Stalljobb.. Positivt negativt?

Hejsan,
Jag funderar på att börja jobba i stall och undrar om det finns några här som har positiva och negativa saker att säga om det? T.ex. lön, boende och kan man ta sig vidare från det?

Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.

Jag brinner verkligen för hästar och vill hitta en lösning där jag får tid att möjligen studera samt att kunna ha hästen och kunna leva utan att gå back.. :p
Tycker att det står mycket negativt i den här tråden så tänkte kompensera upp med mina erfarenheter. Jag började med stalljobb; sökte sedan vidare till hippologprorammet och är idag egen företagare. Jag hyrs in i ett större stall där jag arbetar i stallet och har lektioner på ridskolan + att jag har min egen verksamhet på plats där jag tar in träningshästar och rider. Startar man företag betalar man ju skatter osv själv, pensionssparar och har egen försäkring.

Jag trivs otroligt bra! Arbetar totalt 10-12h/dag, 5-6 dagar i veckan (oftast 5). Mitt hästintresse har inte på något sätt "dött ut", snarare tvärt om! Jag har dessutom förmånen att få rida i dagsljus under dessa mörka månader ;) Har även en period arbetat heltid på förskola och sedan ridit mina egna hästar på kvällstid; DET var däremot en motivationsdödare; rida i mörker efter en lång arbetsdag tyckte jag var jobbigt. Nu rider jag i ljuset på arbetstid istället :) får dessutom rida många olika hästar och träffar många andra intressanta hästägare.
 
Detta funderade jag på igår när jag hade lektioner och frös. Jobbar man i kyl/frys får man extra tillägg men jobbar man i kallt ridhus som man gör som ridlärare får man inte ett enda tilläg för att det är kallt:p

Det får man inte som förskollärare heller. Och oftast inga arbetskläder, trots att man behöver bra inneskor + varma kläder och skor för att kunna vara ute, regnställ, osv. Så inget av detta är väl unikt för hästjobb?
 
Tycker det står mycket negativt om hästjobb här. Jag jobbade i stall för 25 år sedan, lärde mig otroligt mycket och slet hårt för lite pengar. Men jag fick också en extra familj som har funnits där och stöttat, hjälpt och fixat åt mig i hela mitt hästliv.
Är evigt glad att jag tog jobbet och gjorde mitt bästa där varje dag.
 
Jag har jobbat i olika stall i flera år, och skulle aldrig kunna tänka mig att jobba med något annat. Visst är det slitigt, och jag har hamnat på riktigt hemska ställen (utomlands), men också många bra ställen. Verkar som många tycker det är negativt att jobba med hästar och hellre bara har det som hobby, för mig är alla extra timmar jag får vara med hästar något positivt, att jag dessutom få betalt för det är ju ännu bättre ;)
TS, 6000 är ju inte jätte mycket pengar, beronde på hur mångat immar det gäller? Men om det inte är heltid och du har tid för din egen häst och att plugga skulle jag absolut tycka att det var värt det.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hej!

Det beror ju helt på vilket jobb du får. Jag jobbade som hästskötare och skulle jag vara med hästarna fick jag jobba över varje dag. Det hade väl varit ok om jag inte haft en egen häst, men nu hade jag det och ville hellre vara med henne. Angående få betalt är det en definitionsfråga. När jag jobbade med hästar hade jag knappt råd att träna med min egen häst, jag kunde inte köpa vad jag ville till henne. Nu jobbar jag med annat och kan utan att tveka lägga de pengar som behövs på min egen häst. Nuvarande häst hade inte levt om jag jobbat med hästar- då hade jag inte haft råd med hennes specialskoningar som behövs för att hon ska vara ridbar.

/Lavinia, som jobbat på bra ställen också, för 500 kr/månad och ridlektioner, men då fick jag åtminstone vara med hästarna.

för mig är alla extra timmar jag får vara med hästar något positivt, att jag dessutom få betalt för det är ju ännu bättre ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 032
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 752
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 015
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp