Stänga stallet tidigare för natten.....

nyaste

Trådstartare
Normalt:
Stallet stängs vid 21-22 tiden. Hästarna kommer ut vid 5-6 på morgonen. 5-6kg hö till natten + halm att plocka med. Normal utevistelse från 5-6 på morgonen till 19-20 på kvällen.

Fundering:
Stallet stängs redan vid 19-tiden 1 gång/veckan. Hästarna kommer ut 5-6 på morgonen. 7-8kg hö till natten + halm att plocka med. Utevistelse då den dagen från 5-6 på morgonen till ca 18.30 på kvällen.

Vad säger ni om en sådan sak? Tankar? Funderingar?
 
Senast ändrad:
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jag tycker det låter vettigt! Hästarna har ju lång utevistelse och stänger ni stallet 1/vecka så gör det inget.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Håller med dig.

Våra hästar har olika tider beroende på hur stallägaren jobbar. Varannan vecka går de ut ca 5.30 på morgonen och varannan runt 7.30.
Insläppstiden varierar. På vardagar tar jag oftast in min häst själv och då blir det runt 18.00 när jag kommer från jobbet och har mockat klart. På helgerna plockar stallägaren in och här kan tiden variera lite beroende på årstid, väder och vind men oftast runt 19 under vintertid. Funkar hur bra som helst. :)
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Sålänge det fungerar med maten och dom har tillräckligt att tugga på så kan nattfodringen vara lite när som. För det är vad du menar antar jag?
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Om det funkar för hästägarna så absolut :) Eller menar du kvällsfodring eller menar du att stallet är helt stängt?
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jag tror inte att det spelar så stor roll för hästarna bara de har extra hö. Däremot hade jag som inackorderad blivit vansinnig om stallet stängts kl. 19! Varför vill ni stänga så tidigt?
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Det är bara jag i mitt stall här hemma på gården, så inga inackorderingar att ta i beaktande :) Tänkte mest om hästarna, på något som helst sätt, skulle reagera på det (förmänskligande? Javisst! :D ) Sambon har lite börjat gnälla att jag aldrig är inne på kvällarna :angel: utan de spenderas i stallet ända till en 22-tiden oftast, så tänkte om jag skulle börja stänga lite tidigare typ 1 gång i veckan för att helt enkelt spendera kvällen med honom då istället. Och med stänga så menar jag att ge nattmat, släcka lampan och stänga dörren för natten helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Numera är våra hästar ute mellan 05 och 21, så när de kommer in får de nattmaten direkt. Men tidigare brukade vi ta in dem vid 18-tiden. Då fick de något kilo hö vardera och sen gick jag ut vid 22- och gav den stora natthögivan.
Jag packade höet i IKEA-påsar så det var bara att tippa in det i hästarnas HayBars.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Kan du inte bara ge sista fodringen vanligt tid men låta bli att vara i stallet hela kvällen tills dess?
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Det är bara jag i mitt stall här hemma på gården, så inga inackorderingar att ta i beaktande :) Tänkte mest om hästarna, på något som helst sätt, skulle reagera på det (förmänskligande? Javisst! :D ) Sambon har lite börjat gnälla att jag aldrig är inne på kvällarna :angel: utan de spenderas i stallet ända till en 22-tiden oftast, så tänkte om jag skulle börja stänga lite tidigare typ 1 gång i veckan för att helt enkelt spendera kvällen med honom då istället. Och med stänga så menar jag att ge nattmat, släcka lampan och stänga dörren för natten helt enkelt.

Jisses människa ;) lyssna på din sambo ! Du skulle kunna göra samma 7 dagar i veckan .
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

... det var svårt att komma på va ;)

I både min pappas stall och där min häst står så är kvällsfodringen en separat händelse som äger rum precis innan stallägaren går till sängs.
Ut för en sista koll i stallet, slänger in höpåsar och ev kraft, släcker och stänger.
Tar inte många min.

Har också stått i stall där vi inte hade några fasta tider alls. Stallägaren hade grisuppfödning och det flexades lite hit och dit efter behov.
Hästarna mådde hur bra som hellst och verkade inte ta någon större notis om att kl ibland var 18 ibland 22.
Finns det grovfoder så funkar det mesta.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jisses, säger jag med som mackan. Lyssna du på din sambo. Hästarna får ju så pass mycket natthö och kommer ut tidigt. Om det händer en gång i veckan vad spelar det för roll. Du skulle kunna ta fler tidiga kvällar.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Normalt:
Stallet stängs vid 21-22 tiden. Hästarna kommer ut vid 5-6 på morgonen. 5-6kg hö till natten + halm att plocka med. Normal utevistelse från 5-6 på morgonen till 19-20 på kvällen.

Fundering:
Stallet stängs redan vid 19-tiden 1 gång/veckan. Hästarna kommer ut 5-6 på morgonen. 7-8kg hö till natten + halm att plocka med. Utevistelse då den dagen från 5-6 på morgonen till ca 18.30 på kvällen.

Vad säger ni om en sådan sak? Tankar? Funderingar?

Jag vill helst att det sker en extra check sent på kvällen men hästarna bryr sig ju inte bara de har att tugga på. Förstår dock inte riktigt varför det skulle vara ett problem att gå ut till stallet och nattfodra/kolla sent på kvällen, det tar ju bara 5-10 min om man har hästarna hemma.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Hästarna kommer ju ut vansinnigt tidigt, lång tid ute och gott med mat!
Varför inte stänga stallet och ge nattmat kl 19-20 varje kväll? :)

Och beroende när du går och lägger dig kan du väl ta en titt innan det? :)

Herregud, inte ens jag som kan vara en riktig segpropp i stallet och älskar att bara stå o titta när min häst tuggar vill ha så sena kvällar i stallet :p:p
 
Senast ändrad:
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jag fattar inte, vad gör du i stallet under dessa timmar? Finns det ingen möjlighet att gå hem och sedan gå tillbaka och släcka? Så gör jag och min sambo, men vi jobbar ju med hästarna också så vi har ju redan varit i stallet hela dagen.... Vi ger iaf. eftermiddagsfoder vid 16-17 (hö fri tillgång 24/7), sedan går vi hem och så går vi ner och ger kvällsmat och släcker vid 20-22. Fördelen som jag ser det med att gå senare är att det är ljust länge i stallet, vilket jag upplever har en positiv inverkan på hästarna, speciellt under vintern.
Men det är nog ingen häst som mår rent dåligt av att det släcks vid 18.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jag fattar inte, vad gör du i stallet under dessa timmar? Finns det ingen möjlighet att gå hem och sedan gå tillbaka och släcka? Så gör jag och min sambo, men vi jobbar ju med hästarna också så vi har ju redan varit i stallet hela dagen.... Vi ger iaf. eftermiddagsfoder vid 16-17 (hö fri tillgång 24/7), sedan går vi hem och så går vi ner och ger kvällsmat och släcker vid 20-22. Fördelen som jag ser det med att gå senare är att det är ljust länge i stallet, vilket jag upplever har en positiv inverkan på hästarna, speciellt under vintern.
Men det är nog ingen häst som mår rent dåligt av att det släcks vid 18.

Det måste ju gå att ställa in en timer för ljuset så slipper man gå ut för den sakens skull.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Ja det kan man ju, vi har ju problemet med att vi ger en fodergiva till på kvällen... drömmen är att införskaffa foderautomater och timer på belysningen, då kan de få kvällsmat och släckning sent och frukost och tändning tidigt! :laugh:
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Ok, det är bara jag som är mjäkig med hästarna :D lite som jag också misstänkte! :D Joo, jag kan vara extremt petnoga ibland med en del saker, rutinerna på kvällen är en sådan sak. Min sambo har kommenterat detta till och från några gånger, att jag har saker och ting på mitt sätt, och så förblir det, även fast det inte skulle skada någon att ändra på dem.
Det är samma sak med morgonutsläpp. Står hästarna inne lite längre på morgonen någon dag så får jag dåligt samvete, eftersom de inte har fått komma ut ännu. Helt idiotiskt, jag vet! Men jag kan inte göra något åt det, jag fungerar på det viset... :crazy:
Ok, nu senaste helgen så unnade jag mig faktiskt en "sovmorgon" (till klockan 8 :angel:), något som jag inte har haft på en rätt så lång tid, på grund av att hästarna måste ju få komma ut. ......och ju mer jag skriver nu dess mer hör jag hur idiotiskt detta låter.... :grin:
Härregud människa, dom dör inte!! :D ;) :cool:
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Det måste ju gå att ställa in en timer för ljuset så slipper man gå ut för den sakens skull.

Ja tänk vilken koll en timer har på att alla hästar mår bra ;)

Det är inte svårt att förstå att så många hästar hinner bli så dåliga i kolik att buköppningar och dylikt behövs så ofta om folk inte tittar till sina hästar ens när de finns hemma :crazy: att man inte ens skulle orka gå ut och släcka ljuset då är det nog dags att fundera på om man ens skall ha djur.

Varenda hästbekant jag har tar alltid en sista nattrunda i stallet oavsett vad klockan är innan de går och lägger sig för att se att alla hästarna mår bra och har ätit som de skall. Får de kolikkänningar så är det nästan alltid då det börjar ge sig till känna. På morgonen skulle det helt klart vara en betydligt allvarligare kolik. Vet inte hur många gånger genom åren jag varit nere och släppt en häst i ridhuset en stund på natten så att den fått fart på magen.
 
Sv: Stänga stallet tidigare för natten.....

Jag går aldrig ut till stallet efter att jag tagit in och matat hästarna. Har väl hänt några ggr då jag varit orolig för dem, p.g.a. skada eller liknande, men de har blivit väldigt oroliga då... Att döma av folket i den här tråden verkar det finnas fler än jag som inte gör så...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 430
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 295
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp