Bukefalos 28 år!

Stalldesign

TeamLundVer

Trådstartare
Nu får ni ta fram er kreativa ådra kära bukisar :D

Hur skulle ni designa ett stall på cirkus 20 boxar?

Vad skulle ni vilja ha med? Vad är bra att tänka på?

Stallet skulle vara ett inackorderingsstall där de flesta har mer än 1 häst. (Helinackordering)

Egen fundering:

20 boxar a 3*4m
Stallgång a 4m bred
4st skötplatser
4st spolspiltor (kan vid behov användas som skötplats)
4st Sadelkammare
1st Foderrum

Så.. hur skulle ni rita upp det hela? Givetvis helt fritt att ändra/lägga till/ta bort från min fundering om vad som bör finnas. :idea:
 
Sv: Stalldesign

Sånt här har vi precis gjort ett projektarbete om i skolan. I min grupp ritade vi ett inackorderingsstall för 15 hästar, kallstall med uppvärmd servicedel med skötplatser, spolspilta och sadelkammare.

Bra att tänka på är att det måste finnas bra med utrymme att förvara så mycket strö och foder som behövs. Det går åt mer än vad man tror på så många hästar! Sen måste det vara så lättarbetat som det går om det ska finnas personal. Alltså inte för långt mellan exempelvis foderutrymme och stall. Om man ska ha anställd personal måste man även ha en personaldel med rastrum, toaletter osv, enligt arbetsmiljölagen.

Vi har jobbat med detta hela dagen så jag är helt slut i huvudet. Det är detta jag kommer på nu :)
 
Sv: Stalldesign

Om man ska ha anställd personal måste man även ha en personaldel med rastrum, toaletter osv, enligt arbetsmiljölagen.

Vi har jobbat med detta hela dagen så jag är helt slut i huvudet. Det är detta jag kommer på nu :)

Måste man ha en personaldel om denna bor på anläggningen? Dvs ´max 100m från stallet.

Foderrum (kraftfoder) hade jag nog tänkt mig i stallet samt en hö + halmloge. Transport av hö + halm skulle isf ske med motorkraft.. Vad sägs om den idén? (skulle vara skönt att itne ha så extremt mkt brännbart material i stallet dvs inget höloft t ex.
 
Sv: Stalldesign

Varför så mkt som 4 sadelkammare och spolspiltor? :confused:
Bara nyfiken hur tanken är där?
Tycker det låter jättesvårt att mosa in det i ett så pass "litet" stall :p
Men det kanske är tanken..

Är skötplatserna tänkta att vara i stallgången, eller i speciella spiltor?
 
Sv: Stalldesign

Måste man ha en personaldel om denna bor på anläggningen? Dvs ´max 100m från stallet.

Foderrum (kraftfoder) hade jag nog tänkt mig i stallet samt en hö + halmloge. Transport av hö + halm skulle isf ske med motorkraft.. Vad sägs om den idén? (skulle vara skönt att itne ha så extremt mkt brännbart material i stallet dvs inget höloft t ex.

Tänk på att du får ha max 10 m3 lättantändligt material i stallet (tex strö och grovfoder) annars ska det utgöra en egen brandcell :)
 
Sv: Stalldesign

Nu får ni ta fram er kreativa ådra kära bukisar :D

Hur skulle ni designa ett stall på cirkus 20 boxar?

Vad skulle ni vilja ha med? Vad är bra att tänka på?

Stallet skulle vara ett inackorderingsstall där de flesta har mer än 1 häst. (Helinackordering)

Egen fundering:

20 boxar a 3*4m
Stallgång a 4m bred
4st skötplatser
4st spolspiltor (kan vid behov användas som skötplats)
4st Sadelkammare
1st Foderrum

Så.. hur skulle ni rita upp det hela? Givetvis helt fritt att ändra/lägga till/ta bort från min fundering om vad som bör finnas. :idea:


Jag skull inte bygga 4 spolspiltor, en räcker väl bra. Man är ju där max 30 min några gånger i veckan när det är lerigt eller man ska tvätta hästen, bara att vänta på sin tur. Man kanske kan behöva 2 på sin höjd, förmodligen en. Sadelkammare räcker väl med en stor, alternativt 2 om stallet är avlångt. :)

Sedan skulle jag kanske ha ett separat torkutrymme för täcken, blir ju en del med 20 täckade hästar. Och ett ordenltigt utrymme för foder, med både stor lår med foder till alla inhyrda och lite plats på nån hylla var för diverse burkar och mineraler man vill ge. Sedan skulle jag om det gick ha ganksa öppna fronter på boxarna, se typ fåröfront från myrby. Då måste gången vara 4 m och man bör ha skötselplatser i tvärgångar där det är galler, eller i ändarna av gången om man har en del av böxväggen täckt där. :)

Stora boxar, kanske några 3*3 för ponnyer men mest 3*4 m boxar.
 
Sv: Stalldesign

Varför så mkt som 4 sadelkammare och spolspiltor? :confused:
Bara nyfiken hur tanken är där?
Tycker det låter jättesvårt att mosa in det i ett så pass "litet" stall :p
Men det kanske är tanken..

Är skötplatserna tänkta att vara i stallgången, eller i speciella spiltor?

4 sadelkammare skulle innebära 5 hästar per styck. Jag har själv stått på lite olika stall med olika lösningar just på sadelkammare. Det stall där det rådde absolut mest ordning och reda var vi inte mer än 3pers per sadelkammare. Desto fler som ska samsas om ett utrymme destö större risk att man inte "bryr sig". Med ett stall som i första hand vänder sig till dem med fler än 1 häst så skulle det bli 2-3 pers/ sadelkammare :idea:

Det borde väl inte vara svårare att få in 4 sadelkammare till 20 hästar än vad det är att få in 1? Det totala förvaringsutrymmet måste ju ändå bli detsamma, eller? :confused:
 
Sv: Stalldesign

Tänk på att du får ha max 10 m3 lättantändligt material i stallet (tex strö och grovfoder) annars ska det utgöra en egen brandcell :)


:idea: Aahh vad smart du är. Men.. om om man har hö samt halm på egen plats avskilt från stallet. Så blir det enbart det grovfoder som ska ut på kvällen samt morgonen som förvaras i stallet samt det strö som hästarna står på för tillfället. Det borde väl inte komma upp i 10m3 eller? Jag var aldrig så bra på m3 i skolan :angel:
 
Sv: Stalldesign

Skötplats för veterinär/hovslagare/massör osv - kan ju vara en spolspilta, men då måste det finnas mer än en, annars blir det lätt köbildning vid lite längre behandlingar så som hovslagaren t ex. Bra ljus i den delen :) Så minst två spolspiltor eller en spolspilta och en avskärmad skötplats.

Torkrum för blöta täcken med avfuktare. Undebart!

Rinnande vatten i anslutning till sadelkammaren, så man kan putsa utan att bära omkring på hinkar med vatten. Gärna en bra putsplats, vi har en fällbar sadelhängare och två tränsankare från taket. Funkar jättebra, speciellt som det det brevid fikabordet - trevligt sällskap under jobbet.
 
Sv: Stalldesign

Jag skull inte bygga 4 spolspiltor, en räcker väl bra. Man är ju där max 30 min några gånger i veckan när det är lerigt eller man ska tvätta hästen, bara att vänta på sin tur. Man kanske kan behöva 2 på sin höjd, förmodligen en. Sadelkammare räcker väl med en stor, alternativt 2 om stallet är avlångt. :)

Sedan skulle jag kanske ha ett separat torkutrymme för täcken, blir ju en del med 20 täckade hästar. Och ett ordenltigt utrymme för foder, med både stor lår med foder till alla inhyrda och lite plats på nån hylla var för diverse burkar och mineraler man vill ge. Sedan skulle jag om det gick ha ganksa öppna fronter på boxarna, se typ fåröfront från myrby. Då måste gången vara 4 m och man bör ha skötselplatser i tvärgångar där det är galler, eller i ändarna av gången om man har en del av böxväggen täckt där. :)

Stora boxar, kanske några 3*3 för ponnyer men mest 3*4 m boxar.

Där jag står nu fins 1 spolspilta på 12 boxar och det är ett evigt väntanade på att få komma till, precis alltid. Man spolar av när man tar in från hagen, när man ridit, när man ska iväg och tävla osv.. Om man nu ska bygga ett stall helt från scratch och inte har de hinder som finns vid t ex en ombyggnad av gammalt utrymme. Då vill jag ha ett stall där det verkligen flyter på för de som står där. Ingen väntan med andra ord.

Torkrum hade jag glömt :o Det ska genast skrivas upp till min lista :laugh:

Stort foderrum är uppskrivet :)

Stallgången är tänkt att bli 4m bred så öppna fronter vore ju inte helt fel, slipper man lite kostnad för galler (tänkte inte köpa färdiga boxar utan fixa "själv") :p

Alla boxarna kommer ligga på 3*4m (se första inlägget), hellre att ponnier får stå i stooora boxar än att man har för många små boxar. Dessutom blir det lättare att planera om alla boxar håller samma mått. :angel:
 
Sv: Stalldesign

Skötplats för veterinär/hovslagare/massör osv - kan ju vara en spolspilta, men då måste det finnas mer än en, annars blir det lätt köbildning vid lite längre behandlingar så som hovslagaren t ex. Bra ljus i den delen :) Så minst två spolspiltor eller en spolspilta och en avskärmad skötplats.

Torkrum för blöta täcken med avfuktare. Undebart!

Rinnande vatten i anslutning till sadelkammaren, så man kan putsa utan att bära omkring på hinkar med vatten. Gärna en bra putsplats, vi har en fällbar sadelhängare och två tränsankare från taket. Funkar jättebra, speciellt som det det brevid fikabordet - trevligt sällskap under jobbet.

Bra input :laugh:

Som det är tänkt än så länge så blir det 4 skötplatser och 4 spolspiltor (kan vid behov användas som skötplats oxå), Så det borde räcka även om hovis eller vet är där. Lite extra belysning.. hmm.. har stått på ett stall där belysningen var superb. Kanske ska höra med dem hur de egentligen gjorde? :idea: vad jag kommer ihåg så kunde man tända dels i boxarna (starkt ljus) enbart för mockning samt dels i stallgången (mjukare ljus). En idé vore kanske att ha de 2 möjligheterna samt en tredje där man enbart tänder i spolspilta/skötplats (skarpt ljus)? Är så dumt att tända upp ett helt stall och slösa på elen när man kanske egentligen bara behöver tända en del.

Avfuktare till torkrummet skrivs upp :)

"Vask" i sadelkammare :idea: super jue, hade tänkt mig en putsplats likt de man har på Tullstorp men hade helt glömt bort vattnet :angel:
 
Sv: Stalldesign

:idea: Aahh vad smart du är. Men.. om om man har hö samt halm på egen plats avskilt från stallet. Så blir det enbart det grovfoder som ska ut på kvällen samt morgonen som förvaras i stallet samt det strö som hästarna står på för tillfället. Det borde väl inte komma upp i 10m3 eller? Jag var aldrig så bra på m3 i skolan :angel:

m3 är helt enkelt m*m*m. Alltså är 10 m3 typ 1 m*1 m*10 m, eller andra varianter. Så himla mycket är det iaf inte :)

Men sen är det rätt "lätt" att bygga egen brandcell oxå. Vi har tänkt mura rubbet och då räcker ju en vanlig vägg med brandgodkänd dörr (vad det nu heter). De ska klara att stå emot brand i 60 min. Logen ovanför stallet med några mm trä motstår oxå 60 min brand om den är tillräckligt tjock. Läs lite gamla trådar så finns massa tips och även länkar till LBK-pärmen där alla lagar står enkelt förklarade :)
 
Sv: Stalldesign

Jag skulle nog dela upp stallet i mindre delar. Gärna fristående byggnader, men som kanske länkas ihop med fikarum eller liknande!
Blir lugnare och mindre spring så, hästarna behöver inte vänta så länge på sin tur att få mat och bli utsläppt osv.
Bättre ur brandsäkerhets synpunkt!

Ha hagarna genomtänkta så att det är lätt att ta ut och in.
Genomtänkt gödselhantering, Helst inga uppförsbackar med full skottkärra!

Annars tycker jag att AnnBurs förslag är jättebra!
 
Sv: Stalldesign

Där jag står nu fins 1 spolspilta på 12 boxar och det är ett evigt väntanade på att få komma till, precis alltid. Man spolar av när man tar in från hagen, när man ridit, när man ska iväg och tävla osv.. Om man nu ska bygga ett stall helt från scratch och inte har de hinder som finns vid t ex en ombyggnad av gammalt utrymme. Då vill jag ha ett stall där det verkligen flyter på för de som står där. Ingen väntan med andra ord.

Torkrum hade jag glömt :o Det ska genast skrivas upp till min lista :laugh:

Stort foderrum är uppskrivet :)

Stallgången är tänkt att bli 4m bred så öppna fronter vore ju inte helt fel, slipper man lite kostnad för galler (tänkte inte köpa färdiga boxar utan fixa "själv") :p

Alla boxarna kommer ligga på 3*4m (se första inlägget), hellre att ponnier får stå i stooora boxar än att man har för många små boxar. Dessutom blir det lättare att planera om alla boxar håller samma mått. :angel:


Ojdå, det verkar var lite olika "kultur" på olika stall. Hos oss står man utanför på grusat underlag om hästen är lerig om benen och tar en hink och en svamp. Men det är klart hade vi haft ordentlig spolspilta skulle de kanske användas mer, men vi spolar inte av hästarna vintertid, bara tvättar ben, man och svans om man ska träna/tävla. :) När de är helkippta svettas våra sällan så att det är lönt att spola hela hästen, och är de inte klippta torkar de ju aldrig. Saknar faktiskt inte spolspiltan nåt särskilt.

När vi stod som medryttare på stall med säkert 25 boxar i stockholmstakten fanns bara en spolspilta, den var jämt tom när jag var där. :p
 
Sv: Stalldesign

Nåt sånt här tycker jag vore trevligt. :)

20boxar.jpg


Tänker mig att det är en helhög vägg mellan boxarna som står vägg i vägg så att två stalldelar bildas, minskar buller och oljud.

Längst upp till höger är det ponnyboxar, 3*3 m och en spolspilta som är 3 m bred. Man kna göra likadant i andra stallgången så får man en till spolspilta. Vill man ha storhästboxar istället för ponny är det ju bara att förlänga stallet lite åt höger så får man större sadelkammare, kan ev, dela den så det blir en varsin för de båda stalldelarna. De små gångarna mellan boxarna kan vara skötselplatser. Samma sak med mittgången om sadelkammaren delas i två med en varsin dörr i.
 
Sv: Stalldesign

vart ska du tvätta och torka täcken då?

allvarligt talat så är det ett måste.. vi står nu i ett stall utan torkmöjligheter och det är riktigt skit faktiskt, sommarmånaderna fungerar det, den perioden som täcken används minst.

appropå hösilage så är det enklast att ha balarna på loftet och en lucka i taket och kasta ner en bal åt gången... då klarar du dig med ett mycket mindre utrymme än annars.. loft bör du ändå ha, dels pga mindre underhåll på tak, men även för att ha någonstans att förvara säsongsbetonade prylar när de inte används, typ vintertäcken och dylikt.. faktum är att det vore inte så dumt heller att isf flytta fikarummet till övervåningen heller, för att få mer plats och ytor på stallplan... det är billigare att bygga två våningar än en.

Sedan tycker jag ponnyboxar är riktigt skit faktiskt, visst tar de mindre plats.. men det kommer alltid bli tjaffs om det kommer 4 ponnys och "varför får han/hon en stor box och inte jag?, det är marginella skillnader i kostna att bygga ponny eller hästbox. och har man inga ponnysar i stalet så får man inte nyttja boxarna för häst.

sedan så undrar jag också vart du ska borsta, sadla etc? det går väl att göra i gången, men det är inte det bästa och det går att göra mer utrymmeseffektiva stall med borstspiltor.. då kan du göra smalare stallgångar och nyttja de sparade ytorna till spiltor... då slipper man dessutom bekymret med slarviga ryttare som sprider sin utrustning i hela stallet och inte plockar undan, då finns det avvisad plats för det hela.

sedan så är den sadelkamamre som finns ritad på ritningen på tok för liten för att vara propertionerlig mot antalet boxar. räkna med 2 sadlar per box och lika många träns och en 60cm garderob per box.. det tar väldigt mycket mer plats än man tror..

sedan så behövs en städskrubb. hade även köpt en soppmaskin som är elektrisk med uppsamlare på, oerhört dystert att soppa stallgångar och tar en jävla tid.

sedan hade jag som stallägare nog inte använt annat strö än torv av ekonomiska skäl.. mycket enklare att bli av med gödslet billigt, i vissa fall tillomed få betalt för det.. dessutom så tar gödslet betydligt mycket mindre plats än med halm eller spån. dessutom tar det betyligt mycket mindre plats att lagra än annat då det är pressade/vakuumpackade, ger också en bättre stallmiljö. behöver inte heller inte stå under tak då det är plastat (tänker då på bal och inte bulk).. dvs man kan ta hem 20pall och ställa utanför, man behöver aldrig bekymra sig om att det blir blött och därmed förstört.

sedan så går det inte att komma billigare undan än färdiga boxar om man ska räkna in tidsåtgången att bygga, och att man vill ha godkända stallar för att bedriva verksamhet.. det är inte bara storleken som har betydelse utan avstånd i galler o massa annat som man kanske inte tänker på men får på köpet när man köper färdiga boxmoduler. galler på boxdörrarna tycker jag är en självklarhet även om man kan öppna upp.. täckesbitare, hästar som bits och när man har hingstar och ston i samma stall så är det bara bra att kunna bomma igen kioskerna.
 
Sv: Stalldesign

Hej och hå, här var vi positiva:P Bra synpunkter, men som jag sa kan man göra stora boxar genom att förlänga stallet och därmed göra sadelkammaren mycket större, alternativt göra en till varje stallgång.

Beroende på vad det är för hästar i stallet tycker jag att det kan vara fullt motiverat att göra ponnyboxar ibland, dessutom är ju 3*3 m tex fullt godkänt för en normalstor häst också, om det nu skulle krisa. Tycker det är trevligt att ha boxen anpassad till ponny om man är säker på att sådana ska stallas upp. Man kan tex ha en aning lägre dörrar så de kan kika ut utan att behöva ha dörren i struphöjd osv. Jag menar, är 12 kvm lagom för en stor häst är väl 9 kvm lagom för en c-ponny. Men du har helt rätt i att det är mer flexibelt att ha alla fullstora. Men vi har både stora och små boxar i stallet, blir inget som helst tjafs. Ponnyboxen kostar så mkt och hästbox så mkt, sen hyr man efter behov och vad som är ledigt.

Skissen var ju inte alls särskilt skalenlig. Det var mest uppdelningen i två stallgånar med helhög vägg emellan, och att ha fikarum och omklädningsrum åtkomliga från båda stalldelar som var grundprincipen jag gillade. Blir liksom inte samma stora omysiga känsla som om det är en enda jättelång gång.

Har man höet på loftet kan det stora förrådsutrymmet delas upp i tvättstuga/torkutrymme och till exempel torvförvaring av balar som måste tinas vintertid om man förvarar det utomhus. Praktiskt med dörrar direkt ut där man kan köra in till exempel kraftfoder man kör hem själv och inte har en lastare att krångla upp sånt på vinden med.

De mindre gångarna mellan boxarna är inte heller skalenliga, tänker mig att man kan ha två breda uppställningplatser brevid varandra. Även i mitten kan man ha uppställningsplatser om man sätter sadelkammardörrarna i gångarna istället.

Om jag skulle bygga skulle jag nog välja öppna fronter av utseendeskäl, men förstås ha galler mellan boxarna och i kanterna av fronten, typ fåröfront från myrby. Visst är det mer praktiskt att stänga för ordentligt, men det tycker jag bara gäller om det är skötplatser utanför eller om stallgången är så smal att man måste leda förbi på "bitavstånd". :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stalldesign

Svarar bägge :)

Har gjort en liten skiss på hur det ser ut i mitt huvud just nu iaf :idea:
(Den långa randen i högra kanten kan ni bortse ifrån, den bara blev där :p

29790269.jpg


Som ni ser tänker jag mig stallet i sektioner. Det grå är boxarna, med vattenkopp (blå) och krubba (gul) utsatta. Det lila är sadelkammare med vask utsatt (hade dock inte tänkt ha vaskarna i hörnan, bara som en påminnelse till mig att det bör finnas med). Det gröna är foderrum och det turkosa torkrum.

Det finns 4 ingångar till stallet som är avsedda att användas för häst, den 5:e ingången är enbart tänkt för mockning då container kommer stå utanför (nergrävd?)

Det finns 4 spolspiltor utsatta med kran i varje, bredvid var spolspilta finns en skötplats. (dessa ska eg. vara lika breda, gick dock inte att få strecket exakt där jag ville).

Alla boxarna mäter 4*3. Jag vet att det är mer jobb att göra boxarna själv, dock är tanken att boxarna ska vara murade (tegel) och att enbart dörrarna ska vara i trä. Dessutom finns det oerhört mycket kunskap inom familjen samt en stor verkstad att tillgå för tillverkningen. Därför kommer jag välja att göra dem "själv". Galler blir det givetvis mellan boxarna samt i kanterna av boxarna ut mot gången så att hästarna inte kommer åt varandra. I övrigt kommer de nog få vara öppna = mindre arbete och luftigare stall. Inga täckeshängare ska finnas på boxarna så risken att fastna uteblir förhoppningsvis helt.

Sadelkamrarna mäter även de 4*3. Ena långsidan kommer bestå av 5st 80cm breda garderober. På den andra långsidan kommer det finnas plats för 2 sadlar, 1 sele/tömkörningsgjord samt 3 träns per häst (5st), högst upp kommer det finnas ett hyllplan som även löper längs ena kortsidan för förvaring av bla täcken. Ena kortsidan kommer dörren finnas på, den andra kommer vasken stå vid. Mitt i sadelkammaren kommer en putsbock stå.

Foderrummet mäter 8*3m. Här ska kraftfodret förvaras samt det grovfoder som ska ges kväll (samma dag) och morgon (dagen efter), grovfodret kommer vägas upp där det förvaras (annan plats ej i anslutning till stallet) och stå på 2 "vagnar" i väntan på fodring.

Torkrummet mäter 4*3m vilket ska räcka till 20 utetäcken om man tänker till lite vad det gäller torklösningar (idéer?) Här kommer det finnas en avfuktare. Tvättmaskin kommer inte finnas i anslutning till stallet utan en särskild tvättstuga för hästsaker kommer finnas på avskild plats, här kommer finnas torkmöjlighet för det rentvättade så detta kommer ej hängas i torkrummet.

Städskrubb var en bra idé, möjligtvis att man avsätter en del av foderrummet (som ju är ganska stort) till en sådan (även plats för grepar, mm)?

Jag har valt att göra stallet ganska långt 51 meter och "endast" 12 meter (står fel på skissen) brett. Anledningen till detta är rent ekonomiskt. Det är betydligt billigare att bygga på längden än vad det är att bygga på bredden (framförallt pga att breda takstolar kostar mycket mer än de smalare). För att minska buller och oljud så står boxarna i sektioner, avgränsade av ingångar, sadelkammare och skötplatser. Man kanske skulle klä själva stallgången med gummi för att minska ljudet än mer? Någon som har erfarenhet asv detta?

Vad det gäller strö så kommer det med största sannolikhet bli halm då jag dels befinner mig i skåne (halmen är i särklass billigast att införskaffa här), dels har storlantbruk inom familjen vilket gör att jag kan införskaffa halm till självkostnadspris (vad det kostar att pressa). Planer finns på att använda gödslet i uppvärmningen av gården så halmen kommer försvinna snabbt *poff*.

Förvaring av halm och hö (storbal) kommer ske i eget utrymme, avskilt från stallet. Anledningarna är dels att luften blir bättre i stall utan loft, faran vid brand minskar (mindre del brännbart material) och risken för mögel på grovfodret minskar då man kan anpassa förvaringen helt åt att hålla grovfodret fuktfritt. Det kommer behövas ett stort förvaringsutrymme för detta men det är smällar man får ta..

Så.. vad har jag missat?? Skulle min plan fungera smärtfritt i praktiken?
 
Sv: Stalldesign

Vet inte om jag missat i läsningen men förvaring av redskap? Skottkärror, grepar, spadar e.tc.? Tycker jag bör finnas i stallet eller åtminstone i direkt anslutning till det. Ridskolan har ordnat det så att precis brevid den nergrävda containern har man ordnat ett ganska så rejält vindskydd (två hela väggar + tak) där man förvarar alla skottkärror. Slipper i-landsproblemet med vattenfyllda kärror och blöta handtag samtidigt som man frigör plats i stallet.

Varmvatten!

Whiteboardtavlor! Enorma och gärna flera stycken. En endast för meddelanden ("OBS! Mulle har ny foderstat", "Nån som har sett mitt skritttäcke?" e.tc.) och en med hagarna utmärkta samt magneter med hästarnas namn på. Detta speciellt om det kommer vara olika människor som sköter utsläpp, enkelt att se vilken häst som ska gå vart. Även vid insläpp för den virrige som inte känner igen alla hästar till utseendet :angel: Det kan även vara bra att ha en tavla med ett veckoschema för varje häst där hästägarna kan fylla i saker som tävling, veterinär, hovslagare, träningar på andra anläggningar osv.
 
Sv: Stalldesign

Vet inte om jag missat i läsningen men förvaring av redskap? Skottkärror, grepar, spadar e.tc.? Tycker jag bör finnas i stallet eller åtminstone i direkt anslutning till det. Ridskolan har ordnat det så att precis brevid den nergrävda containern har man ordnat ett ganska så rejält vindskydd (två hela väggar + tak) där man förvarar alla skottkärror. Slipper i-landsproblemet med vattenfyllda kärror och blöta handtag samtidigt som man frigör plats i stallet.

Varmvatten!

Whiteboardtavlor! Enorma och gärna flera stycken. En endast för meddelanden ("OBS! Mulle har ny foderstat", "Nån som har sett mitt skritttäcke?" e.tc.) och en med hagarna utmärkta samt magneter med hästarnas namn på. Detta speciellt om det kommer vara olika människor som sköter utsläpp, enkelt att se vilken häst som ska gå vart. Även vid insläpp för den virrige som inte känner igen alla hästar till utseendet :angel: Det kan även vara bra att ha en tavla med ett veckoschema för varje häst där hästägarna kan fylla i saker som tävling, veterinär, hovslagare, träningar på andra anläggningar osv.

*Skottkärror med tillbehör i skjul vid gödselstacken är nu uppskrivet :p
*Varmvatten blir det i alla spolspiltor samt i sadelkamrarna och foderrum.
*Whiteboardtavlor hade jag helt missat.. :angel: Vad sägs om en tavla i foderrummet för meddelande just angående foderstat, samt 3 på väggen som vätter ut mot stallgången (med tork + foderrum på andra sidan?

Får nog lägga till en ytterdörr på kortsidan av foderrummet kom jag på *antecknar febrilt*

Kan bara konstatera att man glömmer väldigt mycket när man sitter själv med planeringen, super att få alla Bukisars hjälp juhe.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 820
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 156
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp