Stallbelysning, IP44 klassad?

Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Det tycker jag låter jättebra :)
När vi ändå är inne o pratar försäkringar- Varför ska man använda dessa som är så bra på stallbyggnader? VAd hjälper det mig "i andra änden"??? Varför väljer ni det kanske dyraste alternativet. Vad är det som är så bra?
Ooops kanske dags att byta o göra en ny tråd....

Förslag på riktigt klassade armaturer någon??? Ni måste väl ha belysning i era stallar???? Eller alla har lysrör bara?
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Förslag på riktigt klassade armaturer någon??? Ni måste väl ha belysning i era stallar???? Eller alla har lysrör bara?
Vi har lysrör (Nordpost) med HF-don för arbetsljus, enligt elektrikern risk att man får dyr kostand om åskan slår sönder men man slipper discotekblinkningar när man tänder ljuset. Det finns även en keramiksockel med glasglob om man inte vill tända allt.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Men de keramikarmaturer jag har hittat är inte klassade med ngt högt ip- absolut inte ett D me... Vet du var man kan finna?
I lag tycker jag att det är dåligt utsatta ipnummer på belysningen överlag. Det finns ute och innebelysning bara...
Det är ganska kul när man har lite tid över att kolla rundor- frustrerande bara att man inte hittar det man söker...

Vet inte om jag vill ha dessa med rund glasglob i boxen. Även om det är 3m i takhöjd så känns det inte 100% säkert med dom... De från Jula är ju iaf IP56- vet inte om det är ngn mer klassningen på dom...
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

**KL**
Nu ar det snart dags att sätta in belysning i stallet och jag måste lite snabbt hitta godkänd lysrörsarmatur. Är Julas lysrörsarmatur med IP 65 som är D-märkt men inte F-märkt godkänd för att montera i stallet?
Finns det någon annan mildare belysning som kan fungera om man inte vill tända maxbelysningen? Skulle bli tacksam för svar. OM det inte är godkänt, finns det något ställe jag kan köpa lämplig armatur i mellanskåne? Möjlighet finns ju annars att skicka efter men det hade varit skönt att få löst det snarast.
Murade väggar och trätak.
/U
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Enklaste är dessvärre att skicka efter, vilket i många fall även elektriker gör.

Min erfarenhet är att de stora kedjorna har begränsat med grejjer hemma på IP54 eller bättre. IP44 brukar finnas drösvis däremot...

Titta hos Solar, Malmbergs, Nima eller Nordpost - du får ofta hem grejjerna på några dagar.

Bokstavsmärkningen har att göra med yttertemperaturen på armaturen vid normal drift, ju närmare A desto svalare ytterhölje.

Tex badrum där man kan komma emot ett el-element när man är naken så ska elementet hålla IP 24 C eller bättre, så det finns fler bokstäver än F och D.

F:et sammanfaller med en äldre standard för montering på brännbart underlag och D:et sammanfaller då med dammsäker temp.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Tack för svar.
Men om jag vet att Jula har en lysrörsarmatur med IP 65 som är D-märkt men inte F-märkt så borde det väl även duga då? Verkar ju så enligt din beskrivning.
Jag har ännu inte hittat någon annan belysning än lysrör som klarar dessa krav. Finns det ens?
Hade varit skönt att få in ljus i stallet.. ;)
/U
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Clas Ohlsson har lysrör som är godkända både D och F märkta .

Mia
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Väcker tråden till liv...

En fundering, är IP65 bättre än IP54?

IP54 är ju vad som rekomenderas, men tänkte att 65 är kanske bättre.

Men IP65 finns ju överallt, är dessutom mkt billigare än IP54, och eftersom 54 är dyrare så tror ju jag att det är bättre, stämmer det?

De på Clas Ohlsson är ju både D och F märkta, men de är just IP65 och inte 54.... Likadant på Julas, men de är bara D märkta.

Men jag har fattat det som att det räcker med D märkning? Men så står det att armaturer som ska monteras på brännbart underlag ska vara godkända för detta, alltså F märkta. Sätter man dem på en takbjälke så är det ju brännbart underlag.

Tacksam om någon kunnig på området kan reda ut det här:)
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/CE-market/IP-klassificering/

"Kapslingsklasser för elektrisk materiel (IP-beteckning)

Elektrisk materiel klassificeras med en sifferkod som anger vilket skydd en kapsling erbjuder, exempelvis IP46. Förkortningen IP står för International Protection och står för ett internationellt sätt att koda olika kapslingsklasser. Beteckningen anger vilket skydd en kapsling ger mot åtkomst av farliga delar inuti kapslingen och skydd för materiel inuti en kapsling mot inträngande av fasta föremål eller vatten. Dammpartiklar räknas till fasta föremål.

- Den första siffran (inträngande av fasta föremål) anges med ett värde från noll till sex som talar om hur tät en kapsling är. Siffran noll betyder att den är helt oskyddad medan siffran sex innebär att kapslingen är dammtät.

- Den andra siffran (inträngande av vatten) anges med ett värde från noll till åtta och talar om hur väl en kapsling motstår vatten. Siffran noll betyder att den inte har något skydd mot vatten alls och siffran åtta att den kan sänkas ned i vatten utan att ta skada eller bli farlig.

Till exempel är IP20 vanligast inomhus och utomhus krävs alltid skydd mot inträngande av vatten. Vilken grad av skydd som krävs beror på var och hur elmaterielen är placerade."
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

IP65 är bättre än IP54 ja. 54 är "dammskyddad och skyddad mot strilande vatten alla vinklar" medan 65 är "dammsäker och skyddad mot kraftiga vattenstrålar".

D/F-märkningen har inte med täthet att göra, utan brandsäkerhet. D-märkningen anger att höljet inte uppnår en temperatur över 90 grader vid normal drift, och är ett krav i utrymmen med förhöjd brandrisk. Exempelvis stall. Ska du montera på brännbart material ska armaturen även vara F-märkt.

Så en F- och D-märkt armatur med IP65 kan du med gott samvete skruva upp i trätakbjälken i stallet. Ska du montera mot icke brännbart material räcker det med D-märkning.

Blev det klarare?
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jaa tack så mkt båda två:) Nu förstår jag precis.

Var på kursen säker hästverksamhet, och då verkligen tryckte han in IP 54 D i huvudet på oss, så därför som jag var helt förvirrad. Men det var alltså som jag misstänkte.

Tack igen!
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Ska du montera mot icke brännbart material räcker det med D-märkning.

Klantigt formulerat av mig. Man måste naturligtvis ha minst IP54 förutom D-märkningen för stallarmatur när man monterar mot icke brännbart material. Men det kanske framgick ändå... :D
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jaa tack så mkt båda två:) Nu förstår jag precis.

Var på kursen säker hästverksamhet, och då verkligen tryckte han in IP 54 D i huvudet på oss, så därför som jag var helt förvirrad. Men det var alltså som jag misstänkte.

Tack igen!

Måste man vara medlem i LRF för att gå de kurserna?
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Måste man vara medlem i LRF för att gå de kurserna?

Nej man behöver INTE vara medlem i LRF för att gå Säker Hästverksamhet, såvida de inte nyligen ändrat reglerna?!
Jag var inte medlem när jag gick den (och är fortfarande inte det och tänker ej heller bli = för dyrt). Har dessutom hästarna försäkrade i annat bolag än Agria.....det finns fler bolag och konstellationer som kör med Säker Hästverksamhet, de har olika benämningar bara.

Kursen jag gick arrangerades dock av LRF, Agria, Länsförsäkringar och LRF-Konsult
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Vad konstigt! Jag gick den i november, då frågade de innan om vi var medlemmar (det var en gubbe på LF som tyckte jag skulle gå den), och det var vi ju genom gården. Och då fattade jag det som att man var tvungen att vara det. Fick tom en räkning till på medlemskap på mig själv eftersom gården stod på pappa. Men då räckte det med att han hade det, jag tillhör ju familjen liksom:D

Konstigt! Men värt att kolla upp då kanske om man vill gå och inte är medlem.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

+ TITTI

Då mailar jag och frågar. Vid anmälan stod det att man kunde ange ev medlemsnummer, det tolkade jag som att man ej behövde vara medlem men man vet aldrig :)
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jag har gått kursen men är inte medlem i LRF, så det var inte ett krav då i alla fall (2-3 år sen)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 999
Senast: Bison
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 887
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 347
Senast: Barbabelle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp