Bukefalos 28 år!

Stalldesign

Sv: Stalldesign

Kollade lite på ritningsförslaget o tyckte det kanske inte va en helt bra idé att sätta vattenkopparna på ytterväggarna. Dels för att de sitter mittemot krubban (om jag förstod rätt) så risken finns att hästarna äter i ena änden o skiter i andra. Och så för att det finns risk att vattnet fryser på vintern med den placeringen... dessutom är det (tycker jag iaf) bättre om en vattenkopp eller ledning går sönder mot en innervägg än yttervägg. Lättare att upptäcka och förhoppningsvis blir skadorna i väggen inte så stora o svåra att fixa om de är inne i stallet.

Sedan måste du söka tillstånd hos Länsstyrelsen för stallet om du ska ha så många hästar inackorderade så de kan komma med synpunkter om hur det är utformat.

En sak som ofta blir bortglömd är VENTILATION, hästar avger en hel del värme, fukt och "gaser" :o som behöver ventileras bort. Många "moderna" stall är alldeles för täta o dåligt ventilerade! Nu kommer jag inte ihåg hur ritningen såg ut, men ett avlångt stall kräver kanske fler vägar ut (ytrymmningsvägar) vid tex brand och även av praktiska skäl så de "längst in" slipper gå igenom hela stallet. Värt att kolla upp tycker jag. Brandsläckingsutrustning? Isoleringsmöjlighet vid sjukdom, men kanske inte lämpligt i detta stall. Närliggande byggnad?

Så, det var vad jag kom att tänka på. Lycka till med ditt projekt!!!:)
Mvh Anna

Jag får fundera om lite vad det gäller vattenkopparnas placering. På tal om dessa, är det någon som har erfarenhet av flottörvattenkoppar (heter de så?) Kan det vara en idé?

Ventilation ska kollas upp lite mer, dock tror jag att det är en fördel opm man är relativt 100 på hur utformningen av stallet ska se ut i övrigt. Kan tänka mig att det finns olika ventilationslösningar beroende på hur det ser ut (eller?).

Det blir 6 in/utgångar i stallet varav 5 kan användas av häst vid nödutrymning. 4 av dessa ska användas dagligen för t ex in-/uttag av hästar. Det är ungefär 10m mellan dessa 4 utgångar. Detta hoppas jag är mer än väl. :laugh:

Isoleringsmöjlighet är svårt tycker jag. inte många stall som kan erbjuda det och vi kommer nog inte heller kunna det (tomma boxar kostar pengar). Däremot så tänker jag mig stallet i små naturliga moduler (lättare att se när jag väl är klar med Sketchup), mer än så kommer vi inte kunna erbjuda.
 
Sv: Stalldesign

Jag har lite "handledningsgrejer" till SketchUp om du vill ha, PMa isf. Annars kan jag kanske rita det till dig i CAD som en plan uppifrån, med måttenliga skisser när du har funderat klart:)

Den största nöten att knäcka förutom stallet tycker jag är hur man tar in och ut 20 hästar på ett effektivt sätt, det är det jag tycker tar tid.
Toalett är en sån sak som jag tycker ni måste ha, det önskar jag att jag hade i mitt stall trots att det är typ 5 meter från boningshuset.

Stora öppningar så att ni kan köra med (liten) traktor in i stallgången, det tycker jag är en förutsättning om ni ska bygga så stort.

Du har pm :D

In och utsläpp har jag ingen lösning på mer än det traditionella, att lina hästarna som på vissa ridskolor är inget jag vill göra då jag vet hur stressande det kan bli både för 2 och fyrbenta varelser. Alla tips mottages dock tacksamt :)

Den långa stallgången blir (som det ser ut nu) 4m bred och de tvärgående stallgångarna 4½m breda. Stora dörrar som tillåter inkörsel av traktor (även mindre) blir ju ganska dyra, det kanske räcker om man kan komma in med en fyrahjulad mc alt Bobcat?
 
Sv: Stalldesign

Jag blir ju nästan lite sugen på att dra fram ritningarna jag hade som inlämningsuppgift när jag gick den 5p stallanläggningskursen som slu i Alnarp har. Men jag kommer inte ihåg för hur många hästar det var för...

Kolla på nätet, den kursen finns ju fortfarande och nu förtiden (jag gick ju på stenåldern...) finns kanske många av inlämningsuppgifterna på nätet.:idea:
Sök på SLU´s bibliotek.

Ett annat tips är att åka runt till så många stall som bara möjligt och snoka och få idéer.

Personligen så hade jag nog byggt stallet i L vinkel och haft spolspiltorna längst ut och övriga "människo/skötselutrymmen" i vinklarna, med utgångar både i kanterna och i mitten.
Men det är bara det som dyker upp just nu... jag har inte ritat något på det.
Hur var det, det skulle inte vara något loft uppe på stallet?

Lite har man ju gratis av de stall man stått på innan, man får ett hum om vad som inte är bra i praktiken t ex. Har varit på bl a Tullstorp (iofs 2004 :angel:) så en del inspiration hämtas även där. Att åka ut och spana in fler stall kommer bli superskoj. Tänker mig att man kanske ändå ska kolla mer på stall i samma storleksfaktor då risken är att det som funkar på ett litet stall inte är hållbart på ett större. (En tillgång är dessutom Google, bild där man kan få se en hel del bra grejer :idea:)
 
Sv: Stalldesign

Jag får fundera om lite vad det gäller vattenkopparnas placering. På tal om dessa, är det någon som har erfarenhet av flottörvattenkoppar (heter de så?) Kan det vara en idé?

Ventilation ska kollas upp lite mer, dock tror jag att det är en fördel opm man är relativt 100 på hur utformningen av stallet ska se ut i övrigt. Kan tänka mig att det finns olika ventilationslösningar beroende på hur det ser ut (eller?).

.

Jag gillar inte flottörvattenkoppar.
Tycker att de har en förmåga att ständigt läcka.
Jobbade i ett stall med drygt femtio boxplatser och hälften hade flottörvattenkoppar och hälften vanligt och det var alltid flottörvattenkopparna som det var problem med.
Har man hästar som gillar att blöta sitt stråfoder eller som skiter i sin vattenkopp så blir det översvämning direkt...

Angående ventilationen så är det så som du skriver att du måste ju vara hundra på hur stallet ska se ut och vad du har tänkt för ventilation för att kunna räkna på detta.
 
Sv: Stalldesign

angående skitiga hovar vid insläpp, om du har 2 el 3 anstälda så kan ju en stå och spola av hovarna efterhand som de ska in medans de andra tar in hästarna^^

förresten om ni kan så slipa golvet så att det blir lätt att sopa, ett golv med massa små ojämnheter är hemskt då det inte går att sopa det. man kan ju ha galler som hästarna går över på vintern så is platå dojorna oker av innan de går in i stallet om man inte vill kratsa 80 hovar varje dag när man tar in hästarna.
 
Sv: Stalldesign

angående skitiga hovar vid insläpp, om du har 2 el 3 anstälda så kan ju en stå och spola av hovarna efterhand som de ska in medans de andra tar in hästarna^^

förresten om ni kan så slipa golvet så att det blir lätt att sopa, ett golv med massa små ojämnheter är hemskt då det inte går att sopa det. man kan ju ha galler som hästarna går över på vintern så is platå dojorna oker av innan de går in i stallet om man inte vill kratsa 80 hovar varje dag när man tar in hästarna.

Det kommer bli en anställd för stallet så den idén kommer nog bli alltför tidskrävande tyvärr.

Ett välslipat golv är iofs till glädje för den som ska sopa å andra sidan så rekommenderas det att man ruggar upp stallgolvet innan det bränner just för att få små ojämnheter, detta för att hästarna inte ska halka.

Jag är dock väldigt inne på det här med industridammsugare just nu :D
 
Sv: Stalldesign

jag har ett slipat golv och njuter av det^^har avlopp i gången så jag kan spola hästarna direckt när jag kommer in, men sen så har jag bara 1 häst och 2 ponnyer så det är inte så jobbigt att kratsa ur isen och sånt efter hand som de kommer in.
och sen så är skåne på vintern hemskt för häst ägare, leriga hagar och 1dm slask under hovarna + glas halt utanför stalldörren:(

man kan ju annars ha jord golv^^ vattnet sugs upp och hästarna halkar inte på vintern:) och dränerade boxar som är en smula nergrävda så att man kommer undan med takhöjden.^^ (dock inte så smart om nån häst tycker om att gräva:D)
 
Sv: Stalldesign

Gick och tänkte på ditt stall igår när jag fodrade, och jag tycker du ska bygga en lösdrift om markarealet tillåter. Om du vänder dig till folk som har mer än en häst är det fullt möjligt att de tex har en unghäst eller vill ta föl på en häst. Då kan de gå ihop 2 eller 3 och tillfälligt (eller permanent) och ha ett par hästar på lösdrift. Används inte ligghallen som ligghall kan du ha den som förråd.

Tycker själv att det är outstanding att ha hästarna på lösdrift som nybliven lösdrifts-hållare:D Hade jag tävlat eller haft en annan livssituation hade jag nog haft dem inne nattetid, men nu passar det kanon.
 
Sv: Stalldesign

Gick och tänkte på ditt stall igår när jag fodrade, och jag tycker du ska bygga en lösdrift om markarealet tillåter. Om du vänder dig till folk som har mer än en häst är det fullt möjligt att de tex har en unghäst eller vill ta föl på en häst. Då kan de gå ihop 2 eller 3 och tillfälligt (eller permanent) och ha ett par hästar på lösdrift. Används inte ligghallen som ligghall kan du ha den som förråd.

Tycker själv att det är outstanding att ha hästarna på lösdrift som nybliven lösdrifts-hållare:D Hade jag tävlat eller haft en annan livssituation hade jag nog haft dem inne nattetid, men nu passar det kanon.

God tanke men själv är jag starkt emot lösdrift, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag är emot med lösdrift men tanken lockar mig absolut inte..

Ibland är man kanske lite för inskränkt för sitt eget bästa men men :o:angel:
 
Sv: Stalldesign

Du har pm :D

In och utsläpp har jag ingen lösning på mer än det traditionella, att lina hästarna som på vissa ridskolor är inget jag vill göra då jag vet hur stressande det kan bli både för 2 och fyrbenta varelser. Alla tips mottages dock tacksamt :)

Jag har jobbat/stått i ett par stall med 20+ hästar och ut-/intaget är ofta stressrelaterat för alla inblandade om man inte har möjlighet att hålla med stor personalstyrka. På morgonen står alla hästarna och bankar för att de vill komma ut och på e.m vill de in till maten, en del blir grymt jobbiga att leda och det tar ofta väldigt lång tid. I en perfekt värld skulle jag vilja:

1. Kunna dela av stallet i sektioner och släppa ut en del i taget utan att alla hästarna ser detta

2. Inte har långa/jobbiga vägar till hagarna samt..

3. ..inga trånga dörrar eller passager (om man leder vissa två och två)

4. Ha gården instängslad ifall någon häst skulle slita sig, så man slipper få überpanik mitt i den sedvanliga utsläpps-stressen


Vad roligt med eget ställe btw, är grymt avis!!:bump:
 
Sv: Stalldesign

God tanke men själv är jag starkt emot lösdrift, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag är emot med lösdrift men tanken lockar mig absolut inte..

Ibland är man kanske lite för inskränkt för sitt eget bästa men men :o:angel:

Det var jag också, kunde inte se nyttan i det, lata hästägare har hästarna på lösdrift:cool:
Men min ena häst har problem med sitt imunförsvar, så förra vintern insåg jag att hon inte tål att stå inne. Hon fick luftrörsproblem (trots bra stall), benen svullnade och hästen blir allmänt odräglig av att stå inne mycket. Eftersom jag har islänningar som bor hos mig och går på lösdrift var jag redan uppmjukad och i somras byggde vi en ligghall - och hästarna älskar det. Jag trodde de skulle stå vid grinden och hänga, vilja gå in, men de trivs och använder sin hall för att gå in och lägga sig.

Iaf, ditt stall och du bestämmer:D Men mest ett förslag när du väl bygger, bor det inga hästar där kan ni ju ha det som förråd.
 
Sv: Stalldesign

du kan ju ha en bygnad till föl/lösdrift stall och ha hästarna inne i byggnaden under vinter nätterna och ute under sommaren. om man tar en liten maskin hall och drännerar den så kan man ha den till ston med föl eller unghästar och ha så att hästar på sommarbete kan gå in i hallen när de vill. och om man bygger spiltor eller boxar så kan man fodra dem utan bråk.
 
Sv: Stalldesign

Det såg inte helt fel ut :love:

Har gjort en design nu i scetchUp men vet inte riktigt hur jag ska göra för att kunna visa den här :confused: Någon som vet hur man gör?

Som det ser ut nu så kan vi börja bygga om cirkus 3 år..

Iofs långt tills dess, åh andra sidan så borde det innebära att anläggningen är grymt genomtänkt :D
 
Sv: Stalldesign

Gör print screen och kopiera upp den i ex paint eller nåt enkelt program så bara sparar du den som ett foto. Tycker jag är lättast i af.

Kom på en ny sak, en lång slang som förvaras i ett uppvärmt utrymme nära hagarna så ni slipper släpa vatten när det fryser, det saknar jag varje vinter...
 
Sv: Stalldesign

oki, här kommer bilderna

Framsidan (inte rätt nyans men jaja), fönster som är helt öppningsbara.
30052072.jpg


Baksidan med dörr direkt in till foderkammare, annars samma som ovan.
30052073.jpg


Gummimassa (el liknande) i stallgång, det gula i boxarna är halm. Inte riktigt rätt färg på väggar.. Boxar med mått 3*4 resp 4*4. Stallgång 4m bred. Dörr på kortsida till gödselstack + extradörr vid utrymning.
30052074.jpg


Del av sadelkammare, 1 skåp per box + vasken. Boxgaller samt liten skiljevägg i trä mellan boxarna (fick inte till gallret riktigt). Tanken är att det ska finnas liknande skiljevägg ut mot gången så att hästarna inte når varandra (ev i galler) i övrigt öppet mot gången. Utfällbar krubba.
30052075.jpg


Foderkammare med plats för säckar under konstruktionen. Genomskinligt plastlock med plats för 2-3 säckar i varje sektion. Torkrum med täckeshängare samt torkställ för tork av mindra saker typ lindor och skydd.
30052076.jpg


Kommentarer?
 
Sv: Stalldesign

Fint. Kommer att kosta multum...men den rike den kan:)
 
Sv: Stalldesign

Jättefint! Fick du nytta av sketchUp-guiden eller du fixade allt detta själv? Vad duktig du är!!

Nu kommer jag inte ihåg, men skulle du ha loft ovanpå?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 819
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 154
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp