STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Näst längst till höger upptill på bilden, till vänster om trappan blir spolspilta/skötplats (förutom mittgången som är ca 3m) :)

Har klurat o funderat på storleken på boxarna, men är svårt att göra annorlunda då där sitter stora pelare, och enklast är att sätta mellanväggar/dörrar mot dessa (de fyrkantiga bitarna på bilden)...

Längst till vänster valde jag att sätta 2 stora boxar för att utnyttja utrymmet, men hade det gått att göra på annat vis?
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Snyggt!!

kl
Jag har ju då planer på att, med tiden göra om resten av ladugården till stall med boxar, har gjort en dålig ritning, vill gärna ha synpunkter på detta! Vad skulle göra annorlunda?

2nl8co7.jpg

Större sadelkammare, minska in på boxen närmast. Tror inte alls att du behöver utgå från stolparna.
Man kan liksom aldrig få för mycket utrymme. Gärna med bra torkningsmöjligheter till blöta täcken.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag kan ju hoppa ett steg annars? Att jag tar boxen till vänster som sadelkammare? Att torka täcken har jag tänkt ha i den sadelkammare jag håller på att inreda nu, den är på 40kvm :) Tack för synpunkter!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Om du har gott om utrymme så skulle jag råda att ha ett separat torkrum för blöta täcken mm. Det är mycket värt att slippa få in fukten bland allt läder :)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Hm, jag har tänkt ha en avfuktare där jag inreder nu, räcker inte det? Blir krongligt om jag måste sätta upp en vägg till ;)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

tänk på hur fuktigt det kommer bli i sadelkammaren om du torkar täcken där i :/, ett separat tork rum är mycket bättre ^_^ sen kan man ju alltid slänga in en tvättmaskin också när man ändå håller på :p. blir i så fall ett varmt och gott rum för katterna på vintern t ex :p.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

tycker att det är bra att ha sadelkammaren nära skötselplatsen/erna, men lite större eller ett separat utrymme för lagring av täcken vore bra att ha, så att man slipper hundratals täcken huller om buller i sadelkammaren. de behöver ju inte värmen = de kan förvaras på vinden när de inte brukas :D, så får sadelkammaren vara till exklusivt för sadlar och sån utrustning istället ^_^. så behöver sadelkammaren inte vara så stor heller :D, ps, ritat upp stallet lite snabbt i sketch up om du vill ha en 3d bild på din skiss :)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vad snällt, ja tack :D Man kan ju göra om lite, att dela en box ex till täckesrum? :p
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vi har ett separat rum för täckestorkning, hur bra som helst! Full värme på där inne jämt, samt avfuktare på när täcken hängs in blöta. Men det luktar verkligen illa när det hänger blöta täcken där (vi har upp till 20 täcken hänger där samtidigt), så jag skulle inte vilja ha sadlar och annat. Även diskbänk samt tvättmaskin och kattsäng finns där inne. Helt underbart att gå in där när man är frusen också :angel:
 
har hittat den men den är väldigt basic, ritar lite mer på den så lägger jag upp den senare ^_^
 
Förlåt!! >_< har glömt bort det lite. Är det några specifika attiraljer du vill ha? box fronter, färger fönster osv?
 
Ingen fara :) Tänkte att jag skulle ha en finare ritning när de kommer ut o tittar på det andra, alltid bra att kunna visa hur man tänkt sig! Här kommer ritningen en gång till :)

10580193_10205099874003005_7478756737840393924_n.jpg


Efter de 4 boxarna till vänster tänkte jag ha en seminspilta på ena sidan istället för en liten box, jag tror jag vill ha tegel i denna delen med (men vitmålat) :) Med slagdörrar (går nog inte att ha skjutdörrar till tegel)!
 
Perfekt tack!!! Går det att få dem skickade som bilaga så jag kan skriva ut dem? Ett par pytteändringar bara, dörren till pumprummet vid trappan är vid foten av trappan, och i änden av stallgången till höger (gaveln) finns det dubbeldörrar som går till nästa stalldel! Vid trappan är alltså 3 dörran, en till pumprummet, en som är precis mitt i mot trappan, och en jämte den som då är en dubbeldörr! Ursäkta att jag kronglar till det när du lagt ner en massa tid :o Men perfekt ritning att visa länsstyrelsen ;) Tack igen!!
 
Det går inte att bifoga tyvärr, kan lägga upp den på sketch up så att du kan ladda ner modellen i ditt eget sketch up program.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 748
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 411
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp