Staket passande mindre hund?

Diabetikern

Trådstartare
Ok.. först sk ajga ju bestämma hundras men vi måste byta staket och på ena sidan av huset har vi en rätt rejält trafikerad väg. I nuläget har vi ett plank som är ca 80 - 1m högt.

Hur högt behöver vi ha det nya staketet? Vi har Gunnebo staket på ena sidan som kommer restoreras/stå kvar, häck mot grannen och öppet.

Fick tag i ett biliigt trästaket på 80cm högt som jag funderade på att byta ut planket och sedan fortsätta med trästaket runt där vi inte har något. Sätte det tätt så inte någon hund slinker igenom alt. ett extra nät.

Hur högt har ni erat staket? Våra basnjisar hoppar inte så för dessa räcker det med 80cm men vill ända vara på den säkra sidan när valpen sen kommer :)
 
Vi ska bygga under sommaren och kommer bygga 130 cm högt spjälstaket mot granne och skog. Mot vägen (landsväg 70 km )blir det bullerplank på 2 m. Sen har vi ett hörne naturtomt där staket inte syns och det springer en del vilt. Där tänkte vi sätta viltstängsel från Granngården. En sträcka på 80 m. Övriga sträckan där skärmas redan av iom att vi har hundgårdar där.

Vi har Schäfrar samt en Dvärgschnauzer.
 
Vi byggde så att det är precis på gränsen till bygglov: 110 cm högt.

Olika kommuner har olika gräns, det här gäller hos oss:
Konstruktioner som är högst 1,1 meter och har minst 30 procent genomsiktlighet är att likställa med staket och kräver inte bygglov. Murar och plank som är lägre än 0,5 meter kräver inte heller bygglov.
 
Vi kommer bygga smålandsstaket runt tomten, ca 1.10 högt. Labradoren hoppar över grinden på 1.05 :meh: hemma, men eftersom han inte sticker efter vilt så är jag inte så orolig för att han ska hoppa över utomhus. Det är framförallt wachtlarna jag vill hålla bakom lås och bom, de är lite mer opålitliga :p
 
Vi flyttade till nya huset i en liten stad i höstas och har inte fixat klart allt än för hundarna (lapphundar och papillon).
Har en hörntomt och mot den trafikerade gatan är det ett gammalt (men helt) 90 cm Gunnebostängsel och innanför det en häck.

Gubben tyckte det räckte, men jag tjatade ändå till mig ett småmaskigt (7,6 x 6,3 ) nätstängsel på 110 cm innanför häcken, så att pappisen inte skulle kunna krypa ut när han var valp.

Hundarna har alltså en säker inhägnad tomt på baksidan av huset. Har sedan enbart häck runt resten av tomten, men köpt likadant nätstängsel och stolpar till resterande delar..... skall bara få ork att tjata igen.
 
Det står inte ifall hundarna ska kunna lämnas mm.

Jag hade inte känt mig bekväm eller säker på att ha under 1.50cm, helst gärna täckt tak även om hundarna ska lämnas eftersom att de flesta hundar lätt hoppar en meter uppåt i alla fall.

Ska man ha staket men inte lämna eller ha dem ute under uppsyn minst 1 meter, gärna mot 1.20

Små hundar kan om de vill :)
 
Vi kommer bygga smålandsstaket runt tomten, ca 1.10 högt. Labradoren hoppar över grinden på 1.05 :meh: hemma, men eftersom han inte sticker efter vilt så är jag inte så orolig för att han ska hoppa över utomhus. Det är framförallt wachtlarna jag vill hålla bakom lås och bom, de är lite mer opålitliga :p

Och juste, som @Dandylinn skriver - jag skulle inte lämna dem ensamma hemma ute på bara tomten :) Åker vi iväg får de vara i hundgårdarna.
 
Vi har två russllar och typ spjälstaket på 1.20. Känns hyfsat säkert, men jag lämnar dem inte gärna ensamma ute mer än nån minut eller två. Efter att ha sett tiken nästan (det var riktigt nära) ta sig över en ca 1.50 m hög mur tvivlar jag inte på förmågan om rätt motivation (läs: katt) finns... Tror dock risken är mindre att de försöker klänga sig över ett mer "transparent" staket än tex mur, eftersom de ser igenom.
 
Våra är heller inte ensamma ute. Isf är de i hundgården. Staket är till för att kunna släppa ut på snabbkiss utan att de ska sticka efter någon av grannens 6 katter som ständigt ränner här eller kunna vara lösa på tomten när vi är ute och pysslar eller sitter på altanen.
Vi bor lantligt med bara en granne inom synhåll, och den grannen är väldigt nära så vi vill hålla hundarna på vår tomt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har tips på billigt och lättbyggt staket som håller en hund inne i en trädgård. jag tänkte bygga staket hos mina föräldrar så...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: McFlurry
·
Trädgård & Växter Hej alla Vad har ni för staket runt era hus? Då huset vi köpte enbart har ett halvdant plank på ena sidan och lite halvtrasiga gamla...
2
Svar
20
· Visningar
3 639
Senast: Asko
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vi ska sätta upp staket runt vår trädgård, med start idag är det tänkt. Det är främst framsidan, för på tre av sidorna finns det dels...
2
Svar
21
· Visningar
3 119
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp