Bukefalos 28 år!

"Städa" Mac?

Sandorami

Trådstartare
Jag sitter med en snart tre år gammal MacBook som på senaste har börjat bli väldigt långsam, och jag misstänker att det kan vara för att det finns en massa skräp samlat på den. Så, min fråga är om någon vet hur man lättast gör för att städa den, alltså ta bort skräpfiler och sånt? Känns som det borde finnas något smart sätt att göra det på som till och med en datahandikappad som jag kan klara av ;)
 
Sv: "Städa" Mac?

En Mac behöver man inte städa på samma sätt som en PC. Datorn gör själv det som behövs i bakgrunden när du använder datorn, utan att du märker något.
Undvik att gå på myten om "städprogram" till din dator. Dessa program är helt onödiga och i vissa fall svåra att avinstallera, ren skit helt enkelt.
Vad är det för dator? Hur gammal är den och vad har den för hårdvara? Den främsta anledningen till att datorer anses bli slöa med tiden är ju att folk installerar mer och mer maskinkrävande program på datorn. Därmed upplevs den som slöare med åren.
 
Sv: "Städa" Mac?

Det är en vanlig MacBook, köpte den som sagt för snart tre år sedan. Grejen är att den blivit slö väldigt plötsligt? Jag har på senaste streamat ganska mycket, kan det ha att göra med det? Installerar väldigt sällan nya program och det i princip enda jag använder den till är att surfa, skriva (OpenOffice) och redigera bilder i LightRoom.
 
Sv: "Städa" Mac?

Låter konstigt. Leta upp Skivverktyg i Finder eller Launchpad. Markera hårddisken och tryck på Kontrollera skivbehörigheter och Kontrollera skiva. Om några fel hittas så prova att reparera dessa.
 
Sv: "Städa" Mac?

En seg dator kan också bero på att hårddisken är på väg att säga upp sig. Får du mycket "badbollar"? När muspekaren blir till en färgglad cirkel?
 
Sv: "Städa" Mac?

Jag får många badbollar... what to do?
(håller på med ditt första tips just nu)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Murphy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 719
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 756
Senast: Saigon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 683
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp