Stallbelysning, IP44 klassad?

Chili

Trådstartare
Vad menas med Ip44 klassad? Mina föräldrar köpte en lampa, sådan man brukar ha i stall med en kåpa med galler och glas. Frågan är om man kan ha den i stallet eller är det mot reglerna? Det står att den ska kunna användas både inomhus och utomhus. Men har ju hört en del om olagliga lampor i stall etc.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

vad står det för IP på den då? vrid och vänd och kolla överallt, även innanför glaset om något IP nummer står..



IP står för en sorts fukskyddsklass, ju högre siffra desto högre skydd mot fukt, ex så har jag IP67 på akvarierampen..
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Det som rekommenderas för stall är IP 54, och de skall alltid vara försedda med säkerhetsglimtändare. Det gäller alla utrymmen i stall, eftersom det anses vara förhöjd brandrisk i stall, då det förekommer mycket damm från strö och foder, och sådant kan antända.

Jag rekommenderar en bra bok som Svenska brandskyddföreningen ger ut. Den heter Handbok för elinstallationer i lantbruk. Där tas även upp allt om el för stall.
www.lantbruketsbrandskydd.nu
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

När vi skulle ha belysning i vårat stall så var det IP 65 som gällde.

IP 44 är för våtutrymmen mm. Min elektriker sa att slutna lampor så som typ ytterbelysning är okej om det är IP 44 men att lysrör ska vara IP 65 och dessutom ska det stå ett D på dem. Då är de gjorda för djurstallar. Har precis köpt nya lysrör och nattlampor som väntar på att få komma upp....
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Vad är säkerhetsglimtändare? :)

Ser ut som en liten propp som man använder i lysrör. (Man ska alltid byta både glimtändare och lysrör samtidigt). Finns inte i sådana lampor som har vanliga glödlampor. Kan tänka mig att den lampan du har, har vanligt E27 fäste.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

ja du, säj det. Det är nåt som lysröret i lampan sitter fast i. Förr fanns andra glimtändare, tror nog de flesta nya lampor har säkerhetglimtändare. Detta gäller lysrör. Men ifall någon köper begagnat, eller återandvänder gamla lysrör, så gäller det att veta att man ska ha säkerhetsglimtändare, det går att köpa löst och montera på gamla armaturer. Det är väl för att damm som kan komma in i lampan, under plasten inte skall antända. Spänningen i lysröret bryts efter 30-60 sekunder om det inte tänds. Därmed förhindras att reaktorn blir varm, det kan annars orsaka skador på armaturen och i värsta fall brand.

Ip 65 är spolsäkert. Om man ska ha belysning i spolbox/spilta ska det vara ip65. Det rekommenderas att det minsta man ska ha i stall är ip 54. Men ip 65 är väl inte helt fel, men det finns inget som säjer att man måste ha det.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

gammal tråd men men....

Jag undrar var man köper armaturerna ni pratar om här... Vilka klassningar som är godkända har ju framkommit... När jag letar hittar jag bara lysrörsarmaturer och de ger ju inte så mysigt sken som nattlampa i boxen...
Om man har en stallgång under tak- uteboxar- kan man då köra ip44 där tror ni? det sopas ju där men är ju "fritt" blås brevid...
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

*kl* Lägger in detta för de som vill ha mer detaljer om vad IP-klassningen står för. Enligt Lantbrukets brandskyddskommitté ska man ha lägst IP54 i häststall.

Kapslingsklass, IP-klass, IP-klassning

För att visa vilket skydd en el-artikel har mot damm och vatten märks de med en kapslingsklass. IP-klassen består av bokstäverna ”IP” följt av två siffror, varav den första beskriver åtkomligheten av strömförande delar och den andra vattenskyddet

En artikel märkt med IP 54 är
(Första siffran:) dammskyddad och (Andra siffran:) tål strilande vatten från alla vinklar.

Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät

Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

plastkupa är bättre, det hade dom i mitt gammla stall. :) den blir inte varm och är okrossbar.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Men vad har du för belysning i ditt nuvarande stall. Har du köpt de själv eller de var med i "stallet" du byggde?
Jag har 3m takhöjd eller rättare sagt 2.97.... Hade velat ha de sma gallerörsedda med plastkåpa men de är ju bara ip44
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

plastkupa är bättre, det hade dom i mitt gammla stall. :) den blir inte varm och är okrossbar.

Men för att det ska vara GODKÄNNT för stall SKA det vara kermaiksockel OCH glaskupa!!! Plast smälter och brinner lättare och är EJ godkännt för stall!!! Det SKA vilken A-klass elektriker veta! (d.v.s. en behörig elektriker!)
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jag har inte frågat min elektriker... Han har bara sagt att det går åt oödigt mkt ström med lysrör :)
Sedan kan det ju vara kul att titta på lite olika modeller själv. Jag vill ju inte att han ska bestämma vad jag vill ha i mitt stall- eller det finns bara en sort?

Är det ngt skydd på dessa kuor ni pratar om eller är det en "källarlampa"? Jag vill helst ha galler på. Större risk hästen kommer till den än att det ska börja brinna i den känns det som. Tänkte på ip44klassade gallerlampor...
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jag har just varit på Jula och köpt boxlampor. IP 54
De kallar dem gallerplafond och de är mkt lika klassikern med galler som du har.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Jag har inte frågat min elektriker... Han har bara sagt att det går åt oödigt mkt ström med lysrör :)
Lysrör ger mer ljus än glödlampor och drar därför mindre el.
Tänkte på ip44klassade gallerlampor...
Den typen av lampor fungerar kanske bra i garaget eller utomhus men inte i ett stall. Stall har speciella regler eftersom det är så dammigt. Gör inte eljobben själv i stall utan anlita elektriker som har vana vid stall och ladugårdsinstallationer. Börjar det brinna så är elinstallationer det första som försäkringsbolaget tittar på.
 
Sv: Stallbelysning, IP44 klassad?

Men snälla... det är ju detta jag vet- jag vet bara inte var jag hittar dom :)
Den behöriga elektrikern har jag också nämnt tre ggr i tråden, men jag vill bara kolla lite lampor innan han ska sätta dit dom. Eller det finns bara en sort???

Lysrör kommer jag ha där det behövs mkt lyse. har hittat ip 66 till dom :)Men snygga SÄKRA nattlampor och en belysning att ha under taket UTANFÖR boxarna söker jag :)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 003
Senast: Bison
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 887
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 352
Senast: Barbabelle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp