Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

Kaniner är väl inga problem att låta sova ute? Jag vet flera som har sina kaniner som utekaniner året om.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Mabuse skrev:
Kaniner är väl inga problem att låta sova ute? Jag vet flera som har sina kaniner som utekaniner året om.

Och det finns väl många hundar som "bor" ute. Med bara ett varmt rum stort som en sadelkammare att komma in i. Och dessutom endast med en avgränsad att vistas ute i.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

*suckar*

men att det ska vara så svårt att förstå.

det handlar om status.

om en familjs husdjur "bor" inne...men endast katten inte är välkommen in. så är det ett faktum att den inte har samma status som dem andra husdjuren. är detta svårt att förstå?

om katten sen SJÄLV väljer att bo i stallet så går väl det bra.

men sen finns det ju flera klara fördelar med att katten kommer in om kvällen.

1. man får en mycket djupare relation med sin katt av att ha den i i knät några timmar per kväll. även om den bara sover medans mnan glor på tv. katten kommer lita på dig på ett helt annat sätt.

2. eventuella skador kan upptäckas/ses över mycket lättare. det är två helt olika saker att klappa katten i stallet o att att i lugnt o ro kunna undersöka katten ordentligt från topp till tå.

för att visa på ett exempel. katten i den andra tråden som försvunnit.

hade katten haft en närmare relation med sin husse o matte så hade hon nog valt att få sina ungar inomhus. på så sätt har man mycket bättre koll på både mamma o barnen. skulle nåt hända med mamman kan man lätt ta över skötseln av kattungarna. inte stå o fundera över om katten är död eller bara flyttar sina små.

om katten är död så är det lite typiskt. sånt händer ofta med utekatter. utekatter som inte får gå in söker sig ofta bort när dem blir skadade ist för att söka kontakt o få hjälp av sin familj. har den flyttat..så kan man ju undra varför? har den det verkligen så dåligt där att den känner sig nödgad att flytta sina små? med tanke på riskerna att behöva lämna alla utom den hon just bär på.

att katten dessutom är okastrerad o tillåts para sig fritt med vilken annan katt som helst är ju inte bra heller. tänker den här personen hitta hem åt alla kattungar som avlas? eller avlivas dem? eller får alla bo kvar hemma? o ska dessa katter då kastreras eller tillåts dem oxå para sig hur som helst? med tanke på inavel o sjukdomar så är detta VERKLIGEN inte bra.

vilket osökt leder oss in på ännu en annan tråd..den om vildkatterna som flyttar in.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Artbitch skrev:
om en familjs husdjur "bor" inne...men endast katten inte är välkommen in. så är det ett faktum att den inte har samma status som dem andra husdjuren. är detta svårt att förstå?

Nej, det är inte status det handlar om. Stallkattens uppgift är att jaga råttor och möss, därför bor den i stallet. Djurens status handlar väl inte om var de bor någonstans?

Artbitch skrev:
1. man får en mycket djupare relation med sin katt av att ha den i i knät några timmar per kväll. även om den bara sover medans mnan glor på tv. katten kommer lita på dig på ett helt annat sätt.

:rofl: :rofl: :rofl:
Du sysslar inte med hästar tydligen? De flesta hästägare har inte "flera timmar varje kväll" att lägga på TV-tittande. På kvällen är man i stallet. Vore det bättre att ha katten inspärrad i huset, ensam, medan matte är ute i stallet och jobbar? Jag har hellre en välmående stallkatt än en ensam passiviserad "soffkudde".
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

:rofl:

kul det här. man får inte jämföra katter o hundar. men häst o katt går tydligen bra?

*garvar ihjäl mig*

för övrigt har jag aldrig sagt att hon ska hålla den instängd under dagen. jag har sagt att OM katten VILL sova inne så borde den få göra det.

för övrigt har jag haft flertalet hästar under många år. :angel:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Aha, så om alla djuren bor istallet så är det ok att katten oxå bor där.

Så nu ska vi få stallfiskar, stallmarsvin etc etc
Eller så sätter man igång och bygger ut så att hästarna får varsitt rum, minst 9kvm ska det vara. Glöm inte att förstärka golvet bara.

Jag tycker inte heller om att ett djur får fördelar men jag brukar hålla mig inom samma djurart. Brukar inte jämföra dem sinsemellan. Lite svårt att tuta i hästen att det senaste specilavåtfodret är delikatess och bra för djur med lite för mkt rundhet. ;) Men man kan ju göra som min mormor när katten bara lukta på våtfodret hon fick. Mmmmmmmmmm, det är jättegott, jag lovar, sa mormor tog en sked av maten och insåg sedan vad hon hade gjort.

Men jag har väldigt svårt för bondgårdar som har 20 katter, där 1-2 st bor inne med allt det innebär och resten hänger i ladugården med endast färsk mjölk som "foder", ngn gång kanske torrt.



tillägg// upplys mig och peka gärna ut för jag ser inte, var i sitt inlägg jämför lingonben häst med katt :confused: :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallkatt -hur börja?

som hästägare häckade jag bara i stallet om nätterna när nåt var på g. tex fölning.

men enligt dig då så har man häst så har man inte tid för andra husdjur? då måste du ha väldigt många hästar.

men författaren av denna tråd har ju uppenbarligen tid för sin hund o andra husdjur.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

lingonben skrev:
Och exakt var har jag jämfört häst och katt?

det ber jag om ursäkt för. jag läste visst lite snabbt. är ju upptagen med mina katter här oxå. de flyger kors o tvärs framför skärmen så jag måste ha läst lite tokigt. :d
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

_Runaway_ skrev:
Men kanske ska jag bygga en koja med liten hage runtom som katten ska bo i????

Gör en till hunden oxå, hunden ska inte vara inne heller tycker jag.. :mad: eller dina andra djur...

Fia-Lotta
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag tycker inte jag har tid nog att ha hund, eftersom jag inte skulle hinna aktivera den. Skaffade inte heller katt innan jag blev sambo, för då skulle den vara ensam hemma för mycket. När jag har jobbat och varit i stallet är jag vaken max 30 min, sedan behöver jag sova. Jobbar mycket och är trött, typ.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

fia-lotta skrev:
Gör en till hunden oxå, hunden ska inte vara inne heller tycker jag.. :mad: eller dina andra djur...

Fia-Lotta

Hunden kanske redan har en, därav att katten får sin egen :idea:
Hästarna likaså, liten koja- inhägnad hage. Bara resten kvar :angel:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

lingonben skrev:
Jag tycker inte jag har tid nog att ha hund, eftersom jag inte skulle hinna aktivera den. Skaffade inte heller katt innan jag blev sambo, för då skulle den vara ensam hemma för mycket. När jag har jobbat och varit i stallet är jag vaken max 30 min, sedan behöver jag sova. Jobbar mycket och är trött, typ.

ja men då är det ju din situation som ser ut så. inte runaways. hon har ju bevisligen tid för sina husdjur.

min mamma har häst. (även om inte jag har det längre) plus det har hon 2 hundar, 8 katter (alla kastrerade ute/inne katter) ett marsvin o en kanin.

att hon har så många katter beror på att katter..(läs förvildade katter)..gärna flyttar in till henne.

marsvinet är oxå en sån historia. hon tog hand om den för att ägarna inte ville ha den längre.

nu har jag glidit från ämnet..men skitsamma :D
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Om man nu vill öka kattens status och sprida mer kunskap som du verkar vilja så gör det på ett seriöst sätt. Inte att provocera och förlöjliga saker och ting. Det gör knappast saken bättre!

Jag tycker det är intressant att diskutera och höra olika synvinklar på saker och ting. Men när det närmar sig sandlådenivå så blir man allvarligt talat irriterad.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag kan läsa och skapat mig en uppfattning men visserligen kan jag ha missuppfattat det jag har läst :)

Att man tar bort länkar är helt enkelt för att man inte får länka till andra hemsidor här på Bukefalos. Spelar ingen roll om det är en katt/häst eller hundlänk till andra hemsidor.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Eller börja agera till att det ska införas kattskatt,
då kanske alla som vill höja statusen på katter blir nöjda.
Vi betalar ju hundskatt, men inte hästskatt, det är olika redan där.

"mimus som återigen poängterar att hos henne har alla djur samma status oavsett vart dem bor, och som även har en son som skulle vilja sova i stallet."

Även om jag aggar lite mot dig så tycker jag du har rätt i att okastrerade han katter är INTE humant, varken för katten eller för oss som har katter som blir utsatta för dessa stackars huliganer.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

mimus skrev:
Eller börja agera till att det ska införas kattskatt,
då kanske alla som vill höja statusen på katter blir nöjda.
Vi betalar ju hundskatt, men inte hästskatt, det är olika redan där.

"mimus som återigen poängterar att hos henne har alla djur samma status oavsett vart dem bor, och som även har en son som skulle vilja sova i stallet."

Även om jag aggar lite mot dig så tycker jag du har rätt i att okastrerade han katter är INTE humant, varken för katten eller för oss som har katter som blir utsatta för dessa stackars huliganer.
Hundskatten är väl borttagen för länge sedan? Det är inte heller humant med okastrerade honkatter som får föda sina ungar ute och får kullar ett par gånger om året ibland.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

dessamma gäller ju okastrerade honor.

det är ju dem som föder alla oönskade bebbar. om folk såg till o kastrera sina honor skulle vi inte ha detta problem.

att det sen oxå kan vara påfrestande för kattan att gå i löp hela tiden är ju en annan femma. o p-piller är ingen vidare bra lösning heller med tanke på riskerna för livmoder/ljuver cancer.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Maiya skrev:
Kan vara bra om du skriver vem det är du svarar-. Är det mig så tycker jag att jag redan förklarat det du skriver om här i inlägget ovan.

Att du inte vill ta upp några verkliga riktiga anledningar till varför man inte kan ha en stallhund (typ jack russel, papillon) i stället för en stallkatt tar jag endast som att dina argument tagit slut.


Jag har redan visat vem det är jag svarar genom att trycka på Kattlovers svarknapp och inte angett något annat i inlägget. Tydligt, tycker jag.

En väsentlig skillnad mellan katter och hundar är attTROTS ATT KATTER UPPSKATTAR SÄLLSKAP AV SÅVÄL MÄNNISKOR SOM "KISSEKOMPISAR" är katten inte något utpräglat flockdjur. Du får säga vad du vill här, men detta är fakta och inget annat. Därför har den inte behov av att nästan hela tiden ha flocken runt sig. En katt som får skötsel, kel och sällskap är inte olycklig om den inte är med husse/matte nästan hela tiden. Läs facklitteratur om de olika arterna om Du inte tror mig! Sedan finns det såklart skillnader mellan individer av alla slag, och mycket handlar om vad man vänjer djuren vid från början.

Ett exempel vad det gäller bundenhet till matte/husse: Om jag kommer hem efter att ha varit borta ett par timmar blir hunden överlycklig. Den har längtat (om nu djur kan längta, men för enkelhetens skull anvönder jag den termen) efter matte och visar tydligt att den uppskattar att jag kommer. Katterna, däremot, kanske kommer förbi och hälsar om de har lust att bli klappade just då, annars fortsätter de med vad de höll på med ( i mina pensionärers fall: sova...).

Katter ÄR mer självständliga än hundar (undantag finns självklart inom alla arter). Självständig betyder dock INTE att den ska lämnas åt sitt öde. Därför kan inte jag på något vis anse att det är fel att ha en stallkatt som man sköter noga med såväl kel, mys, mat, värme och omvårdnad som kastrering, vaccinering, avmaskning och vid behov annan veterinärvård.

JAG har iallafall så mycket djurerfarenhet att jag kan se på djuren om de trivs och mår bra . Jag har träffat många stallkatter som gör det, trots att deras sovplats är i sadelkammaren (eller om de själva väljer: på en storbal) och inte i sängen. Jag har dock svårt att tro att en hund skulle vara nöjd med det självständiga liv en katt som får välja fritt faktiskt oftast väljer, just för att hunden har ett mer utpräglat flockbehov än katten.

Detta är mina klara argument, och nej, jag har inte fler på lut. Om Du inte tycker dessa duger,så är det upp till dig.

Och tänk vad tiderna ändras. När jag var liten och vår katt blev påkörd villaområdet där vi bodde och sedemera avlivad fick mamma och pappa ta hur mycket skit som helst av "försåsigpåare"som tyckte vi var rena djurplågare som hade nästa katt (nu 17 år, boende hos mig, ärvd av mig efter pappas död) som ren innekatt. I dag verkar det som om man är ett monster om man har en välskött stallkatt som nor i stallet och åtnjuter alla huskattens privilegier utom just det att sova i sängen...

Anna-Karin, matte till såväl katter som hund som hon på alla sätt försöker sköta på bästa sätt utifrån deras natur (i mitt falla är katterna innekatter, och inte skulle uppskatta att flytta ut till stallet då de har varit innekatter i lägenhet och inte fick gå ut alls förrän vi flyttade ut tull landet och de var mellen 8 o 12 år redan då).
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Artbitch skrev:
fortfarande...tvivlar inte på att en stallkatt KAN vara en synnerligt lycklig katt. o sånt fall kan en hund oxå vara det.

Håller inte med där, för hunden har ett större behov av att ha sin flock runt sig än vad katten har

för mig handlar detta om hur olika attityderna kan vara mot katt jämfört mot alla andra husdjur som vi håller oss med.

Fast det var inte det tråden skulle handla om

ni höjer inte ögonbrynen nämnvärt mot att nån vill ha en stallkatt som inte ens ska kunna komma in i huset.

men föreställ er att jag köper gård..o har mina katter inne. men förvisar mina hundar till sadelkammaren. menar du på allvar att du INTE skulle höja på ögonbrynen o se det som lite "konstigt"?

Skulle tycka det vore lika konstigt om du förvisade dina huskatter, som är van vid ett liv inne, ut till stallet.



katter o hundar är inte lika nej. men det är inte så stor skillnad på dem att man inte kan ge dem samma privilegier.

För sista gången: Katter och hundar är olika arter som kräver olika skötsel. Om Du nu prompt vill att katterna ska behandlas som hundar, handen på hjärtat, hur road tror du kissen blir om du anmäler den till en lydnads- eller agilitykurs?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 146
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 559
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp