Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

det var ingen dålig anläggning!! Hoppas de finns så mkt hästar! Jag har 9 boxar, o jag har tyckt de har varit tufft med att ha folk som hyr utav mig.. Delvis har de inte skött sig, delvis har de inte betalat i tid, sen har alla så mkt olika viljor. Men de är också nåt som kan bli lättare i ett stort stall, att varje röst blir mindre värd!

Ang stall hade jag varit sugen på att bygga som ett "U", då kan man ha sjukhagar i mitten och 10 boxar per "sektion, o resten på kortsidan :)

Jag hoppas också det finns tillräckligt med underlag, det kommer givetsvis göras omfattande undersökningar innan första spiken slås i om man säger som så. Dock är det väldigt hästtätt här runt omkring och jag vet flertalet stall där man betalar upp till ganska höga hyror på kollektivstall med urusla banor där man inte får rida för en tränare ens.

Tanken är inte att det ska bli snordyrt att bo och ha sin häst på anläggningen, tvärtom. Många flyttar idag från sin lägenhet/villa till mindre gård på landet för att de inte vill behöva sätta sig i bilen för att komma till pållen. Detta medför dock att de blir oerhört uppbundna och vill man inte lasta hästen och köra till träning (iom det försvinner hela tanken bakom att slippa köra iväg) så får man bygga paddock alt. ridhus och kostnaderna drar snabbt iväg.

För mig har drömmen alltid varit (har bott just på gård beskriven ovan under uppväxten) att slippa köra till hästen, slippa köra iväg med hästen för träning, slippa vara totalt bunden med in och utsläpp fodringar mm och samtidigt ha bra träningsmöjligheter och ett genomtänkt stall.

Idén med "hästsamhällen" finns redan men det är långt ifrån alla som vill slänga ut X antal miljoner för att bo på ett sådant ställe. Därför har vi tänkt vända oss till dem som är intresserade av att hyra sitt boende till liknande kostnad som hyreslägenheter kostar runt omkring. Likadant med stallhyran, det ska inte vara ngt gastronomiskt utan prisvärt med tanke på vad man får.

Fördelen med att vi bygger såhär stoort är att vi trots allt kommer få ett pris på material (och hantverkare) som många bara drömemr om :laugh: (allt är inte bara svart).

Regler komemr vara tydliga redan innan första personen flyttar in och har man inte betalt sin stallhyra i tid så kommer samma regler gälla som om man inte betalar hyra för lägenheten i tid :angel:
 
Sv: Stalldesign

Hur löser ni det med hagar?

?Tror inte riktigt jag hänger med på frågan?

Alla hästar kommer gå ute i hage från tidig morgon till sen kväll (man får själv ta in hästen för träning och sedan släppa ut igen om det inte är för nära insläpp). Det blir inga frimärkshagar mer än själva sjukhagarna då. De flesta hagar är gjorda med plats för 3 hästar, det kommer finnas några med plats för 6 hästar och ngn för färre hästar men förhoppningen är att av 80 hästar så ska man till de flesta kunna hitta minst en (helst två) hagkompisar.

Tanken var från början att ha totalt 40 boxar och då skulle det även finnas sommarbete för alla. Eftersom vi nu tänkt om så kommer vi enbart kunna erbjuda sommarbete halva sommaren (de får skiftas om helt enkelt).

Hoppas det var ngt sånt här du undrade över :laugh:
 
Sv: Stalldesign

Jag tänkte inte mycket mer än 80 hästar måste vara jävligt mycket att släppa i hage :D Så ditt svar var ungefär det jag undrade :)

Hur mycket mark kommer hela anläggningen kräva ungefär?
 
Sv: Stalldesign

Du har ingen nyare skiss på det hela? Tittade tillbaka och sist i tråden var ju läget lite annorlunda med 20 hästar :p
 
Sv: Stalldesign

Har ni pratat m kommunen? I ett såhär stort projekt måste man ju ha de med sig annars går det ju inte... Har ni fått godkänt för att ändra detaljplanen? Jag är inte säker på hur det funkar, men om ni ska ha ett 50-tal lägenheter, ska det väl detaljplaneras? Ligger marken så pass nära ngt samhälle att det finns kommunalt vatten och avlopp? Eller hur löser ni det? Det är brukar ju dessutom vara ganska dyrt att koppla på sig...
Har ni bygglov?
Sen förstår jag inte hur ni kan bygga så mkt billigare än "alla andra". Det är ju bra om ni kan det, men har andra byggherrar så mkt större marginaler? Jag är inte själv i byggbranschen, så jag har ingen aning...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 820
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 156
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp