Bukefalos 28 år!

Stärka ryttarens yttersida

M-oaa

Trådstartare
Hej Buke!

Är det någon som har ett tips på hur man kan stärka sin yttersida, då framförallt ytterskänkel?
Luddig fråga kanske, men jag är så betydligt mycket sämre i vänstervarv. Känns som att jag bara glider runt, med i höger varv går allt klockrent.

Finns det någon bra övning för att öva in detta?
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Hej M-ooa,

Det är svårt att säga när vi inte vet exakt vart i din kropp svagheten sitter. Är det i bålen, höften eller benen? Eller är det så att du är normalstark i den sida du upplever är svag men stel i den sida du upplever som stark?

Ett tips är att gå till en naprapat och kolla igenom din kropp för då får du koll på var svagheten och oliksidigheten sitter. Efter det är det lättare att hitta rätt övningar.
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Jag tror inte att det är i bålen det sitter. Det är nog snarare i höften, om jag får spekulera.

Tack för tipset!
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Det kan också ha lite att göra med hästen och sadeln då inte många hästar är helt liksidiga. Jag hade också problem och frågade ridläraren flera gånger om jag verkligen satt rakt över hästen. Javisst svarade den läraren. När jag provade att rida för en annan tränare sa den nya tränaren genast att hästen skjuter över både sadel och dig och då kan man aldrig uppnå liksidighet. Var på kurs med min häst och den tränaren kommenterade genast att hästen var mindre musklad i höger sida.

Det är inte alla som ser sådana här saker, jag själv ser det inte men efter att ha skaffat en ny sadel känner jag i alla fall när hästen försöker putta över tyngden åt fel håll och kan då försöka korrigera det genom att byta varv eller sakta av eller göra något annat för att hitta rätt igen.

På ridskolan jag red var 9 utav 10 hästar starkare i vänster sida och var därför lättast att rida i höger varv.
Men det är mycket möjligt att du också är oliksidig, många har till exempel olika långa ben, inget man märker för någon verkligen påpekar det. Är man högerhänt är man ofta både starkare men också lite känsligare i höger hand, fingermotoriken är helt enkelt mer tränad då man oftast använder höger hand när man måste vara exakt. Jag kan till exempel omöjligt skruva i en skruv eller träffa ett spikhuvud med vänsterhand och skriva ska vi inte tala om. Därför tror jag man omedvetet är lite finare i sina tygeltag med höger han än med vänster, därför går det bättre i höger varv.
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Tack för ditt långa svar :D

Kom du till rätta med detta problem sedan?
Jag vet att jag har lite olika långa ben och så, men försöker rida med jämna stigbyglar ändå.

Intressant med det där om oliksidigheten på ridskolehästarna!
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Tyvärr blev min häst skadad eller rättare sagt hennes ena hov var så trasig att det inte gick att sko pga diverse orsaker. Och personalomsättning på ridskolan var stor och jag trivdes inte att rida för de nya instruktörerna, det funkade inte alls.

Har du olika långa ben är det nog ännu nyttigare att rida utan stigbyglar. Jag brukar börja passet med att skritta fram (givetvis) och då släppa stigbyglarna för att hitta rätt position i sadeln. Passar då på att göra några halter genom att enbart spänna magen för att få hästen uppmärksam, fortfarande med långa tyglar. Men en tränare som verkligen ser om man sitter snett är ovärdeligt.

Angående ridskolehästarna så kan jag också nämna att den tionde hade en gammal skada vänster bak annars hade han nog också varit starkare i den sidan :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Jag vet att jag har lite olika långa ben och så, men försöker rida med jämna stigbyglar ändå.

Nu har jag funderat lite till på detta och frågan är om man verkligen ska ha exakt jämna stigläder om man har olika långa ben? Har man ett kortare ben och trampar jämnt i stigbyglarna när man har lika långa läder på bägge sidor kommer ju tyngdpunkten förskjutas lite åt det kortare benets sida? Annars når man inte ner och tror felaktigt att man sitter snett? Beroende på hur stor skillnad det är mellan benen borde man kanske ha en tjockare stigbygelplatta (du vet en sån där i gummi) i den stigbygel på den sida ens ben är kortare. Vissa människor tappar ofta en sidas stigbygel och det kan bero på olika långa ben. Det är väl med höften och bäckenet i första hand man ska sitta rakt?

Jag kanske har helt fel i mina funderingar vore intressant att höra vad en ridande kiropraktor/naprapat säger om detta? Jag ska läsa boken "Spänst och harmoni" igen för där nämns det till exempel att en del är stelare i ena höften och därför sitter snett. Länge sedan jag läste den nu kommer inte ihåg om olika långa ben togs upp
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Ja, jo det har jag också funderat på.. Alltså hurvida stigbyglarna ska vara jämna eller inte. Fast det är ju inte så att ena benet är flera centimeter kortare, kanske 4 mm på sin höjd. Men jag är rätt ung ännu (17,5 år) så det är möjligt att min rangliga kropp hör till den här åldern.

Jag tänkte börja rida mer utan stigbyglar. Får be min pappa longera min häst medan jag bara "sitter" och öva på det.
Om en månad ska jag även in och kontrollera min sadel och diskutera med sadelmakaren om jag kan få en sadel med ett litet smalare säte. Den här sadeln jag har, har ett ganska brett säte och jag är rätt smal "på bredden" ;) Anledningen till att jag har den sadel jag har är att min häst för 2 år sedan hade ett helt hemskt sadelläge och jag fick i princip ta den enda sadeln som passade hennes komplicerade läge. Nu har hon musklat på sig och har ett betydligt bättre sadelläge, så förhoppningsvis kanske jag kan provrida lite fler sadlar och tillgodose mina egna önskemål med sadeln också.
Jag har, och har läst boken Spänst och Harmoni, som du ska läsa. Riktigt bra bok. Det är många delar som ska vara på plats. Jag har även mailat henne där hon rekomenderar en ryttarundersökning. Så det är möjligt att jag gör det framåt våren, efter att jag varit hos sadelmakaren någon gång.
Ska göra lite mer "research" i boken och kolla upp det där med ojämna ben.

Tack för ditt engagemang :D
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Hej!

Jag skulle säga att det absolut är viktigare att vara rak i bål och höfter, än att ha lika långa stigläder. Sitsen börjar i bäcken och sittben. Sedan gäller det att därifrån hänga ner benen på ett liksidigt och avslappnat sätt. Om dina ben verkligen är olika långa så ska stiglädren sedan avpassas efter det.

Men om den olika benlängden egentligen inte är "sann" utan beror på oliksidiga spänningar i höfter/bål eller annat, så är ju den långsiktiga lösningen att komma till rätta med dem så att dina ben blir lika långa - och din kropp/bål fungerar "bättre". Kruxet är bara att hitta någon som kan hjälpa dig med det. Sådana kunskaper kan vara svåra att hitta. Leta och lycka till!
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Och som ovan sagts. De till synes ? olika långa benen kan ju också bero på att hästen placerar dig snett. En duktig tränare kan lära dig att känna och motverka detta. Att motverka hästens försök att till exempel placera ryttaren snett, på den sida där hästen tycker det känns enklare, där den "kommer undan", är en del av begreppet "god sits".
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

Hej!

Jag skulle säga att det absolut är viktigare att vara rak i bål och höfter, än att ha lika långa stigläder. Sitsen börjar i bäcken och sittben. Sedan gäller det att därifrån hänga ner benen på ett liksidigt och avslappnat sätt. Om dina ben verkligen är olika långa så ska stiglädren sedan avpassas efter det.

Men om den olika benlängden egentligen inte är "sann" utan beror på oliksidiga spänningar i höfter/bål eller annat, så är ju den långsiktiga lösningen att komma till rätta med dem så att dina ben blir lika långa - och din kropp/bål fungerar "bättre". Kruxet är bara att hitta någon som kan hjälpa dig med det. Sådana kunskaper kan vara svåra att hitta. Leta och lycka till!

Nu var det inte jag som startade tråden och jag tror jag har kommit till rätta med det hela. Som jag skrev såg inte den första tränaren (trots att jag upprepade gånger frågade om jag verkligen var placerad rakt över hästen då jag kände att något var tokigt men inte vad det var) att hästen skyfflade över mig till höger sida men efter att ha skaffat en ny sadel känner jag när jag hamnar snett. Dock har jag pga hovproblem inte kunnat rida på ett tag
 
Sv: Stärka ryttarens yttersida

kl
jag har också mycket problem men vänster varv då både jag och hästen är svaga/lata/konstiga i det varvet.
pollan vill inte gå ut på spåret i vänster varv och vägrar utnytja hörnen utan fuskar, i galoppen så vill hon inte jobba i vänster varv och det känns som om hon går i fel galopp då hon ställer sig själv mot höger och är konstig. (dock så går vänster ben framför höger i galoppen i vänster varv så det är rätt galopp)
jag har lite längre vänster ben (tror jag) och sitter oftast mer på höger sida om hästen (försöker verkligen sitta rakt över men det går inte). jag blir galen över att jag inte får ut pollan i hörnen eller ens på spåret utan att börja ta över vänster hand på höger sida av halsen och bli arg på henne. (sist hoppade jag av henne och gick ngt varv i ridhuset för att avreagera mig istället för att bli sur på hästen)
i går så lyssnade pollan inte heller när jag svängde mot hindret, (50 hinder med bom framför) hon svängde men flöt ut åt andra hållet och gjorde svängen jätte stor! och lyssnade inte på varken ledande tygeltag, vikt hjälper, röst, eller skänkel. galoppen mot hindret var en katastrof, i traven gick det bättre men hon flöt ut ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 162
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp