Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

KL

Kan man inte ens få åka och gipsa sitt ben i lugn och ro utan att missa en intressant tråd? :D

Efter att ha läst igenom tråden så har jag följande kommentarer:

Staffan:Det som citerades i Ridsport lät mer som något ur ett hemligt PM numera publicerat på Wikileaks. Det Staffan sa förvånar mig inte, men jag trodde aldrig han skulle säga det offentligt med tanke på att han vet vilken skada det åsamkar sporten. Trist.

Jag håller med, det är otroligt oproffsigt att dissa sin egen gren offentligt på det viset. Det borde ha kunnat göras annorlunda.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Precis lika lite som en distanshäst behöver extrem dressyrträning eller bulliga dressyrmuskler, lika lite behöver en dressyrhäst kondition som en elitdistanshäst.
Men det hjälper att ha en dressyrhäst med schysst kondition (och jag har då sett dressyrhästar som skulle behöva bättre kondis), den behöver definitivt hållbarhet och ryttaren behöver veta hur man tränar upp hållbarhet.

Det handlar inte om att förvandla sin häst till något den inte är, det handlar om att ödmjukt ta till sig all den kunskap de olika grenarna tillhandahåller för att förbättra sin häst så mycket som möjligt.

Men när du skriver här att du anser att LA är extrem dressyrträning och att du tror att hästarna får bulliga dressyrmuskler av att gå i form i alla gångarter, göra lite skänkelvikningar och galoppfattningar och ryggning ja då blir jag faktiskt såpass skrämd att man nästan får tro Staffan när han säger att kunskapen om dressyr är skrämmande låg inom distansen.

LA är vanlig grundridning, varken mer eller mindre.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men när du skriver här att du anser att LA är extrem dressyrträning och att du tror att hästarna får bulliga dressyrmuskler av att gå i form i alla gångarter, göra lite skänkelvikningar och galoppfattningar och ryggning ja då blir jag faktiskt såpass skrämd att man nästan får tro Staffan när han säger att kunskapen om dressyr är skrämmande låg inom distansen.

LA är vanlig grundridning, varken mer eller mindre.

Men kära nån, nu har du väl läst galet :confused:

Var läser du att Litenvit skriver att hon anser att LA är extrem dressyrträning? Ingenstans.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men när du skriver här att du anser att LA är extrem dressyrträning och att du tror att hästarna får bulliga dressyrmuskler av att gå i form i alla gångarter, göra lite skänkelvikningar och galoppfattningar och ryggning ja då blir jag faktiskt såpass skrämd att man nästan får tro Staffan när han säger att kunskapen om dressyr är skrämmande låg inom distansen.

LA är vanlig grundridning, varken mer eller mindre.


Nu missförstod du mig - eller så missförstod jag dig.
Ovanstående skrev jag som kommentar på det här som du skrev:
Du kan väl inte tro att du behöver konditon som en fälttävlashäst och däröver tex då distans, galopp och trav för att rida dressyr ?


Jag är helt på det klara med vad dressyr i LA-nivå innebär och det är inte rocket-science. Det är därför jag anser att det har sin plats i C-tränarprogrammet.
Däremot tror jag att övriga discipliner visst har en massa kunskaper att hämta av distansritten och att man inte alls måste vara ute efter att få en häst med samma kondition som en elithäst inom distans (eller fälttävlan), för att ta till sig dessa kunskaper.
Är du med på tåget nu? :)
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Helt ärligt förstår jag inte din kommentar alls , vem har sagt att en distanshäst skall tränas i extrem dressyr? Jag kanske missförstod din kommentar?

Det som det talas om här är LA dressyr och inget annat eftersom det är kravet för C-tränarutbildningen, det vore väl bättre om vi håller oss till fakta istället för att spinna iväg åt extrema håll vilket bara skapar missuppfattningar.

edit: Jag förstår hur du menar nu haha. Jo men då ligger nog fälttävlan närmare tillhands att använda info om konditionsträning ifrån.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

edit: Jag förstår hur du menar nu haha. Jo men då ligger nog fälttävlan närmare tillhands att använda info om konditionsträning ifrån.

Jag var (och tittade) på en fälttävlanskurs för Piia Pantsu och där sa hon till sina elever att de borde ta kontakt med någon distansryttare för att få hjälp med konditionsträningen.
Trots att ryttarna tävlade på hyfsat hög nivå - inte elit, men dock CEI-tävlingar, så hade ingen provat att rida med pulsmätare och de visste inte heller hur de skulle använda sig av informationen från pulsmätare. Ingen kände sin hästs vilopuls eller hade en aning om vad pulsen normalt ligger i för intervaller vid de olika gångarterna.

Jag kan lova dig, att även om inte alla lättnivå distansryttare kanske rider och tränar med pulsmätare så vet de vilken nytta en sådan skulle göra, och hur man skulle använda den för att förbättra sin hästs kondition.

Grejen är den att vi oftast klarar oss ganska långt utan djupare kunskap. Fälttävlansryttare tar sig genom tävlingar utan att veta ett skit om puls, distansryttare rider många mil utan att grunda med särskilt avanserad dressyr, dressyrryttare tävlar sina hästar som ibland knappt får skrittas utomhus - och de lyckas hyfsat väl!
Men, om du vill vässa din träning och dina resultat, om du vill öka chansen att få en hållbar häst som är mycket väl förberedd för tävling - eller om du råkar ut för förslitning och överansträngning på din häst, då vore du rätt glad om du kunde lite mer än bara det grundläggande inom enbart din disciplin.

Framför allt tror jag att en tränare, oavsett gren, behöver kunna lite mer än det som bara rör dess huvuddisciplin.
Med detta inlägg vill jag inte alls dissa fälttävlansryttare, utan bara peka på att väl initerad kunskap om t ex konditionsträning snarare finns att hämta hos distansryttare - t o m så att fälttävlansryttare skulle kunna komma och fråga oss lite extra om detta. (Det är ju inte riktigt så specifik kunskap du behöver för att träna upp din dressyrhäst, men ändå).
Inom vårt ridsportförbund verkar inställningen däremot vara att distansen har allt att lära av andra men de andra har inget att lära av oss. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Till LitenVit:

Välkommen in i debatten! Verkligen kloka och pedagogiska inlägg. Det borde vara svårt att missuppfatta dem eller ha en annan åsikt. Det märks att du är lärare och att ditt "viloläge" stabiliserar ditt temperament. För egen del hänger fingret över idiotförklaringsknappen hela tiden och då blir det ibland lite upprörda kommentarer.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Men tillbaks till kärnfrågan. Man kanske skulle starta en facebook grupp om att byta ut Staffan som distanstränare i tränarrådet. Det är ju så poppis nuförtiden och alla som startar en grupp känner ju att de gör en så stor insats för att förändra någonting. (Hur många knapptryckningar krävs för att skapa en grupp egentligen?)
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Den dagen jag behöver en långdistansares kondition för att orka ett gympass måste jag nog samtidigt gå ner i kg på tyngderna.

Du kan väl inte tro att du behöver konditon som en fälttävlashäst och däröver tex då distans, galopp och trav för att rida dressyr ?

nu är det du som vänder på begreppen och enbart stirrar dig blind på distans som tävlingsform. Du har som ryttare oerhörd hjälp av distans som träningsform för att öka konditionen på din häst. Det är inte bara att tuta och köra utan det kräver en del planering. Sen kanske man kan jämföra 160km som maraton för häst men 50km är inte ens i närheten. Det är strax över maraton för människor och vi är som bekant lite "klenare" än hästar.

50km är mer som att en människa skulle springa/ jogga en mil ngt den normaltränade människan med bra grundkondis ska klara av :grin: (dvs ingen LÅNGdistans).

Som dressyrekipage behöver vi (för att utvecklas korrekt) dressyren (såklart), gymnastikhoppning eller åtminstone bommar (jag är liite feg på den punkten), distanstränig a la konditionsträning (uppnås inte i paddocken), galopparbete (t om Jan Brink har galopparbete på bana med sina hästar), tömkörning och lite NH/westernkunskap.

Fälttävlan i den mån det är möjligt (svårt om man bara vågar rida över bommar) annars finns delmomenten i detta ovan.

Travsporten behöver vi inte då detta är en körsport som inte på ngt sätt gynnar oss som dressyrekipage..

Och för övrigt vidhåller jag att en sund människa behöver göra mer än lyfta skrot, vill man leva länge så behöver man träna hjärtat också..
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Grejen är den att vi oftast klarar oss ganska långt utan djupare kunskap. Fälttävlansryttare tar sig genom tävlingar utan att veta ett skit om puls, distansryttare rider många mil utan att grunda med särskilt avanserad dressyr, dressyrryttare tävlar sina hästar som ibland knappt får skrittas utomhus - och de lyckas hyfsat väl!
Men, om du vill vässa din träning och dina resultat, om du vill öka chansen att få en hållbar häst som är mycket väl förberedd för tävling - eller om du råkar ut för förslitning och överansträngning på din häst, då vore du rätt glad om du kunde lite mer än bara det grundläggande inom enbart din disciplin.

:bow::bow::bow:

Jag tillhör skaran "icke distansare" som faktiskt vet min hästs vilopuls (eller ja nu är den ju förhöjd iom att han blev så sjuk men innan dess så)

Stetoskopet ligger i förbandslådan och pulsmätare stod länge på önskelistan (står fortfarande faktiskt)

---------------
Lillskrutten har eg. 37 i vilopuls men ligger nu på 43. Låg när han var som sjukast på 160.
Mitt sto hade 23 i vilopuls :angel:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Det är mycket strunt i det som sägs i citatet men det finns tyvärr en liten kärna av sanning. Många distansryttare rider erbarmligt dåligt och man ser ofta både hästar och ryttare som är totalt ur balans. Tyvärr använder dessa distansryttare den fria formen som en ursäkt för att inte jobba sin häst för att få den att röra sig på ett ändamålsenligt sätt. Det är ofta man ser hästar som går med helt tappade ryggar skavandes på bogarna med huvudet nästan rakt upp. Givetvis gäller inte detta alla, långt därifrån, många har en mycket god känsla för hästens rörelser och får hästen att röra sig i en balans som är utmärkt.
Missförstå mig nu rätt jag anser att en ändamålsenlig form för arbetet ska användas. En dressyrform skulle vara förödande på distansbanan på samma sätt som en distansform skulle vara på dressyrbanan.

Jag fastnade lite vid detta inlägg, som dom flesta verkar bara ha glidit förbi. Jag tänkte rida mitt första PP i sommar och väntade mig då mötas av en massa suveräna ryttare med en otrolig rutin efter så många timmar i sadeln - jag blir då så väldigt förvånad över det du skriver.

Finns dom problem du pekar på långt uppe i klasserna?

Isåfall funderar jag om SS sa det han sa för att provocera och dra igång en nyttig debatt?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Det var medvetet jag inte skrev något om hur långt dessa personer rider värst är det givetvis på de korta sträckorna liksom den sämsta ridningen ses i de lätta dressyrklasserna. Jag har väldigt dålig koll på de som ligger på 160 km nivå. Visst har jag sett bilder som är allt annat än smickrande men det är enstaka bilder och kan mycket väl (troligen) vara ögonblicksbilder där ryttaren försöker ta tillbaka en häst som lägger sig i den ofördelaktiga formen.
Jag har bara allmänt sagt att vissa distansryttare borde se över sin ridning och sin balans då distans inte på något sätt är en ursäkt för usel ridning. Distans handlar inte som många tror om att fräsa runt i skogen utan koll på någonting, ibland får jag känslan av att vissa troligen omedvetet förmedlar den bilden.
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Oj så denna tråd har blivit lång på bara några få timmar! :D

Litenvit - mycket bra inlägg! :)
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag vill ha en noggrann gps eller liknande någon gång i mitt liv, jag vill kunna mäta hur långt man rider under ett dressyrpass/hoppass/uteritter osv.

Ett vanligt dressyrpass i skogen (jag rider enbart på bana för tränare) i vintras (dvs inte i någon tävlingskondis allts) gick på 104 km, inkl 4 km skritt (före/efter). Hihi, jag har nästan ridit distans :D

En vanlig träning tror jag dock man rider mycket längre. Ingen som mätt någon gång? Undra vart man frågar det.

Lite off topic - men svar på ovanstående fundering angående längd på träningspass...
Jag har ofta med min gps när jag rider dressyr för instruktör (för övrigt gör jag det var 14:e dag enligt träningsprogram från landslagsryttare i distans, däremellan tränar jag minst 2 ggr i egen paddock och rider i ändamålsenlig form alla träningspass) och för att ta två exempel...
Två olika tillfällen - uppvärmning och nedskrittning ej inräknat:
*52 min ridning (här är viss nedskrittning med, passen är 45 min för instruktör) resulterade i 5,16 km i sträcka
*45 min ridning resulterade i 4,9 km i sträcka

Jag betraktar mig som distansryttare på T80-nivå, det är där jag tänker hålla mig under 2011.

För övrigt är även min åsikt att den här tråden inte ifrågasätter dressyrgrunderna för en distanshäst, utan mer det faktum att distansen i tränarrådet representeras av en person som inte arbetar för distansridningens utveckling. Det är ruggigt skrämmande.
 
Senast ändrad:
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag fastnade lite vid detta inlägg, som dom flesta verkar bara ha glidit förbi. Jag tänkte rida mitt första PP i sommar och väntade mig då mötas av en massa suveräna ryttare med en otrolig rutin efter så många timmar i sadeln - jag blir då så väldigt förvånad över det du skriver.

Välkommen till distansens underbara värld! :D
...fast jag blev osäker på hur du menar med ditt inlägg..? Om du rider en PP så möts du av nybörjare, hobbyryttare som vill just "Prova-På" och det är verkligen en toppenmöjlighet! En PP går oftast mellan 18-30 km och där finns inte de som har "otrolig rutin". En etablerad distansryttare rider sällan PP-ritter. (obs- jag kan ha missuppfattat ditt inlägg)

Däremot kommer du säkert att mötas av etablerade distansryttare på tävlingsplatsen, eftersom det i princip alltid arrangeras fler klasser än PP, och då kommer du också att stifta bekanskap med den hjälpsamhet, positiva anda och glada stämning som råder! Varmt välkommen! Det är enastående härligt, men kräver sin ryttare och häst - både fysiskt, men också mentalt.
(å andra sidan är ju halva tjusningen att man kan rida distans och "tävla" mot sig själv, genom att tex ha som mål att samla många kilometer i benen osv.)
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag ger också mej in i leken nu ;).

Först så vill jag säga väldigt tråkigt för Annelie, hoppas du biter ihop och kommer igen.

Att ha grunden i dressyr tror jag att ryttarna på höger klasserna har. Att snabbt kunna byta galopp i en snäv kurva spar tid. Att sicksacka mellan vattenpölar gör att man också spar tid alltså har man nytta av dressyren. Men jag vill inte att de tränas för mycket i dressyren när grunderna sitter då de får fel muskler och fortare får mjölksyra. Hoppning är också väldigt bra för hästarna, sen känns det som att så höga höjder som 120 nja det få nog va.

Jag tränar min systerdotter och har gjort hela tiden, samtidigt så tittar vi och frågar och lyssnar på alla dom som har mer erfarenhet, och än så länge funkar det.
Hon får ju numera även stöd av Yvonne Ekelund som är hennes lärare i distans på skolan vilket är toppen. Hon rider ju numera rätt mycket dressyr och hoppning i skolan vilket har varit väldigt bra och utvecklande, sen har jag fått gått in och styra lite när sitsen blir för mycket dressyr vilket jag har märkt inte funkar optimalt på tävlingarna.

Angående ryttare på de låga klasserna så håller jag med att kunskaperna skulle kunna ökas hos en del av ryttarna men så är det väl inom alla grenar.

Själv så gillar jag faktisk Staffan och tycker han är bra, sen kanske han inte är helt med i tiden när det gäller distansen, hur som så va det ganska klantigt att uttala sej som han gjorde( har inte läst det ska köpa tidningen imorgon).
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

:bow::bow::bow:

Jag tillhör skaran "icke distansare" som faktiskt vet min hästs vilopuls (eller ja nu är den ju förhöjd iom att han blev så sjuk men innan dess så)

Stetoskopet ligger i förbandslådan och pulsmätare stod länge på önskelistan (står fortfarande faktiskt)

---------------
Lillskrutten har eg. 37 i vilopuls men ligger nu på 43. Låg när han var som sjukast på 160.
Mitt sto hade 23 i vilopuls :angel:

Jag varken äger ett stetoskop eller har tagit pulsen på min häst någonsin, men jag är flitigt med termometern :D

Nu måste jag testa i morgon bara för det! Hur gör man :angel:
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Lite off topic - men svar på ovanstående fundering angående längd på träningspass...
Jag har ofta med min gps när jag rider dressyr för instruktör (för övrigt gör jag det var 14:e dag enligt träningsprogram från landslagsryttare i distans, däremellan tränar jag minst 2 ggr i egen paddock och rider i ändamålsenlig form alla träningspass) och för att ta två exempel...
Två olika tillfällen - uppvärmning och nedskrittning ej inräknat:
*52 min ridning (här är viss nedskrittning med, passen är 45 min för instruktör) resulterade i 5,16 km i sträcka
*45 min ridning resulterade i 4,9 km i sträcka

Jag betraktar mig som distansryttare på T80-nivå, det är där jag tänker hålla mig under 2011.

För övrigt är även min åsikt att den här tråden inte ifrågasätter dressyrgrunderna för en distanshäst, utan mer det faktum att distansen i tränarrådet representeras av en person som inte arbetar för distansridningens utveckling. Det är ruggigt skrämmande.

Men då skrittar du nästan hela träningarna? Eller iaf rider skritt på kort tygel en stor del/står still och lyssnar på tränaren?

Min häst (156 cms connemara med ok skritt) skrittar 1 km på 10 min, rätt exakt korta sträckor, annars latar han sig/taktar så jag behöver lägga in halter/det är isagata. När vi är ute och tömkör 10,4 km så bör det alltså ta knappt 1 h och 45 min. Det brukar ta 1 h 40 min - 1h 50 min. Plan väg och rask takt med små pauser (typ matte behöver tömma skor på sten, matte får ont i benet och måste stretcha lite eller i värsta fall - matte blir blockhalt och måste kravla sig upp och lifta lite pga knäproblem :D).
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Ignorera denna "ginnies" i denna tråd. Alldeles uppenbart en person som med sina över 10.000 inlägg tycker att det är kul att provocera. Hon/han har alldeles säkert ingen som helst kunskap om distans och vet inte vad hon/han pratar om. Ingen idé att gå i polemik med en sådan.

"ginnies" får gärna fortsätta att tro att vi distansryttare knappt vet vad som är fram och bak på hästen och att vi lufsar fram i skogen utan tanke.


Jag skriver det jag tycker, sedan att du blir provocerad, det är ditt bekymmer.

Jag tycker när hon visste innan: Gilla läget och läs på.Dressyrgrunder är vanlig hästkunskap, konstigt att de inte lärde ut det på ridgymnasiet om inte annat.
Eller vad är det som är så skadligt med dressyrgrunder, utbildningsskalan,hästens muskler, vilka som används till vad mm mm-inte skadar det distansen, eller?
 
Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson

Jag varken äger ett stetoskop eller har tagit pulsen på min häst någonsin, men jag är flitigt med termometern :D

Nu måste jag testa i morgon bara för det! Hur gör man :angel:

hmm lite svårt att förklara men jag står på samma sida som man hoppar upp (har ingen aning om ifall det går att ta pulsen på bägge sidor). Sen är det liksom precis bakom frambenet och lite in, typ.. Man hör ju när man kommer rätt :p

För min del är det superlätt just nu för de har rakat honom precis där man tar pulsen bara att sätta stetoskopet mitt i fyrkanten :idea: (hela han ser ut som en liten ruta just nu med en ruta på var sida om halsen, en bakom vart framben och en jäättestor mitt under magen :eek::rofl:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp