Bukefalos 28 år!

Stallfrågor

Sv: Stallfrågor

KL
Visserligen står det att boxdörr "bör" vara 1,2m, men frågan är hur stora de kan bli med den föreslagna planlösningen. Det behövs förmodligen en rätt kraftig stolpe för infästning i framkanten mellan boxarna + att den öppnade boxdörren kommer att ta plats.

Var finns dörren in till stallet? Om en box görs 3,5 x 3,5 m borde det funka bättre med boxdörr till den. Men då ryker nästan ena 2 x 4 m -ytan även om det skulle gå att sätta dörren till nästa box i vinklel för att få den boxen större än 3 x 3 m.
 
Sv: Stallfrågor

Stolpen är inga bekymmer, det är bara att sätta dit ett stålrör på 7-10 cm diameter som gjuts fast i golvet nertill och bultas fast i taket upptill, barnmat mao.
 
Sv: Stallfrågor

dörren till byggnaden är i höger hörnet och cirka 2,90 meter bred.
 
Sv: Stallfrågor

Någon som har fler förslag på hur jag kan göra? Behöver hjälp med detta hoppas någon kan hjälpa mig mer :D
 
Sv: Stallfrågor

Det var inte hur man fäster stolpen utan att den faktiskt tar plats som var problemet. (Med tanke på takhöjden tror jag dessutom att det kan vara bra att dessutom staga stolpen t ex i överkant med boxväggarna)

Är stolpen 10 cm skulle den alltså ta 5 cm från var box, men går det rent praktiskt att sätta två "boxlåsningar" i stolpen? Det gör väl knappast att göra utan att få utskjutande delar hästarna jan skada sig på? Eller finns den anna typ av lås än sådana som behöver skyddas med kil?. (Jag förutsätter att man inte vill hänga boxdörrarna så de slår framför den andra boxen). Om det, lågt räknat, går bort 5 cm i var ända blir boxdörrarna max 0,9m och det är betydligt mindre än 1,2m.

Vilken typ av boxar/dörrar är det tänkt att använda? Platsbyggt eller inredning från någon firma?

Ridsportförbundets info är kanske i lite annan skala än det här bygget, men det kanske kan gå att hitta något tips i alla fall?
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx
 
Sv: Stallfrågor

På en slagdörr så går det alldeles utmärkt att sätta låset helt och hållet på döören så att det enda som behövs i stolpen är ett hål, vilket inte tar så stort utrymme.

Är det frågan om skjutdörrar så går det att låsa dessa i överkant mot skenan så inte heller dessa behöver ta utrymme i onödan, låsningen kan i såna fall sitta inuti ramen till dörren.

Stabilitetsmässigt är det bästa att sätta stolpen i golvet och i taket, boxväggarna är inte särskilt stabila i sig och ofta sitter dom bara med 2-4 8mm skruvar i väggen vilket inte är mycket att hurra för med bortåt 3 meter hävarm och en häst i andra änden.

Har man istället en stolpe golv-tak så kan man svetsa eller bulta fast boxväggen i denna, stolpen tar då inte särskilt mycket plats från boxen - på sin sin höjd 50 kvadratcentimeter -förmodligen inte ens hälften av detta.
 
Sv: Stallfrågor

stolpen går att fästa i taket det går lätt att lösa. dörrar och all inredning kmmer jag att själv bygga :D
 
Sv: Stallfrågor

Någon som har fler tankar eller någon annat förslag på planlösning?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 340
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 964
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp