Bukefalos 28 år!

Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag för min del känner då till en f.d stallkatt som numera bor i en lägenhet och VÄGRAR att gå ut alls. En sak till är ju att katter är mycket renliga djur och i ett stall är det knappast rent. Denna katt njöt av att bli badad trots att han var ganska gammal så jag tror inte alls att katter uppskattar att bo i ett stall eller en ladugård där de oavsett hur mycket de tvättar sig ändå luktar häst eller ko.

Sen är det en väldig skillnad på att ha en katt på en gård där katten själv får välja om den vill vara i stallet eller sova inne än att tvinga en katt att bo i ett stall bara för att ägaren inte tycker att katter ska vara inomhus.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Jag för min del känner då till en f.d stallkatt som numera bor i en lägenhet och VÄGRAR att gå ut alls. En sak till är ju att katter är mycket renliga djur och i ett stall är det knappast rent. Denna katt njöt av att bli badad trots att han var ganska gammal så jag tror inte alls att katter uppskattar att bo i ett stall eller en ladugård där de oavsett hur mycket de tvättar sig ändå luktar häst eller ko.

Sen är det en väldig skillnad på att ha en katt på en gård där katten själv får välja om den vill vara i stallet eller sova inne än att tvinga en katt att bo i ett stall bara för att ägaren inte tycker att katter ska vara inomhus.

Alla djur är individer och trivs med olika saker. Det är inte speciellt övertygande att ta vad en viss katt uppskattar som exempel för alla katter.Har du tänkt på att man OM MAN VILL lätt kan vända på Ditt resonemang här och säga att det är jättesynd om en ren innekatt som inte får nmöjlighet att gå ut, smyga, jaga etc?


JAG säger inte att varken innekatt, "bådeochkatt" eller utekatt är fel UNDET FÖRUTSÄTTNING ATT KATTEN SKÖTS. Jag skulle bara så gärna vilja få Dig och Dina medsystrar att förstå att det faktiskt kan finnas FLERA sätt som är bra att hålla djur, och att inte just det sätt man själv har valt måste vara det enda rätta... Ingen vill ju ändra på Din djurhållning, men alla kanske inte tycker att den är den optimala för deras fdjur och örhållanden heller...
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Visst finns det det men man kan ju bara läsa i tråden om den försvunna katten för att se vad som är verklighet för många stallkatter. Att det finns de som sköter även sina stallkatter innebär ju inte att det är ett handhavande som man ska uppmuntra. Det är ju inte bara ridskolor som håller sig med stallkatter utan även bönder och min erfarenhet är att inte många sköter sina katter där. Det finns råttfällor att köpa i affären så behöver man inte ha några katter boende ute.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jag har haft både hund och katt - på samma gång dessutom och det var inga problem alls och självklart behandlades bägge likadant även fast det är olika arter. Så särskilt olika är de faktiskt inte vad gäller behov av omvårdnad och skötsel. Det är bara något som folk skyller på när de låter katterna gå omkring ute vind för våg medan hunden tas om hand.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

jaha..om vi säger såhär då.

vi kan nog alla enas om att "tiderna förändras". utvecklingen går framåt inom djurhållning. hästar hundar, grisar, kossor höns mm får det bättre. vad det gäller hur man håller dem, foder, stimuli, transport, avlivning osv osv. kossor får musik att lyssna på, automatisk mjölkning så dem kan gå o bli mjölkade så ofta dem själva önskar osv osv.

nuförtiden rynkar vi på näsan åt burhöns. det finns otaliga exempel på hur det går framåt.

men just med katter verkar folk ha väldigt svårt att ta till sig nya saker. :confused:

"min mormor gjorde ju såhär o min mamma oxå o nu gör jag det så varför skulle det vara nå fel på det?"

om man kan ta till sig nya saker vad det gäller andra djur..varför kan man inte det gällande katten?
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

ako skrev:
Jo, fast det var som sagt inte att många människor tyvärr inte tar ansvar för sina djur som tråden skulle handla om, utan, som jag alldeles nyss skrev, någon som i stället ville ha tips på hur hon skulle sköta sin katt på bästa sätt...

Att det ger dig en taskig känsla i maggropen att en stallkatt som sköts väl på alla sätt inte sover i sängen gör knappast den aktuella kattens liv sämre eller matten till en sämre matte. Som jag tidigare skrivit, det kan finnas FLERA bra sätt att göra samma sak, i detta fall ha katt. Sedan finns det självfallet sätt som är under all kritik också.

Katter och hundar ÄR olika. Därför behandlar man dem olika. Det handlar, iallafall inte i mitt och många andras fall, om värdering, utan om att det är två helt olika djurslag med olika behov. Hundar är, som jag tidigare skrivit, flockdjur. Det är inte katter. Därmed inte sagt att de är mindre viktiga för det.

Och, ja jag vet folk som låter hunden jaga råttor i stallet. Dansksvensk gårdshund lär vara ena riktiga råttfångare.

Vi har ju en veterinär som är aktiv här på buke, och även han har gjort ett inlägg där han säger att han själv har och heller inte kan se något fel med att ha en välskött stallkatt.

Förstår vad du vill ha fram, men att gå på och kritisera trådskaparen, som vill ha tips för att sköta sin stallkatt så BRA som möjligt, lär inte hjälpa mot att TYVÄRR inte alla människor tar ansvar för sina katter. Dessvärre kan jag även upplysa Dig om att det finns människor som inte sköter om sina hundar, hästar och marsvin heller...

Men i denna tråd så råder ju vitt skiljda åsikter om vad en välskött stallkatt är. Jag tror inte att någon här betvivlar att en stallkatt kan må hur gott som helst, men själva defintionen av välskött stallkatt skiljer sig åt.

Vissa av oss är av åsikten att katten skall få vistas i huset, med familjen OM KATTEN SÅ ÖNSKAR. Jag tror att man får olika syn på djur beroende på hur man ser på dem dvs om ser på djuret som enbart ett nyttodjur, sällskapsdjur eller dessa två kombinerat.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

och kattlover

självklart gäller det även okastrerade hon katter, men dem ställer inte till med samma förtret i en redan väl fungerande grupp.

Jag har fått 4 kastrerade,öronmärkta, vacc, katter, 2 hanar, 2 honor bortjagade från min gård av en okastrerad hankatt.

Ingen har kommit tillbaka, en fick ett nytt hem dit hon flyttade för att få ro. När dem sen flyttade tog de henne med sig.
De andra 3 är och förblir borta, ingen har hört av sig trots öronmärkning.

Var just i dag en artikel i våran lokaltidning om Solgläntans katthem.
De har aldrig haft så mycket övergivna katter som i år.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Men då var väl inte dina katter kattungar på 12 veckor när de började jaga???? Hur många bond/stallkatter tror du är 12 veckor när de tas från mamman f.ö. Dessa katter verkar mest ägas av folk som inte har en aning om katter så de tas vid både 6-7 veckor.
Nej, de var som sagt kring 10 år gamla och hade varit innekatter hela livet. Men; vad gör det om katten inte jagar som 12 veckors? Hon ska väl ge katten mat? Det tar i alla fall jag för givet!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

*knapplån*

Om nu trådstartaren bestämmer sig för att förbjuda katten/katterna att vara inomhus tycker jag att hon skall skaffa en vuxen katt från ett katthem. En katt som man vet uppskattar utomhuslivet. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att man förbjuder just katten/katterna att vara inomhus, men att placera ut en vuxen utekatt i stallet är trots allt bättre än att placera ut en eller två kattungar i stallet.

Att skaffa en vuxen katt ger ju även fördelen att den kan börja jaga omedelbart, dvs den kan börja jobba på en gång. Köper man en katt från ett katthem får man även hem en kastrerad och vaccinerad katt så man behöver inte oroa sig för att man inte ska hinna kastrera katten för sent. Som bonus stödjer man människor som tar hand om mindre lyckligt lottade katter.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Sol skrev:
Men i denna tråd så råder ju vitt skiljda åsikter om vad en välskött stallkatt är. Jag tror inte att någon här betvivlar att en stallkatt kan må hur gott som helst, men själva defintionen av välskött stallkatt skiljer sig åt.

Vissa av oss är av åsikten att katten skall få vistas i huset, med familjen OM KATTEN SÅ ÖNSKAR. Jag tror att man får olika syn på djur beroende på hur man ser på dem dvs om ser på djuret som enbart ett nyttodjur, sällskapsdjur eller dessa två kombinerat.

Fast JAG har ju mina katter inne (de går som sagt ut ibland när de har lust...) och betraktar dem definitivt som sällskaps/"kel"djur. Så värst mycket nyttakan jag inte säga att de gör, men fantastiska och älskade är de ändå.

Däremot reagerar jag emot att så många totalt förkastar en djurhållning som sätter djurets väl i fokus, viket man faktiskt måste säga att man gör om man sköteer, matar, pysslar om och på alla sätt vårdar sin katt som dock bor i stallet och inte inne- bara för att det inte är på exakt det sättet de själva väljer att hålla djur.

Om man vill protestera mot något, protestera då mot alla människor som faktiskt INTE sköter sina djur istället för som i den här tråden klanka på någon SOM FAKTISKT VERKAR MÅN OM DJUREN OCH SKRIBVER HIT FÖR ATT FÅ RÅD OM HUR HON SKA SKÖTA SIN STALLKATT/ SINA TVÅ STALLKATTER PÅ bästa sätt!!!
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Sol skrev:
*knapplån*

Om nu trådstartaren bestämmer sig för att förbjuda katten/katterna att vara inomhus tycker jag att hon skall skaffa en vuxen katt från ett katthem. En katt som man vet uppskattar utomhuslivet. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att man förbjuder just katten/katterna att vara inomhus, men att placera ut en vuxen utekatt i stallet är trots allt bättre än att placera ut en eller två kattungar i stallet.

Att skaffa en vuxen katt ger ju även fördelen att den kan börja jaga omedelbart, dvs den kan börja jobba på en gång. Köper man en katt från ett katthem får man även hem en kastrerad och vaccinerad katt så man behöver inte oroa sig för att man inte ska hinna kastrera katten för sent. Som bonus stödjer man människor som tar hand om mindre lyckligt lottade katter.

Ja det är väl en jättebra idé :),alt annars skaffa två kattungar som är MINST 12 veckor och uppvuxna i stall/ladugårdsmiljö. Att slänga ut en inomhusuppvuxen kattunge i stallet skulle ju inte vara så himla shysst...
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

kattlover skrev:
Ingen har hittills svarat på varför de inte släpper sina hästar lösa också, för de är ju också "fria" varelser från början så varför ska de stå i hagar eller stall??

Är, "det är mot lagen och en fara för människor" tillräckligt bra svar på varför man inte skall ha hästar lösa?
Lösa hästar är potientiala livsfarliga djur att ha lösa då dom kan springa ut i trafiken. Dom kan också springa ner odlingar mm. En del hästar jagar männsikor och är rent ut av sagt farliga lösa.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Stollan skrev:
Är, "det är mot lagen och en fara för människor" tillräckligt bra svar på varför man inte skall ha hästar lösa?
Lösa hästar är potientiala livsfarliga djur att ha lösa då dom kan springa ut i trafiken. Dom kan också springa ner odlingar mm. En del hästar jagar männsikor och är rent ut av sagt farliga lösa.
Men det är faktiskt olagligt att låta katter gå ute utan tillsyn också.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Nej det är det inte. Så länge som man har någon tillsyn (vilket kan betyda kolla till katten en gång om dagen om så är) så är det fullt lagligt att ha katter lösa.
Finns en dom hos miljödomstolen på hur man skall tolka lagen där.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

ako skrev:
Däremot reagerar jag emot att så många totalt förkastar en djurhållning som sätter djurets väl i fokus, viket man faktiskt måste säga att man gör om man sköteer, matar, pysslar om och på alla sätt vårdar sin katt som dock bor i stallet och inte inne- bara för att det inte är på exakt det sättet de själva väljer att hålla djur.

Om man vill protestera mot något, protestera då mot alla människor som faktiskt INTE sköter sina djur istället för som i den här tråden klanka på någon SOM FAKTISKT VERKAR MÅN OM DJUREN OCH SKRIBVER HIT FÖR ATT FÅ RÅD OM HUR HON SKA SKÖTA SIN STALLKATT/ SINA TVÅ STALLKATTER PÅ bästa sätt!!!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Nu vet inte jag din avsikt med stallkatter, men tänk på att alla katter inte innehar instinkt för jakt lika tydligt. Vissa katter är mer jaktbenägna än andra, därför kan du få 1 eller flera som inte bidrar till reducering av mössen.

Vi har numera 1 katt kvar i vårat stall, tidigare en till faktiskt men han är tyvärr borta numera. Dock var han väldigt gammal så han kan nog ha avlidit av ålderdom, den andra finns kvar. Hon är kastrerad och finns runtom i vårat stall, en jä**l till mössfångare får man leta efter. Hon bor i våran bod närhelst hon önskar, folk finns ju där närapå dygnet runt. Inomhus får hon mat om hon vill ha, låda samt en bädd finns också något som nog får anses som ett krav.

Denna katt är ej ID-märkt men hon avmaskas regelbundet och får nog även kontroller av vet, ägaren kör dit kanske 1 gång per år. Hoppas du hittar din/a stallkatt/er, men sköt om dom som du sköter dina hästar.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Nej det är det inte. Så länge som man har någon tillsyn (vilket kan betyda kolla till katten en gång om dagen om så är) så är det fullt lagligt att ha katter lösa.

Det är fullt lagligt att ha katten lös, men under uppsikt. Då räcker det inte att se till den 1 gång om dagen, förantagligen vet du inte var den är då.

Som en parantes kan jag berätta för dig att grannen har varit till tings i just ett kattmål, katten gick i deras vardgasrum och satte sig i bästa skinnsoffan för att utföra sina behov. :eek: Något som grannen inte alls uppskattade, eftersom skinnsoffan var dyr, barnen allergiska mot pälsdjur. :crazy: Nåväl just denna katt kunde man lokalisera ägaren, :idea: och denna fick betala rätt dyra pengar för att denne inte hade sin katt under uppsikt. Numera är objektet innekatt, det blev ett dyrt toabesök för denna ägare. :rofl:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Det finns inget i lagen som säger ständig tillsyn utan den säger bara tillsyn och där med fritt att tolkas på flera sätt. Eftersom domstolen har gjort sin tolkning så behöver man inte hålla uppsikt över sin katt hela tiden om man inte vill.
Så lagligt kan du inte göra något åt katter som bara får tillsyn en gång om dagen och springer ute fritt för det finns inget i lagen som säger att det inte är tillåtet.
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Glömde bara med grannen, tur att dom kunde bevisa vilken katt det är för i sådant läge tycker jag att kattägare absolut skall betala :devil:
 
Sv: Stallkatt -hur börja?

Jösses vilken disskusion detta blivit! Två sidor, en sida har hästar som huvudintresse och den andra har katter som huvudintresse. Jag själv är kattuppfödare (liten skala, ca en kull/år) OCH dessutom hästägare och tävlar regelbundet. Jag har två katter, en går ute och är kastrerad och avelshonan är innekatt. Jag står alltså i mitten inom alla områden.

Det är en sak jag inte kan förstå. Genomgående verkar många personer tro att en innekatt har det mycket bättre än vad en utekatt har det. Jag kan omöjligt tro på det! De allra flesta katter älskar att vara ute och jaga varje dag, så är det bara. Sedan är det upp till oss ägare att bestämma om det är lämpligt eller inte.

När jag läste trådskaparens inlägg så var min första tanke att denna katt kommer få ett riktigt trevligt kattliv! Den kommer ha sällskap från tidig morgon till sen kväll, kunna umgås med en massa männsikor, jaga på nätterna och ha ett helt fantastiskt liv!

Visst kan en innekatt ha ett bra liv om ägaren aktiverar den tillräckligt med lek och promenader, men vad tror ni själva, om en katt fick välja? Jag tror de flesta skulle välja utelivet!
/Rori
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 133
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 494
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp