Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

ska det vara ett isolerat eller oisolerat stall?
för hästarna blir det ju oftast bättre med ett oisolerat men ryttarna vill ju gärna ha det varmt :)
så man kanske kan bygga i vinkel med en isolerad skötseldel och en oisolerad stalldel, då slipper man även fukten från spolspiltorna i stalldelen. man får då dessutom en lite mer skyddad innergård.
nu är jag inte så insatt i att bygga, men detta är en idé.
 
Sv: Stalldesign

jag kan inte tala för andra, men i min värld så bör alla stall vara kallstall.. inget annat är ekonomiskt försvarbart.. jag menar, det blir så fruktansvärt dålig luft när det är hästar i stallarna att man måste vädra och ha stallet fullt öppet dagtid, och det blir inte bättre av att man har bäddar.

jag skulle iaf ha ouppvärmda stallar, men uppvärmd sadelkammare etc.. man får ju räkna med att sätta isolering och i vissa fall elkabel till vattenkopparna beroende på vart i landet man är.
 
Sv: Stalldesign

ska det vara ett isolerat eller oisolerat stall?
för hästarna blir det ju oftast bättre med ett oisolerat men ryttarna vill ju gärna ha det varmt :)
så man kanske kan bygga i vinkel med en isolerad skötseldel och en oisolerad stalldel, då slipper man även fukten från spolspiltorna i stalldelen. man får då dessutom en lite mer skyddad innergård.
nu är jag inte så insatt i att bygga, men detta är en idé.


Fast det där var väl inte riktigt sant... För hästarna är ju det viktigaste att stallet är väl ventilerat så det är bra luft samt att stallet har en behaglig innertemperatur. Då tänker jag mest på sommartid då isoleringen gynnar hästarna mest. Så isolerat men väl ventilerat tror jag är det bästa :)
 
Sv: Stalldesign

Western_Ivy, tomten och the_connemara

Uppvärmning kommer ske av sadelkammare och torkrum (;)), i övrigt kommer stallet inte vara uppvärmt. Tanken (just nu iaf) är att själva ytterväggarna ska muras med lecablock och därefter putsas så väder och vind kommer garanterat hållas ute. Här i sydvästra skåne så är det just vinden som brukar vara ett problem, det är inte många dagar/ år som termometern går längre ner än -5 :D
 
Sv: Stalldesign

Måste bara höra lite hur seriöst det här egentligen är? Ursäkta frågan, men det vore ju så underbart om du verkligen byggde det här "drömstallet", oftast så stannar ju sådana här projekt vid just drömmarna.
 
Sv: Stalldesign

Det är väldigt seriöst. Vi har mark som vi får lov att köpa (kan dock inte köpas än då den är utarrenderad för tillfället, får vänta till kontraktet löpt ut), dock är det ett väldigt stort projekt då de byggnaderna som för tillfället finns på marken är helt oanvändbara (föreligger rasrisk på stall och huset är det bara skorstenen kvar av). Detta medför att allting måste byggas upp från grunden, på gott och ont.

Eftersom det är ett så stort projekt och vi inte har byggt upp en gård förut själva så har vi valt att försöka göra så mycket som möjligt redan nu av det som måste göras innan bygget. Pojkvännen sitter med funderingarna kring bostad, medan jag sitter med lösningarna för hästarna.

Förhoppningen är att när vi väl får marken i besittning så kan vi sätta igång i stort sett genast :idea:

Så det kan hända att det råkar komma lite frågor angående hagar, ridbanor mm i denna tråd :angel:
 
Sv: Stalldesign

Kul ju! Ett tips.

Sätt inte vattenkopparna på ytterväggarna- du får själv lista ut varför:D
Ser fint ut annars.
Även om man bygger själv- räkna med ofantligt mycket större kostnad än du någonsin kan räkna ut.
Jag vet.
See ya!
 
Sv: Stalldesign

Hade inte heller gjort några ponnyboxar. Du vet ju aldrig vad du har för inackorderingar. Dessutom kanske det är skönt att slippa ponnisar med sina små ägare och dess kompisar och föräldrar som ska ingå i in/utsläpp som kanske inte har så stor vana alltid.( Har själv varit ponnyförälder så ingen känner sig trampad på )
 
Sv: Stalldesign

...om du nu är seriös, då har du även räknat på det ekonomiska? Det springer fort iväg i pengar och man måste ju nästan ha hela anläggningen färdig innan man kan räkna med att få stallet fullt. Ju färre hyresgäster du har - desto mer pengar in som kan hjälpa till med lånen. Även om man kör det som ett företag - vilket du nog måste om du ska ha 15-18 inackorderingar (förutom dina egna, vet inte om du tänkt ha fler hästar än idag), så måste ju lånen betalas från början. Det är inte alltid banker är så generösa med amorteringsfrihet till företag och räntan behöver du ju alltid betala, den är låg idag - men du måste nog räkna på att företaget ska klara en 8%-ig ränta för att vara någotsånär på den säkra sidan.
Ska ni dessutom bygga själv så tar det tid - lång tid. Vi har byggt 4 boxar + sadelkammare och spolspilta i en färdig byggnad i år och det tog mkt längre tid än vad jag trodde... och tar det tid att bygga, tar det lång tid som du måste ligga ute med pengar innan du får hyresgäster (även om man inte lånar hela beloppet på en gång). Tänk sen oxå på att det är ganska meckigt att ha hyresgäster. Folk som inte betalar sin hyra i tid, missköter sina hästar och inte följer reglerna i stallet - se bara många av trådarna under hästverksam tex... Det finns naturligtvis inte bara dåligt folk därute, men jag är iaf glad över att jag har en liten gård utan inackorderingar! :angel:

Hur ska anläggningen skötas när den väl är "up and running". Även om alla får mocka och fodra själv el enl schema, så finns det måååånga sysslor som faller på stallägaren (då krävs tid för detta) el på personal (då ska man avlöna dem). Eller du tänkte ha kollektivstall, så att allt sånt sköts gemensamt?

Sen måste du ju verkligen vara säker på att du har hittat Kärleken med stort K om du planerar ett såhär såpass stort projekt när ni inte ens har varit tillsammans i ett halvår...

Men det är ju naturligtvis trevligt om ni kan ro det i land!
Hur gick det med BE-kortet förresten?

(inte negativ - bara realist...)
 
Sv: Stalldesign

...om du nu är seriös, då har du även räknat på det ekonomiska? Det springer fort iväg i pengar och man måste ju nästan ha hela anläggningen färdig innan man kan räkna med att få stallet fullt. Ju färre hyresgäster du har - desto mer pengar in som kan hjälpa till med lånen. Även om man kör det som ett företag - vilket du nog måste om du ska ha 15-18 inackorderingar (förutom dina egna, vet inte om du tänkt ha fler hästar än idag), så måste ju lånen betalas från början. Det är inte alltid banker är så generösa med amorteringsfrihet till företag och räntan behöver du ju alltid betala, den är låg idag - men du måste nog räkna på att företaget ska klara en 8%-ig ränta för att vara någotsånär på den säkra sidan.
Ska ni dessutom bygga själv så tar det tid - lång tid. Vi har byggt 4 boxar + sadelkammare och spolspilta i en färdig byggnad i år och det tog mkt längre tid än vad jag trodde... och tar det tid att bygga, tar det lång tid som du måste ligga ute med pengar innan du får hyresgäster (även om man inte lånar hela beloppet på en gång). Tänk sen oxå på att det är ganska meckigt att ha hyresgäster. Folk som inte betalar sin hyra i tid, missköter sina hästar och inte följer reglerna i stallet - se bara många av trådarna under hästverksam tex... Det finns naturligtvis inte bara dåligt folk därute, men jag är iaf glad över att jag har en liten gård utan inackorderingar! :angel:

Hur ska anläggningen skötas när den väl är "up and running". Även om alla får mocka och fodra själv el enl schema, så finns det måååånga sysslor som faller på stallägaren (då krävs tid för detta) el på personal (då ska man avlöna dem). Eller du tänkte ha kollektivstall, så att allt sånt sköts gemensamt?

Sen måste du ju verkligen vara säker på att du har hittat Kärleken med stort K om du planerar ett såhär såpass stort projekt när ni inte ens har varit tillsammans i ett halvår...

Men det är ju naturligtvis trevligt om ni kan ro det i land!
Hur gick det med BE-kortet förresten?

(inte negativ - bara realist...)

*Gården kommer definitivt drivas som ett företag och ekonomi är ju en svår nöt att knäcka.. Vi har dock räknat både en och två gånger på den och tror (ska räkna en del till på det) att det skulle gå att få ihop det utan större risk för konkurs (varför vill jag inte riktigt gå in på.. "företagshemligheter" :angel:, men vi kan väl säga att stallet bara är en liten del av det som är tanken med gården).

*Vi kommer inte att bygga helt själv utan kommer få betala murare, elektriker mm mm Dels har vi heltidsjobb, dels inser vi att vi inte har tillräcklig kompetens. Dock kommer mindre delprojekt göras av oss själva (tex måla boxdörrar skruva fast gallret på väggarana osv.)

*Hyresgäster är ju på både gott och ont. Jag står nu som hyresgäst på ett 12-hästars stall (även stått på 10-hästars och 40-hästars tidigare) men har tidigare stått i stall med enbart min mor och personligen trivs jag inte med att alltid vara själv på stallet, jag trivs med folk runt omkring mig. För att minska risken för problem med hyresgäster så är tanken att verkligen försöka få in "rätt" personer. Stallet kommer ligga på en sådan plats att efterfrågan på boxarna sannolikt blir större än utbudet. Tydliga regler från början underlättar nog oxå, regler som uppkommer efterhand har en tendens att inte följas.

*För de inackorderade så kommer endast uppvägning av kraftfoder, resten ska skötas av personal, denna ska avlönas vitt.

*Hihi, nä vi har varit ihop i 4 månader bara (idag t om) :love: Projektet kommer genomföras även om det skulle ta slut mellan oss, det kan givetvis vara tungt att driva företag ihop ändå men det är inte bara vi 2 som kommer jobba med företagetvi är en lite mindre grupp som kommer bygga och driva gården.

*BE-kortet går det sådär med för tillfället :angel: Pappa (varit bilskolelärare) som skulle hjälpa mig är nyseparerad och jag vill inte tränga mig på för mycket i nuläget. Han behöver få komma ut och roa sig tillsammans med de andra gubbarna :) Till våren kommer han dock bli tillfrågad igen.

Tack för bra input :bow:
 
Sv: Stalldesign

29796891.jpg
[/url][/IMG]
ritade lita i paint^^ halm och ev hö förvaras på loft i stallet så att när man ska strö så är det bara att kasta ner direckt i stall gången i alla avdelningarna. man kan göra samma med hö eller ha storbalar ute som man kör in med skottkärror(vet flera som har det så). finns totalt 8 st skötplatser om man räknar med spolspiltorna. man kan ju ha avlopp i alla stallgångar ifall man bara svampar av hästen, bra att ha när man ska spolar rent spiltorna^^.
ponny spiltor är bara onödigt, de kan ju stå i lika stora boxarsom de andra och det blir aldrig att nån stor häst får stå i ponny spilta pga plats brist^^.

(förresten, är inte 20 boxar lite väl mycket? 12-15 hade jag nöjt mig med, det måste nog ta en halv dag att mocka allt det där "uch mardröms senarie")
 
Senast ändrad:
Sv: Stalldesign

Fast det där var väl inte riktigt sant... För hästarna är ju det viktigaste att stallet är väl ventilerat så det är bra luft samt att stallet har en behaglig innertemperatur. Då tänker jag mest på sommartid då isoleringen gynnar hästarna mest. Så isolerat men väl ventilerat tror jag är det bästa :)

stall med sten väggar och bra ventilation blir aldrig varma under sommaren, men om man har plåt tak och tunna väggar så blir det väldigt varmt om man inte har ventilation.

vi har tegel och leka block i vårt stall, det är alltid svalt och skönt i stallet på sommrarna. och ungefär lika kallt inne som ute på vintern, oftast bara några grader varmare.
 
Sv: Stalldesign

stall med sten väggar och bra ventilation blir aldrig varma under sommaren, men om man har plåt tak och tunna väggar så blir det väldigt varmt om man inte har ventilation.

vi har tegel och leka block i vårt stall, det är alltid svalt och skönt i stallet på sommrarna. och ungefär lika kallt inne som ute på vintern, oftast bara några grader varmare.

Det var väl det jag skrev :p
 
Sv: Stalldesign

jag kan inte tala för andra, men i min värld så bör alla stall vara kallstall.. inget annat är ekonomiskt försvarbart.. jag menar, det blir så fruktansvärt dålig luft när det är hästar i stallarna att man måste vädra och ha stallet fullt öppet dagtid, och det blir inte bättre av att man har bäddar.

jag skulle iaf ha ouppvärmda stallar, men uppvärmd sadelkammare etc.. man får ju räkna med att sätta isolering och i vissa fall elkabel till vattenkopparna beroende på vart i landet man är.

Mja fast där kan jag inte hålla med, stallet jag är i är 'varmstall' med EXKTREMT bra luft, och ventilation, bra nog att veterinärer tar elever etc. för att komma och kolla på hur man ska bygga! "bra miljö" besök typ.

Det är ett avlångt stall med högt i tak, och högst upp finns öppet i 'nokken' åt båda hållet, och i alla boxar finns både fönster och en ventilations lucka osm går att öppna (fönsrena ocskå).

Sen finns dörrar åt ala håll såkalrt, en spolspilta sadelkammare etc. och det är varken fuktig eller luktigt där.

För värmen räcker det att stänga dörrarna på kvällen, och trots den super bra ventileringen så är det inte svinkallt elelr nåt.
 
Sv: Stalldesign

Nåt sånt här tycker jag vore trevligt. :)

20boxar.jpg


Tänker mig att det är en helhög vägg mellan boxarna som står vägg i vägg så att två stalldelar bildas, minskar buller och oljud.

Längst upp till höger är det ponnyboxar, 3*3 m och en spolspilta som är 3 m bred. Man kna göra likadant i andra stallgången så får man en till spolspilta. Vill man ha storhästboxar istället för ponny är det ju bara att förlänga stallet lite åt höger så får man större sadelkammare, kan ev, dela den så det blir en varsin för de båda stalldelarna. De små gångarna mellan boxarna kan vara skötselplatser. Samma sak med mittgången om sadelkammaren delas i två med en varsin dörr i.

Nackdel med att ha box mot box som i mitten är att det ofta blir väldigt mörkt i de boxarna. och en del hästar fixar inte att inte få ha lite lugn och ro, det blir ganska mycket med många grannar, även om det är helt stängt mellan raderna.
 
Sv: Stalldesign

Det är ju inte fler grannar än i en vanlig boxrad? Jag pratar inte om boxväggs-vägg, utan en riktig yttervägg var det. Har varit och praktiserat i ett sånt stall, märktes inte alls att det var så stort som det var utan det kändes som två separata mindre stalldelar. Rätt tyst och lugnt trots att det var en ridskola. Sedan är ju nackdelen att de itne kna ha egna fönster i de boxarna om man tycker det är viktigt.

Jag gillade idén med att alla bekvämligheterna i mitten var åtkomliga från båda delar, och att man kunde köra från den ena delen till den andra med skottkärror, foder och grejer men att hästarna från vardera del hade egen utgång, blev hälften så mycket spring och passager i vardera gång för de hästar som stod närmare stalldörren, vilket jag tyckt varit lite störande i andra stora stall.

Sedan är ju den ritningen långt ifrån skalenlig och ponnyboxarna bygger man förstås inte om man inte har för avsikt att hålla många ponnyer, de kan ju lika gärna såt i stora boxar i så fall.
 
Sv: Stalldesign

*raderat*
Såg att inlägget innan mig skrev samma sak! :)
Sadelkammare och foder i mitten så det inte blir så långt att släpa!
 
Sv: Stalldesign

Det är min egna erfarenhet av att ha boxrad mot boxrad, och samtliga hästar jag har haft och haft inackorderade tidigare har inte trivts om de inte haft fönster att ha koll i. Men det är ju såklart individuellt. Men jag själv vill gärna ha fönster i boxen, det blir ljusare. och inte så instängt. :)
 
Sv: Stalldesign

Var ska människorna gå på toa då? :angel:

Fikarum och toa är ju nästan ett måste i ett stall :)
Ffa om du ska ha personal..
 
Sv: Stalldesign

4 sadelkammare skulle innebära 5 hästar per styck. Jag har själv stått på lite olika stall med olika lösningar just på sadelkammare. Det stall där det rådde absolut mest ordning och reda var vi inte mer än 3pers per sadelkammare. Desto fler som ska samsas om ett utrymme destö större risk att man inte "bryr sig". Med ett stall som i första hand vänder sig till dem med fler än 1 häst så skulle det bli 2-3 pers/ sadelkammare :idea:

Det borde väl inte vara svårare att få in 4 sadelkammare till 20 hästar än vad det är att få in 1? Det totala förvaringsutrymmet måste ju ändå bli detsamma, eller? :confused:

En dörr är billigare än 4 :angel:
Och väggar tar ju mer plats.

Nej jag tänkte mest på våra sadelkammare. De är ganska små och innehåller 12-14 sadelplatser,väl packeterade :D . Jag tänkte att det känns bättre att ta ett, eller två större rum och dela på, än att ha fyra småå rum.
Men ska varje häst ha två sadelhängare (jättebra! :bow: ) och skåp så är det ju en helt annan sak.

Är lite nyfiken på hur du har planerat det bara?
Hur sadel + sel + träns hängare ska sitta och så?
Känns lite mkt att ha allt på höjden? :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 184
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 376
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp