att en häst ska ha det så bra som möjligt.

För övrigt en trevlig bild och kul att hästarna får vara ute och äta gräs tillsammans, men jag har full förståelse för de toppryttare som väljer att inte ha sina ovärdeliga hästar tillsammans. Dessa hästar som är ofta en stor tillgång i toppryttarens företag. Där en häst kan vara skillnaden mellan att kunna bedriva professionell verksamhet lönsamt och inte kunna leva på sitt arbete
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Kort svar på ett långt inlägg. ;)

Det du skissar upp som ideal situation, behöver inte vara så långt från verkligheten som du menar. Förutom den obegränsade ekonomin. :cry:
Det behövs inte så mycket mer än rätt inställning, kunskap och tillräckliga markytor per häst.

Hästägandet är en kompromiss, skriver du. En kompromiss för människan och dennes olika behov och prioriteringar är det kanske, men varför kräva att hästen ska "kompromissa" bort sina behov och önskemål? Du resonerar hela tiden utefter din mänskliga situation och sveper enkelt förbi hästens.

Den ideala situationen för din häst tror jag inte alls skulle inkludera t ex allt ridande om hästen fick bestämma, utan det är en människas syn på hästen som ett tävlingsredskap. Ens tid med hästen, ju längre desto bättre, ska vara grädde på moset för denna och göra dess liv intressantare och socialt rikare. Gärna inkluderande träning och tävling, sagt för säkerhets skull.

Slutligen håller jag inte med om att hästen ska försaka ett någorlunda naturligt och riktigt liv, för att toppryttare ska kunna hävda sig tävlingsmässigt eller deras företag vara lönsamma. Hästar ska få leva ett "hästligt" liv, och kan man inte erbjuda det ska man inga hästar ha. Min inställning kan verka hård, men jag ser i första hand till djurens villkor och behov och det går faktiskt att samtidigt tillfredsställa både dom och sportens krav.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

men alla har inte tillräckligt med markytor för att en häst ska kunna leva så naturligt som möjligt (och för mig innebär det stora markytor om marken inte ska trampas sönder). Och om endast de som har tillräckliga markytor ska kunna ha häst så kan de flesta i tätorter inte ha häst.

jag antar att du anser att du vet vad hästens bästa är, jag tvivlar inte att du har god hästhållning men det du tycker är god hästhållning betyder inte överensstämma med andras åsikter om vad god hästhållning är. Vi har uppenbart helt olika åsikter om vad hästens bästa är, ska jag då förbjuda dig att ha häst?

för det andra förutsätter du att du vet vad min häst skulle tycka vilket är roande. Han har aldrig gått en tävling i hela sitt liv och lever ett nöjsamt hobbyliv. Hans ideala träningschema är upplagt för att tillgodose hans rörelsebehov, då han helst inte ska stå pga hans hasor och jag fått rekommenderat att han helst ska jobbas två gånger om dagen, det ena ett långt skrittpass och ett kortare skolpass. Han är dessutom en arbetsam häst som gillar omväxling och att komma ut arbeta och trots att han står i en hage, med sällskap som är stor och kuperad är den fortfarande för tråkig och liten om man skulle jämföra mot om han levde ett naturligt liv. För tillfället kan inte jag erbjuda honom mer kontrollerad rörelse än 5 ggr i veckan, han får gå 11 h i sin hage istället.

För övrigt går inte hästen bästa nödvändigt samma som vad hästen själv vill. Min häst vill inte gå ut i hagen om det regnar, han tvingas ändå ut. Han vill inte avmaskas, han blir ändå avmaskad, han hade helst proppat i sig hela kraftfodertunnan om han fick. den enda gångarten han vill gå i är galopp osv..

Ja hästägandet är en kompromiss, där hästens bästa kompromissas med. För det är endast av själviska skäl vi rider våra hästar. Om man ska ge sin häst ett naturligt liv där hela dennes fysiska och psykiska hälsa tillgodoses, skulle vi aldrig tämja våra hästar utan nöja oss att observera dem i det vilda, där de går i mindre flockar och lever, fortplantar sig och dör.

jag är för fri tillgång på stråfoder, rörelse, utevistelse och sällskap men är så mycket realist att veta att ibland går det inte att tillgodose till ett idealt förhållande, då får man göra det bästa av situationen. Vad jag är emot är det eviga skuldsättandet hästmänniskor har på varandra.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

men alla har inte tillräckligt med markytor för att en häst ska kunna leva så naturligt som möjligt (och för mig innebär det stora markytor om marken inte ska trampas sönder). Och om endast de som har tillräckliga markytor ska kunna ha häst så kan de flesta i tätorter inte ha häst.
Tillräckliga markytor innebär inte en vidsträckt prärie utan det räcker med betydligt mindre. Vi har en total yta om 7-8 ha för 3-5 hästar, vilket räcker till för att marken ska hålla. Dvs, inte 30 cm lera, faktiskt ingen lera alls. Den medger också ett någorlunda fritt kringströvande, social frihet och varierat födosök. Mycket mindre än så räcker inte till, enligt min uppfattning.
Kan man inte erbjuda hästen ett bra hästliv, här med tanke på markyta och dess innehåll, så har man inte förutsättning att ha häst. Det kan aldrig kompenseras med stor spolspilta eller uppvärmt fikarum.

När det gäller vad hästens bästa är, utgår jag från häst. Inte från människa. Däri ligger nog den största skillnaden mellan dig och mig.

Har man häst på sätt som strider mot hästens bästa, ja då kan man gott känna skuld.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

:bow::bow::bow:

åh vad bra du skrev i båda inläggen.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Vi har en total yta om 7-8 ha för 3-5 hästar, vilket räcker till för att marken ska hålla.

Den markytan räcker definitivt inte för så pass många hästar i mina trakter. Jag hade inte stallat upp någonstans där det är så ont om mark, just därför att jordmånen i kombination med klimatet här gör att det inte räcker. Man hade fått välja mellan lervälling eller en hårdgjord ruta, om man hade så lite mark. Så jag har valt ett stall som praktiskt taget har en vidsträckt prärie.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Var är dina trakter?

Om det är som du skriver, så behövs ännu mer mark än dom 1-2 ha/häst man brukar räkna med. Mark med bra grässvål.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Ja, 1-2 ha/häst blir upptrampat här, i alla fall den här extremt blöta och varma december som vi har i år. Och då talar vi mångårig vall, en ordentlig svål alltså. PÅ många ställen går jag rakt igenom svålen när jag kliver på den, och jag har ju större fötter och mindre kroppsvikt än hästarna, detsamma gäller min trädgård. Man får inte gå på gräsmattan nu.

Därför väljer rätt många att ha små, hårdgjorda fyrkantshagar, så att markerna skonas inför betessäsongen, och andra accepterar helt enkelt leran.

Hos oss är det flera ha som är helt översvämmade just nu, alltså det har blivit sjöfågelkolonier som simmar omkring i hagarna! (I de hagarna har vi av lätt insedda skäl inga hästar, och den översvämmade ytan är nog lika stor som hälften av din mark.)

Jag har lyckats hitta ett stall som har mark nog att klara av detta, och jag vill verkligen kunna erbjuda min häst stora hagar, om möjligt hyfsat torra, året runt.

Och då är det ändå en hel del som kommer att behöva sås om till våren, och vi kommer att få dra om staketen för att kunna skydda de nysådda delarna av hagarna osv. (I nuläget sparar vi också vissa hagar.)

Min egen "uppoffring" i sammanhanget handlar om att jag har ganska lång resväg till stallet, eftersom det inte finns så stora hagar nära stan. Jag tycker att det är värt det, men det är ju en dyr lösning.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Nästan oavsett hur stora hagar man har så blir det lerigt runt grind o matställen. i synnerhet om man bor i mälardalstrakten- gammal sjöbotten.

Som det ser ut just nu gör att mina får gå på begränsad grusad mark- för folk tänker inte på att när leran fryser så blir det ett enormt knöggel- som ingen varelse ska behöva gå på.

Rids hästarna dagligen samt att jag även går ut o går så räcker det.

De gillar inte alls skitvädret just nu o står gärna inne om de får- vilket de får- valfrihet.

En häst rör sig inte mkt om den är vuxen o har dåligt underlag. sätt på en stegmätare o se.

De förra vintrarna gjorde att hästarna knappt rörde sig mer än de spår som var upptrampade= liten hage.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Bra skrivet!

Särskilt detta:

"jag antar att du anser att du vet vad hästens bästa är, jag tvivlar inte att du har god hästhållning men det du tycker är god hästhållning betyder inte överensstämma med andras åsikter om vad god hästhållning är. Vi har uppenbart helt olika åsikter om vad hästens bästa är, ska jag då förbjuda dig att ha häst?"

Hur sunt är det att vilja förbjuda andra att få ha häst baserat på enskilda helt personliga åsikter?

/V
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Kan någon då förklara för mig varför ett flertal travtränare i Sverige har sina valacker och ston i stora flockar? Givetvis är det antal hästar i hagen efter storleken på hagen, MÅNGA tränare har det så, äldre hingstar går själva och unghingstar går tillsammans i flock. Ston uppdelade i flock och valacker i en annan ..

Långt ifrån alla hästar är värda flera 100 000, men de är åtminstone från 50 000 och uppåt de allra flesta hästar, och vi glada amatörer släpper ihop våra hästar så att de får vara hästar.

För drygt 1½ vecka sedan flyttade jag mina hästr till ett annat stall, min valack blev kastrerad för 2 år sedan som 3 åring, var som hingst jordens snällaste men elak på andra hästar. Detta beteende har avtagit som valack men ändå suttit kvar något, han visar fortfarande vem det är som bestämmer men kommer mycket bra överens med min dräktiga ponny och den andre grabben i hagen går också bra på min hästs villkor. Tidigare gick min häst själv i hagen när han var hingst, har gått med en märr efter han blev kastrerad och nu går han med min märr och en valack, utan problem. De står i en stor hage, släpptes ihop i en isig hage med brodd på alla tre .. ingen av dom har fått något ben avsparkat eller ens ett ynka sår.

Jag ser inte problemet med att släppa ihop ridhästar som är värda x antal 100 000, vi med travhästar som är värda x antal 100 000 släpper ju ihop våra djur! Och självklart händer det olyckor ibland, det kan man inte rå för, du kan ju själv köra av vägen eller vad som helst.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Som det ser ut just nu gör att mina får gå på begränsad grusad mark- för folk tänker inte på att när leran fryser så blir det ett enormt knöggel- som ingen varelse ska behöva gå på.

Det har jag tänkt på. Vi sparar därför en del hagar nu, och så får de gå i dem när det fryser. Eftersom vi sparar hagarna, blir det inte ett fruset lerknöggel i dem.

Jag vill inte ha min häst i en liten grushage, och jag vill inte att den står inne.

De går några ganska unga ston tillsammans, och rör sig rätt mycket, faktiskt, då de är av livlig och energisk personlighetstyp. Det är delvis därför det blir söndertrampat, trots att hagarna är stora.

Men om det vore ett allmänt krav att alla stall har lika mycket mark/häst som "vårt", så skulle det finnas betydligt färre hästar i landet. Det skulle helt enkelt inte få plats annars - eller möjligen om alla hästägare flyttade till Norrland, men det känns inte heller helt realistiskt.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Nu berättar du inte i vilken del av landet dina trakter är, så därför är det omöjligt att "se en bild" av dom. Men ytorna jag skrev om är "normala", dvs inga träsk eller sandstränder och med rimlig dränering/avrinning.

Ju sämre/ojämnare (enligt ovan) hagar man har, desto mer totalyta krävs givetvis. Om akuta problem typ dom du refererar till skulle uppstå så måste man givetvis anpassa sig, men olika typer av extremer är liksom något man undantar i diskussioner.

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Hur sunt är det att vilja förbjuda andra att få ha häst baserat på enskilda helt personliga åsikter?
Eftersom jag antar att du hänger upp dig på mina åsikter, ska jag fråga:
Vad är det för fel på personliga åsikter (enskilda torde här vara detsamma som personliga?)? Hur många måste samtidigt tillkännage samma typ av åsikt för att man ska få hävda den? Och hur, i praktiken, ska man få veta andras åsikter om dom inte får redovisas?
Är det osunt att vilja förbjuda hästinnehav som strider mot åsikter som sätter hästens bästa i första hand?

Anser du att hästar ska klara sig utan utevistelse i stora hagar, utan sällskap av andra hästar liksom allt annat som hästens natur fordrar och behöver? Anser du att hästar ska stå inne i stall 23/365 och bara tränas och tävlas?

LIA
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Kan det vara så att travhästar mer får utlopp för sin energi o inte busar lika mkt?

Iofs brukar hästar i kondition orka med både och.

däremot kanske de inte går o surar lika mkt...*Är lite trött så här dags*

vänta här nu.
Travuppfödare brukar ju ha många hästar o det är klart att de hästarna får lära sig att samsas bättre med många individer.
 
Senast ändrad:
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Ibland upplever jag den grymt onyanserade synen på vad som är "naturligt" för hästen som oerhört tröttsam och den verkar endast vara till för att skuldbelägga "alla som inte gör som jag"... Skönt med lite vettigt perspektiv!
Man gör så gott man kan, med de förutsättningar man har....
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Tung lerjord, helt enkelt. Det finns i många regioner i landet, och kan inte anses extremt. På sommaren kan skorpan kännas som asfalt nästan, om det är torrt ett tag, så det är ju inte alltid söligt bara för att man faktiskt har lerjord. Det är ju inte direkt dränerat naturligt, men håller ju mycket vatten innan det plaskar ihop och svålen slits sönder, som i år.

Just det översvämmade området ligger mer eller mindre i nivå med havsytan, men har aldrig varit översvämmat på det här viset förut. Resten av marken ligger i alla fall någon meter högre, och har aldrig varit upptrampad förut.

Den här hösten/vintern är extrem, men det är ju svårt att påverka vädret. Markförhållandena är inte extrema.

Även under vanliga förhållanden, så är det min erfarenhet att en ha/häst är på tok för lite om de ska kunna beta på sommaren och dessutom slippa lera på vintern - om man har lerjord. En vanlig lösning är ju att man har små rasthagar, då räcker ju marken på sommaren. Det är bara det att jag inte accepterar den lösningen för min häst.

Att du råkar ha tur med jordmånen/nederbörden, är ju inte ett skäl att bestämma att just din gård är något slags facit för lagom mycket mark under normala omständigheter.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Kan man inte erbjuda hästen ett bra hästliv, här med tanke på markyta och dess innehåll, så har man inte förutsättning att ha häst. Det kan aldrig kompenseras med stor spolspilta eller uppvärmt fikarum.

När det gäller vad hästens bästa är, utgår jag från häst. Inte från människa. Däri ligger nog den största skillnaden mellan dig och mig.

Har man häst på sätt som strider mot hästens bästa, ja då kan man gott känna skuld.

LIA
Ett bra hästliv där hästen får alla sina behov tillgodosedda är inte nödvändigtvis det samma som ett naturligt liv.
 
Sv: "Stackars tävlingshästar"...

Den här hösten/vintern är extrem, men det är ju svårt att påverka vädret. Markförhållandena är inte extrema.

Även under vanliga förhållanden, så är det min erfarenhet att en ha/häst är på tok för lite om de ska kunna beta på sommaren och dessutom slippa lera på vintern - om man har lerjord. En vanlig lösning är ju att man har små rasthagar, då räcker ju marken på sommaren. Det är bara det att jag inte accepterar den lösningen för min häst.

Att du råkar ha tur med jordmånen/nederbörden, är ju inte ett skäl att bestämma att just din gård är något slags facit för lagom mycket mark under normala omständigheter.
Läs gärna vad jag skrev betr vanliga och extrema omständigheter. Snarast är det väl din gård man inte ska använda som facit?

Även vi har styv lera i åkerdelarna av hagen, även vi har haft en eländig och blöt förvinter. Ändå har vi inga problem med leriga hagar, utan svålen håller bra. Vallarna räcker för att ta vinterfoder och ha bete hela året, ändå slipper vi leran!
Upplysningsvis, har en del på Bukefalos uppfattningen att ner till 0,5 ha/häst är tillräckligt, så i vanliga fall brukar min uppfattning om 1-2 ha motargumenteras åt det hållet. :o

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 960
Senast: honung
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp