Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

JAG tror ingenting, jag skrev att förbundet tror. Men hua vilka hemska antaganden ni gör på distans. Här vill man inte ens stanna kvar och diskutera med den inställingen :mad:.
Vilka antaganden är det som är så hemska? Vi diskuterar just nu om det är rimligt att endast kräva kunskaper inom hopp och dressyr av alla tränare eller om man ska kräva grenspecifika kunsakepr alternativt kräva kunskaper inom alla grenar av alla tränare.

Jag börjar förstå den här Staffan mer och mer efter den här tråden, tyvärr ger detta ingen positiv bild av distans.
Jag förstår inte varifrån du får din negativa bild av distans. Vi försöker förklara skillnaden mellan distansen och tävlingdressyren för dig och får uttalanden om vad för träning en distanshäst mår bra av men att itne dressyrhästen behvöer distansträningen vilket gör att vi är mågna som ser ut såhär :confused:. Varför gör det att distansen ger en negativ bild? Vi vill ju bara beskriva den verklgiehet vi lever i då du inte verkar ha den grundläggande kunskapen inom området.
Jag lämnar tråden eftersom sakfrågan tydligen inte går att diskutera utan att det blir en massa påhopp på person.
Det är inga på hopp på dig som person utan för mig känns det som om vi gång på gång försöker förklara att problemet är inbyggt från grunden i hela tränarutbildningen men jag känner inte att jag får någon respons.

Angående ditt inlägg 70 så har en av dina frågor där diskuterats flitigt nu resten vet jag inte om de är relevanta utifrån den vändning tråden har tagit.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Nä, nu har jag suttit här och skrivit hela förmiddagen. Dags attt skaffa ett liv. Ut och träna kanske...
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Är det inte så att de flesta dressyrhästar enbart gör dressyrpass på en ridvolt? Eller hoppryttare som enbart skulle hoppa därför att tränaren är hopputbildad?

Nej det är det inte. Men alldeles för många rider tyvärr ensidigt. Det håller jag med om.

Dock tror jag att man i det långa loppet förlorar just på ensidig träning. Visst du kanske kan avancera snabbt om du övar mkt på ett "moment" men om du glömmer bort de andra så skiter det sig nog (oftast) i slutändan.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

En vanlig tävling i Sverige innehåller oftast ett stort antal klasser:
Pröva-på 30 km, Clear Round 50 km, tävling 50 km, tävling 80 km och tävling 120 km.

En del deltävlingar har dessa plus CEI1* 80 km, CEI2* 120 km och CEI3* 160 km



Det slank in en nolla för mycket där va?



Det enklaste sättet är faktiskt att använda sig av distansen hastighetsbegrepp km/h istället för fälttävlans meter/min. Normala hastigheter är: skritt 5-7 km/h, trav 12-18 km/h, långssam galopp (canter) 18 - 23 km/h. Om du rider en blandad runda utomhus eller ett blandad dressyrpass så snittar du kanske 10 km/h. Voila, på en timme har du ridit 10 km.

Snarare att jag tappade ett komma :D 10,4 skulle det vara, helt rätt!

Är det något du mätt eller baserat på ovan skrivna normala hastigheter? Intressant i vilket fall! Jag är ju helt inne på just m/min just pga sträckorna på tävling, man vill få en känsla för vad som är tävlingstempo och vad hästen är tränad till. Borde göra en tabell med översättning :D
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Ja men om man nu ska bredda sitt register så ser nog jag det som viktigare att hopp/dressyr tränare lär sig om distans (kondition och hållbarhet), körning osv än att distans tränaren lär sig hoppa 120 cm. Detta eftersom nästan all ridutbildning i Sverige idag grundar sig på dressyr och hopning och de flesta har gått på ridskola.

Och jag ser det som precis lika viktigt att alla dessa moment finns med. Det räcker tyvärr inte med att ha gått på ridskola och därmed anses kunna tillräckligt då ridskolorna i sverige (inte alla givetvis men måånga) inte utbildar sina elever tillräckligt eller ger fel utbildning osv. Vi har tyvärr alldeles för låg standard på våra svenska ridskolor för att dessa ska kunna anses borga för att man har fått en grundutbildning. (sen tycker jag att tömkörning mm ska finnas som del i ridskoleutbildning med men det är jag det).

Ja det är dagens regler men frågan är om de är relevanta. Om du som exempel kan allting om alla andra juridiska områden men inget om skattejuridik ska du då kunna bli jurist? Det är ju så dagens tränarutbildning ser ut i Sverige.

Nej det ska man inte kunna.

Så som tränarutbildningen ser ut i dag så är den inte tillräcklig. Men att ta bort ytterliggare ett krav gör den inte bättre, snarare tvärtom. Däremot är jag helt för att man lägger till fler krav :idea:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Som distansryttare antecknar jag tiden och längden för alla mina träningspass (har GPS och pulsmätare). Under januari har min ena häst hittils gått 197 km och den andra 146 km. Totalt cirka 56 timmar i sadeln, nästan uteslutande skrittpass och dressyrpass

Jag vill oxå ha :mad: För min del är det istället totalt tid, vägval inkl gångarter och tider på intervaller.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Så som tränarutbildningen ser ut i dag så är den inte tillräcklig. Men att ta bort ytterliggare ett krav gör den inte bättre, snarare tvärtom. Däremot är jag helt för att man lägger till fler krav :idea:

Jag tror egentligen att du och jag är ense. Jag anser att man antingen ska kräva att alla kan lite om allt eller att man tar bort de grenspecifika kravet totalt, hoppning 120 cm samt LA tävlingsdressyr (för jag är fortfarande rädd att det är tävlingsdressyr det talas om) och bara har kvar ändamålsenlig kunskap inom dressyr motsvarande LA nivå.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Distansen har ju mer nytta av dressyren än vad dressyren har för distanskunskaper gällande kondition för en långdistansare, det kan du ju inte bortse ifrån.

varför det?? :confused:

Ska jag ha en häst som orkar ett helt meeting och presterar bra alla klasser så är bra kondition (alltså långdistans) viktigt. Precis som om den i längden ska orka jobba rätt ett helt dressyrpass.

Att skriva så som du gör är precis lika fel som att påstå att dressyr är onödigt för distansare.

Vi BEHÖVER ALLA grenar soms yftar till att få vår häst att jobba rätt, orka med och hålla sig frisk oavsett vad för typ av ryttare vi benämner oss som.

Jämför med dig själv. Den som har en bra kondis (kanske springer några dagar i veckan) får det lättare med vardagssysslorna än den som inte gör det.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Danskarna klassar in de olika distanserna på detta sättet. Om jag inte tar helt fel så går lätt klass upp till 60 km. Medelsvår börjar vid 80 km och svår klass vid 120 km

En 60km tycker jag vore alldeles utmärkt att ha som mål för tränarutbildningen. Det motsvarar en häst i normal kondition (sen att det inte finns så många som har hästar som ens når upp till det är en annan sak). En tränare, oavsett gren, bör veta hur man får en normal bra grundkondition.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

En 60km tycker jag vore alldeles utmärkt att ha som mål för tränarutbildningen. Det motsvarar en häst i normal kondition (sen att det inte finns så många som har hästar som ens når upp till det är en annan sak). En tränare, oavsett gren, bör veta hur man får en normal bra grundkondition.

Det ser man ju bara på en vanlig fälttävlan (jag bevistar typ aldrig hopptävlingar även om det ska bli öndringar på det nu när hästen har blivit stor :D), hur många är det inte som ser riktigt tråkiga ut redan efter halva banan i de låga klasserna?

Bara för att samma gäller där - en häst i normal kondition går en 90-klass. Men många är inte i normal kondition. Inte min häst heller! Jag likställer vad jag för min egen del kallar "tävlingskondition" (= orka gå en 90-klass på ett bra sätt) med normal grundkondition hos en häst. Men det får man inte på en kvart. Jag har målmedvetet tränat min häst mot 90-start i drygt 4 år, nu som blivande 7-åring (och övervuxen connemara med dessutom rätt sent utvecklad släkt) börjar han kännas hyfsat "grundtränad".
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Fast självklart behöver alla allsidig träning. Men en elitdistanshäst behöver ju inte gå motsvarande elitdressyr - fokus ligger på de muskler som distanshästen behöver för att tävla men de andra "glöms inte helt bort" eller hur man ska uttrycka det?

Nu missade du min poäng.
Här är det tydligen så att distanshästen måste gå dressyrträning men för dressyrhästen blir det fel med distansträning.:confused:
Alla hästar måste tränas i lydnad, rakriktning, takt, mm. Så är det men att behöva göra detta i dressyr är inte nödvändigt. Jag kan lika bra träna western.
Men jag är ärligt ganska emot att sitta o rida för mycket på ridbana. Det sliter på hästarna och många underlag är för mjuka.
Min gamle man klarar hårda grusvägar o asfalt men djupa ridbanor är inte bra.
Lydnad, rakriktning, takt, sidvertrörelser, mm går utmärkt att träna på grusvägar.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Nu missade du min poäng.
Här är det tydligen så att distanshästen måste gå dressyrträning men för dressyrhästen blir det fel med distansträning.:confused:
Alla hästar måste tränas i lydnad, rakriktning, takt, mm. Så är det men att behöva göra detta i dressyr är inte nödvändigt. Jag kan lika bra träna western.
Men jag är ärligt ganska emot att sitta o rida för mycket på ridbana. Det sliter på hästarna och många underlag är för mjuka.
Min gamle man klarar hårda grusvägar o asfalt men djupa ridbanor är inte bra.
Lydnad, rakriktning, takt, sidvertrörelser, mm går utmärkt att träna på grusvägar.

Ah, det är så mycket citat så jag händer inte med i flera led :p Jag svarade bara på ditt inlägg rakt av:

Och distanshästen som ska gå med maratonaktiga muskler ska ändå gå dressyr som ger mer sprinteruppbyggande?
Nu menar jag dressyr som tävlingsformen är.
// Linda

Jag håller helt med ridbana/underlag. Jag rider själv endast på bana för tränare av den anledningen, jag gillar varken böjda spår eller för mjuka underlag. Åtm inte under uppbyggnaden av hästen. Skogen är ju helt underbar att träna i och ger så mycket mer mer varierande grad av sluttning och olika underlag :banan:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Ett annat problem med distanstränarnas utbildning är fortbildningen.
Om man tittar på distanstränarna så står det "ej licens, utbildning inaktuell"

Problemet är att det inte finns fortbildning för distanstränarna. Och vem i Sverige kan igentligen ge dem det när C-tränarna är mer aktiva idag än A-tränaren?
Man får ju söka utomlands för att hitta någon som kan fortbilda i distans.

Ni dressyrryttare tycker säkert att det är en jättebra ide att de går dressyrens fortbildning.
// Linda
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Sakfrågan från början handlade om att Anneli inte klarade sitt teoretiska prov i dressyr och kuggades som tränare vilket innebar att skam går på torra land.

Vilket ledde till att samma skribent uppmanade att tränarutbildningen måste ändras till det enklare för att LA dressyr skulle vara för svårt. La dressyr är rent grundläggande och man måste inte vara någon dressyrstjärna för att klara av att rida hästen i form i alla gångarter och utföra lite skänkelvikningar och halter och galoppfattningar.

Sen gick diskussionen in på att hoppning 1.20 också skulle vara för svårt.

Sen gick diskussionen över till att det för att bli rättvist skall bli fler inriktningar i tränarutbildningen som tex distans och körning vilket är en bra ide´.


Men fakta kvarstår Annelie Eriksson har fortfarande kuggats i ett teoretiskt prov i dressyr och anses ha för dåliga grundkunskaper inom ämnet. Det spelar väl här ingen roll om dressyr och hoppryttarna kommer att rida ett distansprov i framtiden??VARFÖR är det fel att kugga Annelie Eriksson om hon inte har tillräckliga kunskaper för att bli tränare? Är inte kunskaper en bra sak att ha som tränare?


Sedan kommer det en massa personangrepp på Staffan Strandberg som jag inte har någon lust att kommentera eftersom jag inte ens vet vem det är.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

KL

Kan man inte ens få åka och gipsa sitt ben i lugn och ro utan att missa en intressant tråd? :D

Efter att ha läst igenom tråden så har jag följande kommentarer:

Staffan:Det som citerades i Ridsport lät mer som något ur ett hemligt PM numera publicerat på Wikileaks. Det Staffan sa förvånar mig inte, men jag trodde aldrig han skulle säga det offentligt med tanke på att han vet vilken skada det åsamkar sporten. Trist.

Annelie: En fantastiskt duktig och seriös distansryttare som definitivt vet vad hon gör. MEN om det stämmer att lektionen hon skulle genomföra låg på högst LA-nivå så tycker jag att den ridskola och det ridgymnasie hon tidigare gått på skulle få sin rumpa randad. Om man släpper ifrån sig en duktig ryttare som inte vågar/förmår hålla en dressyrlektion på LA-nivå så har de misslyckats kapitalt!

C-tränarutbildningen
: Jag förstår kravet på LA-dressyr för min åsikt är också att dressyren är grunden för precis all ridning. Den som inte förstår grunderna eller ens vilken användning man har för dessa kunskaper bör inte bli tränare oavsett disciplin. Det handlar - precis som många skrivit - inte om tävlingsdressyr utan grundkunskaper, och dessa kan användas till utbildning av/problemlösning för vilken sorts tävlingshäst som helst.
Hoppkravet förstår jag inte alls. Särskilt inte när det främst rör sig om höjd. Den som kan grunderna i dressyren kan hitta övningar och upptäcka brister hos ett ekipage redan vid mycket lägre höjder. Det handlar om att kunna använda sig av principer för lydnad, balans och styrketräning med hjälp av bommar och låga hinder för att utveckla en häst/ett ekipage som borde vara det intressanta på den här nivån. De som vill bli hopptränare får ju högre, grenspecifika krav.

Diskussionen i stort:-Jag förstår att Staffans uttalande känns som ett stort svek.
-Jag själv känner att förbundet vet så embarmeligt lite om distansritt att de inte ens fattar varför vi blir upprörda eller ens vad som är fel på kraven i utbildningen. Jag misstänker dessutom att de struntar i att de är okunniga eller att folk blir arga.
-Det känns ännu tristare med attityden om att distansen har så mycket att lära sig av andra grenar, men ingen annan gren intresserar sig för vad de kan lära sig av distansen. Jag hävdar att distansen visst kan lära sig av andra grenar (och att den kunskapen är ganska lätt att få del av) men att övriga grenar borde vara JÄTTEintresserade av bl a distansens insikter i träning för kondition och hållbarhet. Där slår till och med lättklassryttare inom distans en del framgångsrika dressyr- och hoppryttare på fingrarna vågar jag påstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Här är det tydligen så att distanshästen måste gå dressyrträning men för dressyrhästen blir det fel med distansträning.:confused:

Skulle tippa att the_connemara menar såhär:

Dressyrhäst ska gå distans som träning i syfte att få en bra grundkondition.
Distanshäst ska gå dressyr (ej tävlingsdressyr) i syfte att arbeta med sin kropp på ett bra sätt.

Så tycker jag iaf :p

Det blir ju svårt för dressyrhästen att träna distans i paddocken.. åh andra sidan dör denne inte av träning ute (som vissa dressyrare tror)

Distanshästen behöver inte dressyrtränas (fortf. ej tävlingsdressyr) i paddocken utan det går så bra så på en grusväg, skogsstig, åker eller vad man nu kan hitta på.

Själv rider jag alltid oerhört mycket dressyr när jag rider ut men det är delvis för att min lille häst hittar på en massa saker att bli rädd för om inte hjärnan får sin stimulans :angel:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

varför det?? :confused:

Ska jag ha en häst som orkar ett helt meeting och presterar bra alla klasser så är bra kondition (alltså långdistans) viktigt. Precis som om den i längden ska orka jobba rätt ett helt dressyrpass.

Att skriva så som du gör är precis lika fel som att påstå att dressyr är onödigt för distansare.

Vi BEHÖVER ALLA grenar soms yftar till att få vår häst att jobba rätt, orka med och hålla sig frisk oavsett vad för typ av ryttare vi benämner oss som.

Jämför med dig själv. Den som har en bra kondis (kanske springer några dagar i veckan) får det lättare med vardagssysslorna än den som inte gör det.

Den dagen jag behöver en långdistansares kondition för att orka ett gympass måste jag nog samtidigt gå ner i kg på tyngderna.

Du kan väl inte tro att du behöver konditon som en fälttävlashäst och däröver tex då distans, galopp och trav för att rida dressyr ?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Nu missade du min poäng.
Här är det tydligen så att distanshästen måste gå dressyrträning men för dressyrhästen blir det fel med distansträning.:confused:
Alla hästar måste tränas i lydnad, rakriktning, takt, mm. Så är det men att behöva göra detta i dressyr är inte nödvändigt. Jag kan lika bra träna western.
Men jag är ärligt ganska emot att sitta o rida för mycket på ridbana. Det sliter på hästarna och många underlag är för mjuka.
Min gamle man klarar hårda grusvägar o asfalt men djupa ridbanor är inte bra.
Lydnad, rakriktning, takt, sidvertrörelser, mm går utmärkt att träna på grusvägar.

Fast har du som ryttare grundläggande kunskaper i dressyr så ÄR inte LA särskilt svårt att utföra godkänt på vilken häst som helst.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Den dagen jag behöver en långdistansares kondition för att orka ett gympass måste jag nog samtidigt gå ner i kg på tyngderna.

Du kan väl inte tro att du behöver konditon som en fälttävlashäst och däröver tex då distans, galopp och trav för att rida dressyr ?


Precis lika lite som en distanshäst behöver extrem dressyrträning eller bulliga dressyrmuskler, lika lite behöver en dressyrhäst kondition som en elitdistanshäst.
Men det hjälper att ha en dressyrhäst med schysst kondition (och jag har då sett dressyrhästar som skulle behöva bättre kondis), den behöver definitivt hållbarhet och ryttaren behöver veta hur man tränar upp hållbarhet.

Det handlar inte om att förvandla sin häst till något den inte är, det handlar om att ödmjukt ta till sig all den kunskap de olika grenarna tillhandahåller för att förbättra sin häst så mycket som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp