Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

Var ska människorna gå på toa då? :angel:

Fikarum och toa är ju nästan ett måste i ett stall :)
Ffa om du ska ha personal..

Toalett kommer finnas i annan byggnad :)

Fikarum.. jag vet inte, har bara stått på ett ställe som hade det (stoort stall) men det användes aldrig :confused:
 
Sv: Stalldesign

man kan ju ha vattenkokare och kylskåp i foder kammaren till stallskötarna.
 
Sv: Stalldesign

En sak som är väldigt praktiskt är att ha utfällbara krubbor, alltså en krubba som sitter fast på en lucka som man öppnar från utsidan = man slipper gå in i boxarna för att ge hästen mat. Det sparar dels tid och är även en säkerhetsgrej.

Jag vet inte om du vill ha sånna här tips som inte har med själva stalldesignen att göra, men du fick det iaf ;)
 
Sv: Stalldesign

Får man även lov att fråga vart stallet kommer ligga? Har för mig att du skrev att du bor i sydvästra Skåne så hade varit intressant att veta var - då jag själv bor i sydvästra Skåne :)

JA jag är väldigt nyfiken av mig :angel:
 
Sv: Stalldesign

Vad sägs om stall i vinkel?
Jag har ju alltid tyckt att alla hästar ska ha tillgång till dagsljus i sin box.
Lite lungt med varsin avdelning, dela av boxar med uppställning och duschspiltor.
Inte skalenligt alls, men ett förslag som inte kräver större takstolpar...
29822267.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stalldesign

Får man även lov att fråga vart stallet kommer ligga? Har för mig att du skrev att du bor i sydvästra Skåne så hade varit intressant att veta var - då jag själv bor i sydvästra Skåne :)

JA jag är väldigt nyfiken av mig :angel:

Jag håller med :D
 
Sv: Stalldesign

Alt som jag drömmer om är något som detta
29822489.jpg
 
Sv: Stalldesign

Jag är inte så smart att lista ut vad dina bokstäver står för, vill du förklara :D

Kommer på alldeles för många ord för samma sak S - sadlekammare, spolspilta, skötselspilta D - duschspilta, U - Utrustning, undersökning. Haha.
 
Sv: Stalldesign

Äsch då, jag glömde
Det vara samma som på den ovan som jag gjorde
S-sadelkammare
D-duschspilta
U-uppställningsplats
 
Sv: Stalldesign

Viktigt och kanske svårast att räkna på när man bygger nya stall är ventilationen (förutom ekonomin:angel:).
Man får bestämma sig vilken ventilation man vill ha och sen hur mycket den kan ta.
Med fyra spolspiltor placerade "inne" i ett stall i fuktiga skåne så får man nog räkna med mer ventilation än självdrag för att inte ha fukt rinnande på väggarna fuktiga höstdagar.

På slu-biblioteket i alnarp finns nog en bok som heter "Att bygga stall" av Per Michanek och Michael Ventorp. Den är faktaspäckad med allt man behöver veta.

Enligt den skissen du har gjort så hade jag haft några helväggar/avgränsningar som delat stallet i avdelningar. Främst ur brandväggssynpunkt men också för att dämpa buller/få ett lugnare stall.
 
Sv: Stalldesign

uuäääääääää! ja just det ja:o:o:o
ska lämna igen......
 
Sv: Stalldesign

Vad sägs om stall i vinkel?
Jag har ju alltid tyckt att alla hästar ska ha tillgång till dagsljus i sin box.
Lite lungt med varsin avdelning, dela av boxar med uppställning och duschspiltor.
Inte skalenligt alls, men ett förslag som inte kräver större takstolpar...
29822267.jpg

50 meter brett utan stöttor är inga som helst problem att bygga om man bara vill, även bredare än så. Så det är inget argument som håller.. men att bygga i vinkel är däremot inte fel... omän jag tycker man ska tänka både 3 och 4 gånger innan man beslutar sig för hur man väljer att göra


Viktigt och kanske svårast att räkna på när man bygger nya stall är ventilationen (förutom ekonomin:angel:).
Man får bestämma sig vilken ventilation man vill ha och sen hur mycket den kan ta.
Med fyra spolspiltor placerade "inne" i ett stall i fuktiga skåne så får man nog räkna med mer ventilation än självdrag för att inte ha fukt rinnande på väggarna fuktiga höstdagar.

På slu-biblioteket i alnarp finns nog en bok som heter "Att bygga stall" av Per Michanek och Michael Ventorp. Den är faktaspäckad med allt man behöver veta.

Enligt den skissen du har gjort så hade jag haft några helväggar/avgränsningar som delat stallet i avdelningar. Främst ur brandväggssynpunkt men också för att dämpa buller/få ett lugnare stall.

det är inte riktigt tanken att en person som inte har relevant teknisk utbildning ska lösa de tekniska bitarna vid konstruktion i ett stall, det överlåter man till en konstruktör.. därefter får man räkna med att man måste kompromissa för att möta de standarder som finns på byggmarknaden när det gäller standardmått på takstolar och dylikt. de utgifter som den konsultationen av sakkunnig kostar dig har du igen många gånger då du slipper gå på nitlotter.
 
Sv: Stalldesign

Nu är det ju inte jag som ska bygga men enligt TeamLundVer så hade de begränsat sig till 12m bredd på takstolar pga av kostnader inte pga vad som är möjligt...
 
Sv: Stalldesign

En sak som är väldigt praktiskt är att ha utfällbara krubbor, alltså en krubba som sitter fast på en lucka som man öppnar från utsidan = man slipper gå in i boxarna för att ge hästen mat. Det sparar dels tid och är även en säkerhetsgrej.

Jag vet inte om du vill ha sånna här tips som inte har med själva stalldesignen att göra, men du fick det iaf ;)


Jo alla tips är välkomna :laugh: Ska man bygga ett stall från grunden så vill man komma så nära varje ryttares dröm som möjligt, det är bara så oerhört lätt att missa något. Utfällbara krubbor är en superidé :D
 
Sv: Stalldesign

Får man även lov att fråga vart stallet kommer ligga? Har för mig att du skrev att du bor i sydvästra Skåne så hade varit intressant att veta var - då jag själv bor i sydvästra Skåne :)

JA jag är väldigt nyfiken av mig :angel:

Fråga får man.. men du får inget svar ;) åtminstone inte förrän precis allt är klappat och klart. Man vill ju inte att någon snuvar en på marken så här i förhandlingsläge :angel:

Jag lovar att skriva ut lite mer exakt var stallet kommer ligga så småningom. (Sydvästra skåne)
 
Sv: Stalldesign

Nu är det ju inte jag som ska bygga men enligt TeamLundVer så hade de begränsat sig till 12m bredd på takstolar pga av kostnader inte pga vad som är möjligt...

Joo lite kostnadsmedveten måste nog jag oxå va :angel: Även om stallet inte måsta vara precis 12 meter. Dock är inte fyrkantiga stall så intressanta för den här mängden av hästar för då pratar vi om stoora kostnader för takstolar :)
 
Sv: Stalldesign

det är inte riktigt tanken att en person som inte har relevant teknisk utbildning ska lösa de tekniska bitarna vid konstruktion i ett stall, det överlåter man till en konstruktör.. därefter får man räkna med att man måste kompromissa för att möta de standarder som finns på byggmarknaden när det gäller standardmått på takstolar och dylikt. de utgifter som den konsultationen av sakkunnig kostar dig har du igen många gånger då du slipper gå på nitlotter.

Jo men desto mer vi har tänkt igenom planlösningen desto mindre tid/pengar borde det blir för konstruktören, eller? Det är ju lååångt ifrån alla tekniskt kunniga som faktiskt har den praktiska erfarenheten av vad som krävs i ett stall vår, sommar,höst och vinter.

God ventilation är dock ett måste :)
 
Sv: Stalldesign

Är lite nyfiken på hur du har planerat det bara?
Hur sadel + sel + träns hängare ska sitta och så?
Känns lite mkt att ha allt på höjden? :D

Försökte göra en snygg skiss i word (:o japp det är där jag gjort stallritningen) men det gick knappt att se vad det skulle föreställa.. Nu har jag laddat hem Google scetchup så får vi se om jag kan lyckas fixa en hyfsad ritning där. Återkommer :laugh:
 
Sv: Stalldesign

Tänker mig öppningsbara fönster. Finns det något "fönstermaterial" som gör att man slipper galler?? Blir ju liite ljusare utan.

Kom på en sak till.. På vissa badhus finns en liten nersänkning (precis innan man går ut till bassängen) som sprutar vatten på fötterna = är rena när man gått igenom. Kan man på ngt sätt applicera den idén utanför ett stall? Tänker mig alla dessa hovar som ska komma in från en lerig hage.. Vore super om man slapp få in all lera i stallgången :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 181
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 376
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp