Bukefalos 28 år!

Stall/ridskor

Sorbe

Trådstartare
Nu är jag trött på alla dessa ridskor som inte håller. :p Antingen går de sönder i en söm framme vid fotens bredaste del eller så går sulan sönder vid hälen.

De jag provat:
MH Protective Jodphurs - använde dagligen i sju år, gick sönder i hälen inifrån (alltså sulan går sönder) men det märktes knappt. Gick sönder i en söm på yttersidan som iof var enkelt att laga.

Jacson säkerhetssko - den läderskon med stålhätta. Gick sönder efter ca 6 månader i den söm söm går från mitten av fotens insida upp mot övre delen. Också enkelt att laga, men gick sönder så snabbt. Samt tappar färg! Ser misshandlade ut trots ganska ok skötsel.

Jacson lädersko - den nätta utan stålhätta. Köpte dem i februari och nu är de trasiga i hälen sen en månad och det kommer in stenar och de låter när man går - irriterande!


Någon som provat GG Eclair jodphur?

Kollade lite snabbt på Jacson De Light på Strömsholm igår. Dock har jag inte särskilt bra erfarenheter av Jacson som sagt, men denna är ju dubbelt så dyr som den två så kanske det är bättre kvalité?

Dublin. De verkar vara trevliga skor, dock verkar det som att lädret ger upp snabbt?

Ariat vore det utlimata, men de är lite över budget. :(

Blundstone rekommenderar många, men jag har inte sett några i närheten.

MH är inget jag vill ha. Tycker det är trevliga fotriktiga skor, men materialet stämmer inte till priset.

Förslag?
Nättare sko utan stålhätta. De får gärna vara med dragkedja.
 
Sv: Stall/ridskor

Ja, sköna är dem. Men jag tänkte för en gångs skull köpa ett par som kanske håller lite längre än några månader. ;)
 
Sv: Stall/ridskor

MH Protective Jodphurs - använde dagligen i sju år, gick sönder i hälen inifrån (alltså sulan går sönder) men det märktes knappt. Gick sönder i en söm på yttersidan som iof var enkelt att laga.

Har du ett par skor dagligen i sju år är det väl inte så konstigt att de går sönder till slut?? :confused:
 
Sv: Stall/ridskor

Men suck. Självklart är det normalt att de går sönder. Jag skrev bara upp de jag använt. Dah.
 
Sv: Stall/ridskor

Har du inte ditt svar redan? Första MH paret verkar ju dunder! Men du kanske ville byta? (Protective är för dyra för dig nu menar du?)

Jag är allämnt kär i Easy Rider Steel och har ngn ny modell nu, minns tyvärr inte namnet. Men det är snörning och ingen läderdoja så det är kanske inte intressant för dig?
 
Sv: Stall/ridskor

Jo, men vad vill du ha för hållbarhetstid på skorna då? Sju års hållbarhet vid frekvent användande tycker iaf jag är bra kvalitet. :)
 
Sv: Stall/ridskor

Blundstone, finns inget märke som är bättre! Brukar finnas på Granngården.
 
Sv: Stall/ridskor

Jag har Jacsons De Light, är helt förälskad i skon :) jätte trevig sko och skönt, har en sån där gel sula så du vandrar på moln :)
27723009.jpg


Jag har dock inte haft mina så länge, men kvaliteen på dessa är mkt bättre än övriga jacson skor.
 
Sv: Stall/ridskor

Ah. :) Jag får stå ut med mina ett tag till så får du återkomma hur de är. ;)

Jag kan fota hur mina har gått sönder, det är helt knas. :p
 
Sv: Stall/ridskor

Jag har ett par GG Eclair Classic, men sulan bak i hälen har släppt efter några månaders flitig användning. Annars bra skor som passar smala fötter.
 
Sv: Stall/ridskor

Har också dessa men har tyvärr inte heller haft dem så länge, de är superlätta att gå med och mkt mjuka. Dock kommer jag inte använda dessa i den kommande leran utan nästan enbart som stall/ridsko, vad jag lärt mig så dödar leran alla ridskor, oavsett märke och pris. Mina Blundstone höll i 3 år sedan sprack de och gick sönder vid den bredaste delen av foten på insidan, oerhört tunga och otympliga skor också.
 
Sv: Stall/ridskor

ats du får snabba på för de ska nog ugå fårn deras sortiment :( jag tror jag ska inhandla mig ett till par bara för att ha för de är riktigt trvliga skor.
 
Sv: Stall/ridskor

ja leran torkar ut allt och lite till känns de som. och dessa skor är ju också snygga så i lera kommer jag inte heller klampa med dom i..
 
Sv: Stall/ridskor

Jag köpte för några veckor sedan ett par Blundstone med stålhättor.
Kanonsköna verkligen!
Jag rider dock aldrig i jodphurkängor och kan inte säga hur de är att rida i, men kan tänka mig att de är lite för "grova" för att vara helt bra där.
 
Sv: Stall/ridskor

R.M Williams yard boot.

Kostar 2-3.000, men mina har hållt för daglig användning i snart 9 år. Det är riktigt få kr/ användning...
 
Sv: Stall/ridskor

Jag är ute efter ett par att använda när jag arbetar i stallet. Rider med skor gör jag endast vid uteritter i skritt och trav när det är planerat att gå 'ut i ingenstans' där jag inte vill använda mina stövlar.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips på ridskor med dessa "krav": Det ska vara dragkedja fram måt tårna, EJ i hälen eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 037
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp