Stänga stallet tidigare för natten.....

Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Är hästarna vana vid att bli tilltittade under natten så blir de inte ett dugg oroliga man drar ju inte precis på full belysning. Inte en häst som reser sig här om de ligger inte ens om man går in i boxen för att man vill kolla den närmre om man fattar misstankar om något. Är de vana vid att man rör sig i stallet nattetid så är de helt avslappnade med det. Hade funkat dåligt att ha bra koll på avelsston om man inte kunde gå ut i stallet under natten utan att det blev oroligt.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Ja tänk vilken koll en timer har på att alla hästar mår bra ;)

Det är inte svårt att förstå att så många hästar hinner bli så dåliga i kolik att buköppningar och dylikt behövs så ofta om folk inte tittar till sina hästar ens när de finns hemma :crazy: att man inte ens skulle orka gå ut och släcka ljuset då är det nog dags att fundera på om man ens skall ha djur.

Varenda hästbekant jag har tar alltid en sista nattrunda i stallet oavsett vad klockan är innan de går och lägger sig för att se att alla hästarna mår bra och har ätit som de skall. Får de kolikkänningar så är det nästan alltid då det börjar ge sig till känna. På morgonen skulle det helt klart vara en betydligt allvarligare kolik. Vet inte hur många gånger genom åren jag varit nere och släppt en häst i ridhuset en stund på natten så att den fått fart på magen.

Vi har faktiskt inte haft någon kolikhäst på kvällen. De hästar jag haft som fått kolik har samtliga fått det framåt eftermiddagen dvs ok kväll, natt, morgon och förmiddag. Den senaste som också blev buköppnad fick det på eftermiddagen genom att hon blivit kall ute.

*kl*

Vi fodrar för det mesta vid 19 tiden kvällsfodring och då har de även fått grovfoder när de kommer in vid 17 tiden. De har alltid kvar en del grovfoder i boxen på morgonen när de får frukost vid 8 tiden.

Märker ingen direkt skillnad om de får mat kl 20 eller 21 på kvällen heller.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Har inte så många åsikter om det, helt ok för min del.
Klart det ska vara någorlunda jämt fördelat över dygnet, men att ställa klockan på pricken är ju bara... lite väl om man faktiskt måste göra annat också ibland, stallet och hästarna kan vara mycket i ens liv men kanske inte ALLT...

Tycks som om många hästfolk har stränga åsikter om just kvällsfodringen i sig, just det där med antal timmar mellan fodringar och så.

Men om morgonfodringen dröjer på lördag eller söndag, det gör inget för samma människor? :angel:

Konstigt, det kan ju bli samma sak i timmar emellan, en tidig kvällsfodring eller sen morgonfodring?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 430
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 295
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp