Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

Tack, detta var vad jag lyckades åstadkomma på egen hand, det är ju dock inte färdigt än och guiden lär komma väl till pass för resten har jag problem med vad gäller utförandet från hjärna till datorn.

Jag har inte tänkt mig ngt loft utan kommer ha grovfoder (hösilage) ute, några balar ( de som kommer gå åt närmsta tiden) inne i samma utrymme som halmen, åtskillt från stallet. Dels är det lättare med transprot av större balar på marknivå dels tänker jag lite på brandrisken.
 
Sv: Stalldesign

Jättefint är det iaf;)

Då blir det öppet upp i nock? Superskönt ju för luftens skull. Du får bjuda in Buke till öppet hus när det är färdigt;)
 
Sv: Stalldesign

Har äntligen fattat hur tusan man kopierar så nu kanske första designen kan bli helt klar innan det nya året :D
 
Sv: Stalldesign

Jag har även gjort en skiss i SketchUp. Som kanske kan passa dig har ändrat en del saker men kanske principen ändå funkar. Är faktiskt ganska nöjd.

Men fattar inte hur man får in skissen här. Hittar inte vad någon sa tidigare print screen. Någon annan som fattar? Som vill förklara.

Du pratade lite om glas tidigare och det var någon innan som sa plexiglas, men en granne till mig har skottsäkert glas, de har inget resultat ännu för de har knappt använt sitt stall ännu. Men tror med att det funkar.
 
Sv: Stalldesign

Öppna sketchup
zooma, ändra så att du har den vinkel eller den del av stallet du vill visa
Leta upp den knappen på tangentbordet som heter Print Screen (min finns bredvid scroll lock, ovanför siffersidan)
Tryck på knappen (höll på att glömma det :o )
Öppna paint (eller motsvarande)
håll inne Ctrl och tryck V samtidigt

Du ska nu ha klistrat in en bild från sketchup i paint
Spara som (jpeg fil)

Öppna pixbox (elelr liknande)
ladda upp bilden
högerklicka på bilden
välj egenskaper
Markera adressen på bilden
håll inne CTRL och tryck på C

Gå in på Buke
Välj infoga bild (tredje rutan från höger)
Tryck Ctrl samt V

Bilden inlagd :D

Visste inte riktigt hur mycket av det du kunde så jag tog hela beskrivningen :p

Har hittat glas som inte är plexi och inte enbart skottsäkert utan var ännu bättre. Fanns bild där de gick lös på fönstret med allehanda föremål utan ngn som helst effekt. Rekommenderas tydligen till stall så det vore toppen :laugh:
 
Sv: Stalldesign

*kl* Om jag skulle önska någonting till mitt drömstall skulle det vara en männsiskodusch och någon form av omklädningsrum. Vilken dröm att kunna åka direkt från stallet till jobbet/annan aktivitet utan att stinka häst!
 
Sv: Stalldesign

*kl* Om jag skulle önska någonting till mitt drömstall skulle det vara en männsiskodusch och någon form av omklädningsrum. Vilken dröm att kunna åka direkt från stallet till jobbet/annan aktivitet utan att stinka häst!

Dessutom bra för de som har allergiker i familjen. Så de kan ha hästkläderna i stallets omklädningsrum.

En annan sak. Det där med hovslagare, som faktiskt sker var 6-8 vecka, alltså ganska ofta. Önskemål från min hovslagare är att spiltan är extra lång. Så han kan stå bakom hästen och jobba utan att ha hästen på sig. Plant och TORRT golv. Även lysen på väggen så hovarna blir ordentligt upplysta. Nära till sin bil för att hämta verktyg och skor och dyl. Ett plus är tak precis utanför dörren :p.

Lite tips bara ;)


Hur löser du fodringarna?
Kommer höt att köras runt på kärra? Och vart ska det förvaras? För det ska väl inte vara i stallgången? (nu menar jag höpåsar, inte alla balar)
Vi har ett stall på 40 hästar varav ca 20 är privat. De fodras 4 ggr/dag och det blir alltså 80 påsar att förvara.

Lite funderingar ;) (som vi har lite problem med i vårt stall)

Lycka till med detta stora projekt! :laugh:
 
Sv: Stalldesign

Okej nu kommer mitt förslag inte riktigt så som du vill ha det men det finns en princip som du kanske vill använda. Det är tre olika vinklar så ingen blir förvirrad.

30085191.jpg


30085201.jpg


30085205.jpg


hoppas det är lite till nytta. men jag ska nog ändra lite på placeringen av en del saker, men har inte hunnit ännu, men litet förslag. hoppas du fattar vad allt är.
:bump:
 
Sv: Stalldesign

Jag har tagit hjälp utav Sims för att forma ett stall med 20 boxar mm :D

Det skulle se ut såhär:

30431801.jpg


Överblick över stallet. Jag räknar med att det finns ett loft där det finns en lucka ner till varje box där man kan slänga ner hö. Det ska finnas en angränsande bod/lada där strö finns. Jag hade nog tagit en av spolspiltorna till att ha foderhinkar mm. eller ha det på en kortsida utav någon utav sadelkammarna.
Har bara skissat lite så det är ju inte klart :p
 
Sv: Stalldesign

Hittade den här tråden för första gången. Blev sugen på att bygga ett eget "superstall" med alla bekvämligheter, men till två shettisar så får mitt nybyggda lösdriftsstall duga ;) Fast en dröm på sikt är en tillbyggnad med ordentlig skötselplats och uppvärmd sadel/selkammare.
Tror inte att någon tagit upp det innan, men har du funderat på automatisk utgödsling? Jag var i ett stall där det fanns en lucka i stallgången utanför vaje boxdörr som man fällde upp och där under fanns en kulvert med skrapor som sen transporterade gödseln till gödselstacken. Typ som man har i vissa kostall fast övertäckt. Funkade jättebra enligt stallägarna. Om man nu bygger nytt från början så kan det ju inte vara en jättekostnad i sammanhanget... Detta måste ju ändå bli ett mångmiljonbygge...
En annan tanke som slog mig var att tänka på brandsläckare och minst två utrullningsbara brandslangar i särskilda skåp. Sådana som man bara "hugger i farten" och springer iväg med.
Oj, så sugen jag blev på att börja planera ett eget litet stall... :bump:
Drömma går ju!
 
Sv: Stalldesign

Jag måste också lägga till att det är grymt härligt med uppvärmt omklädningsrum med skåp och någon form av kök! Typ micro och kylskåp.
 
Sv: Stalldesign

Jattefint gjort, nu kommer jag har och forstor daremot. :angel:

Det brukar bli ratt mycket stok nar man har hastarna pa en radda, blir ratt mycket trafik fram och tillbaka.

Jag hade haft som du har nu, men kortare stall, och tva "vingar" (heter det, flyglar?), det blir lite lugnare, och oftast lugnare for hastarna ocksa.

Typ sa har;

I
I
---stall--------
I
I

Det verkar forvisso sjukt opraktiskt. :angel:

Eller att man har tva vingar (alltsa fyra stycken, tva "par").
Som ett H och dar binde strecket ar i H't sa har man sadelkammare, foderkammare, spolspilta, uppbindningsplats.

Det blir ett helt annat (lugnare) klimat om man delar upp det, sarskilt da jag har forstatt att du ska ha inackoderingar, blir min brak om man har en mojlighet att ha det lite mer privat.

Om du nu inte kan tanka dig att ha fler an 20 boxar totalt, sa kan du ha i tva vingar storre boxar och farre hastar, och sedan i andra ha lite fler boxar och hastar.

Jag kan sjalv saga att nu nar jag har haft min D- ponny i 16 m2 sa har jag svart att byta ner mig.
Sa jakla skont nar de har en stor box, maten i ena hornet , de skiter i andra, och kan sova utan att ligga i sin egen skit.


Har man dessutom ett H format stall, sa blir det nara overallt med foder osv, aven om det kanske blir lite "fram och tillbaka".
Men det ger mycket med mindre stressade hastar.
 
Sv: Stalldesign

Dessutom bra för de som har allergiker i familjen. Så de kan ha hästkläderna i stallets omklädningsrum.

En annan sak. Det där med hovslagare, som faktiskt sker var 6-8 vecka, alltså ganska ofta. Önskemål från min hovslagare är att spiltan är extra lång. Så han kan stå bakom hästen och jobba utan att ha hästen på sig. Plant och TORRT golv. Även lysen på väggen så hovarna blir ordentligt upplysta. Nära till sin bil för att hämta verktyg och skor och dyl. Ett plus är tak precis utanför dörren :p.

Lite tips bara ;)


Hur löser du fodringarna?
Kommer höt att köras runt på kärra? Och vart ska det förvaras? För det ska väl inte vara i stallgången? (nu menar jag höpåsar, inte alla balar)
Vi har ett stall på 40 hästar varav ca 20 är privat. De fodras 4 ggr/dag och det blir alltså 80 påsar att förvara.

Lite funderingar ;) (som vi har lite problem med i vårt stall)

Lycka till med detta stora projekt! :laugh:

Det blir inte dusch i stallet (om man inte vill använda spolspiltan förstås :p) däremot så kommer det troligtvis även byggas ett friliggande gym med tillhörande omklädnignsrum där man självfallet får lov att byta om från/till hästkläder också.

Hovslagarna/ vetrinärer kommer få hyfsat nära till sina bilar, belysning även på väggarna var en riktigt bra idé, antecknas :idea: Blir dock inget tak utanför dörrarna då det är en extrakostnad som inte är värd det, enligt mig.

Hösilaget kommer till största delen förvaras ute, en mindre del kommer förvaras i en friliggande byggnad för uppvägning. Väl uppvägt hamnar höt på en kärra (olika fack), denna körs med motorkraft till stallet och kommer stå i foderrummet inför fodring. (kan sedan enkelt dras ut med handkraft när man ska fodra). Totalt kommer två kärror stå där (morgon och kväll), övriga mål hö kommer serveras ute.
 
Sv: Stalldesign

Tror inte att någon tagit upp det innan, men har du funderat på automatisk utgödsling? Jag var i ett stall där det fanns en lucka i stallgången utanför vaje boxdörr som man fällde upp och där under fanns en kulvert med skrapor som sen transporterade gödseln till gödselstacken. Typ som man har i vissa kostall fast övertäckt. Funkade jättebra enligt stallägarna. Om man nu bygger nytt från början så kan det ju inte vara en jättekostnad i sammanhanget... Detta måste ju ändå bli ett mångmiljonbygge...
En annan tanke som slog mig var att tänka på brandsläckare och minst två utrullningsbara brandslangar i särskilda skåp. Sådana som man bara "hugger i farten" och springer iväg med.
Oj, så sugen jag blev på att börja planera ett eget litet stall... :bump:
Drömma går ju!

Nu ska vi se, utgödslingen är tänkt att bli ngt liknande detta (väldigt enkelt förklarat), man kommer enbart behöva mocka rätt ut i stallgången vartifrån gödseln sedermera transporteras automatiskt till container. :D

Tanken är att brandsläckare, brandslangar och dylikt ska förvaras på lämpliga ställen.
 
Sv: Stalldesign

Jag måste också lägga till att det är grymt härligt med uppvärmt omklädningsrum med skåp och någon form av kök! Typ micro och kylskåp.

det blir enbart uppvärmda sadelkammare, fast man kan ju byta om där om man vill, ngn typ av kök blir det inte. Kommer strax förklara varför :D
 
Sv: Stalldesign

Tanken med 20 hästar per stall är just för att minska springet (ja jag sa per stall ;) ) Eftersom det är ett stall med fullskötsel så kommer ägarnas enda uppgift vara rykt och ridning, med det tror jag att man kommer röra sig mellan box, sadelkammare, spolspilta och skötplats. Dessa platser finns ju allihop i olika moduler med egen ingång så det bör inte bli mer än 5 boxar per sådan modul vilket torde innebära så lite spring som möjligt. Blev kanske lite rörigt förklarat :p men ta en titt på min ritning tidigare (sista ritningen) så hänger du förhoppningsvis med trots röran :D
 
Sv: Stalldesign

KL

Om allt går som det ska (och med rejäl tur) så kan vi kanske ta första spadtaget om ett år så nu kan jag kanske våga mig på att avslöja lite mer. :laugh:

I dagsläget (allt kan ju givetvis ändras) så ser det ut som om det blir 4 stall om vardera 20 boxar mao plats för totalt 80 hästar :eek: :D

2 ridhus, ett på klasiska 20*60 och ett gigantiskt på 40*80 (kan avdelas till fyra banor) 3 paddockar varav en gigantisk.

Ett gym och förhoppningsvis även en pool (utformningen av denna byggnad är ännu inte klar), ridvägar runt hela anläggningen ev. med möjlighet att hoppa terränghinder om man så önskar, även motionsspår runt hela anläggningen.

Utöver detta så kommer anläggningen *trumvirvel* ha ett större antal hyreslägenheter med normala "svensson" hyror, i första hand åt just de som har häst på anläggningen men även andra hyresgäster kan komma i fråga.

Så japp det är ett mångmiljonprojekt det här :D Tanken är inte heller att bli rik på detta övht, nope vi ska fortsätta med våra heltidskneg forever and ever :grin: Däremot så har vi i projektgruppen alltid velat bo så (utan att behöva spendera 5 miljoner på ett hus på en anläggning) och eftersom det inte finns så får vi helt enkelt bygga anläggnignen själva, förhoppningsvis finns det fler som vill bo såsom oss :idea:
 
Sv: Stalldesign

det var ingen dålig anläggning!! Hoppas de finns så mkt hästar! Jag har 9 boxar, o jag har tyckt de har varit tufft med att ha folk som hyr utav mig.. Delvis har de inte skött sig, delvis har de inte betalat i tid, sen har alla så mkt olika viljor. Men de är också nåt som kan bli lättare i ett stort stall, att varje röst blir mindre värd!

Ang stall hade jag varit sugen på att bygga som ett "U", då kan man ha sjukhagar i mitten och 10 boxar per "sektion, o resten på kortsidan :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 819
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 153
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp